پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اخلاقی: بانک ملت آماده شراکت با فینتکها است
بیش از ۴۳ درصد از استراتژیهای همکاری بانکها با فینتکها در قالب برنامههای نوآورانه برای رشد شرکتهای فین تک بوده است و تنها ۷ درصد از مشارکت در این حوزه در قالب تأسیس شرکتهای فین تک بوده است.
دکتر هادی اخلاقی فیض آثار مدیرعامل بانک ملت در ششمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام پرداخت در خصوص «شرکای تجاری نوظهور بانکها» سخنرانی کرد و با اشاره به این موضوع که سازمانها بدون روی آوردن به راهبرد شراکت نمیتوانند مسیر مناسبی را طی کنند گفت: «بانکها در سالهای اخیر به موضوع شرکای تجاری توجه ویژهای نشان دادهاند و این رویکرد ذهنیت مشتریان را نسبت به بانکها و کسبوکارها تحکیم میکند.» (+)
او با اشاره به اهمیت شراکت در تمامی حوزهها و بهخصوص در حوزه دیجیتال برای بانکها، افزود: «بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۵۳ درصد از مدیران معتقدند که شرکتها بدون شراکت نمیتوانند موفق باشند و برای ساختن آینده بهتر باید جزئی از یک شبکه باشند. همچنین ۴۴ درصد معتقد هستند که بدون داشتن شریک نمیتوانند ادامه حیات بدهند.» (+)
در بسیاری از حوزههای مختلف، کسبوکارهای خرد بهعنوان رقیب برای بانکها مطرح هستند.
مدیرعامل بانک ملت تأکید کرد: «مواجهه شرکتها و سازمانها با رقبای نوظهور از نوع شراکت خواهد بود که متأسفانه این امر در ایران بهکندی صورت میگیرد.» و افزود: «شراکت با شرکتها، اکتساب و خرید شرکتها، شراکت در برنامههای نوآورانه، شراکت با دانشگاهها و مراکز علمی، راهاندازی برنامههای نوآورانه، راهاندازی مراکز نوآوری و پژوهش، راهاندازی شرکتها و راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر از گزینههای بانکها برای بقا در اکوسیستم خدمات مالی با تکیهبر راهبرد شراکت است.» (+)
به گفته اخلاقی مواجهه شرکتها و سازمانها با رقبای نوظهور از نوع شراکت خواهد بود که متأسفانه این امر در ایران بهکندی صورت میگیرد. (+)
اخلاقی در ادامه در تبیین ضرورت دیجیتالی شدن برای سازمانها گفت: «ناتوانی در همراهی با فناوری دیجیتال دلیل اصلی حذف بیش از نیمی از شرکتهای فهرست فورچون از سال ۲۰۰۰ بوده است» و با تشریح وضعیت رقبای جدید اکوسیستم مالی و بحران بانکهای سنتی تصریح کرد: «در بسیاری از حوزههای مختلف، کسبوکارهای خرد بهعنوان رقیب برای بانکها مطرح هستند.» (+)
بانکها در حوزه روی آوردن به فناوری، رتبه دوم را پس از شرکتهای هایتک در بین حوزههای کسبوکار به خود اختصاص دادهاند
او با اشاره به اینکه در بازار جهانی بیت کوین و زنجیره بلوکها از رقبای جدی بانکها هستند، به طراحی و صدور کارتهای اعتباری فروش توسط اصناف بهعنوان رقیبی برای بانکها در داخل کشور اشاره کرد.
مدیرعامل بانک ملت اظهار داشت: «بهزودی همه اجزای جهان هستی، به شکلی با حوزه دیجیتال ارتباط پیدا میکنند بنابراین نمیتوان از این حوزه غفلت کرد.» و ادامه داد: «بررسیها نشان میدهد که بانکها در حوزه روی آوردن به فناوری، رتبه دوم را پس از شرکتهای هایتک در بین حوزههای کسبوکار به خود اختصاص دادهاند.» (+)
برای بقا تغییر استراتژیها، تغییر افراد متناسب با شرایط روز، تغییر فرهنگ و استفاده از فناوریهای روز باید بهصورت جدی موردتوجه قرار گیرد
او در ادامه به بررسی عوامل محرک بانکها برای شراکت در حوزه دیجیتال پرداخت و افزود: «بر پایه مطالعه اکونومیست و بر اساس اظهارنظر مدیران، محرکهای ارائه محصولات و خدمات جدید ۳۶ درصد، ایجاد ظرفیتهای جدید ۳۵ درصد، توسعه بازارهای جدید ۴۰ درصد، پشتیبانی از مشتریان موجود ۳۲ درصد و توسعه گروه مشتریهای جدید ۳۹ درصد اثرگذاری دارند.»
او در ادامه به ارائه آماری در خصوص استراتژی همکاری بانکها با فینتکها اشاره کرد و گفت: «بیش از ۴۳ درصد از این استراتژیها در قالب برنامههای نوآورانه برای رشد شرکتهای فینتک بوده است و تنها ۷ درصد از مشارکت در این حوزه در قالب تأسیس شرکتهای فینتک بوده است. نکتهای که در کشور کمتر موردتوجه قرار گرفته است و علاقهمندی برای استفاده از ظرفیتهای موجود نیست و تمایل به اکتساب و مالکیت بیشتراست.» (+)
به گفته دکتر اخلاقی، برای بقا تغییر استراتژیها، تغییر افراد متناسب با شرایط روز، تغییر فرهنگ و استفاده از فناوریهای روز باید بهصورت جدی موردتوجه قرار گیرد.
مدیرعامل بانک ملت در ادامه سخنرانی خود به اقدامات بانک میزوهو در راستای شراکت دیجیتالی مواردی را بیان کرد. او در ادامه از سیستمهای قدیمی و عدم یکپارچگی زیرساختها، ضعف مهارتهای منابع انسانی، ضعف فرهنگ نوآوری و مشارکت و کمبود مدیران ارشد متخصص در حوزه دیجیتال بهعنوان چالشهای اصلی بانکها برای توسعه روابط با شرکای حوزه دیجیتال نام برد. (+)
او در پایان، نوآوری، دیجیتالی کردن، شراکت و همکاری، تحلیل داده و چابکی را پنج قابلیت حیاتی بانکها برای راهبری اکوسیستم خدمات مالی عنوان کرد و از تولید و عرضه ۹ محصول جدید از سوی بانک ملت تا پایان سال خبر داد. (+)