پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نگاهی به گزارش عملکرد اکالا در سال ۱۴۰۳: عبور کاربران از ۲۲.۵ میلیون و رشد ۵۷ درصدی سفارشها
اکالا گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ خود را تحت عنوان «رسیدن و رساندن» منتشر کرده است که در ادامه اعداد و ارقام جالب آن را مرور میکنیم.
براساس این گزارش، تعداد کاربران این پلتفرم از مرز ۲۲.۵ میلیون نفر عبور کرده است. تعداد فروشگاههای فعال اکالا به بیش از ۳ هزار مورد در ۲۴۸ شهر رسیده است. ۹۷ درصد از سفارشها با موفقیت ارسال شدند و تعداد سفارشها حدود ۵۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.
۲ اسفند ماه ۱۴۰۳؛ روز پررکورد اکالا
طبق گزارش سالانه اکالا دوم اسفند ماه سال گذشته رکوردهای بیشترین سفارش ثبتشده در یک روز، بیشترین سفارش ثبتشده در یک و بیشترین کالای فروخته شده در یک روز ثبت شد.
تهران و خراسان رضوی؛ فعالترین استانهای اکالا
براساس گزارشی که اکالا از عملکرد خود در سال ۱۴۰۳ منتشر کرده است؛ این پلتفرم در ۲۴۸ شهر ایران فعالیت دارد. با این حال استان تهران و خراسان رضوی بیشترین شهرهای فعال را در اکالا دارند.
تعداد فروشگاههای فعال در تهران بیش از ۱۳۰۰ مورد است که نسبت به سال ۱۰۳ رشد ۱۳۵ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که تعداد فروشگاههای فعال در سایر شهرها بیش از ۱۸۰۰ مورد است که در مقایسه با سال ۱۴۰۲ حدود ۴۴ درصد افزایش داشته است.
در این گزارش تعداد فروشگاههای زنجیرهای در مقایسه با سال ۱۴۰۲ حدود ۵۵ درصد و تعداد سوپرمارکتها نیز ۳۰۴ درصد رشد داشته است.
نگاهی به ترینهای اکالا
طبق گزارش سالانه اکالا، فردیس روبهرشدترین، گنبدکاووس تخفیفبازترین، تهران مشتاقترین، کرج خرید دوستترین و برازجان هوشیارترین شهرهای ایران هستند.
سود ۳ میلیون تومانی مشتریان وفادار اکالا در سال ۱۴۰۳
براساس گزارش اکالا، هر یک از مشتریان وفادار این پلتفرم در سال گذشته به طور کلی بیش از ۳ میلیون تومان سود کسب کردهاند و ۱۷ ساعت کمتر زمان برای خرید سوپرمارکتی گذاشتهاند.
نگاهی به رفتار مشتریان اکالا
در اکالا علاوهبر گزینه ارسال سریع، ارسال زمانبندیشده نیز برای مشتریان فراهم شده است. براساس گزارش سالانه اکالا بیش از ۲۵۰ هزار نفر سفارش خود را در ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب با امکان ارسال زمانبندیشده ثبت کردهاند.
همچنین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح محبوبترین ساعت برای تحویل کالاها در اکالاست؛ بیش از ۳۴۰ هزار نفر این ساعت را برای تحویل سفارشهای زمانبندی شده انتخاب کردهاند.
براساس گزارش عملکرد سالانه اکالا، در سال ۱۴۰۳ در مجموع ۳۵۰۰ کالای متفاوت در ۴۷ دستهبندی در سوپرتخفیف این پلتفرم عرضه شدند.
پرفروشترین کالاها براساس تعداد در سال ۱۴۰۳ در پلتفرم اکالا نوشابه کوکاکولا، رب گوجهفرنگی رعنا و غلات صبحانه بالشتی چیفلکس بودند.
پرفروشترین کالاها براساس فروش ریالی در اکالا طی سال گذشته نیز نوشابه کوکاکولا، رب گوجهفرنگی رعنا و پنیر فتا دوشه هراز بوده است.
تنوع برندهای سوپرمارکتی در اکالا
براساس گزارش عملکرد اکالا، تنوع برندهای سوپرمارکتی طی یک سال در این پلتفرم رشد داشته است.
همچنین در این گزارش سهم فروش تعدادی سالانه دستهبندی کالاها ذکر شده که لبنیات با ۲۷ درصد، تنقلات با ۲۵ درصد و نوشیدنی با ۱۰ درصد بیشترین سهم فروش تعدادی سالانه را در سال ۱۴۰۳ داشتهاند.
در بخش سهم فروش ریالی نیز لبنیات با ۲۱ درصد، تنقلات با ۱۱ درصد و شوینده نظافت منزل با ۱۱ درصد سه دستهبندی نخست در سال ۱۴۰۳ اکالا بودهاند.
فروش برندها در اکالا
کمپین «رایگان میرسونمش» اکالا که از آبان تا دی ۱۴۰۳ برگزار شد باعث رشد فروش برندها در این پلتفرم شد. در این میان تاژ با ۲۱۶ درصد رشد بیشترین رشد فروش را در طول این کمپین تجربه کرد.
بزرگترین حراج آنلاین سوپرمارکتی یکی دیگر از کمپینهای اکالا بود که اول تا ۱۵ اسفند ماه برگزار شد. رامک با ۱۹۷ درصد، مای لیدی با ۱۶۲ درصد و دلستر با ۱۰۶ درصد سه برند با بیشترین میزان رشد در این کمپین بودند.
رساندن به روایت اعداد
سفارشهای اکالا با استفاده از الوپیک و تپسی به دست مشتریان این پلتفرم میرسند. براساس گزارش سالانه اکالا، بیش از ۸۹ هزار سفیر فعال در اکالا فعالیت دارند و ۷۵ درصد سفارشها در کمتر از ۳۵ دقیقه به دست مشتریان رسیده است.