راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی اکبر دهقان مدیرعامل شرکت سازه‌های اندیشه بنیان هیراد: به دنبال توسعه بازار در محصولات سازمانی نوآورانه هستیم

شرکت سازه‌های اندیشه بنیان هیراد در سال ۱۴۰۱ با هدف تولید و توسعه پلتفرم‌های ملی و ارائه محصولات نوآور و مقیاس پذیر تأسیس شد. این شرکت با پشتوانه فنی مدیران با سابقه خود موفق به تولید محصولات High-Tech در حوزه‌های مختلف شده است که در حال حاضر در سازمان‌ها، بانک‌ها، وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات بزرگ دولتی در حال بهره‌برداری است. مأموریت شرکت سازه‌های اندیشه‌بنیان هیراد تولید و ارائه محصولات با کیفیت در صنعت IT است. علی اکبر دهقان، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره این شرکت در گفت‌وگو با راه پرداخت ابتدا از سابقه فعالیت خود می‌گوید و سپس نگاهی دارد به فعالیت و برنامه‌های شرکت سازه‌های اندیشه بنیان هیراد.

دهقان در ابتدای صحبت‌های خود به تحصیلات و عمر۲۰ ساله فعالیت حرفه ای خود می‌پردازد. او می‌گوید: «لیسانس مهندسی نرم‌افزار و فوق‌لیسانس مدیریت فناوری اطلاعات دارم. حدود ۲۰ سال است به صورت حرفه‌ای در حوزه طراحی، معماری و توسعه نرم‌افزار فعالیت می‌کنم که ۱۰ سال اخیر را به‌طور متمرکز روی پلتفرم‌های تخصصی مالی، بانکی و سازمانی کار کرده‌ام. در این مدت، بیش از ۴۰ سامانه و پلتفرم کاربردی طراحی، تولید و راه‌اندازی کرده‌ام و به‌طور خاص، علاقه‌ام به پروژه‌ها و پلتفرم‌های نوآورانه و چالش‌برانگیز است که مبتنی بر فناوری ابری و استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی است»


چرا هیراد شکل گرفت


دهقان در ادامه صحبت‌های خود به دلایل شکل گیری شرکت هیراد و هدفی که باعث شد به سمت شکل گیری این شرکت پیش بروند گفت. او در این خصوص می‌گوید: «طی سال‌هایی که به‌عنوان معاون فناوری اطلاعات در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف فعالیت داشتم و همچنین از تجربه ارائه مشاوره‌های تخصصی به مجموعه‌ها (چه در جایگاه کارفرما و چه در سمت مجری پروژه‌ها)، همیشه خلأ ابزارها و پلتفرم‌هایی را می‌دیدم که بتوانند نیازهای پیچیده و ویژه سازمان‌ها را به‌شکلی دقیق، امن و مقیاس‌پذیر برطرف کنند. در سال ۱۴۰۱، تصمیم گرفتم برای پاسخ به همین نیاز کلیدی، شرکت «سازه‌های اندیشه بنیان هیراد» را تأسیس کنم. این شرکت با هدف طراحی و توسعه محصولات نوآورانه سازمانی، بر بستر فناوری‌های کاملاً بومی، ابری و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی راه‌اندازی شد تا بتواند گامی مهم در مسیر تأمین نیازهای فناورانه زیرساختی و استراتژیک کشور بردارد.»


تلاش برای تولید محصولات سازمانی نوآورانه


در حال حاضر، شرکت هیراد مجموعه‌ای متنوع از محصولات سازمانی نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های ابری (Cloud-Native) را به مشتریان خود عرضه کند. دهقان در خصوص محصول شاخص این شرکت یعنی پلتفرم مدیریت سرویس‌های سازمانی هیوا می‌گوید: «این محصول اولین ESB و API Manager کاملاً بومی و ایرانی محسوب می‌شود. این پلتفرم، بدون هیچ‌گونه وابستگی به ابزارهای متن‌باز متداول تولید شده و توانسته است مجوز افتا، تأییدیه فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران و مجوز انتشار رسانه‌های دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کند».

او در ادامه با اشاره به محصول دیگر این شرکت یعنی نیوان می‌گوید: «نیوان، یک سامانه جامع احراز هویت (SSO) استاندارد و امن، بر اساس پروتکل‌های Oauth2 و OpenId است که مدیریت دسترسی کاربران در سازمان‌ها را به شکل چشمگیری ساده و امن کرده است».

شرکت سازه‌های اندیشه بنیان هیراد علاوه بر محصولاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد توانسته در حوزه فین‌تک نیز چندین محصول کاربردی ارائه کند که از جمله آن می‌توان به محصولات زیر اشاره کرد:

  • هانا: پلتفرم هوشمند مدیریت تسهیلات خرد
  • مانا: سوئیچ اعتباری و پلتفرم یکپارچه پرداخت اقساط سازمانی
  • آراد: کیف پول دیجیتال و یکپارچه سازمانی

به گفته مدیرعامل این شرکت مخاطبان اصلی این محصولات، سازمان‌های بزرگ، شرکت‌های مالی و بانکی، بیمه‌ها، شرکت‌های فناوری‌محور، نهادهای دولتی و همچنین استارتاپ‌های فین‌تکی هستند که به دنبال زیرساخت‌هایی هوشمند، مقیاس‌پذیر و کاملاً بومی برای مدیریت خدمات سازمانی و مالی خود هستند.


محصولی که هیراد را دانش بنیان کرد


در حال حاضر مهم‌ترین محصولی که باعث شد سازه‌های اندیشه بنیان هیراد مجوز دانش‌بنیانی خود دریافت کند پلتفرم ابری هیوا است. به گفته دهقان، هیوا یک محصول یکپارچه و جامع است که چندین سرویس کلیدی شامل ESB، API Manager، API Gateway و Service HUB را در قالب یک راهکار واحد گردآوری کرده است. این پلتفرم برای مدیریت عرضه و ارائه سرویس‌ها و APIهای سازمانی طراحی شده و به کمک آن هر سازمانی، فارغ از اندازه و ظرفیت عملیاتی خود، می‌تواند مدیریت جامع و متمرکزی بر سرویس‌هایش داشته باشد.

مدیرعامل هیراد در ادامه با اشاره به قابلیت‌های این محصول می‌گوید: «هیوا کاملاً مبتنی بر فناوری ابری (Cloud-Native) طراحی شده و از قابلیت‌هایی همچون مقیاس‌پذیری (Scalability) و در دسترس بودن دائمی (High Availability) برخوردار است. به دلیل همین معماری پیشرفته، هیچ دغدغه‌ای از بابت پایداری فنی محصول برای مشتریان وجود ندارد. طی چندین سال توسعه و ارتقای مستمر، نسخه سوم این پلتفرم اکنون به بلوغ بالایی رسیده و در بازار عرضه شده است.»

طبق گفته مدیرعامل هیراد، اصلی‌ترین کاربرد هیوا مدیریت و پشتیبانی سرویس‌های سازمانی است؛ چرا که برای سازمان‌ها مدیریت امنیت سرویس‌ها، خودکارسازی، رصد و پایش دقیق، لاگ‌برداری و ایجاد شفافیت در فرآیندها، همواره یک چالش جدی بوده است.

او در ادامه معتقد است: «مدیران فناوری اطلاعات معمولاً مجبورند چندین ابزار مختلف را برای این امور به‌کار بگیرند که هماهنگ کردن آنها علاوه بر پیچیدگی و هزینه بالا، ریسک‌های فنی زیادی نیز ایجاد می‌کند. هیوا دقیقاً همین چالش‌ها را یکجا برطرف کرده و مجموعه کاملی از ابزارهای ضروری را در قالب یک پلتفرم یکپارچه در اختیار مدیران فناوری اطلاعات قرار می‌دهد.»

مدیرعامل هیراد مزیت‌های رقابتی هیوا را به چهار بخش عمده تقسیم کرده که در ادامه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بومی بودن: صفر تا صد پلتفرم توسط سازه‌های اندیشه بنیان هیراد توسعه داده شده و به همین دلیل کنترل و اشراف کاملی بر تمامی بخش‌های آن وجود دارد. برخلاف رقبا که عموماً از محصولات متن‌باز خارجی استفاده می‌کنند که هم در دسترس عموم است و هم پیچیدگی‌ها و ریسک‌های خاص خودش را دارد و هیراد به نحوی طراحی شده تا بتواند محصول را بر مبنای نیاز مشتری شخصی‌سازی و بهینه‌سازی کند.
  • امنیت بالا: معماری هیوا منحصربه‌فرد و کاملاً بومی است؛ بنابراین برخلاف محصولات متن‌باز که معماری و نقاط ضعف آن‌ها در اینترنت قابل دسترسی است و ریسک امنیتی بالایی دارند، هیوا بستری امن و حفاظت‌شده را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند. هیوا هزینه و دشواری نفوذ به سیستم‌ها را برای مهاجمان به حداکثر می‌رساند تا عملاً نفوذ به سیستم مقرون‌به‌صرفه نباشد.
  • هوشمندی و سهولت استفاده: هسته مرکزی هیوا از فناوری هوش مصنوعی (AI-Oriented)  استفاده می‌کند که وظیفه «ترجمه و تجمیع سرویس‌ها» را بدون نیاز به کدنویسی انجام می‌دهد. در حالی که رقبا برای ارائه سرویس‌ها به کدنویسی و تیم‌های فنی متعدد نیاز دارند، اپراتورها با استفاده از هیوا به راحتی و در کمترین زمان ممکن می‌توانند سرویس‌ها را تعریف، یکپارچه و راه‌اندازی کنند.
  • مقیاس‌پذیری ابری واقعی: هیوا از ابتدا به صورت Cloud-Native طراحی شده و روی هر زیرساخت ابری مانند Docker و Kubernetes به‌سادگی قابل پیاده‌سازی است. این پلتفرم متناسب با اندازه و نیاز سازمان‌ها، به صورت افقی Scale می‌شود و با برخورداری از تاب‌آوری بالا (Resilience)، نگرانی‌هایی نظیر از دست رفتن داده‌ها (DataLoss) یا ازکارافتادگی سرورها را به حداقل می‌رساند.

دهقان در ادامه به مشتریان بزرگی که تاکنون به پلتفرم هیوا اعتماد کرده‌اند پرداخت و در ادامه گفت: «از جمله مشتریان بزرگی که پلتفرم ما اعتماد کردند می‌توان به سازمان بنادر و دریانوردی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجلس شورای اسلامی و شرکت سیتاد (اولین اپراتور و درگاه تبادل اطلاعات کشور) اشاره کرد و در گام بعدی امیدواریم بتوانیم در بخش بانکی، بورس و بیمه نیز حضوری فعال و پررنگ‌تر داشته باشیم».


تمرکز هیراد برروی توسعه و بهبود محصولات فعلی


دهقان در ادامه در پاسخ به این سؤال که برنامه سازه‌های اندیشه بنیان هیراد در طول دوسال آینده چیست و برروی چه محصولاتی تمرکز دارد نیز گفت: «برنامه ما برای دو سال آینده، تداوم و تقویت روند توسعه و به‌روزرسانی محصولات فعلی، به ویژه محصول استراتژیک «هیوا» است. در همین راستا، قصد داریم ویژگی‌ها و ماژول‌های جدیدی را مبتنی بر فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی (AI) به محصولاتمان اضافه کنیم تا بتوانیم تجربه کاربری بهتری برای مشتریان فراهم کرده و پاسخ‌گوی نیازهای رو به رشد سازمان‌ها باشیم.»

او در ادامه با تأکید بر توسعه محصول می‌افزاید: «علاوه بر توسعه محصول، تمرکز ویژه‌ای نیز بر گسترش و نفوذ بیشتر در بازار خواهیم داشت. به همین منظور، قصد داریم علاوه بر بخش‌های فعلی که شامل سازمان‌های بزرگ دولتی و نیمه‌دولتی، وزارتخانه‌ها و نهادهای مالی بزرگ هستند، به شکل هدفمند به حوزه‌هایی نظیر بانکداری، بیمه، بورس و شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی نیز وارد شویم.»

دهقان که پیش از این در خصوص گسترش نفوذ در بازار گفته بود در ادامه به اولویت‌های جدی این شرکت در طول دوسال آینده پرداخت و گفت: «یکی از اولویت‌های جدی ما در این بازه زمانی، ارائه محصولات و خدماتی است که به‌طور خاص برای پاسخ به نیازهای زیرساختی سازمان‌ها و نهادهای بزرگ کشور طراحی شده باشند. اعتقاد داریم سازمان‌های بزرگ که در مسیر تحول دیجیتال گام برمی‌دارند، به زیرساخت‌هایی امن، بومی و مقیاس‌پذیر نیاز دارند و «هیراد» به‌طور ویژه آماده ارائه راهکارهایی نوآورانه و یکپارچه در این حوزه است.»

به گفته دهقان یکی از اقدامات جدی این شرکت در طول دوسال آینده در حوزه تحقیق و توسعه (R&D)  است که این شرکت برنامه دارد تا با همکاری‌های استراتژیک با مراکز علمی و تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر را گسترش دهد تا بتواند همواره در لبه فناوری حرکت کرده و نوآوری‌ها را به سرعت وارد محصولاتش کند.

در یک نگاه کلی، شرکت «سازه‌های اندیشه بنیان هیراد» طی دو سال آینده، بر توسعه بازار، گسترش سبد محصولات هوشمند وCloud-Native، تمرکز جدی بر مشتریان بزرگ و راهبردی و تقویت شبکه همکاران استراتژیک خود تمرکز خواهد کرد تا بتواند جایگاه پیشرو و تأثیرگذار خود را در بازار فناوری‌های سازمانی و زیرساختی کشور تثبیت کند.


حضور هیراد با هدف توسعه برندینگ در نمایشگاه صنعت مالی


امسال دومین حضور شرکت «سازه‌های اندیشه بنیان هیراد» در نمایشگاه صنعت مالی است. دهقان با اشاره به تجربه سال گذشته  از حضور در این رویداد می‌گوید: «بازخوردهای بسیار مثبت و ارزشمندی را دریافت کردیم. امسال با هدف حضوری پررنگ‌تر و اثربخش‌تر، در پاویون ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر خواهیم شد و قصد داریم دستاوردها و نوآوری‌های خود را به‌شکل دقیق‌تر و تخصصی‌تر معرفی کنیم».

مدیرعامل هیراد با تأکید بر اهمیت حضور این شرکت در پاویون معاونت علمی گفت: «حضور در این پاویون برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که فرصتی است تا در کنار شرکت‌های برجسته و دانش‌بنیان کشور، آخرین محصولات فناورانه و بومی خود از جمله پلتفرم ابری و هوشمند «هیوا» و سایر محصولات فین‌تک‌محورمان را به مدیران ارشد نهادهای مالی، بانکی و سازمان‌های دولتی و خصوصی ارائه کنیم. همچنین برنامه داریم در حاشیه این رویداد، تعاملات و مذاکرات مؤثرتری با بازیگران کلیدی صنعت مالی و فناوری کشور شکل دهیم تا زمینه همکاری‌های آتی را به‌طور جدی‌تر فراهم کنیم.امیدواریم این حضور ویژه و متمرکز در پاویون معاونت علمی، علاوه بر تقویت برند و جایگاه شرکت، زمینه‌ساز توسعه بازار، افزایش همکاری‌های استراتژیک و گسترش شبکه مشتریان ارزشمند ما در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باشد.»

دهقان در بخش پایانی صحبت‌های خود، با اشاره به حمایت‌های معاونت علی از شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر گفت: «خوشبختانه در سال‌های اخیر، توجه و حمایت‌های قابل توجهی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سایر نهادهای دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است. ما نیز به‌عنوان یکی از این شرکت‌ها، از حمایت‌های معنوی و زیرساختی دولت در حوزه‌های فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی بهره‌مند بوده‌ایم که نقشی اساسی در رشد و توسعه ما داشته است.امیدوارم این مسیر حمایتی و تعاملی میان دولت و شرکت‌های دانش‌بنیان روزبه‌روز گسترده‌تر و عمیق‌تر شود و با تداوم این نگاه مثبت، شاهد شکل‌گیری اکوسیستم قدرتمند و پایداری در حوزه فناوری‌های نوین و اقتصاد دانش‌بنیان کشور باشیم.»

او در پایان نیز با اشاره به فرصت نمایشگاه صنعت مالی نیز گفت: « نمایشگاه صنعت مالی یکی از فرصت‌های ارزشمند برای معرفی و ارائه دستاوردهای فناورانه و محصولات نوآورانه ما به فعالان اقتصادی، بنگاه‌های مالی و بازارهای سرمایه کشور است. امیدواریم با حضور در این رویداد مهم و اثربخش، بتوانیم همکاری‌ها و ارتباطات مؤثرتری را رقم زده و سهمی قابل توجه در ارتقای سطح فناوری زیرساختی کشور و تحول دیجیتال نهادهای مالی و سازمان‌ها داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.