راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی کوتاه به صحبت‌های اسکندری و قنبریان در همایش تراکنش

در روز دوم همایش ITE مهندس محمدرضا اسکندری مشاور شرکت آدونیس و مهندس عبدالعظیم قنبریان مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان در سمینار کارت و پرداخت سخنرانی کردند.

نخست مهندس اسکندری درباره تغییر روند کسب‌وکار خودپردازها با تغییر اقتصادی کشور در پساتحریم سخنرانی کرد. او در ابتدا آماری درباره میزان صدور کارت‌های شبکه شتاب و دستگاه‌های خودپرداز در کشور ارائه داد. در سال ۸۶ حدود ۳۰ میلیون کارت در کشور صادر شد و تا تیرماه ۹۴ حدود ۲۳۰ میلیون کارت توسط شبکه بانکی کشور صادر شد. تعداد تراکنش‌های بانکی تا سال ۹۳ کلاً ۵ میلیارد بود که تا تیرماه ۹۴ تعداد تراکنش‌ها به ۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون رسید. پیش‌بینی می‌شود این آمار تا پایان سال به ۵ میلیارد تراکنش برسد. تعداد خودپردازها نیز با توجه به افزایش کارت‌ها رشد داشته است. در حال حاضر ۴۱ هزار دستگاه به ارائه خدمات می‌پردازد. سرانه تراکنش در سال ۹۳ بالغ‌بر ۱۰ هزار تراکنش در ماه بود که پیش‌بینی می‌شود که به ۱۱ هزار تراکنش در ماه برسد.

ite-skandari-Small-banner-way2pay-94-08-05

سپس مهندس عبدالعظیم قنبریان، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان سخنرانی کرد. او ذکر کرد ازآنجاکه در جامعه همه کارها به پول وابسته است، مدیریت منابع پولی یکی از دغدغه‌های متولیان این امر است تا منابع پولی با کمترین هزینه در کشور به جریان درآید. توجه به این حوزه و نقش این ابزارها در محیط‌زیست، صرفه‌جویی انرژی، کنترل حجم نقدینگی، ایجاد پول الکترونیکی و موارد متعدد دیگر باعث شد که در این سال‌ها نقش عظیمی از توجه بانک مرکزی به این حوزه باشد. در سال‌های اخیر شرکت شاپرک با ایجاد فضای تعاملی، برای بهبود کسب‌وکار pspها تلاش زیادی کرده؛ اما باید پذیرفت که تغییرات در این حوزه و رسیدن به سطح مطلوب نیازمند زمان است.

ite-ghanbarian-Small-banner-way2pay-94-08-05

او چهار مشکلی را که با ورود شرکت شاپرک حل شد، چنین برشمرد:

  • وابستگی نظام پرداخت به بانک، شاپرک با وضع قوانین سعی در تسهیل استقلال بانک از شرکت‌ها نموده است.
  • رقابت غیرسالم بانک‌ها در توسعه شبکه پرداخت در حوزه حذف کارمزد و واریز آنی که از آن پیامدهای آن می‌توان به رشد تراکنش‌های صوری و ایجاد تورم در کشور اشاره کرد.
  • پایین بودن امنیت پرداخت‌ها به روایت شرکت‌های psp؛ شاپرک به امنیت فضای سایبری کمک کرد.
  • فقدان الگوی کسب‌وکار مشخص برای نظام پرداخت که مهم‌ترین معضل بود و شاپرک موفق به انجام آن شد.

به گفته قنبریان شکل‌گیری psp نیازمند هزینه‌های زیادی است و افزایش تعداد کارت‌خوان‌ها و گستردگی آن‌ها نیاز به حجم زیاد نقدینگی دارد. او همچنین درباره مدل کارمزدی گفت: در این مدل پذیرنده، دارنده کارت و بانک هر کدام جداگانه سهم خود را از هزینه تراکنش می‌پردازند. این مدل به دلیل وابستگی pspها به بانک‌ها باعث شد که مدل به هم بخورد و شرکت‌های PSP دچار بحران شدند. شرکت‌های PSP با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند. بالا رفتن سطح توقع مشتریان برای گرفتن خدمات جدید و تحریم‌ها، فشار مضاعفی به PSPها وارد کرد. آنچه از آن گریزی نیست، لزوم سرمایه‌گذاری برای خدمات و ابزار جدید است و این مهم با وضع مدل کارمزدی قابل‌اجراست.

منبع: سرمدنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.