راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا آموزش سواد مالی برای فین‌تک‌ها و کاربران ضروری است؟

معاون بازاریابی دیجی‌پی چالش‌ها و فرصت‌های توسعه سواد مالی از طریق فین‌تک‌ها را بررسی کرد

محمدحسن فرازمند، معاون بازاریابی دیجی‌پی با بیان اینکه فین‌تک‌‌ها به‌عنوان نقاط تماس کاربران با فناوری‌های نوین مالی نقش کلیدی در توسعه سواد مالی دارند، اظهار کرد: «کسب‌و‌کارهای فین‌تکی از ارتقای سواد مالی نفع می‌برند و آموزش، بلافاصله تأثیر مستقیم در رفتار مالی کاربران داشته است.»

به گزارش روابط عمومی دیجی‌پی، محمدحسن فرازمند با اشاره به آمارهای سازمان‌هایی مانند OECD که بر اساس آنها تنها حدود ۵۲ درصد از بزرگسالان در کشورهای مختلف جهان، حداقلی‌ترین مهارت‌های مالی را دارا هستند، گفت: «در کشورهای جهان سوم مانند ایران مسئله‌ی پایین بودن سطح سواد مالی مردم شدیدتر است. این جمله را شاید زیاد شنیده‌اید که من اگر قرض بگیرم نمی‌توانم شب بخوابم، یا هر وقت پول داشته باشم نقدی می‌خرم اما سراغ اقساطی نمی‌روم. اینها نشان می‌دهد که به‌دلیل کمبود سواد مالی، افراد نمی‌توانند آنالیز کنند که با چه موقعیت‌هایی رو‌به‌رو هستند و این باعث می‌شود یا دچار انفعال شوند یا تصمیمات اشتباه بگیرند.»

او افزود: «اما چرا جایگاه فین‌تک در توسعه سواد مالی مهم است؟ به واسطه نفوذی که محصولات فین‌تکی در زندگی مردم دارند، فین‌تک‌ها تبدیل به نقاط تماسی شده‌اند که ‌می‌توانند آموزش‌های کوچک، کوتاه و مؤثر را در اختیار افراد بگذارند تا بتوانند تصمیمات درستی را در زندگی مالیشان بگیرند. از سوی دیگر، مادامی که کاربران درک روشنی از خدمات فین‌تکی نداشته باشند، کلیدی‌ترین ظرفیت‌های فین‌تک هم بی‌اثر یا کم‌اثر خواهد بود.»


چالش‌های توسعه سواد مالی


معاون بازاریابی دیجی‌پی با اشاره چالش‌های کلیدی در مسیر توسعه سواد مالی به واسطه فین‌تک‌ها، اظهار کرد: «یکی از چالش‌ها در توسعه سواد مالی، سرعت بالا و تندتر فناوری در برابر کسب سواد مالی توسط افراد است. علاوه بر کاربران، برخی نهادها و شرکت‌های کوچک و متوسط نیز دانش مالی کافی در اختیارشان نیست و به سادگی نمی‌توانند از ابزارهای فناورانه مالی بهره‌برداری کنند.»

فرازمند افزود: «چالش بعدی، اعتماد به‌عنوان زیربنای پذیرش فناوری‌های نوین مالی است و موضوع دیگر، فشارهای فزاینده نهادهای نظارتی است. نهادهای نظارتی تقریبا در مقابل نوآوری مقاومت می‌کنند و بیشتر، رویکردی سلبی از خودشان نشان می ‌هند، در حالیکه تجربه خیلی از کشورهای توسعه‌یافته نشان داده که اگر نهادهای نظارتی به جای واکنش سلبی، شرکت‌های فناورانه حوزه مالی را به سمت آموزش کاربرانشان هدایت کنند، نتایج خیلی بهتری حاصل می‌شود.»

معاون بازاریابی دیجی پی با اشاره به اینکه نواقص سیستم‌های رتبه‌سنجی و عدم فراگیری آنها باعث می‌شود آدم‌ها رفتارهایی از خودشان نشان دهند که متضاد و در تناقض با بهداشت اعتباری است، گفت: «خیلی وقت‌ها افراد وام‌های دو میلیونی یا پنج میلیون تومانی خودشان را پس نمی‌دهند و این آگاهی را ندارند که با این بدحسابی کوچک، رتبه اعتباریشان به چه شکل خراب می‌شود و در ادامه، از دریافت وام‌های بزرگتر و موثرتر در زندگیشان بازمی‌مانند.»

او توضیح داد: «هر جا که ما در دیجی‌پی به کاربرانمان آموزش دادیم، دیده‌ایم که با یک رفتار پرو اکتیو شروع به ساختن رتبه اعتباری خودشان کرده‌اند، یعنی آموزش، بلافاصله تاثیر مستقیم در رفتار کاربر داشته است.»


منافع سواد مالی کاربران برای کسب‌و‌کارها


فرازمند با طرح این سوال که آموزش سواد مالی به جامعه برای چه کسانی ارزش ایجاد می‌کند؟ اظهار کرد: «گاهی تا از آموزش سواد مالی صحبت می‌کنیم بعضی‌ها یاد CSR می‌افتند و این نگاه باعث می‌شود اقبال کمتری به آموزش کاربران داشته باشند، اما باید بدانیم که اصلی‌ترین ذی‌نفعان ما کاربران و مصرف‌کننده‌های فین‌تک‌ها هستند؛ افزایش سطح سواد مالی کاربران باعث می‌شود کاربران تصمیمات درست و به‌موقع‌تر، فعالانه‌تر و مسئولانه‌تری بگیرند و از طرفی، به شرکت‌ها کمک می‌کند کاربران بیشتری داشته باشند و همچنین نرخ نکولشان را کنترل کنند. فاصله‌ای که بین نرخ نکول لندتک‌های جهان سوم و لندتک‌ها در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد گواه این ادعا است که هرچه سواد مالی کاربران بالاتر بوده، نرخ نکول و بدحسابی پایین آمده است.»

معاون بازاریابی دیجی‌پی، مشارکت فعال کاربران، پیچیدگی‌های تکنولوژی و موضوع حریم خصوصی و امنیت داده را چالش‌های توسعه سواد مالی عنوان کرد و گفت: «هر گدام از این چالش‌ها با سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در توسعه سواد مالی و در نظر گرفتن یک هزینه-فایده‌ی معنادار، قابل حل است.»

فرازمند در بیست‌ویکمین رویداد فیناپ یادآور شد:‌ «شرکت‌های خصوصی در کنار نهادهای دولتی و رگولاتور باید با هم برای توسعه سواد مالی سرمایه‌گذاری هدفمندی داشته باشند. ادغام سواد مالی در خدمات فین‌تکی تعهدی است که کسب‌وکارها نسبت به جامعه و مردم دارند و نفع خودشان هم در آن تعریف شده است.»

منبع دیجی‌پی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.