پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شرکت ملی پست در مسیر تحول دیجیتال، همکاری گستردهای با استارتاپها و بخش خصوصی آغاز کرده است. محمد احمدی، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ استارتاپ در مراکز نوآوری پست مشغول فعالیتاند و با ایجاد بسترهای حمایتی، ایدههای نو به فرصتهای تجاری تبدیل میشوند. وی تأکید کرد که شرکت ملی پست نهتنها درصدد گسترش تعامل با شرکتهای خلاق و نوآور است، بلکه با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته و راهکارهای هوشمند، به دنبال تحول در صنعت پستی و لجستیک کشور است.
همکاری شرکت ملی پست با بخش خصوصی
به گفته احمدی تعداد قابل توجهی از شرکتهای نوآور و خلاق در کشور با شرکت ملی پست همکاری دارند. از دید وی این تعامل، زنجیره محصولات خلاق و فناورانه پست را توسعه داده و موجب رشد آن میشود. او تأکید کرد که یکی از راهبردهای کلان شرکت ملی پست در دوره جدید مدیریتی، گسترش فرایندهای اجرایی و عملیاتی و تسهیل تولید محصولات مشترک است که هدف آن افزایش سطح دسترسی مصرفکنندگان و کاربرپسند کردن خدمات است.
نقش شرکتهای خلاق و نوآور در صنعت پست
مدیرعامل شرکت ملی پست تصریح کرد که این شرکت به عنوان یک بستر کلان با چارچوبهای مشخص فعالیت میکند و خدمات عمومی را ارائه میدهد. اما برای اینکه بتواند به گروههای مختلف جامعه هدف خدمات بهتری ارائه دهد، باید با شرکتهای خلاق و نوآور همکاری داشته باشد. به گفته احمدی، تسهیلگری یکی از اهداف کلیدی شرکت ملی پست است و تمرکز ویژهای بر حمایت از شرکتهای نوآور دارد تا بتوانند ایدههای خود را به محصول تبدیل کنند.
اقدامات نوآورانه در حوزه پست
احمدی ضمن اشاره به برخی اقدامات انجامشده در ماههای اخیر مانند راهاندازی سیستم سورتینگ (تجزیه هوشمند) محصولات با استفاده از رباتهای تجزیهگر در استان کرمانشاه و برگزاری همایش هوش مصنوعی در حوزه حملونقل اضافه کرد بهزودی شعبههای استانی مرکز نوآوری برای همکاری با استارتاپها راهاندازی خواهند شد.
چالشها و راهکارها
مدیرعامل شرکت ملی پست به برخی چالشها نیز اشاره کرد، از جمله انجام کارهای موازی میان شرکتهای نوآور که ممکن است منجر به مشکلاتی شود. او تأکید کرد که این مسائل باید بررسی و برای آنها راهحلهایی ارائه شود.
یکی دیگر از چالشهای مطرحشده، توزیع کارت سوخت بود. احمدی اظهار داشت که با توجه به تعداد بالای نقلوانتقالات خودرو، کارتهای سوخت گاهی با تأخیر به دست صاحبان جدید میرسند. اما به گفته وی، با بهینهسازی فرایند صدور کارت سوخت در پنج ماه اخیر، تمامی مراحل رصد پذیر شدهاند و مشکلات کاهش یافتهاند. همچنین، بستر مناسب برای ثبتنام کارت سوخت بهصورت برخط ایجاد شده است و اکنون فرایند تولید و توزیع کارت سوخت کمتر از ۷۲ ساعت زمان میبرد.
همکاری با بخش خصوصی ضروری است
احمدی تأکید کرد ظرفیتهای شرکت ملی پست محدود است و نیازها گستردهاند، بنابراین همکاری با بخش خصوصی ضروری است. قوانین و مقررات حاکم بر این شرکت نیز اجازه رقابت مستقیم با بخش خصوصی را نمیدهد.
مدیرعامل شرکت ملی پست تصریح کرد که بازار خدمات پستی بسیار گستردهتر از ظرفیت فعلی شرکت ملی پست است و این شرکت به جای رقابت، به دنبال ایجاد همافزایی و ارائه خدمات مشترک است. بهویژه در حوزه لجستیک، همکاری با شرکتهای بخش خصوصی ضروری است، زیرا این شرکتها قادرند با هزینههای کمتر و بهرهوری بالاتر، خدمات بهتری به مصرفکنندگان ارائه دهند.
در نهایت با توجه به برنامههای شرکت ملی پست در حوزه نوآوری و همکاری با بخش خصوصی، میتوان نتیجه گرفت که این شرکت در حال حرکت به سمت تسهیلگری و ایجاد فرصتهای جدید برای استارتاپها است. راهاندازی مراکز نوآوری، استفاده از فناوریهای جدید در فرایندهای اجرایی و تعامل سازنده با شرکتهای خلاق و نوآور، از جمله اقداماتی است که میتواند زمینهساز تحولات مثبت در صنعت پست و حملونقل کشور باشد.