راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور بازیگران سنتی و پلتفرم‌ها در کنار هم در نمایشگاه طلا

پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا زیر سایه اتهاماتی مانند خالی‌فروشی و نداشتن مجوز فعالیت حضور کمرنگی در شانزدهمین نمایشگاه طلا دارند

شانزدهمین نمایشگاه طلا از دوشنبه پانزدهم بهمن‌ماه کار خود را آغاز کرد. نمایشگاه امسال در شرایطی برگزار می‌شود که اخیراً اتهاماتی به پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا وارد شده است. در این شرایط امسال برخی از پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا در نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه تا جمعه نوزدهم بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های دائمی ایرانمال پابرجاست.

آنچه در همان نگاه اول توجه مخاطبان را جلب می‌کند حضور کمرنگ پلتفرم‌های فروش آنلاین طلاست طوری‌که فقط تعدادی کمتر از انگشتان دست در آن حاضر شده‌اند. احتمالا اظهارنظرهای اخیر درباره فعالیت این پلتفرم‌ها علت این عدم حضور باشد.

دی‌ماه امسال غلامعباس ترکی، معاون دادستان کل کشور، از فعالیت غیرمجاز تعداد زیادی از سایت‌ها و پلتفرم‌های فروش طلا در فضای مجازی خبر داد و گفت: «حدود ۵۰۰ تارنما و سکوی فروش طلا در فضای مجازی فعالیت دارند که بخش قابل‌توجهی از آنها فاقد مجوز هستند.» در این خصوص محمدرضا حاجی جعفری، معاون مرکز بهبود محیط کسب‌وکارها گفته که تا امروز ۲۶۱ پلتفرم مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. آن‌طور که حاجی جعفری می‌گوید تاکنون ۱۳۳۷ تقاضای راه‌اندازی پلتفرم فروش آنلاین طلای آب شده وجود داشته و از ۲۶۱ کسب‌وکار دارای مجوز، ۱۹۰ مجوز در سال ۱۴۰۳ صادر شده است.

اخیراً حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز گفته مشکل پلتفرم‌ها این است که سازوکار مشخصی برای نظارت بر آنها وجود ندارد. او خبر داده است که با ورود پلیس امنیت اقتصادی ۱.۵ میلیون تن طلای خریداری شده توسط مردم به بانک‌ها انتقال داده شده است.

ببینید: پلتفرم‌های خریدوفروش طلای آب‌شده در کانون توجه؛ از خالی‌فروشی تا سرمایه‌گذاری در آینده

در این شرایط خبرنگار راه پرداخت گزارشی از نمایشگاه طلا تهیه کرده و در آن نظر پلتفرم‌های فروش آنلاین طلای آب شده را درباره شرایط فعالیت آنها جویا شده است. در ادامه متن این گفت‌وگوها را می‌خوانید.


 طلاسی تمام مجوزهای مورد نیاز را دارد


طلاسی از جمله پلتفرم‌های شناخته شده‌ای است که در نمایشگاه طلا شرکت کرده است. بر اساس بررسی‌های راه پرداخت اکنون طلاسی بعد از میلی به عنوان دومین پلتفرم پرطرف‌دار فروش آنلاین طلای آب شده شناخته می‌شود.

راستین دهقان، مدیر داخلی طلاسی در حاشیه این نمایشگاه درباره عدم خالی‌فروشی در طلاسی اطمینان خاطر داد و بیان کرد: «برای جلوگیری از خالی‌فروشی، ما به ازای هر طلای خریداری‌شده توسط کاربران، معادل آن را در بانک کارگشایی نگهداری می‌کنیم. این کار تضمین می‌کند که به هیچ‌وجه طلای فروخته‌شده خالی نخواهد بود و هر کاربری که از پلتفرم ما خرید می‌کند، می‌تواند با اطمینان کامل از اینکه طلای خریداری‌شده موجود است، به خرید خود ادامه دهد.»

یکی از مزایای خرید طلا از پلتفرم‌های فروش آنلاین طلای آب شده امکان خرید با مبالغ پایین است. بسیاری از پلتفرم‌ها اکنون امکان خریداری ۱۰۰ هزار تومان طلا را نیز در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند اما موضوع اینجاست که این مقدار طلا در حالت فیزیکی شاید اصلاً قابل مشاهده هم نباشد؛ به همین علت بسیاری از پلتفرم‌ها حداقل میزان مشخصی را برای تحویل فیزیکی طلای آب شده تعیین کرده‌اند.

دهقان در این باره به راه پرداخت توضیح داد: «حداقل مقدار طلایی که کاربران می‌توانند از پلتفرم ما خریداری کنند، معادل ۳۰ سوت است. این مقدار با توجه به قیمت لحظه‌ای طلا به راحتی قابل خریداری است. کاربر می‌تواند طلا را به صورت پستی دریافت کند. همچنین، برای راحتی بیشتر کاربران، ما طلافروشی حضوری در هروی سنتر داریم که کاربران می‌توانند برای دریافت طلا به آنجا مراجعه کنند و با احراز هویت، طلای خریداری‌شده را تحویل بگیرند.»

به گفته او در طلاسی برای کاربرانی که مقادیر بزرگ‌تری از طلا خریداری کرده‌اند (مثلاً ۵ یا ۱۰ گرم)، این امکان فراهم است که به صورت حضوری طلا را دریافت کنند. همچنین، اگر کاربران بخواهند بعداً طلا را به پلتفرم بازگردانند، هزینه‌ای که بابت ضرب سکه پرداخت کرده‌اند، به آنها بازگردانده می‌شود.

به گفته دهقان طلاسی تاکنون تمام مجوزهایی که برای ادامه فعالیت نیاز بوده را دریافت کرده است.


رقابت طلافروشان سنتی و آنلاین


یکی از مسائلی که به وضوح در نمایشگاه طلا می‌توان مشاهده کرد نگاه انتقادانه طلافروشان فیزیکی و اتحادیه طلا به فعالیت پلتفرم‌های فروش آنلاین طلای آب شده است. دیدگاه اتحادیه طلافروشان، مخالفت صرف با فروش آنلاین طلای آب شده است؛ از سویی دیگر کسب‌وکارهایی که طلای آب شده عرضه می‌کنند معتقدند طلای آب شده در صورتی می‌تواند توسط پلتفرم‌های آنلاین فروخته شود که پشتوانه فیزیکی طلا وجود داشته باشد.

دهقان در آخر موضوع امکان رقابت بین طلافروشان سنتی و پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا را مطرح کرد. به گفته او طلافروشان فیزیکی اکنون با وجود پلتفرم‌های آنلاین طلا احساس خطر می‌کنند زیرا کاربران ترجیح می‌دهند با مبلغ و کارمزد کم طلا تهیه کنند؛ از سویی دیگر امکان نگهداری طلا توسط پلتفرم‌ها، ریسک نگهداری طلا را کاهش می‌دهد و این راهکاری است که تنها از طریق پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا امکان‌پذیر است. به گفته او فعالیت پلتفرم‌های آنلاین طلا ممکن است باعث کاهش تعداد خریداران طلای زینتی از طلافروشان شود.


 به دلیل استقبال گسترده از خرید آنلاین وارد این بازار شدیم


با گشتی در نمایشگاه می‌توان کسب‌وکارهایی را یافت که پیش از این کار تخصصی آنها فروش طلای آب شده فیزیکی بوده است اما اکنون به دلیل استقبال گسترده از خرید و فروش آنلاین طلای آب شده پا به این عرصه گذاشته‌اند. به عنوان مثال شرکت ساویس که پیش از این طلای آب شده فیزیکی ارائه می‌کرد اکنون با پلتفرم فروش آنلاین طلای آب شده با نام توکنیکو وارد حوزه فروش آنلاین هم شده است.

حامد مافی، مدیر فروش این شرکت، درباره شروع فعالیت ساویس در حوزه آنلاین گفت: «فروش ما به صورت فیزیکی است، اما به دلیل استقبال از پلتفرم‌های آنلاین طلا، تصمیم گرفتیم پلتفرم فروش طلای آنلاین را راه‌اندازی کنیم.» او درباره چالش فروش طلا در مبالغ کم گفت: «بسیاری از شرکت‌ها امکان خرید طلا از مبالغ کم مانند ۵۰ هزار تومان یا ۱۰۰ هزار تومان را فراهم کرده‌اند که هیچ مشکلی ندارد اما این خریدها در صورتی که طلا از قبل آماده باشد، امکان‌پذیر است؛ زیرا معاملات طلا به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و قیمت طلا به طور مداوم تغییر می‌کند. در این شرایط، فروش طلای کم‌مقدار مانند ۵۰ هزار تومان یا ۱۰۰ هزار تومان با کارمزد قابل جبران است.»

او در ادامه بیان کرد: «اما در مورد مبالغ بالاتر مثل ۵۰ گرم یا ۱۰۰ گرم، معاملات در پلتفرم ما به طور لحظه‌ای انجام می‌شود و اگر مشتری طلای آب‌شده خریداری کند، ما این طلای خریداری‌شده را در بازار پیدا کرده و به صورت فوری جایگزین می‌کنیم. بنابراین، هیچ‌گونه خالی‌فروشی در کار نیست. ما چون خودمان تولیدکننده شمش طلا هستیم و معدن طلا داریم، نگرانی از این بابت نداریم.»


 بانک‌ها و پلتفرم‌ها با یکدیگر همکاری کنند


در نمایشگاه طلا در کنار طلافروشی‌های آنلاین و فیزیکی، کسب‌وکارهای مرتبط نیز حضور داشتند. یکی از این کسب‌وکارها زریار است که مدت‌ها در حوزه ساخت سامانه فروش طلای آب شده به طلافروشان فعالیت می‌کند. این سامانه تنها توسط اعضای اتحادیه طلافروشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدجلیل عبدالله‌زاده، مدیرعامل زریار در گفت‌وگو با خبرنگار راه پرداخت به نیاز شهروندان به خرید طلای آب شده اظاره کرد. به گفته او قیمت طلا اکنون آن‌قدر بالا است که امکان تهیه طلا با مبالغ کم برای شهروندان وجود ندارد. در نتیجه تنها پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند بستری برای سرمایه‌گذاری‌های خرد در بازار طلا باشند. او همچنین خاطرنشان کرد که بستن پلتفرم‌های آنلاین اصلاً راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از مواردی همچون خالی‌فروشی نیست.

همان‌طور که مشخص است پلتفرم‌های آنلاین فروش طلای آب شده میزانی از طلا را به عنوان پشتوانه در بانک کارگشایی قرار می‌دهند. عبدالله‌زاده با توجه به این موضوع برای حل کامل احتمال خالی‌فروشی پیشنهاد کرد: «اگر من بخواهم ۴ کیلو طلا به مردم بفروشم، باید آن را در بانک کارگشایی ضمانت کنم و بگویم که این ۴ کیلو طلا را برای فروش دارم. اما ممکن است طلای بیشتری بفروشم. حال چطور می‌توانیم از این مسئله جلوگیری کنیم؟ راهکار ساده‌ای وجود دارد، همکاری میان بانک کارگشایی و پلتفرم‌ها. بانک می‌تواند به من مجوز دهد که یک گرم یا یک کیلو طلا بفروشم. در این صورت، مشتری می‌تواند از طریق کد یا لایسنس، استعلام بگیرد که آیا طلا موجود است یا خیر. به این ترتیب، صندوق طلا باید در بانک کارگشایی نگهداری شود و نه در دست یک شخص یا مجموعه.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.