پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شروع طوفانی و پایانی تلخ برای بازی تلگرامی همستر
بازی تلگرامی همستر کامبت رویدادی بود که در دنیای رمزارزها بسیار مورد توجه قرار گرفت و در نهایت به یک ناامیدی بزرگ برای میلیونها کاربر تبدیل شد. این پروژه که با عنوان یک بازی سرگرمکننده در تلگرام شروع شد، با وعدههای جذاب و تبلیغات گسترده، کاربران زیادی را به خود جذب کرد و توانست سیصد میلیون نفر را همراه خود کند.
شروعی فریبنده، پایانی پوچ
لیستشدن ناتکوین بهعنوان اولین بازی تلگرامی که تقریباً سود قابل قبولی برای کاربرانش به همراه داشت، اولین دلیل همراهی کاربران با همستر بود که خود را مانند ناتکوین معرفی کرده بود. تیم سازنده نیز با تولید محتواهای جذاب و تبلیغات گسترده، هیجان کاربران را بیشتر کرد و وعدههای بزرگی از آینده این پروژه داد. همراهی مدیرعامل تلگرام نیز یکی دیگر از دلایل محبوب شدن این بازی بود تا جایی که کانال تلگرامی آن به بزرگترین کانال تلگرامی تاریخ تبدیل شد.
در ادامه راه بارها همستر قولهای خود را زیر پا گذاشت؛ مثلاً کارتهایی اضافه میکرد که نیاز به دعوت دوست داشت اما از قبل اعلام کرده بود این کار را نخواهد کرد. حتی حدود یک ماه پیش خبری منتشر شد که سازندگان این بازی از سرورهای یک بازی دیگر سوءاستفاده کرده بودند و ممکن بود این پروژه به دلایل مشکلات داخلی متوقف شود که کاش میشد تا اینطور امیدها را ناامید نکند. در آخر نیز، پس از ماهها انتظار، ایردراپ همستر کامبت انجام و توکن HMSTR در صرافیهای بزرگ لیست شد. اما قیمت اولیه توکن بسیار پایینتر از انتظارات کاربران بود و در مدت کوتاهی نیز با کاهش شدید قیمت مواجه شد. بسیاری از کاربران که ساعتها وقت خود را صرف این بازی کرده بودند، پاداشی بسیار کمتر از آنچه انتظار داشتند دریافت کردند.
تیم همستر، برنده بازی
همستر درنهایت بهطور میانگین حدود چهار تا بیست دلار میان کاربران این بازی تقسیم کرد و کاربر اول این بازی که اتفاقاً ایرانی بود در برابر گذراندن ساعتها وقت و ایجاد یک جامعه چندهزارنفری فقط حدود ۱۷۰۰ دلار از همستر کسب کرد که بسیاری معتقدند اگر این انرژی را روی هر کار دیگری میگذاشت بسیار بیشتر از این عدد کسب میکرد. در این میان تنها برنده خود تیم همستر کامبت بود که پول زیادی از تراکنشها، بازدیدهای یوتیوب، درآمد از تلگرام و غیره کسب کرد.
حماقت کافی است
از ابتدای بازیهای تلگرامی درباره جوانب مختلف این سرگرمی پوچ؛ بهویژه همستر در رسانه رمزارز صحبت کردیم. برخلاف جو مثبتی که درباره آن به وجود آمده بود با مصاحبه با بزرگان و صاحبنظران آگاهیبخش بودیم و بیطرفانه و با علم درباره این موضوع صحبت کردیم. تقریباً از ابتدای خردادماه صحبت راجعبه همستر و ایردراپهای تلگرامی در رسانه رمزارز آغاز شد. ابتدا از پوچی و خیال باطل این نوع بازیها گفتیم. سپس در گزارشی درباره معاملاتی که با این نوع توکنها انجام میشود هشدار دادیم و در ادامه نیز با مصاحبه با افراد متخصص به سود ناچیز در برابر زمان مصرفشده اشاره کردیم.
حال نیز میگوییم که با درس گرفتن از این تجربه میتوان بهراحتی فریب نخورد. برای شناخت دلایل فریب در ادامه به تشریح آنها پرداختیم. علاقه و سپس ناامیدی گسترده مردم به بازی همستر کامبت، دلایل متعددی دارد که میتوان آنها را به چند دسته تقسیم کرد:
۱. وعدههای جذاب و غیرواقعی: این وعدهها شامل سود آسان و سریع، رشد قیمت در Pre-market، تبلیغات گسترده و تأثیرگذار بود.
۲. جو روانی و هیجان جمعی: جو ایجادشده در جامعه به دلایلی همچون اثر شبکهای، فشار همسالان و ترس از دست دادن فرصت بود.
۳. کمبود آگاهی و دانش: نبود شناخت کافی از رمزارزها و ناتوانی در تحلیل اطلاعات، باعث شد مردم ناآگاهانه طرفدار این ایردراپ تلگرامی باشند.
۴. عوامل روانشناختی: طبیعتاً در هر انسانی میل به باور کردن داستانهای موفقیت، طمع و احساس شکستناپذیری باعث میشود به سمت پروژههای پوچ و ناشناخته متمایل شود. درنهایت، دلایل علاقه و سپس ناامیدی مردم به بازی همستر کامبت، ترکیبی از عوامل روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی بود. این پروژه نشان داد که در دنیای رمزارزها باید با احتیاط عمل کرد و اصلاً به وعدههای اغراقآمیز و تبلیغات گسترده اعتماد نکرد.