پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
قائم مقام پیشین بیمه مرکزی حضور استارتاپهای بیمهای را نقطه عطف صنعت بیمه میداند / بیمه در دوره گذار به دوران دیجیتال است
پرویز خوشکلام خسروشاهی، قائم مقام پیشین بیمه مرکزی معتقد است صنعت بیمه در حال طی دوره گذار و ورود به دوران دیجیتال است و شرکتهای بیمهای برای این مهم نیاز به تجهیز شدن دارند.
به گزارش ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه، مشاور رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این مطلب در برنامه تلویزیونی «چشمانداز» با موضوع «اقتصاد دیجیتال»، اظهار داشت: «در حال حاضر ۳۶ شرکت در صنعت بیمه فعال هستند که توانستهاند با تلاش خود در سالهای اخیر ضریب نفوذ بیمه را در کشور به حدود ۲ درصد برسانند.»
پرویز خوشکلام خسروشاهی با بیان اینکه سهم دولت از بازار بیمه ۲۵ درصد و ۷۵ درصد بقیه در اختیار فعالان بخش خصوصی این صنعت است، افزود: «از آنجا که در اقتصاد همه ذینفعان حق انتخاب دارند در بازار بیمه نیز که بخشی از این مقوله است بیمهگزاران برای دریافت خدمات دست به انتخاب خود براساس قیمت و کیفیت میزنند.»
خوشکلام خسروشاهی با تاکید بر نقش نظارتی بیمه مرکزی، اضافه کرد: «بیمه مرکزی باتوجه به نقش نظارتی خویش موظف است بر اجرای حقوقی که در بیمهنامه آمده است نظارت کند و مراقب باشد شرکتهای بیمهای به تعهدات خود در برابر ذینفعان عمل کنند.»
او با تقسیمبندی سیر پیشرفت صنعت بیمه به سه مرحله، تصریح کرد: «مرحله اول، عملیات بیمهگری با استفاده از یک سامانه و سیستم خاص در شرکتهای بیمه بود و در مرحله دوم، صدور بیمهنامهها با استفاده از فناوری اطلاعات بود که در حال انجام شدن است.»
بنابر اعلام ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، مشاور رئیس کل بیمه مرکزی درباره مرحله سوم یادآور شد: «مرحله سوم که هنوز محسوس نیست و شرکتهای بیمه در حال ورود به آن هستند، ظهور شرکتهای بیمه تمامدیجیتال است که در حال حاضر مجوز یک شرکت بیمهای تمامدیجیتال صادر شده و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.»
خسروشاهی با اشاره به نقش پژوهشکده صنعت بیمه در پُرکردن شکاف دیجیتال صنعت بیمه گفت: «این مرکز، مطالعات گستردهای از وضع موجود این صنعت انجام داده و دادههای آن استحصال شده و زمینه برای تحول دیجیتالی در صنعت فراهم است.»
مشاور رئیس کل بیمه مرکزی الکترونیکی شدن کارهای بیمهای و ورود استارتاپها به آن که در بخش فروش بیمهنامهها فعال شدهاند نقطه عطفی در این صنعت برشمرد و ادامه داد: «در اقتصاد نباید ثبات مالی به هم بریزد و این دوران، دوره گذار صنعت بیمه از نظام الکترونیکی به دوران دیجیتال است که باید از آن مراقبت و با حفظ منافع همه ذینفعان به دوران جدید ورود کرد.»
مشاور رئیس کل بیمه مرکزی درباره اقدامات انجام شده درباره بیمه شخص ثالث، عنوان کرد: «سامانه سنهاب بیمه مرکزی اطلاعات رانندگان را در راستای بیمه شخص ثالث جمعآوری میکند و براساس این دادهها به راننده نمره ریسک میدهد اما این ابزار هنوز برای دیگر رشتههای بیمهای به منظور جمعآوری اطلاعات ایجاد نشده است.»
او با بیان اینکه صنعت بیمه در دنیا دارای شاخصهایی است که براساس آن اندازهگیری میشود، خاطرنشان کرد که با استفاده از این شاخصها میتوانیم شرکتهای بیمهای را درجهبندی کنیم که این مهم هنوز در ایران اجرایی نشده است.
گفتنی است کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با هدف تبیین وضعیت نظام بانک و بیمه در عرصه تحول دیجیتال و بررسی نقشی حکمرانی دیجیتال در این دو بخش و ارائه راهکارهای چابکسازی نظام بانک و بیمه در زیستبوم دیجیتال روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ در سالن همایشهای کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود.