راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قائم مقام پیشین بیمه مرکزی حضور استارتاپ‌های بیمه‌ای را نقطه عطف صنعت بیمه می‌داند / بیمه در دوره گذار به دوران دیجیتال است

پرویز خوش‌کلام خسروشاهی، قائم مقام پیشین بیمه مرکزی معتقد است صنعت بیمه در حال طی دوره گذار و ورود به دوران دیجیتال است و شرکت‌های بیمه‌ای برای این مهم نیاز به تجهیز شدن دارند.

به گزارش ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه، مشاور رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این مطلب در برنامه تلویزیونی «چشم‌‏انداز» با موضوع «اقتصاد دیجیتال»، اظهار داشت: «در حال حاضر ۳۶ شرکت در صنعت بیمه فعال هستند که توانسته‌‏اند با تلاش خود در سال‌‏های اخیر ضریب نفوذ بیمه را در کشور به حدود ۲ درصد برسانند.»

پرویز خوش‌‏کلام خسروشاهی با بیان اینکه سهم دولت از بازار بیمه ۲۵ درصد و ۷۵ درصد بقیه در اختیار فعالان بخش خصوصی این صنعت است، افزود: «از آنجا که در اقتصاد همه ذینفعان حق انتخاب دارند در بازار بیمه نیز که بخشی از این مقوله است بیمه‌گزاران برای دریافت خدمات دست به انتخاب خود براساس قیمت و کیفیت می‌زنند.»

خوش‌کلام خسروشاهی با تاکید بر نقش نظارتی بیمه مرکزی، اضافه کرد: «بیمه مرکزی باتوجه به نقش نظارتی خویش موظف است بر اجرای حقوقی که در بیمه‌‏نامه آمده است نظارت کند و مراقب باشد شرکت‌های بیمه‌‏ای به تعهدات خود در برابر ذینفعان عمل کنند.»

او با تقسیم‌‏بندی سیر پیشرفت صنعت بیمه به سه مرحله، تصریح کرد: «مرحله اول، عملیات بیمه‌گری با استفاده از یک سامانه و سیستم خاص در شرکت‌‏‌های بیمه بود و در مرحله دوم، صدور بیمه‌نامه‌‏ها با استفاده از فناوری اطلاعات بود که در حال انجام شدن است.»

بنابر اعلام ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، مشاور رئیس کل بیمه مرکزی درباره مرحله سوم یادآور شد: «مرحله سوم که هنوز محسوس نیست و شرکت‌های بیمه در حال ورود به آن هستند، ظهور شرکت‌های بیمه تمام‌دیجیتال است که در حال حاضر مجوز یک شرکت بیمه‌‏ای تمام‌دیجیتال صادر شده و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.»

خسروشاهی با اشاره به نقش پژوهشکده صنعت بیمه در پُرکردن شکاف دیجیتال صنعت بیمه گفت: «این مرکز، مطالعات گسترده‌‏ای از وضع موجود این صنعت انجام داده و داده‌های آن استحصال شده و زمینه برای تحول دیجیتالی در صنعت فراهم است.»

مشاور رئیس کل بیمه مرکزی الکترونیکی شدن کارهای بیمه‌‏ای و ورود استارتاپ‌‏ها به آن که در بخش فروش بیمه‌نامه‌‏ها فعال شده‌‏اند نقطه عطفی در این صنعت برشمرد و ادامه داد: «در اقتصاد نباید ثبات مالی به هم بریزد و این دوران، دوره گذار صنعت بیمه از نظام الکترونیکی به دوران دیجیتال است که باید از آن مراقبت و با حفظ منافع همه ذینفعان به دوران جدید ورود کرد.»

مشاور رئیس کل بیمه مرکزی درباره اقدامات انجام شده درباره بیمه شخص ثالث، عنوان کرد: «سامانه سنهاب بیمه مرکزی اطلاعات رانندگان را در راستای بیمه شخص ثالث جمع‌‏آوری می‌کند و براساس این داده‌‏ها به راننده نمره ریسک می‌دهد اما این ابزار هنوز برای دیگر رشته‌‏های بیمه‌‏ای به منظور جمع‌‎آوری اطلاعات ایجاد نشده است.»

او با بیان اینکه صنعت بیمه در دنیا دارای شاخص‌هایی است که براساس آن اندازه‌گیری می‌شود، خاطرنشان کرد که با استفاده از این شاخص‌‏ها می‌توانیم شرکت‏های بیمه‌‏ای را درجه‌‏بندی کنیم که این مهم هنوز در ایران اجرایی نشده است.

گفتنی است کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با هدف تبیین وضعیت نظام بانک و بیمه در عرصه تحول دیجیتال و بررسی نقشی حکمرانی دیجیتال در این دو بخش و ارائه راهکارهای چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در زیست‌بوم دیجیتال روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.