پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نسل دوم ارتباطات تجاری؛ از دادههای پراکنده تا یکپارچگی هوشمند
گفتوگو با فرامرز صابری مدیرعامل گروه آتیه داده پرداز در خصوص رونمایی از CPaaS
در عصر ارتباطات دیجیتال، جایی که کسبوکارها برای موفقیت به تعامل مؤثر و هوشمندانه با مشتریان خود وابستهاند، شرکت آتیه داده پرداز با معرفی پلتفرم ارتباطات تجاری یکپارچه این شرکت، گامی در مسیر تحول ارتباطات برداشته است. این پلتفرم که ارتباطات را یکپارچه و بدون نیاز به دانش فنی پیچیده در اختیار کسبوکارها قرار میدهد، نه تنها به تجمیع رسانههای ارتباطی پرداخته، بلکه با تحلیل دادههای حاصل از این ارتباطات، مسیری جدید برای بازاریابی هوشمند و سفارشیسازی خدمات گشوده است.
فرامرز صابری، مدیرعامل این شرکت، به بهانه رونمایی از نسل دوم پنل آتیه داده پرداز و همچنین انتشار گزارش نگاهی تحلیلی به تاریخچه، ماهیت و روند پلتفرم ارتباطات تجاری، در گفتوگویی با راهپرداخت از چالشها، دستاوردها و چشمانداز این مسیر صحبت کرده است. او معتقد است که مهمترین دستاوردی که پلتفرم ارتباطات تجاری یکپارچه به دنبال آن است ارتباط بهتر و هوشمندانهتر با مشتری است. در ادامه میتوانید جزئیات این گزارش را بخوانید.
ارتباطات، عامل رشد و توسعه کسبوکارها
در دنیای امروز که تمامی امور بهصورت دیجیتال در جریان است، یکی از مهمترین پارامترهایی که باعث میشود کسبوکارها به سمت رشد و توسعه حرکت کنند، «ارتباطات میان کسبوکارها و مشتریان» است. فرامرز صابری، مدیرعامل شرکت آتیه داده پرداز، در این باره توضیح داد: «با توجه به اینکه دنیا امروزه به سمت دیجیتال شدن رفته است، ارتباطات نیز بهشکل دیجیتال درآمدهاند و همین امر، باعث ورود روشهای ارتباطی متنوعتری به میدان شده است.»
لزوم ایجاد پلتفرمی جامع برای ارتباطات دیجیتال
شرکت آتیه داده پرداز از دهه 80 با «پیامک»، بهعنوان پرکاربردترین و مهمترین کانال ارتباطی، فعالیت داشته است. با پیشرفتهای جهانی و رشد سریع اینترنت موبایل، روشهای ارتباطی متنوعتری بهوجود آمده که باعث شده تا ابزارهای جدیدی برای ارتباط با مشتریان ارائه شود. صابری در اینباره بیان کرد: «در حال حاضر کانالهای ارتباطی در کشور بهصورت جزیرهای عمل میکنند و این موضوع باعث ایجاد موانع جدی در ارائه خدمات جامع و یکپارچه میشود. در حالی که در خارج از کشور، پلتفرمهایی وجود دارد که تمام این کانالها را در یک ساختار واحد ارائه میکند. ما نیز با توجه به این نیاز تصمیم گرفتیم پلتفرم یکپارچه ارتباطات (CPaaS) را توسعه دهیم. این پلتفرم امکان دسترسی به خدمات ارتباطی مختلف را در یک بستر واحد فراهم میکند، بهطوریکه هر کسبوکاری، بدون نیاز به دانش فنی بتواند ارتباطات خود را مدیریت و دادههای حاصل را تحلیل کند.»
نسل دوم پنل آتیه داده پرداز
مدیرعامل آتیه داده پرداز از پنل جدیدی که برای این پلتفرم طراحی شده است صحبت کرد: «نسل دوم پنل آتیه داده پرداز در واقع تکمیلکننده نسل اول ماست. نسخه ابتدایی صرفا مختص به پیامک بود، اما اکنون نسل دوم پنل که بهطور کامل با پلتفرم CPaaS یکپارچه شده، به کسبوکارها این امکان را میدهد که تمامی سرویسهای ارتباطی خود را از طریق یک پنل واحد مدیریت کنند.
این پنل نهتنها شامل سرویس پیامک و پوش نوتیفیکیشن است، بلکه تمامی رسانههای ارتباطی دیگر را نیز پوشش میدهد. این پنل بهگونهای طراحی شده است که بهصورت ماژولار عمل میکند و میتواند بهراحتی با رشد پلتفرم و نیازهای مختلف کسبوکارها تغییر کند و بهروز شود.»
انتشار گزارش CPaaS
صابری در صحبتهای خود به زمان آغاز فعالیت عملیاتی شرکت آتیه داده پرداز در زمینه توسعه پلتفرم یکپارچه CPaaS اشاره کرد. او توضیح داد که این شرکت از ابتدای سال 1402، بهصورت رسمی و جدی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده است: «گزارش نگاهی تحلیلی به تاریخچه، ماهیت و روند پلتفرم ارتباطات تجاری(CPaaS)، که اخیرا توسط آتیه داده پرداز منتشر شده است، یکی از خروجیهای مطالعاتی است که تاکنون در این حوزه انجام دادهایم.»
مدیر عامل آتیه داده پرداز همچنین با اشاره به انگیزههای اصلی انتشار این گزارش، تأکید کرد که آشنایی مشتریان با این پلتفرم و درک مزایای آن، از دلایل اصلی انتشار آن بوده است: « آگاهیبخشی یکی از انگیزههای اصلی ما برای انتشار این گزارش بود. آشنا شدن مشتریان با ساختار جدید و مزایای این ساختار، منجر به تصمیم آگاهانه آنها در مهاجرت از سیستمهای قدیمی به پلتفرم جدید خواهد شد. دلیل دوم انتشار این گزارش، اهمیت دادههای قابل استناد در توسعه کسبوکارها است. دادههایی که قابلیت ارجاع داشته باشند و بتوان بر اساس آنها تصمیمات درستی گرفت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.»
چالشهای پیادهسازی پلتفرم جامع ارتباطی و چگونگی مواجهه با آنها
مدیرعامل آتیه داده پرداز در ادامه درباره چالشهای توسعه پلتفرم جامع ارتباطات گفت: «در ابتدای کار، ما درگیر دو شاخه اصلی پیامک و Push Notification بودیم. این دو ابزار از همان روزهای ابتدایی در اپلیکیشنهای مختلف ما مورد استفاده قرار میگرفتند، اما گسترش این ساختار و اضافه کردن کانالهای جدید، بهویژه کانالهایی که خود ما مستقیماً با آنها درگیر نبودیم، یک چالش بزرگ بود.»
صابری به یکی دیگر از چالشهای اصلی در راهاندازی این پلتفرم اشاره کرد و گفت «در داخل کشور، دادههای قابل استناد و یکپارچهای در دسترس نیست. دادهها پراکنده و متنوع هستند و بهصورت یکپارچه جمعآوری نشدهاند. در واقع، ما در تلاش هستیم تا علاوه بر معرفی و توسعه این پلتفرم، بتوانیم دادههای قابل ارجاع و مفیدی را جمعآوری کنیم. یکی دیگر از چالشها، همراه کردن مشتریان با این سرویس جدید بوده است.
زمانی که سرویسها و کانالهای ارتباطی جدید معرفی میشوند، یکی از بزرگترین مشکلات، آشنا کردن مشتریان با این سرویسها است. این پروسه بهویژه در داخل کشور که استفاده از این فناوریها هنوز گسترش نیافته، نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد.»
مدیرعامل شرکت آتیه داده پرداز به مشکلاتی که در روند پیادهسازی این سرویسها وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: «یکی از چالشهای اصلی این است که در داخل کشور فعالیتی مشابه این پلتفرم در این مقیاس انجام نشده است. به همین دلیل، هنگامی که ما وارد این فضا شدیم، تمام مشکلات بهصورت سعی و خطا پیش رفت.»
پایهگذاری برای آیندهای پایدار
صابری در بخش دیگری از صحبتهای خود به نقش پیشگامانه آتیه داده پرداز در این حوزه اشاره کرد و گفت: «ما میدانیم که پس از ارائه این سرویس، شرکتهای دیگر نیز در داخل کشور وارد این حوزه خواهند شد. هدف ما این است که یک پایه قوی و درست برای این صنعت ایجاد کنیم.
ساختاری که براساس واقعیات طراحی شده باشد و نهتنها ما، بلکه سایر فعالان نیز بتوانند روی این پایه حرکت کنند و آن را گسترش دهند. ما در این شرکت، با استفاده از فناوریهای روز دنیا و همگام با پیشرفتهای بینالمللی، بهدنبال ارائه راهحلهایی هستیم که همزمان کارآمد، پایدار و مناسب نیازهای داخلی باشد.»
تلاش برای یکپارچهسازی و ارائه خدمات بهصورت ساده
مدیرعامل آتیه داده پرداز با اشاره به اهمیت پیادهسازی پلتفرم CPaaS بیان کرد: «در تلاشیم که تمامی سرویسهای ارتباطی را بهصورت یکپارچه و در کنار هم به مشتریان ارائه دهیم. در این پلتفرم، مشتریان نیاز به دانش فنی بالایی ندارند و میتوانند با استفاده از یک ابزار کاربرپسند، سفر کاربری خود را تعریف کرده و از تحلیلهای دادهای آن بهرهبرداری کنند. یکی از ویژگیهای مهم پلتفرم CPaaS این است که تمامی سرویسها بهصورت یکپارچه در کنار هم قرار دارند و مشتریان میتوانند از تمامی امکانات آن استفاده کنند. در واقع، این پلتفرم فقط در زمینه ارتباطات نیست بلکه دادههای حاصل از ارتباطات را تحلیل کرده و به کسبوکارها کمک میکند تا خدمات خود را سفارشیسازی کنند.»
تعامل با سایر کسبوکارها و گسترش پلتفرم CPaaS
او در ادامه به یکی دیگر از نکات مهم در توسعه این پلتفرم اشاره کرد و گفت: «ما در ابتدا تصمیم گرفتیم که تمامی کانالهای ارتباطی را خودمان مدیریت کنیم، اما بعداً متوجه شدیم که این کار محدودیتهایی دارد. بنابراین بهجای اینکه خود ما به تنهایی تمامی کانالها را در دست بگیریم، تصمیم گرفتیم تا با سایر شرکتهایی که در زمینههای مختلف فعالیت دارند، همکاری کنیم. ما میخواستیم یک سرویس تجمیعشده و کامل برای کسبوکارها فراهم کنیم و در این راستا، همکاری با سایر شرکتها باعث شد که به گسترش این پلتفرم سرعت بخشیده شود.»
چشمانداز آینده؛ گسترش افقی و عمودی پلتفرم
صابری در مورد چشمانداز آینده این پلتفرم توضیح داد: «پلتفرم ما در حال حاضر میتواند کانالهای مختلف ارتباطی را پوشش دهد و به کسبوکارها کمک کند تا تمامی ابزارهای ارتباطی خود را یکپارچه کنند، اما این تنها شروع کار است. در آینده، ما قصد داریم تا این پلتفرم را از لحاظ افقی و عمودی گسترش دهیم. همچنین سرویسهای دیگری همچون ویس، تلفن گویا و در آینده ایمیل را نیز به آن اضافه کنیم.»
او در ادامه اضافه کرد: «در بخش افقی، قصد داریم تا رسانههای بیشتری را پوشش دهیم و روشهای مختلف ارتباطی را با هم یکپارچه کنیم. در بخش عمودی نیز قصد داریم تا تحلیل دادههای ارتباطی را به سطح بالاتری ارتقا داده و آن را بهعنوان یک سرویس مستقل به کسبوکارها ارائه دهیم. در حال حاضر، در آتیه داده پرداز مجموعه دیگری در زمینه دیجیتال مارکتینگ اضافه کردهایم و درنظر داریم که این پلتفرم را به سمتی هدایت کنیم که در موضوعات دیجیتال مارکتینگ نیز فعالیت داشته باشیم و در آینده بتوانیم پلتفرم جامع دیجیتال مارکتینگ را بر بستر این پلتفرم جامع ارتباطی پیادهسازی کنیم.»