راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارتاپ‌ها در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ‌تر قرار بگیرند

در دهمین سالگرد تأسیس شتابدهنده شریف، صاحبان استارتاپ‌ها از عدم کفایت سرمایه اولیه برای استارتاپ‌های تازه‌کار گفتند

دهمین سالگرد تأسیس شتاب‌دهنده شریف روز گذشته ۲۹ آبان‌ماه در محل دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

شتاب‌دهنده شریف نخستین شتاب‌دهنده دانشگاهی ایران است. این شتاب‌دهنده به طور رسمی از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. در سال‌های گذشته استارتاپ‌های زیادی در مسیر رشد خود از شتاب‌دهنده شریف گذشته‌اند. استارتاپ‌های نام‌آشنایی همچون میاره، ترب مراحل بذری خود را در شتاب‌دهنده شریف گذرانده‌اند.

در رویدادی که به مناسبت گرامیداشت دهمین سالگرد تأسیس شتاب‌دهنده شریف برگزار شد. نشستی با حضور رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، احمدرضا برکتین، مدیرعامل میاره، ساسان محمدی، مدیرعامل گروه ماشین‌های هوشمند تنسور، امین اسرافیلی، مدیرعامل گروه صنعتی رادین و علی بابایی مدیرعامل ترب برگزار شد.


سرمایه اولیه مورد نیاز استارتاپ‌ها اکنون ۴۰۰ میلیون تومان است


در ابتدای این نشست رضا جمیلی به عنوان راهبر نشست، از حاضران در نشست خواست تا درباره شروع کار خود با شتاب‌دهنده شریف بگویند.

احمدرضا برکتین در توضیح آغاز همکاری با این شتاب‌دهنده ابتدا عنوان کرد که استارتاپ میاره در آغاز پیوستن به شتاب‌دهنده شریف آگهی خود را در پلتفرم دیوار ثبت کرده و سپس بعد از مراجعه مکرر پیک‌هایی که قصد همکاری با این استارتاپ را داشتند از محل دانشگاه شریف نقل مکان می‌کند.

برکتین همچنین توضیح می‌دهد که پول اولیه‌ای که شتاب‌دهنده شریف به این استارتاپ به صورت بلاعوض داد و در دنیای استارتاپی با سرمایه اولیه شناخه می‌شود بیست و پنج میلیون تومان و با قیمت دلار در آن زمان برابر با حدود پنج هزار دلار بوده است. به گفته برکتین اکنون پولی که استارتاپ به عنوان سرمایه اولیهبه آن نیاز دارند باید چیزی در حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان باشد.

به گفته برکتین از دیگر فوایدی که شتاب‌دهنده شریف برای این استارتاپ لجستیکی داشته است، شبکه‌سازی مفیدی بود که منجر به جذب انجل وستور برای میاره بوده است.


با «نسخه‌پیچ» وارد شدیم با «ترب» خارج


بابایی مدیرعامل ترب در ادامه روایت‌های آشنایی استارتاپ‌های حاضر در نشست عنوان کرد که ترب ابتدا با استارتاپ دیگری به نام نسخه‌پیچ وارد شتاب‌دهنده شریف شده است اما در ادامه کار ایده «نسخه‌پیچ» را متوقف کرده و با ایده ترب امروزی ادامه دادند. گفتنی است ترب از جمله نخستین استارتاپ‌هایی است که به شتاب‌دهنده شریف پیوسته است.

او در ادامه توضیح می‌دهد که گروه استارتاپی آنها به دنبال ایده‌ای بودند تا ضمن B2C بودن در حوزه موبایل فعالیت کند تا در نهایت به این نتیجه رسیدند که موتور جست‌وجوی خرید ترب را راه‌اندازی کنند. ترب توانسته یک سال پس از پیوستن به شتاب‌دهنده شریف انجل استور جذب کند.


ثبت اختراع ماده‌ای تازه به جای فلز


اسرافیلی، مدیرعامل رادیس در ابتدای صحبت‌های خود نخست درباره حوزه کاری این استارتاپ توضیح داد. به گفته اسرافیلی این شرکت ماده‌ای با نام نانو کامپوزیت سیمانی را ثبت اختراع کرده است؛ این ماده می‌تواند جایگزین تمامی ملزومات فلزی در ساختار شهری باشد.

 اما این شرکت ابتدا با ایده دیگری به نام «دکتر وکب» وارد شتاب‌دهنده شریف شده است و در سال ۹۴ نیز از شتاب‌دهنده خارج شده است.


با هفتاد میلیون کارمان را آغاز کردیم


ساسان محمدی مدیرعامل گروه ماشین‌های هوشمند تنسور کار خود را با راه‌اندازی استارتاپ «ذهن زیبا» در سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است. این شرکا اکنون ربات‌های جداسازی مرسولات پستی را ارائه می‌کند. سرمایه اولیه‌ای که این استارتاپ از شتاب‌دهنده پارک شریف دریافت کرده است ۷۰ میلیون تومان بوده است. این استارتاپ بعد از مدت نه ماه موفق به جذب انجل استور می‌شود اما چندی بعد در اردیبهشت ۱۴۰۲ با انحلال قریب‌الوقوع روبرو می‌شود. البته تنسور توانسته است تا در نهایت در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ پنج نمونه از ربات‌های خود را ارائه دهد. تنسور اکنون با ۲۵ نیروی انسانی به کار خود ادامه می‌دهد.


ارزش میاره در حدود هزار میلیارد تومان است


برکتین در ادامه این نشست ضمن اشاره به این موضوع که اکنون میاره ارزشی در حدود هزار میلیارد تومان دارد در تعریف نقش شریف در فرایند رشد این استارتاپ توضیح داد: «استارتاپ شریف مستقیماً تأثیری در فرایند رشد میاره نداشت. اما اگر شتاب‌دهنده شریف نبود افرادی که به واسطه شبکه‌سازی در شریف شناختیم را هیچ وقت نمی‌شناختیم و در نتیجه نمی‌توانستیم رشدی داشته باشیم.»

او در ادامه خاطرنشان می‌کند مه سرمایه جذب شده توسط میاره به راستای شبکه‌سازی بود که این استارتاپ توانست از طریق شتاب‌دهنده شریف داشته باشد. گفتنی است میاره از این طریق ۳۸۰ میلیارد تومان جذب سرمایه داشته است.


دیگر اکوسیستم ده سال پیش را نداریم


جمیلی در ادامه این نشست از حاضران خواست تا به افرادی که قصد دارند وارد شتاب‌دهنده شریف شوند توصیه‌ای ارائه کنند. اسرافیلی در بیان توصیه خود گفت: «اکوسیستم نسبت به ده سال گذشته تغییر کرده است و نباید با ذهنیت ده سال گذشته وارد اکوسیستم استارتاپی شد. در آن زمان سرمایه اولیه‌ای که به استارتاپ‌ها تعلق می‌گرفت از بیست میلیون تا سی میلیون تومان بود اما با توجه به تورمی که در ده سال گذشته پشت سر گذاشته‌ایم هنوز هم سرمایه اولیه مدنظر برای تعلق به استارتاپ‌ها در حدود سی تا پنجاه میلیون تومان است. زمانی بود که ما در یک مسابقه شرکت کردیم و جایزه دریافتی ما هشت سکه تمام بهار آزادی بود.»

او در ادامه خاطرنشان شد که اکنون چنین شرایطی از لحاظ تأمین مالی در اکوسیستم استارتاپی وجود ندارد. در نتیجه توصیه او به تازه‌کاران این گونه عنوان شد که بهتر است افراد کسب‌وکار خود را همسو با شرکت‌های بزرگ و موفق رقم بزنند به عبارتی در زنجیره ارزش یک شرکت بزرگ‌تر قرار بگیرند تا رشد آنها به این واسطه تضمین شود.


بیش از پنج‌هزار دلار به پارک شریف کمک کردیم


رضا جمیلی در ادامه این نشست خطاب به بابایی مدیرعامل ترب گفت: «حدود ده سال از آغاز به کار ترب می‌گذرد. تا پنج سال آینده را چگونه می‌بینید و برنامه شما برای حمایت از شریف چیست؟» بابایی در ابتدا با توضیح درباره نقش شتاب‌دهنده شریف در روند رشد ترب بیان کرد: «سرمایه اولیه‌ای که شتاب‌دهنده شریف به ترب داد بیست و پنج میلیون تومان بود که بسیار کارآمد بود. در آن زمان شتاب‌دهنده آواتک بسیار مطرح بود که درصد خوبی از استارتاپ‌ها دریافت می‌کرد در حالی که شتاب‌دهنده شریف این گونه نبود. در مقاطعی سعی کردیم به شتاب‌دهنده و مجموعه پارک کمک کنیم و بیش از پنج هزار دلار به پارک و مرکز رشد پرداخت کردیم.»

او در ادامه توضیحات خود گفت: «همچنین ترب روی یک استارتاپ مالی سرمایه‌گذاری کرده است.» به گفته او این سرمایه‌گذاری به صورت اشتراکی با یک VC به نام عصر خرد بوده است که ترب مجموعاً سی درصد در سرمایه‌گذاری این VC مشارکت داشته است. به گفته او این سرمایه‌گذاری در حوزه موتور جست‌وجو و مد است. همچنین ترب با استارتاپ عصر خرد سرمایه‌گذاری‌های دیگری شرکت داشته است.

او درباره آینده‌ای که ترب در سال‌های پیش رو خواهد داشت توضیح داد: «سرویس جدید حدود چهار سال پیش راه‌اندازی کردیم که یک محصول جدید در حوزه فروشگاه‌ساز است. چشم‌انداز ما این است که یک اکوسیستم در حوزه ابزارهای مورد نیاز فروشگاه‌هایی که قصد فعالیت در ایکامرس دارند راه‌اندازی کنیم.»


فرصت‌های پیش‌روی بازار ایکامرس


جمیلی در ادامه گفت: «ترب در زمان اغاز فعالیت خود با دیجی‌کالا و اسنپ روبرو بود و انتظاری برای موفقیت آن تصور نمی‌شد. در صنعت موتور جست‌وجوی خرید چه فرصت‌هایی وجود دارد که می‌توانید به دیگران پیشنهاد کنید تا به آن ورود کنند؟»

بابایی در توضیح این پرسش گفت: «به صورت کلی حوزه ایکامرس پول‌ساز است و همچنین به طور متداوم در حال تغییر است و به همین دلیل راه برای ورود موج‌های جدید تکنولوژی و دریافت سهم جدیدی از بازار فراهم است. مدل‌های جدید ی در این صنعت به وقوع خواهد پیوست که فرصت‌های خوبی را ایجاد می‌کند. همان‌طور که اشاره شد وضعیت استارتاپی ایران مانند ده سال گذشته نیست اما موضوع خوبی که اکنون وجود دارد و ده سال پیش نبود این است که ابزارهای توسعه محصول راحت‌تر شده‌اند و نیاز به تخصص در این حوزه کمتر شده است و می‌توان با استفاده از این شرایط سریع‌تر یک سرویس را راه‌اندازی کرد و از بازار نیز فیدبک گرفت. نکته دیگر این که اکنون بازار خارج از ایران نیز رونق دارد و با توجه به شرایط موجود توجیه اقتصادی دارد.»


هدفمان رسیدن به مشتری نهایی است


جمیلی در ادامه برنامه‌های توسعه‌ای رادیس را از اسرافیلی پرسید. اسرافیلی نیز در پاسخ گفت: «اکنون در حوزه تولید فضای کار خوبی وجود دارد. کشوری که میخ وارد می‌کند جای کار زیادی دارد. شرایط اکنون برای تولید خوب است گرچه مشکلاتی مثل قطعی برق داریم. رادیس برنامه توسعه گسترده‌ای دارد و در حال توسعه سبد محصولات خود در حوزه B2G و B2C است.»

او همچنین خاطرنشان کرد بعد از گذشت ده سال از عمر شتاب‌دهنده شریف اکنون انتظار می‌رود این شتاب‌دهنده با بلوغ فکری بیشتری به راه خود ادامه دهد.

رضا جمیلی در پایان این نشست از برکتین خواست تا از برنامه‌های توسعه‌ای میاره بگوید ضمن این که فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه لجستیک را نیز شرح بدهد. برکتین در پاسخ بیان کرد: «میاره اکنون در زنجیره ارزش دیجی‌کالا قرار گرفته است و تا حد خیلی خوبی توانسته است استراتژی‌های خوبی برای جذب سرمایه داشته باشد. مسیری که میاره به صورت مستقل انتخاب کرده است این است که در حوزه‌های دیگری غیر از پیک غذایی و سوپرمارکتی فعالیت کند. لازم به ذکر است که در این موضوع با دیجی‌کالا هم مسیر هستیم.»

او در ادامه بیان کرد که میاره در آینده در زنجیره ارزش رسیدن به مشتری نهایی در بازار غذا حرکت خواهد کرد. او در توضیحات بیشتر گفت: «این مسیر را برای دو سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم به صورت کلی میاره در سال‌های فعالیت خود دریافته است که در شرایط کنونی کشور نباید سال‌های زیادی را پیش‌بینی کرد و بهتر است پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت داشته باشیم زیرا میاره در هشت سال گذشته سه بار مرگ را به چشم دیده است.»

برکتین درباره فرصت‌های فضای لجستیکی ایران افزود: «لجستیک در ایران جای کار بسیار زیادی دارد. اما نیازمند تاب‌آوری بسیار زیادی دارد. به خصوص با ورود صنایعی مانند گلرنگ به بازار لجستیک احتمالاً اتفاقات جالبی در حوزه لجستیک شاهد خواهیم بود. از دیدگاه من این حوزه در ایران همواره با چهار سال تأخیر از بازارهای هم‌تراز خود در اروپا و آمریکا تغییر کرده است و به نظر من هر ترندی که امروز در کشورهای اروپایی و آمریکایی دنبال می‌شود آرام آرام به ایران نیز وارد می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.