راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قطع پرداخت الکترونیکی بانک ملت در جایگاه‌های سوخت؛ علت چه بود و چگونه حل شد؟

ظهر دیروز (19 آبان‌ماه)، برخی از جایگاه‌های سوخت در کشور به دلیل ایجاد اختلال در سامانه پرداخت الکترونیکی بانک ملت با مشکلاتی مواجه شدند. به گفته‌ کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این اختلال باعث شد که مشتریان در برخی از جایگاه‌ها نتوانند از خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده کنند. ویس‌کرمی در همان ساعات اولیه اعلام کرد که تیم‌های فنی بانک ملت و مجموعه‌ شرکت ملی پخش در حال بررسی و برطرف کردن این مشکل هستند.

رسول لطفی‌آذر، معاون فناوری و اطلاعات بانک ملت، نیز در توضیحاتی که به شبکه خبر ارائه داد، بیان کرد که این مشکل ناشی از اختلال در زیرساخت‌های فنی بانک ملت بوده است. به گفته‌ او، این اختلال از حدود ساعت ۱۲:۴۰ آغاز شده و تیم فنی بلافاصله برای رفع آن اقدام کرده است. لطفی‌آذر در همان لحظات اولیه وعده داد که مشکل ظرف ۴۰ دقیقه تا یک ساعت برطرف خواهد شد و گفت که همکاران او در بانک ملت در تلاش‌اند که هرچه سریع‌تر شرایط عادی را به شبکه پرداخت برگردانند.

در نهایت، پس از رفع اختلال، سیستم پرداخت الکترونیکی بانک ملت در جایگاه‌های سوخت به حالت عادی بازگشت و تراکنش‌های سوخت‌رسانی دوباره بدون مشکل انجام شد. لطفی‌آذر پس از اتمام عملیات فنی، اعلام کرد که مشکل زیرساختی رفع شده و شبکه پرداخت بانک ملت در جایگاه‌ها به فعالیت خود بازگشته است.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران نیز از کاهش صف‌های پمپ بنزین و خلوت شدن جایگاه‌ها پس از رفع اختلال خبر داد و تأکید کرد که بیش از 60درصد جایگاه‌ها دچار هیچ اختلالی نشده بودند و این اختلال فنی که ناشی از مشکل کارتخوان‌های یکی از بانک‌ها بود، در کمتر از 40درصد جایگاه‌ها بروز کرده بود که اکنون کاملا رفع شده است. او همچنین بیان کرد که امیدواریم با ورود دیگر بانک‌ها به بحث پرداخت الکترونیکی بهای سوخت و متنوع‌سازی درگاه‌های پرداخت، دیگر شاهد بروز اختلال‌های اینچنینی در شبکه توزیع سوخت کشور نباشیم.


امکان تکرار این مشکل در آینده


اگرچه این اختلال به سرعت برطرف شد، اما بروز چنین مشکلات زیرساختی نگرانی‌هایی را درباره تکرار احتمالی آن در آینده ایجاد می‌کند. آذرماه سال گذشته بود که حمله هکری به جایگاه‌های سوخت، سوخت‌رسانی در کشور را با چالش مواجه کرد و این اتفاق در حال تبدیل شدن به یک موضوع پرتکرار در کشور شده است. به‌طور کلی، با توجه به پیچیدگی سامانه‌های پرداخت الکترونیکی و اتکای بالا به سیستم‌های آنلاین، بروز اختلالات فنی، هرچند کوتاه‌مدت، همواره یکی از چالش‌های سیستم‌های بانکی است. برای پیشگیری از مشکلات مشابه، انتظار می‌رود بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی روی بهبود زیرساخت‌های فنی و تقویت سیستم‌های پشتیبان متمرکز شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.