راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیاز بانک‌ها و مؤسسات مالی به مانیتورینگ شبکه 24/7

نگاهی به ساختار پنج مرحله‌ای در فرایند مانیتورینگ زیرساخت شبکه و فناوری اطلاعات

بانک‌ها و مؤسسات مالی در محیطی کاملاً رقابتی، قانونمند و مبتنی بر فناوری فعالیت می‌کنند که در آن ارائه خدمات به صورت بی‌درنگ ضروری است. مانیتورینگ شبکه یکی از بی‌بدیل‌ترین اجزای دنیای فناوری اطلاعات (IT) به حساب می‌آید. این مفهوم متداول مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات به فرایندی اشاره دارد که طی آن تمام بخش‌های متصل به یک شبکه از نظر عملکرد تحت نظارت قرار می‌گیرند. نظارت بر شبکه یک روش فعال است و مزایای کلیدی را هم در بحث عملکرد و هم امنیت ایجاد می‌کند.


چرا نظارت بر شبکه مهم است؟


به گزارش روابط عمومی داناپرداز، مانیتورینگ شبکه در هسته اصلی سیستم‌های مدیریت شبکه، به نظارت فوری عملکرد فایروال، روتر، سوئیچ، سرور و ماشین‌های مجازی کمک می‌کند. سیستم مانیتورینگ شبکه در صورت بروز اختلال یا هر مشکل دیگری، با مدیر شبکه تماس می‌گیرد و کمک می‌کند تا داده‌های مختلف از جمله ترافیک سرور، میزان استفاده از CPU و فضای ذخیره‌سازی را به صورت پیوسته کنترل کند.

مانیتورینگ شبکه به عنوان یک روش فعال شناخته می‌شود در مرحله اول، مسائل مربوط به عملکرد و گلوگاه‌های سیستمی را به سرعت شناسایی می‌کند تا از بدتر شدن مشکل جلوگیری کند. با کمک یک فرایند مؤثر مانیتورینگ شبکه، می‌توان به راحتی از خرابی شبکه و ایجاد مشکلات جدی در دسترسی آنلاین جلوگیری کرد.

یکی از بدترین مشکلاتی که مدیران شبکه با آن مواجه هستند، امکان نظارت بر قابلیت‌های مؤلفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متصل به شبکه است. تنها راه برای ردیابی کارآمد این است که یک سیستم مانیتورینگ شبکه پیشرفته داشته باشند. با سیستم‌های مانیتورینگ شبکه، می‌توان نقاط کنترل مختلفی ایجاد کرد تا مشکلات بالقوه‌ای که ممکن است روی سرورها و لاگ‌های دستگاه رخ دهند، از قبل شناسایی کنند.

برای ایجاد یک شبکه کاربردی و پایدار، باید تمامی مؤلفه‌های موجود در سیستم خود را به طور هم‌زمان رصد کرد. فرایند مانیتورینگ شبکه، تشخیص خطاها و رخدادهای بالقوه که ممکن است باعث بروز خطا شوند را میسر می‌سازد و از سه مرحله مختلف تشکیل شده است.


مراحل مانیتورینگ شبکه


یک ساختار پنج مرحله‌ای در فرایند مانیتورینگ زیرساخت شبکه و فناوری اطلاعات وجود دارد که از طریق روش‌های مختلف مانیتورینگ شبکه نقش مهمی را در بهبود تجربه کاربر ایفا می‌کند. در ادامه این پنج مرحله مهم را بررسی می‌کنیم.

کشف خودکار: کشف خودکار یکی از اجزای ضروری برای هر نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه به حساب می‌آید. کشف خودکار با گزینه‌های پیکربندی مختلف، فرصتی را برای توسعه انواع پروتکل‌های مختلف و کشف پیشرفته در فرایندهای مانیتورینگ شبکه فراهم می‌کند.

مدیریت عملکرد: با کمک ابزارهای یک نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه که در ردیابی فوری رخدادها به شما کمک می‌کند، به راحتی می‌توانید عملکرد ساختار شبکه‌ای را که سرورهای شما در آن قرار دارد ارزیابی کنید. همچنین می‌توانید گزارش‌های فعالیت شبکه در بازه‌های زمانی قبلی را ایجاد کنید. توانایی مانیتورینگ شبکه برای ارائه گزارش‌هایی با تمرکز بر رویدادهای گذشته برای کمک به شناسایی الزامات قبلی یا آینده بسیار مهم است.

مدیریت هشدار و رویداد: این مرحله به روشی برای برقراری ارتباط با خطاهایی که ممکن است در شبکه رخ بدهد اشاره دارد. بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند این ساختار چهار مرحله‌ای را در هر روش ارتباطی ادغام کنند تا در نهایت مکانیزمی ایجاد شود که به آنها در شناسایی وضعیت شبکه در بازه‌های زمانی مختلف کمک می‌کند. خطاهایی که در داده‌های ثبت شده شناسایی شده و سپس از طریق دیتا لاگرها (Data Logger) پردازش می‌شوند، می‌توانند از طریق پیامک، ایمیل یا تیکت برای مدیران شبکه ارسال شوند.

مدیریت پیکربندی: مدیریت پیکربندی این امکان را به شما می‌دهد که با تعیین پشتیبان‌گیری‌های برنامه‌ریزی شده از پیکربندی، فایل‌های پیکربندی پایدار را فراخوانی کنید و زمان خرابی بالقوه دستگاه‌ها را کاهش دهید. پس از اینکه دستگاه‌های موجود در شبکه توسط مدیر پیکربندی کشف شدند، امکان برقراری ارتباط با دستگاه و بازیابی دوره‌ای فایل‌های پیکربندی میسر می‌شود.

تحلیل‌گر ترافیک: برخی از معیارها مانند حجم، سرعت و میزان استفاده برای درک عملکرد شبکه بسیار مهم هستند. به منظور انجام این اندازه‌گیری‌ها، می‌توان یک فرایند مؤثر مانیتورینگ شبکه را با ابزارهای تحلیل ترافیک شبکه ایجاد کرد. با استفاده از این ابزارها می‌توانید ترافیک شبکه روی یک اینترفیس را ضبط کرد و یا از آنها برای جمع‌آوری و ضبط تمام ترافیک IP در یک دستگاه استفاده کرد.


چرا مانیتورینگ شبکه برای بانک‌ها و مؤسسات مالی ضرورت دارد؟


بانک‌ها و مؤسسات مالی برای اطمینان از امنیت، قابلیت اطمینان و کارایی عملیات خود به مانیتورینگ 24/7 نیاز دارند. در این بخش دلایل حیاتی بودن مانیتورینگ مستمر در صنعت بانکداری را بررسی می‌کنیم.

جلوگیری از تهدیدات امنیت سایبری: مؤسسات مالی به دلیل ثبت و نگهداری داده‌های حساس و تراکنش‌های مالی که روزانه انجام می‌شود، هدف اصلی مجرمان سایبری هستند. مانیتورینگ 24/7 به شناسایی و کاهش تاثیر تهدیداتی مانند حملات DDoS، فیشینگ، باج‌افزار و دسترسی غیرمجاز کمک می‌کند.

مانیتورینگ پیوسته همچنین به شناسایی فعالیت‌ها یا ناهنجاری‌های مشکوک به صورت بی‌درنگ کمک می‌کند. به این ترتیب، بانک‌ها می‌توانند برای جلوگیری از نقض داده‌ها، کلاهبرداری و زیان‌های مالی، واکنش‌های فوری و مؤثری داشته باشند.

بهینه‌سازی عملکرد شبکه: بانک‌ها و مؤسسات مالی برای عملیات حیاتی خود مانند پلتفرم‌های معاملاتی، اپلیکیشن‌های موبایل و سیستم‌های داخلی به شبکه‌های خود متکی هستند. مانیتورینگ 24/7 به اطمینان از عملکرد بهینه، کاهش تاخیر و بهبود سرعت تراکنش کمک می‌کند.

علاوه بر این، به‌کارگیری یک فرایند مانیتورینگ پیوسته و همیشگی با تجزیه‌وتحلیل روند استفاده از شبکه، به بانک‌ها کمک می‌کند تا زیرساخت‌های خود را بهینه‌ کرده و برای رشد برنامه‌ریزی کنند. این رویکرد به تخصیص بهتر و مؤثرتر منابع کمک شایانی می‌کند.

کارایی هزینه و مدیریت ریسک: مانیتورینگ پیشگیرانه به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا مسائل بالقوه را پیش از اینکه به قطعی سرویس یا نقض پرهزینه داده‌ها منجر شوند شناسایی کرده و هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهند. بانک‌ها با استفاده از نظارت پیوسته بر شبکه می‌توانند خطرات مرتبط با خرابی سیستم، نقض داده‌ها و عدم انطباق با مقررات را کاهش دهند.

همسویی با تحول دیجیتال: از آنجایی که بانک‌ها راه‌حل‌های دیجیتالی مانند خدمات ابری و موبایل بانک را ارائه می‌دهند و با انواع خدمات فین‌تک ادغام می‌شوند، مانیتورینگ 24 ساعته در طول هفته تضمین می‌کند که این فناوری‌های جدید ایمن و کارآمد هستند. مانیتورینگ بی‌درنگ به مقیاس‌پذیری خدمات دیجیتال کمک می‌کند و به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا با حفظ امنیت و منطبق بودن با مقررات، نوآوری و محصولات جدیدی را ارائه دهند.

مزایای مانیتورینگ شبکه 24/7 برای بانک‌ها و مؤسسات مالی قابل توجه و از چند جهت ضروری است. مانیتورینگ مستمر با شناسایی و پاسخگویی مؤثر و بی‌درنگ به تهدیدات، امنیت سایبری را افزایش می‌دهد. در نتیجه، با این رویکرد می‌توان خطر نقض داده‌ها و کلاهبرداری‌ها را کاهش داد.

علاوه بر این، مانیتورینگ شبانه‌روزی عملکرد شبکه را بهینه می‌کند و زمان خرابی را به حداقل می‌رساند. در نتیجه، در دسترس بودن خدمات مهم بانکی تضمین شده که به بهبود رضایت مشتری کمک می‌کند.

منبع داناپرداز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.