راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گیمیفیکیشن برای نسل زد کاربرد بیشتری دارد

مهدیه چوپانی، مدیرعامل «ریزآموز» از میکرولرنینگ، گیمیفیکیشن و قطره‌های آموزشی می‌گوید

سومین نمایشگاه ایران‌ایتکس، کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری اطلاعات، ارتباطات و هوش مصنوعی امروز هجدهم مهرماه، در برج میلاد افتتاح شد. این نمایشگاه تا بیستم مهرماه ادامه دارد.

ریزآموز، استارتاپ فعال در حوزه فناوری آموزش که زیرمجموعه پلنت است، یکی از کسب‌وکارهای حاضر در این نمایشگاه بود. مهدیه چوپانی مدیرعامل ریزآموز در گفت‌وگو با کارنگ درباره اهداف و حوزه کاری این استارتاپ توضیح داد.

به گفته چوپانی، ریزآموز قصد دارد مفهوم گیمیفیکیشن را به‌عنوان نوعی از آموزش برای جذب نیروی کار نسل زد در سازمان‌ها گسترش دهد.


گیمیفیکیشن و میکرولرنینگ؛ متدهای استفاده‌شده در ریزآموز


مدیرعامل ریزآموز در ابتدا توضیحاتی درباره این پلتفرم ارائه داد. او درباره متدهای استفاده‌شده در ریزآموز گفت: «ریزآموز یک پلتفرم آموزش سازمانی است و در حوزه ادتک فعالیت می‌کند. هدف این حوزه این است که آموزش را مؤثرتر، بهره‌ورتر و اثربخش‌تر کند. ریزآموز پلتفرمی است که در اختیار سازمان‌ها و مدرسان قرار می‌گیرد تا آنها بتوانند آموزش‌های خود را براساس جدیدترین متدهای دنیا ارائه دهند تا اثربخشی بیشتری را شاهد باشند.»

او در ادامه بیان کرد: «متدهایی که در ریزآموز استفاده می‌شود، میکرولرنینگ و گیمیفیکیشن است. در نوع آموزش میکرولرنینگ اعتقاد بر این است که آموزش‌های طولانی ذهن افراد را خسته می‌کند و افراد به ادامه آموزش توجه نمی‌کنند. منحنی فراموشی «ابینگهاوس» مفهومی است که بیان می‌کند افراد فقط به ۱۰ دقیقه ابتدایی آموزش توجه می‌کنند. در میکرولرنینگ ما این‌طور عمل می‌کنیم که در ۱۰ دقیقه اول که بیشترین میزان یادگیری وجود دارد، قطره‌های آموزشی ارائه می‌شوند؛ به عبارتی یک آموزش یک‌ساعته تبدیل به ۱۰ آموزش شش‌دقیقه‌ای می‌شود. این روش تمرکز فرد را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آموزش‌های بیشتری را در ذهنش نگه دارد.


نسل زد آموزش قدیمی را نمی‌پذیرد


چوپانی در ادامه درباره چگونگی به‌کارگیری گیمیفیکیشن در ریزآموز توضیح داد: «متد دیگری که در ریزآموز استفاده می‌‌شود، گیمیفیکیشن است. از میزگردهایی که در نمایشگاه برگزار خواهد شد و ترکیبی که در نمایشگاه وجود دارد کاملاً مشخص است که نسل زد اکنون نیروی کار را تشکیل می‌دهند و در سازمان‌ها مشغول به کارند. حتی برخی از صاحبان کار دیگر فقط به دنبال نیروی کار نسل زد می‌گردند. نکته قابل توجه این است که این نسل آموزش‌های قدیمی را نمی‌پذیرند. یکی از روش‌هایی که ما می‌توانیم با استفاده از آن با این نسل ارتباط برقرار کنیم، گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی است.»

او اضافه کرد: «گیمیفیکیشن مفهومی است که آموزش را جذاب می‌کند و برای نسل جدید کاربرد بیشتری دارد. در گیمیفیکیشن در راستای آموزش به افراد جایزه می‌دهند یا آنها رتبه‌بندی می‌شوند و رقابت به وجود می‌آید. تمام نکات گفته‌شده در پلتفرم ریزآموز امکان‌پذیر است که سازمان‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.»

مهدیه چوپانی درباره کسب‌وکارهایی که ریزآموز با آنها همکاری می‌کند بیان کرد: «اکنون ریزآموز به دو شرکت بیمه، یک شرکت فروش تجهیزات الکترونیکی و یک استارتاپ نوپا که برای آزمودن ایده خود از ریزآموز استفاده می‌کند و یک کارگزاری آنلاین خدمات می‌دهد. همچنین در حال مذاکره با دو مرکز نوآوری هستیم.»

یکی از جوامع هدف نمایشگاه ایران‌ایتکس کارجویان نسل زد هستند. به گفته چوپانی، ریزآموز نیز نسل زد را برای آموزش در نظر دارد. او در پاسخ به این سؤال که آیا نمایشگاه ایران‌ایتکس توانسته کارجویان مدنظر این پلتفرم را جذب کند پاسخ داد: «در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌های کار از این نمایشگاه استقبال چندانی نشده و دانشجویان جویای کار بسیار کمی اکنون در نمایشگاه حضور دارند. یکی از المان‌هایی که باید در نمایشگاهی با موضوع کار حتماً به آن توجه شود، مفهوم گمیفیکیشن است.»

او در این راستا افزود: «در بسیاری از نمایشگاه‌های کار خارجی حتماً از یک مینی‌گیم در نمایشگاه استفاده می‌کنند تا جلب توجه شود. حتی بازی‌هایی وجود دارد که به یافتن مسیر شغلی افراد کمک می‌کنند. اما من در این نمایشگاه فقط دو بازی بسیار ساده و ابتدایی دیدم که نمی‌تواند برای نسل زد جذاب باشد که به سمت غرفه‌ای بروند و بخواهند رزومه ارائه دهند. انتظار من از این نمایشگاه، فراتر از وجود چند بنر و استند بود.»


آموزش کاری جذاب است


مهدیه چوپانی، مدیرعامل ریزآموز در پایان درباره چشم‌انداز ریزآموز اظهار کرد: «هدف ریزآموز این است که آموزش را برای سازمان‌ها و کارکنان آنها تبدیل به کاری جذاب کند. به عبارتی هدف ما این است که آموزش کارکنان را از کارشان جدا نکند. در این راستا ریزآموز بر موضوع دسترسی‌پذیر بودن آموزش کار می‌کند. برای مثال فرد می‌تواند در یک فاصله پنج‌دقیقه‌ای، یک قطره آموزش پنج‌دقیقه‌ای را استفاده کند. هدف ما این است که آموزش به شکلی با افراد عجین شود که فرد و سازمان را ارتقا دهد، زیرا هرچه منابع انسانی یک سازمان آموزش بهتری ببینند سازمان نفع بیشتری خواهد برد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.