راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لندتک‌ها باید از توان تولیدکنندگان بزرگ استفاده کنند

بخش «کاروان رفت» در رویداد لندتک ایران با راه‌بری رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، برگزار شد. در این بخش، رضا باقری اصل، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ICT؛ سیدمحمد صادق‌الحسینی، اقتصاددان و مدیرمسئول اقتصادآنلاین؛ و فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا، حضور داشتند. محورهای اصلی این نشست شامل سیاست‌گذاری ICT در ایران با نگاهی به چشم‌انداز برنامه هفتم، بررسی شاخص‌های اقتصاد کلان کشور، آینده نوآوری و فرصت‌های تازه در تجارت الکترونیک با تمرکز بر لندتک بود.


تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ در مسیر عقلایی شدن است


رضا باقری اصل، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ICT، درباره توسعه اکوسیستم دیجیتال گفت: «احکام خوبی در قانون برنامه توسعه آمده، ولی اجرای این احکام برای وزیر فاوا کار سختی است و اکوسیستم باید مشاور و در کنار وزارتخانه باشد.»

باقری اصل در جواب به این پرسش که چه راه‌حلی برای پاسخ به مطالبه اکوسیستم دیجیتال، یعنی رفع فیلترینگ دارد، توضیح داد: «اول اینکه رفع فیلترینگ باید اراده دولت باشد و بعد از آن مستلزم هماهنگ کردن دستگاه‌های مربوطه، ازجمله شورای عالی فضای مجازی است. اکنون نبرد نابرابری بین ایجادکنندگان فیلتر و شکستن فیلترها به وجود آمده است. فکر می‌کنم در یک سال آینده اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.»


بانک‌ها در آینده‌ای نزدیک حوزه لندتک را از نوآوری تهی می‌کنند


فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا، در ارائه‌ای با عنوان «لندتک‌ها و فرصت‌های تازه تجارت الکترونیک» در رویداد لندتک ایران گفت: «براساس یک گزارش که در سال ۱۴۰۲ منتشر شد، ۴۰ درصد یا چهار دهک از مردم کشور حتی توان خرید کالای بادوام کوچک را هم نداشته‌اند.»

او ادامه داد: «به‌جز دهک برخوردار جامعه، فقط پنج دهک از مردم به‌عنوان قشر متوسط توان خرید کالای بادوام را داشته‌اند که براساس داده‌ها تعدادشان در حال کاهش است.»

فردیس در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: «تجارت الکترونیک بخشی از زندگی مردم شده است، اما تعداد افرادی که به لحاظ اقتصادی توان استفاده از آن را دارند در حال کاهش است. لندتک کمک می‌کند که این بخش از جامعه بتواند همچنان از تجارت الکترونیک استفاده کند.»

او پیش‌بینی کرد در آینده بانک‌ها یا از لندتک‌های کوچک و بزرگ یاد خواهند گرفت و وارد این فضا می‌شوند یا این لندتک‌ها را خریداری خواهند کرد.

به گفته فرزین فردیس این اتفاق یک تهدید است و فضای لندتک را از نوآوری تهی می‌کند و کمکی که این حوزه می‌تواند به تجارت الکترونیک بکند از بین خواهد رفت.

او پیشنهاد کرد برای جلوگیری از این اتفاق، شرکت‌های لندتکی کوچک و متوسط به تولیدکنندگان بزرگ نزدیک شوند و از توان آنها استفاده کنند.


آوردن طبقه فقیر زیر چتر تسهیلات برای لندتک‌ها خطرناک است


سید محمد صادق‌الحسینی، اقتصاددان، با اشاره به نقش طبقه متوسط در اقتصاد ایران گفت: «از ابتدای دهه ۱۳۸۰ طبقه متوسط ایرانی رشد جمعیتی پیدا کرد و ۶۰ درصد مردم جزو طبقه متوسط قرار گرفتند. همچنین، در آن دهه، درآمد سرانه خانوارهای ایرانی افزایش یافت.»

او ادامه داد: «از سال ۲۰۱۰ و پس از اعمال تحریم‌ها، این روند متوقف و کاهشی شد و اکنون اقتصاد ایران یک‌دوم کشور ترکیه است. این یعنی اقتصاد ایران و طبقه متوسط به‌شدت کوچک شده است.»

الحسینی این آمارها را این‌گونه به لندتک ربط داد که جامعه طبقه متوسط به‌شدت دستخوش بی‌ثباتی خواهد شد و لندتک‌ها باید مراقب باشند.

به گفته او «طبقه فقیر چیزی برای از دست دادن ندارد و آوردن آنها زیر چتر تسهیلاتی خطرناک است و ریسک نرخ نکول را بالا می‌برد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.