راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مطالبه مدیران پنج PSP کشور از رئیس‌جمهور؛ اصلاح وضعیت رگولاتوری در حوزه اقتصاد دیجیتال

تیم راه‌کار پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با بیش از صد نفر از فعالان حوزه‌های نوآوری، فناوری و اقتصاد دیجیتال گفت‌وگو کرد تا از مطالبات آنها از رئیس‌جمهور جدید مطلع شود. در ادامه همین سلسله گزارش‌ها راه‌پرداخت به‌صورت جزئی‌تر به سراغ مدیران ارشد شرکت‌های PSP رفت تا مطالبات آنها از دولت جدید را جویا شود.

در این گزارش با محمد متولی، مدیرعامل امیدپی، حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر، علیرضا خداکرمی، نائب رئیس هیئت مدیره تجارت الکترونیک پارسیان، عبدالحمید منصوری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پرداخت نوین، باقر صمدی، مدیرعامل آسان‌پرداخت پرشین گفت‌وگو کردیم و از آنها این پرسش را پرسیدیم:مهم‌ترین فاکتوری که برای توسعه شبکه پرداخت کشور باید بهبود یابد چیست؟.

مدیران psp ها موضوعات مختلفی را در پاسخ به این سوال مطرح کردند که از میان آنها می‌توان به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بانکی، مشارکت اکوسیستم فین‌تک در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، ایجاد نظام تنظیم‌گری و اصلاح رگولاتوری در اقتصاد دیجیتال، کاهش محدودیت‌های فضای مجازی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و… اشاره کرد.


محمد متولی، مدیرعامل امیدپی:


با توجه به اشباع شبکه پرداخت و عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه، برای افزایش تمایل سرمایه‌گذاران ارائه تسهیلات بانکی با نرخ ترجیحی به سرمایه‌گذاران از سوی دولت راه‌حلی مناسب خواهد بود.

مهم‌ترین مطالبه ما از رئیس‌جمهور جدید، ایجاد سیاست‌های پایدار و حمایتی برای توسعه زیرساخت‌های پرداخت الکترونیک و تسهیل فضای کسب‌وکار در این حوزه است. همچنین از بانک مرکزی انتظار داریم که با اجرای قوانین و مقررات شفاف و کارآمد، اطمینان حاصل کند که همه شرکت‌های فعال در این بخش، فرصت‌های برابری برای رقابت دارند.

یکی از زمینه‌های حیاتی که باید به آن توجه ویژه شود، به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکی است. هوش مصنوعی می‌تواند تحول عظیمی در زمینه‌های مختلف از جمله بهبود امنیت تراکنش‌ها، ارتقای تجربه مشتریان، تحلیل داده‌های بزرگ و پیش‌بینی روندهای مالی ایجاد کند. برای این منظور، ضروری است که افراد دارای دانش و درک کافی از هوش مصنوعی در بخش‌های کلیدی این صنعت انتخاب شوند.

 از بانک مرکزی انتظار داریم که با ارائه راهکارهای نوآورانه و حمایت از فناوری‌های جدید، زمینه را برای بهبود کیفیت خدمات پرداخت و افزایش امنیت تراکنش‌ها فراهم کند. همچنین، باید به تقویت زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و ارتقای سطح دانش و مهارت نیروی انسانی در این حوزه توجه شود.

به‌طورکلی، خواهان توجه ویژه دولت و بانک مرکزی به نیازهای صنعت پرداخت و ایجاد محیطی هستیم که در آن شرکت‌های PSP بتوانند به طور مؤثر و پایدار رشد کنند و از توانمندی‌های هوش مصنوعی برای ارتقای خدمات و افزایش بهره‌وری استفاده کنند.


حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر؛


توسعه اقتصاد ديجيتال و توسعه فرهنگ زندگی ديجيتال به صورت جدی پیگیری شود. اعضای اكوسيستم فناوری‌های مالی در تصميم‌گیری‌های كلان حاكميت حضور و مشارکت موثر داشته باشند. ايجاد رويكرد رقابتی بين كسب‌وكارهای حوزه اقتصاد ديجيتال تسهیل شود.


علیرضا خداکرمی، نائب رئیس هیئت مدیره تجارت الکترونیک پارسیان:


مهم‌ترین چالش حوزه اقتصاد دیجیتال و به خصوص حوزه پرداخت به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصاد دیجیتال، رگولاتوری و تنظیم‌گری در رگولاتوری است. رگولاتور، قانون‌گذار است اما در برخی حوزه‌ها باید تنظیم‌گر باشد. ریسک‌های انطباق در حوزه پرداخت بسیار بالاست، شرکت‌هایی که تحت نظارت بانک مرکزی و شاپرک هستند ملزم به رعایت بسیاری از الزامات هستند. عدم رعایت این الزامات برای شرکت‌های تحت‌نظارت، جرائم بالایی به همراه دارد. در صورتی که برخی شرکت‌ها، تحت نظارت بانک مرکزی و شاپرک نیستند و هیچ الزامی را رعایت نمی‌کنند. این شرکت‌ها بازار را به دست می‌گیرند و پس از مدتی، جزو بازیگران اصلی این حوزه می‌شوند و درنهایت قانون مجبور است این شرکت‌ها را به رسمیت بشناسد و شرایط آنها را اصلاح کند.
وقتی رگولاتور، وظایف اصلی خود را کنار می‌گذارد، مشکل به وجود می‌آید؛ سازمان امور مالیاتی یک بخشنامه می‌دهد، بانک مرکزی برای اجرای آن برنامه‌ریزی می‌کند و قانون و مقررات جدید وضع می‌کند.
مجموعه‌های PSP زیرساخت‌های فنی بسیاری ایجاد کرده اما با این وجود، بانک مرکزی سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت را به‌اجبار به گردن این شرکت‌ها می‌اندازد درحالی‌که درآمد برای آنها متصور نیست. به‌عبارت‌دیگر، بانک مرکزی برای PSPها هزینه‌تراشی می‌کند بدون آن که درآمد برای آنها در نظر بگیرد.


عبدالحمید منصوری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پرداخت نوین:


امروزه در اداره امور، داده‌ها رکن اول را دارند و مبنای تصمیم‌سازی هستند. هرچه داده‌ها واقعی‌تر، شفاف‌تر، دقیق‌تر و درست‌تر باشند، تصمیم‌سازی‌ها نیز خردمندانه‌تر خواهد بود؛ بنابراین داشتن رویه‌ها و آیین‌نامه‌های «داده‌محور» ضروری است. برای رسیدن به مفهوم داده‌محوری در امور «تعامل» و «همکاری» با دنیا نیز ضروری است. مطالبه من از رئیس‌جمهور منتخب توجه به تصمیم‌سازی با استفاده از داده در کشور است؛ در واقع حکمت‌مداری در امور.


باقر صمدی، مدیرعامل آسان‌پرداخت پرشین:


ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران، باتوجه‌به توسعه اقتصاد دیجیتال و تأثیر آن بر اقتصاد کشور از رئیس‌جمهوری خواستارم که به موارد زیر توجه ویژه‌ای داشته باشند:

پیشنهاد می‌شود دولت با انتخاب نقش تسهیلگری به‌جای تنظیم‌گری قیمت در اقتصاد دیجیتال رقابت میان فعالان این حوزه را تنظیم‌گری کند.

همچنین انتظار می‌رود دولت با گسترش دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات، توسعه پلتفرم‌های کاربردی را مدنظر قرار دهد.

تدوین قوانین با رویکرد توسعه استفاده از داده‌ها، تبادل داده و توسعه هوش مصنوعی با حفظ حریم خصوصی نیز یکی دیگر از خواسته‌های فعالان این حوزه است.

از دیگر انتظارات فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال می‌توان به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی همگام با تکنولوژی‌های ارتباطی روز دنیا، توسعه روابط خارجی باهدف دسترسی به تأمین‌کنندگان خارجی و رفع انحصار در بازار داخلی کشور اشاره کرد.

علاوه بر این، پیشنهاد می‌شود رئیس‌جمهوری برای انتصاب افراد در مشاغل و پست‌های حساس و مدیریتی از  افراد متخصص توسعه‌گرا و معتقد به نوآوری بهره گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.