راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراسم نوزدهمین سالگرد فعالیت امیدسیستم برگزار شد

شرکت رایانه خدمات امید به بیستمین سال فعالیت خود در راهبری فناوری اطلاعات بانک سپه رسید. مراسم نوزدهمین سالگرد فعالیت امیدسیستم در سالن قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی و با حضور آیت‌الله ابراهیمی، مدیرعامل بانک سپه برگزار شد.

ابراهیمی در این مراسم، ضمن قدردانی از امیدسیستم، اظهار کرد که هنوز جایگا‌ه‌هایی وجود دارد که بانک سپه باید در آنها به رشد برسد. او از شرکت رایانه خدمات امید خواست تمام تلاش خود را به‌کار گیرد تا بانک سپه در تولد صدسالگی‌اش، به‌عنوان برترین بانک در حوزه فناوری معرفی شود.

ابراهیمی در ادامه افزود: «برنامه بانک سپه برای صدسالگی‌اش این است که بانک تراز اول کشور شناخته شود.»

کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید با ذکر تاریخچه کوتاهی از شرکت امیدسیستم سخنرانی خود را آغاز کرد. به گفته او، امیدسیستم حدود بیست سال است که به‌عنوان شرکت فناوری اطلاعات وابسته به بانک سپه، فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت در سال 1384 تأسیس شد و نزدیک به چهار سال است که به‌عنوان اولین شرکت فناوری اطلاعات بانک سپه مطرح شده است.


روایت مدیرعامل امیدسیستم از روند راهبری فناوری اطلاعات در بانک سپه


به گفته خلت‌آبادی، امیدسیستم بعد از مدتی وظیفه فناوری اطلاعات بانک سپه را در زمینه پشتیبانی شعب آغاز کرد. این شرکت توانسته از سال 1394 مسئولیت همکاری و یکپارچه‌سازی سامانه‌های بانکی را بر عهده گیرد. از سال ۱۴۰۰ نیز فرایند مهاجرت بانک‌های ادغامی به کربنکینگ را پیش برده است. در سال ۱۴۰۱ تحویل لایه 1 پشتیبانی و در سال ۱۴۰۲ تحویل لایه 2 پشتیبانی بانک سپه به شرکت امیدسیستم سپرده شده است.

به گفته خلت‌آبادی، در بیست سال گذشته که امیدسیستم وظایف فناوری اطلاعات بانک سپه را انجام داده، با اتفاقات مختلفی مواجه بوده است.

او در ادامه توضیح داد که تا سال ۱۳۹۶ بسیاری از بانک‌ها امور فناوری اطلاعات خود را به‌صورت متمرکز در خود بانک انجام می‌دادند. به گفته خلت‌آبادی، نقش شرکت امیدسیستم در راهبری فناوری اطلاعات بانک سپه در سال ۱۳۹۶ فقط ۳۰ درصد بوده، اما با گذشت زمان و پذیرش این موضوع که شرکت‌های فناوری اطلاعات می‌توانند عملکرد چابک‌تری در راهبری فناوری اطلاعات داشته باشند، بانک سپه نیز در فرایند برون‌سپاری امور فناوری اطلاعات خود، سهم شرکت امیدسیستم را در انجام فناوری اطلاعات بانک افزایش داد.

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید اظهار کرد: «در سال ۱۴۰۰ بعد از پروژه مهاجرت کربنکینگ، نقش شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات بانک سپه ۵۰ درصد و نقش حوزه فناوری اطلاعات بانک ۵۰ درصد در عملیات بوده است. در سال ۱۴۰۲ نیز نزدیک به 70 درصد از وظایف عملیاتی به عهده شرکت‌های فناوری اطلاعات بوده که با تشکیل هلدینگ فناوری اطلاعات، این ایفای نقش انجام شده و 30 درصد حوزه نظارت و تصمیم‌گیری از سمت بانک اتفاق افتاده است. امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۹۰ درصد عملیات در شرکت‌ها انجام شود و ۱۰ درصد در حوزه نظارت توسط نهاد داخلی فناوری اطلاعات بانک صورت بگیرد.»


ارسال بیست میلیارد پیامک در سال ۱۴۰۲


مدیرعامل امیدسیستم به توضیح و مقایسه آمار کارکرد این مجموعه در یک سال گذشته ادامه داد و گفت: «در سال 1398 حدود دو میلیارد پیامک در سال ارسال شده که در سال ۱۴۰۲ این عدد به بیش از بیست میلیارد رسیده است. بیشینه پاسخگویی به تراکنش‌ها نیز ۱۲۰۰ تراکنش در ثانیه محاسبه شده است.»

او درباره پایداری گفت: «پایداری در سال ۱۴۰۱ بسیار متفاوت بوده، اما در سال ۱۴۰۲ به دلیل اینکه بخش عمده مرکز داده و لایه‌های 1 و 2 از شرکت پیمانکار تحویل گرفته شد، توانستیم پایداری سامانه‌ها را بهبود دهیم. در حوزه امنیت روزانه هفتاد میلیارد رخداد حوزه بانکی در سامانه امنیتی امید ذخیره می‌شود و هر روز حدود 2500 حمله به سامانه بانکی شناسایی می‌شود. در سال گذشته همچنین یازده آزمون امنیتی روی سامانه‌ها انجام شد و امید توانست گواهی‌نامه ISMS را از مرکز افتا دریافت کند.»

خلت‌آبادی افزود: «شرکت رایانه خدمات امید در سال گذشته در رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی شانزدهمین شرکت فناوری اطلاعات شد.»


برنامه آینده رایانه خدمات امید


مدیرعامل امیدسیستم درباره برنامه‌های آینده‌شان گفت: «برنامه آینده امیدسیستم به قرار زیر است: افزایش پایداری سامانه‌ها و توسعه دسترس‌پذیری متمرکز و افزایش سرویس‌دهی مراکز با توجه به میزان رشد اطلاعات و مسئولیت نگهداری مرکز داده بانک سپه.»

خلت‌آبادی ادامه داد: «در سال آتی قصد داریم استاندارد ایزو 20001 را در زمینه فرآیندها پیاده‌سازی کنیم. همچنین تکمیل پروژه تحویل لایه 2 پشتیبانی در حوزه عملیات، احداث مجهزترین مرکز امنیت فناوری اطلاعات بانکی کشور، تعمیق و جاری‌سازی فرايند مدیریت دانش براساس استاندارد ISO30401، بهبود فرایندهای توسعه سامانه بانکداری متمرکز و اتمام فرایند مهاجرت ارز و تسهیلات واحدهای ادغامی (بانک‌های ادغامی) از دیگر اهداف و برنامه‌های اجرایی رایانه خدمات امید در سال 1403 است.»

او در پایان گفت: «این اقدامات نیز مدنظر ما هست: «کاهش زمان پاسخگویی به رخدادها، افزایش سرعت عمل در پاسخگویی به شعب، جاری‌سازی سرویس پیامکی روی یکی از سامانه‌های پیام‌رسان بومی، اتمام لایه‌ 2 حوزه پشتیبانی در عملیات، توسعه مرکز امنیت، توسعه فرایند پیاده‌سازی انتقال دانش و فرایند توسعه سامانه‌های بانکی.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.