پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
دورنمای روشن صنعت پرداخت
چه بحران مالی جهانی در سال 2008 باشد، چه انقلاب استارتاپها یا همهگیری کرونا، رویدادهای بینالمللی اخیر شاهد پیشرفت صنعت پرداخت، سریعتر از هر زمان دیگری در قرن گذشته بوده است. جهان پس از کرونا برای نوآوری در فضای پرداخت آماده شده است. در این مقاله چند روندی که آینده پرداختها را تغییر میدهد، آمدهاند.
تکامل پرداختها
تا همین اواخر، تکامل پرداختها با سرعت یخبندان حرکت میکرد. بیش از یک قرن طول کشید تا پول نقد جای خود را به کارتهای دیجیتال بدهد و در ادامه با چک و کارتهای فیزیکی سروکار داشتیم. اما همهگیری کووید 19 تغییرات بزرگی ایجاد کرد. سهم پرداختهای نقدی در سطح جهان در سال 2020 حدود 20 درصد کاهش یافت و این روند در سالهای بعدی تداوم داشت.
به گزارش روابط عمومی ایرانکیش، بازارهای آسیایی راه را برای پرداختهای موبایلی باز کردند، اما ایالات متحده با شتاب بیشتری این تغییرات را دنبال میکند. به نظر میرسد روند بزرگ بعدی، کارتهای پرداخت بیومتریک باشد؛ ازجمله حسگر اثر انگشت روی خود کارت. حدود 2.5 میلیون از این کارتها در سال گذشته صادر شده، اما اگر بخواهند به 2.8 میلیارد کارت اعتباری معمولی که در حال حاضر در گردش هستند برسند، راه درازی در پیش است.
پرداختهای بلادرنگ
پرداختهای بلادرنگ (RTP) تأثیر زیادی بر فضای پرداخت دارند. آنها که تقریباً بلافاصله شروع و تسویه میشوند، به مصرفکنندگان، بازرگانان و مؤسسات مالی اجازه میدهند با خیال راحت تراکنشها را انجام دهند و در حین حرکت، دادههای دقیق را جمعآوری کنند. این امر به کسبوکارها اطلاعات بیشتری برای برآورده کردن خواستههای مشتریانشان میدهد. همچنین به آنها کمک میکند امور مالی خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.
پرداختهای بلادرنگ به لطف عوامل مختلف در حال رشد هستند. نوآوریهای تکنولوژیکی، جهانیشدن، فشارهای نظارتی، استارتاپهای نوظهور و افزایش انتظارات مشتریان، همگی این روند را پیش میبرند. این یک واقعیت ثابتشده در امور مالی است که هرچه سریعتر آن را دریافت کنیم، ارزش پرداخت افزایش مییابد. این به پرداختهای تقریباً آنی جذابیت زیادی میبخشد.
کارتهایی بهتر برای مدیریت هزینه
همهگیری جهانی کرونا اوضاع را در انواع صنایع متزلزل کرده، اما بعید است آخرین رویدادی باشد که در این قرن شاهد تغییر جهان هستیم. با تغییراتی مانند این، رفتار شرکت و مصرفکننده میتواند بهشدت تغییر کند. هرچه کسبوکارها مجهزتر به جمعآوری دادههای دقیق و انطباق با موقعیتهای جدید باشند، انعطافپذیرتر خواهند بود و بهبود کارتهایی که صادر میکنند، راهی است که میتوانند بهتر هزینههای شرکت را ردیابی و مدیریت کنند و گزارش دهند و امنیت بیشتری در شرایط دشوار فراهم کنند. کارتهای آینده کارتهایی قابل تنظیم هستند که میتوانند مخارج کارکنان را کنترل و نظارت کرده و به آنها کمک کنند وظایف خود را بهتر انجام دهند و خروجیهای شرکت را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.
فراتر از حسابهای بانکی
نسل جدید که در پی بحران مالی جهانی به بزرگسالان مستقل مالی تبدیل شدهاند، مانند نسلهای قبل از خود به بانکهای سنتی وابستگی ندارند. افراد جوانتر به احتمال زیاد با موج جدید اولین بانکهای نئودیجیتالی که کارمزدهای پایین (یا بدون کارمزد) و تجربیات کاربری ساده و بدون بروکراسی ارائه میدهند، ثبتنام میکنند.
از آنجا که بانکهای سنتی مدتی است نرخهای بهره جذابی ارائه نمیدهند، مردم به دنبال استفادههای سودمندتر از پول خود هستند تا صرفاً آن را در یک مکان کنار بگذارند. اینها شامل پلتفرمهای سرمایهگذاری جایگزین و کیف پولهای دیجیتالی با قابلیت انتقال فوری مانند PayPal یا Venmo است. علاوه بر این موارد، Nium این کار را برای کاربران آسانتر میکند تا با خیال راحت پول خود را تقسیم کنند تا به آنها خدمات ارائه دهد.
هزینههای تعبیهشده در همه جا
مشتریان و کسبوکارها، راحتتر از همیشه پول خود را در منابع مالی مختلف توزیع میکنند و درنتیجه کسبوکارها از پتانسیل تعبیه پرداختها در تجربه مشتری اصلی خود آگاه میشوند. این امر به شرکتها کنترل بیشتری بر تجربه کاربر نهایی میدهد و واسطههایی را که میتوانند اصطکاک در معاملات ایجاد کنند، حذف میکند.
Starbucks قبلاً ثابت کرده که این کار جواب میدهد. تا زمانی که Apple Pay در سال 2019 مدیریت شد، برنامه Starbucks پیشرو در پرداختهای تلفن همراه بدون تماس در ایالات متحده بود. تقریباً دوسوم مشتریان از این برنامه برای پرداخت در محل ثبتنام استفاده میکردند، بیش از نیمی از آنها حتی قبل از ورود به فروشگاه، از پیش سفارش میدادند.
پرداختهای تعبیهشده کار خود را انجام میدهند زیرا تجربه کاربر را آسانتر میکنند و هرچه بتوانید اصطکاک بیشتری از یک تراکنش حذف کنید، احتمال جذب مشتریان بیشتر خواهد بود.
پرداختهای برونمرزی بدون اصطکاک
پرداختهای برونمرزی همیشه مانعی برای تراکنشهای آسان بوده است. نارساییهای فنی و مقررات، مشکلات رایج هستند، اما یکی دیگر از مسائل کلیدی، شفافیت است. صادرکنندگانی مانند ویزا و مسترکارت مدتهاست که انحصار خرید به ارز محلی و فرآیند تبدیل بعدی را در اختیار دارند و همیشه از ساده و بدون اصطکاک بودن این فرآیند مطمئن نیستند.
در حالی که به لطف بررسی کمیسیون اروپا در صنعت پرداخت، پیشرفتهایی در اروپا ایجاد شده و سوئیفت در حال حاضر روی یک سیستم جدید برای تسهیل پرداختهای فرامرزی کار میکند، این پیشرفت هنوز لایهای غیرضروری از ابهام را شامل میشود. با فرصتهای ارائهشده توسط فناوریهای جدید و رژیمهای نظارتی سازگارتر، اشتهای رو به رشد برای سادگی بیشتر وجود دارد.