پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل هلدینگ فناپ در ششمین کنفرانس فارغالتحصیلان شریف مطرح کرد / نگاه ما به توسعه اقتصادی نگاهی اکوسیستمی است
ششمین کنفرانس فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که یکشنبه ۲۱ شهریور بهصورت مجازی آغاز شد، عصر امروز به پایان میرسد. محوریت این کنفرانس دستاوردهای دانشآموختگان دانشگاه صنعتی شریف است. در بخشی از این رویداد شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، در سالن این کنفرانس این رویداد حاضر شد و به سخنرانی درباره «فناپ در بازار فناوری اطلاعات» پرداخت.
به گزارش روابط عمومی و برندینگ فناپ، جوانمردی ساعت ۱۶ روز دوشنبه در این کنفرانس با ابراز تأسف از کاهش جدی سرمایههای اجتماعی، خروج سرمایههای انسانی، رشد منفی اقتصادی، کشته شدن هموطنان بهدلیل بیماری کرونا و… اظهار داشت: «با توجه به اینکه نقشه انرژی دنیا رو به تغییر جدی است و اصولاً انرژهای تجدیدناپذیر بهعنوان مؤلفههای کمرنگتر از وضعیت اقتصادی ایفای نقش میکنند، باید بدانیم قدرت چانهزنی ما کجاست و چگونه میتوانیم خود را در دنیا معرفی کنیم.»
او ادامه داد: «موضوع محوری این است که اساساً وظیفه ما در این باره چیست؟ با نگاهی تاریخی درمییابیم که بحرانهای زیادی در چند صد سال گذشته بر ایران حاکم و حادث شده است. اما آن چیزی که از پس عبور تاریخی ایران را ایران کرده است، افرادی بودهاند که به کارهای ماندگار و به ساختن برای ماندن اندیشیدهاند، کسانی که عقیدهشان ساختن و ایجاد انگیزه و امید بوده است. مهمترین چیزی که این روزها مردم و جامعه نخبگان ما باید به آن توجه داشته باشند، ایجاد امید و تداوم آن است. از سال ۱۳۸۴ که فناپ تأسیس شد، ما بهعنوان یک بنگاه و فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، همواره این پارادایم را در ذهن خود داشتیم و همیشه با چالشهایی جدی در حکمرانی مواجه بودیم و پرسشی که مرتباً مطرح میکردیم این بود که چطور میتوانیم از این چالشها گذر کنیم و فرصتهای جدیدی برای فرزندان خود بهوجود آوریم.»
تفاوت معناداری با کشورهای توسعهیافته نداریم
جوانمردی با ذکر این نکته که از زمانی که فناپ یک مجموعه چندنفره بوده، که به همت بانک پاسارگاد شکل گرفت تا به امروز که پس از ۱۵ سال بیش از ۵۲۰۰ نیرو دارد و اکثریت آنها از جوانان خوب این سرزمین هستند و در شرکتهای فناپ مشغول کار و فعالیتاند، گفت: «ما همواره چشماندازمان این بوده است که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوانیم دست بالا را داشته باشیم، چرا که نگرش ما براساس «اندیشه» و بنیان «دانش» است، دو موضوعی که آنقدرها که باید به آنها توجه نشده است.»
او در ادامه افزود: «در دنیای امروز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعهیافته بر مبنای اقتصاد دیجیتالی شکل گرفته است. اگر در سه لایه زیرساختها، حوزه سرویسها و شیرینگ اکونومی، و لایه نهایی اقتصاد که اصل تولید ناخالص داخلی را شکل میدهد دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که در لایههای یک و دو تفاوت معناداری با کشورهای توسعهیافته نداریم. اما بخش سنتی اقتصاد کشور ما بهشدت از اقتصاد دیجیتالی فاصله دارد و شاید مهمترین عامل در این موضوع که سبب میشود اجزای اصلی اقتصاد همچون حوزه انرژی، آب، فولاد، و… به سمت تولید رقابتی حرکت نکند، وجود رانت انرژی و سوبسیدهای کور و آن چیزی است که ناکارآمدی را در صنایع ما پنهان میکند و فراموش میکنیم که در فضای رقابتی بسیاری از تولیدات و خدمات ما ارزش و امکان رقابت ندارند. قاعدتاً وقتی این نگاه حاکم نشده باشد، صنایع پیشرو ما که بخش اصلی تولید ناخالص داخلی را شکل میدهند، ضرورتی به فشار بیشتر نمیبینند تا نقشی در اقتصاد دیجیتالی ایفا کنند و شاهد تغییر بنیادی در صنایع و کسبوکارها باشند.»
جوانمردی با یادآوری این موضوع که فناپ با شروع کار خود در سال ۱۳۸۴ بسته به اینکه در چه حوزههایی وارد شده است، اظهار داشت: «ما در سال تأسیس فناپ از حوزه مالی به موضوعات شهر هوشمند، هوشمندی حملونقل، و پروژههای بزرگ، در حوزه زیرساختی قرار گرفتیم و بهتناسب و فراخور هر یک واحد کسبوکاری و شرکتی ایجاد کردیم که امروز هلدینگ فناپ را شکل میدهند. اما آن چیزی که ما مزیت رقابتی خود میدانیم، این نیست که محصولات فناورانه تولید میکنیم که البته قطعاً موضوع مهمی است، بلکه تفاوت در نوع نگاه و پارادایم ذهنی ماست که سبب میشود محصول و خدمتِ یک شرکت برای جامعه اثرگذار و ماندگار باشد. متأسفانه بسیاری از بنگاههای بزرگ ما تصور اشتباهی از مسئولیت اجتماعی دارند و گمان میکنند با قدری هزینه کردن در امور خیریه یا کمک به مسائل و معضلات جامعه مسئولیت اجتماعی خود را انجام دادهاند، در حالی که در پارادایم ما بنگاههای بزرگ چیزی جز مسئولیت اجتماعی نیستند و هر بنگاه بزرگی در کشور باید مشخص کند بهواسطه منابعی که دارد و صنعتی که در آن کار میکند، قرار است چه مسئولیتی را در سطح کشور برعهده بگیرد و چه ارزش افزودهای ایجاد کند. برای اینکه یک بنگاه بزرگ در افزایش تولید داخلی و ایجاد مزیت رقابتی در کشور اثرگذار باشد، باید بداند چه طرح و برنامهای و چه تعهد و مسئولیتی دارد.»
مدیرعامل فناپ ادامه داد: «باور ما این است که هر مجموعهای ارزشهای خاص خود را زندگی میکند و این ارزشهای هر سازمانی است که نشان میدهد در فضای کسبوکار و اقتصاد چه جایگاهی دارد و در کجا جانمایی میشود و چه مأموریتی را دنبال میکند و چرا. مواردی که گفته شد موضوعی ورای سودآوری است؛ بدیهی است هر بنگاهی به دنبال کسب سود است، اما کیفیت این سود و چگونگی کسب آن از ارزشهای بنیادی سازمانها نشأت میگیرد. ما به این دلیل که فناپ بنگاهی است که ذیل یک نهاد مالی قرار گرفته است، به دنبال این هستیم که در همه کسبوکارهایمان توجه جدیتری به همه زیرساختهای حیاتی مانند زیرساختهای پردازشی، ابری، مخابراتی و… داشته باشیم، موضوعی که شاید بنگاههای کوچکتر به دنبال بسط و توسعه آنها نیستند یا شاید توان و امکان کمتری برای این کار داشته باشند.»
جوانمردی همچنین ابراز داشت که ما در فناپ سعی کردهایم تا دانش و مدیریت پروژههای گسترده برای کار با بنگاههای بزرگ و حاکمیت و دولتها را در مجموعه خود نهادینه کنیم. نگاه ما به توسعه اقتصادی یک نگاه «اکوسیستمی» است و باور داریم که بهتنهایی نمیتوانیم رشد کنیم. همانطور که در یک زیستبوم شاهد رشد عناصر و المانهای مختلفی با یکدیگر هستیم و حیات و ممات آنها بههم متصل است، ما نیز نگاهمان به توسعۀ اقتصادی نگاهی اکوسیستمی است و اعتقاد جدی داریم که سرمایههای انسانی ما در سراسر کشور وجود دارند و اصولاً نباید به مرکز و مرکزنشینان بسنده کنیم و برنامههای توسعهمان مبتنی بر پایتخت باشد. ما در فناپ سعی کردهایم تا جایی که میشود در حوزه مأموریتی خود کار کنیم و آنچه اصول ما را در این کار شکل داده، به تأسی از گروه مالی پاسارگاد بوده است و در رأس همۀ آن باور داریم که «آنچه توانستهایم لطف خدا بوده است» و گمان نمیکنیم که اگر جز این بود، میتوانستیم از پس مشکلاتی برآییم که برای کسبوکارمان و تداوم آن رخ میدهد.
مدیرعامل فناپ در پایان گفت: «موضوعی که بهشدت مد نظر قرار دادهایم، این است که ما بهعنوان بنگاهی دانشبنیان باید بر سرمایههای انسانی خود تکیه داشته باشیم و بدون داشتن سرمایههای انسانی قاعدتاً امکان رقابتپذیری و حضور در فضای تولید محصولات و خدمات فناورانه میسر نخواهد بود. همچنین تعامل در اکوسیستم «پاسارگاد» و حمایت همهجانبه آقای قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، بوده است که به باور من نگرشی دستکم ده سال فراتر از آنچه در فضای پیرامون ما بوده نسبت به اهمیت فناوری داشتهاند و بسیار مشوق و پشتیبان بودهاند. با وجود تمام مشکلاتی که هست، ما در افق پیش رو قصد داریم که تا پایان ۱۴۰۴ بتوانیم بهعنوان یکی از بازیکنان اصلی صنعت آیسیتی، به فروشی معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی دست پیدا کنیم. بدین معنی که در ۵ سال آینده، مجموعه شرکتهای فناپ باید هر سال حدود ۹۴ درصد رشد داشته باشند تا بتوانیم به مجموعه این فروش در گروه شرکتهایمان برسیم. البته همانطور که تأکید کردم این فقط یک شاخص اقتصادی است تا بتوانیم کارآیی و کارآمدی خود را اندازه بگیریم، اما مهمترین موضوع برای ما حرکت در مدار ارزشهایمان با توجه به پارادیمی است که پیش رو داشته و داریم و همچنین ایفای نقش بهعنوان بنگاهی برای ساختن ایرانی بهتر از امروز.»