راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل دکتردکتر در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد: نه گفتن به ایده‌های نو در حوزه سلامت چاره کار نیست

فرهنگ استارتاپ و کسب‌وکارهایی از این‌ دست در ایران هنوز جا نیفتاده است. شاید مفهوم استارتاپ‌های معروف مانند اسنپ، آپارات، کافه‌بازار و… جا افتاده باشد، اما همکاری این پلتفرم‌ها با صنایع سنتی و آفلاین آن‌قدری که باید جا نیفتاده است. به نظر می‌رسد هر صنعتی که از نظر استارتاپی متحول می‌شود، بعد از مدتی ریزش می‌کند. در این‌ بین یکی از حساس‌ترین فضاهایی که با صنعت و دانش آمیخته‌ شده، حوزه سلامت دیجیتال است. این روزها استارتاپ‌های گوناگونی در این زمینه فعالیت و خدمت‌رسانی می‌کنند. دکتردکتر یکی از استارتاپ‌های مهم حوزه سلامت دیجیتال است که با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و آنلاین در زمینه نوبت‌دهی به بیماران فعالیت می‌کند. شهریار شرافتی، مدیرعامل دکتردکتر، در گفت‌وگویی با راه پرداخت از شرایط کار این استارتاپ و خدماتش در زمینه سلامت دیجیتال از راه دور گفته است که در ادامه می‌خوانید.


نه گفتن به ایده‌های نو چاره کار نیست


شرافتی، معتقد است فعالیت در زمینه خدمات مرتبط با غذا و دارو و هر موضوع دیگری که به حوزه سلامت ربط دارد، به این دلیل که مستقیماً با جان افراد پیوند می‌خورد، حساسیت‌برانگیز است. او این مسئله را قابل‌ درک می‌داند و می‌گوید: «نه گفتن به ایده‌های نو به بهانه جلوگیری از خطرات فعالیت در زمینه سلامت و دارو، چاره کار نیست. به‌ جای نه گفتن، باید کار را هدایت کنیم. در ورزش کاراته می‌گویند از انرژی خودت استفاده نکن، بلکه از انرژی حریف برای هدایت مبارزه بهره ببر. ما نیز باید از شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا به‌درستی استفاده کنیم و بدانیم که با توجه به نیاز مردم به دارو در دوران همه‌گیری کرونا، همچنین انرژی جوانان کشور که به‌راحتی هدر می‌رود، می‌توانیم موجب کارآفرینی شویم.»

او تأکید می‌کند: «برخی صنایع کلیدی در ایران به‌شدت سنتی هستند و اصلاً فناوری در آنها حاکم نیست و راهی برای آنلاین‌شدن این صنایع وجود ندارد و ما هم معتقدیم آنلاین‌کردن کسب‌وکارها از هر راهی درست نیست و چنین چیزی را قبول نداریم.»


پیش‌پرداخت ویزیت؛ تضمین مراجعه بیمار


به گفته شرافتی، دکتردکتر تابه‌حال با مشکل و محدودیت‌ خاصی در ادامه مسیر خود روبه‌رو نشده و فعلاً فقط نوبت‌دهی پزشکی و خدمات مربوط به مدیریت مطب را ارائه می‌دهد و اگر روزی به حیطه دارو ورود کند، ایده‌هایی خواهد داشت تا به مشکل برنخورند. با این‌ حال این مدیر استارتاپی معتقد است که هنوز برخی قوانین در این عرصه برای او گنگ است.

نوبت‌دهی آنلاین دکتردکتر یکی از خدمات این استارتاپ است. بیمار وقتی می‌خواهد به پزشک مراجعه کند، با استفاده از این خدمات از مزایایی بهره‌مند‌ می‌شود. شرافتی در این‌باره توضیح می‌دهد: «دکتردکتر هزینه مشاوره‌های پزشکی و خدمات سلامت از راه دور را به‌صورت آنلاین دریافت کرده و ویزیت پزشک را به‌صورت هفتگی با کسر حق کمیسیون خود به او پرداخت می‌کند. بیماران برای دریافت نوبت ویزیت باید تمام یا بخشی از هزینه پزشک مورد نظر را در زمان رزرو نوبت پرداخت کنند که این اقدام هم مزیت‌هایی دارد.»


مدیریت مطب با نوبت‌دهی آنلاین


بر اساس توضیحات مدیرعامل دکتردکتر، وقتی بیمار هزینه ویزیت پزشک را از قبل پرداخت می‌کند، به‌احتمال 90 درصد به خاطر همین پیش‌پرداختی که انجام داده‌، هرچند مبلغ اندکی هم باشد، در زمان مقرر به پزشک مورد نظر مراجعه می‌کند. همچنین دکتردکتر این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا پیش از موعد مراجعه به پزشک، یک یادآوری از جانب این پلتفرم در مورد نوبت رزروشده داشته باشد و حتی اگر از مراجعه به پزشک منصرف شد، می‌تواند انصراف خود را اعلام کند.

شرافتی تصریح می‌کند: «در این حالت پزشک، منشی و سایر کارکنان مطب یا درمانگاه به‌ جای پیگیری نوبت‌ها، به کارهای مهم‌تری می‌پردازند و بخش زیادی از امور اداری از دوش دکتر و پرستار برداشته می‌شود که این اتفاق هدف دکتردکتر است.»

امکانی که دکتردکتر در زمینه خدمات سلامت دیجیتال ایجاد کرده، در شرایط امروز و با وجود همه‌گیری کرونا اهمیت و کارکرد بسیاری دارد و از این طریق می‌توان شلوغی مطب‌ها و درمانگاه‌ها را کنترل کرد. آن‌طور که شرافتی می‌گوید پزشکان گاهی به‌دلیل عدم مراجعه برخی بیماران و شلوغی مطب مجبور می‌شوند بین مریض، بیمار ببینند. این مسئله موجب تراکم بیش‌ از حد جمعیت حاضر در مطب می‌شود. برای کنترل این وضعیت، پزشکان یا بیماران کمتری را پذیرش می‌کنند یا ساعت کارشان را بیشتر می‌کنند یا سیستمی طراحی کرده‌اند که بیماری در مطب نمی‌نشیند و منشی با هر بیماری که نوبتش شده، تماس می‌گیرد تا وارد مطب شود.

نوبت‌دهی آنلاین دکتردکتر کمک می‌کند تا هم پزشک در ساعات مشخصی که می‌داند بیماری با وقت رزروشده دارد، در مطب حضور داشته باشد و  بیمار را به‌موقع معاینه کند، هم بیماران مثل گذشته زمان زیادی را در مطب منتظر نوبت معاینه نمی‌مانند.

شرافتی تأکید می‌کند که طرح‌های مالی و خدماتی که دکتردکتر ارائه می‌دهد، در واقع کمک می‌کند تا همه‌چیز در مطب به‌صورت اتوماسیون اداره شود.


مدیریت پرداخت کلید مدیریت مطب است


از ابتدا در استارتاپ دکتردکتر، خدمت پرداخت ویزیت وجود داشت و از سال 1395 تمرکز بیشتری روی این موضوع شده است. مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: «در بحث مدیریت مطب یکی از موضوعات کلیدی بخش پرداخت است. این سیستم می‌تواند کلیت بحث مالی مطب را مدیریت کند و هزینه‌های جانبی دیگر مانند پانسمان، تزریقات، سرم و… را هر روز و در آخرین ساعات کاری مطب محاسبه کند و با یک مدیریت درست، حساب همه مخارج جانبی و ویزیت‌های یک روز مطب با ریز جزئیات را در اختیار پزشک و منشی قرار دهد.»


مشاوره از راه دور؛ توفیق اجباری همه‌گیری کرونا


دکتردکتر با شیوع کرونا مشاوره از راه دور را به‌عنوان خدمتی جدید به این مجموعه اضافه کرد. افراد می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به مطب با پزشک تماس بگیرند و مشاوره داشته باشند، البته شرافتی معتقد است لزوماً این مشاوره‌ها جایگزین ویزیت حضوری نیست. او توضیح می‌دهد: «به این دلیل که گاهی پزشک در مورد برخی بیماری‌ها لازم می‌داند که معاینه فیزیکی انجام بدهد، نمی‌توان مشاوره تلفنی را جایگزین معاینه فیزیکی کرد. مزیت مشاوره درمانی از راه دور این است که هم پزشکان در امنیت هستند؛ چراکه در وضعیت همه‌گیری کرونا، هر مراجعه‌ای می‌تواند برای پزشک خطر ابتلا به همراه داشته باشد، هم از ریسک ابتلای بیماران به کرونا جلوگیری می‌کند؛ به این دلیل که تجمع در مطب قطعاً در شرایط همه‌گیری کرونا مشکل‌آفرین است.»


دکتردکتر به استانداردهای جهانی نزدیک است


شرافتی با اشاره به استاندارد بودن خدمات دکتردکتر تأکید می‌کند: «ما سرویسی در ایران به مردم ارائه می‌دهیم که واقعاً دارای استاندارد جهانی است، هرچند همچنان ضعف‌ها و مشکلاتی داریم، اما در مسیر خوبی قرار گرفته‌ایم و چون با شیوع کرونا کار ما بیشتر شد، شاید با استاندارد بین‌المللی این حوزه فقط یک سال و نیم‌ فاصله داشته باشیم.»


رزرو نوبت؛ وجه تمایز دکتردکتر با سایر استارتاپ‌ها


همان‌طور که استارتاپ‌هایی مثل اسنپ، تپسی، کارپینو و… همه سرویس‌های حمل‌ونقل ارائه می‌دهند، دکتردکتر و سایر استارتاپ‌های مشابه در عرصه خدمات پزشکی و دیجیتال نیز در عین اینکه خدمات مشابهی دارند، هر کدام به ارائه سرویس‌های جدید و متفاوتی فکر می‌کنند.

شرافتی در مورد وجه تمایز استارتاپ دکتردکتر با سایر استارتاپ‌هایی که خدماتی تقریباً مشابه در زمینه سلامت دیجیتال ارائه می‌دهند، تصریح می‌کند: «نوبت‌دهی با امکان رزرو نوبت یکی از وجوه تمایز ما با سایر همکاران است. اسنپ‌دکتر در تماس از راه دور با پزشک در بازار استارتاپی موفق است. هر کدام از همکاران باعث رشد خدمتی در این زمینه می‌شوند. این بازار وسیع است و تا رسیدن به نقطه‌ای مشترک که بخواهیم در آن نقطه با هم رقابت کنیم، راه طولانی در پیش داریم.»

به گفته شرافتی اسنپ‌دکتر نوبت‌دهی حضوری ندارد و ریشه‌هایش به‌کلی با دکتردکتر فرق می‌کند. او می‌گوید: «نوبت‌دهی غیرحضوری، وجه تمایز ما با دیگران است، چون این شکل از نوبت‌دهی را فقط ما به‌صورت مستقیم برای مشتریان استارتاپ خود انجام می‌دهیم.»


استارتاپ‌ها نگران تراکنش‌های مالی خود هستند


مدیرعامل دکتردکتر معتقد است که امروز استارتاپ‌های زیادی نگران تراکنش‌های مالی خود هستند. او در مورد این مسئله توضیح می‌دهد: «مأمور مالی به‌منظور تعیین مالیات برای یک کسب‌وکار به تراکنش‌های مالی استارتاپ نگاه می‌کند، نه به سفارش‌ها و کسب‌وکار آن. گاهی همه مبلغ تراکنشی که بر اساس آن مالیات برای کسب‌وکاری تعیین می‌شود، برای استارتاپ نیست و در واقع این کسب‌وکار از راه دیگری درآمدزایی می‌کند، اما صرفاً از روی تراکنش‌ها مجبور به پرداخت میزان مشخصی مالیات می‌شود.»

آن‌طور که شرافتی می‌گوید، کسب‌وکارهای دیگر مثل دیجی‌کالا و اسنپ به‌عنوان استارتاپ‌های پرطرفدار ایرانی با مشکل مالیات مواجه شده‌اند. او یادآور می‌شود: «استارتاپ‌های سلامت به خاطر نبود دانش و مالیات‌های سنگینی که برای آنها وضع می‌شود، به‌مرور از دیگران عقب می‌مانند و همین باعث می‌شود جلوی خلاقیت صاحبان کسب‌وکار جوان‌تر که می‌توانند موجب رشد اقتصادی شوند، گرفته شود. من امیدوارم با حل این مشکلات به‌مرور شرایط کار برای همه استارتاپ‌ها بهبود یابد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.