راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سلطانی‌نژاد ششمین رئیس سازمان بورس می‌شود

علی رمضانیان / بر اساس شنیده‌ها، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، به زودی حامد سلطانی‌نژاد را به‌عنوان رئیس سازمان بورس در این هفته به شورای عالی بورس معرفی خواهد کرد.

به گزارش راه پرداخت، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل فعلی بورس کالا، به‌عنوان گزینه بعدی ریاست سازمان بورس تعیین شده و احتمالاً طی روزهای آتی به شورای عالی بورس معرفی خواهد شد. بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده از شرکت بورس کالا، روابط عمومی این شرکت این انتصاب را تأیید و اعلام کرده طی روزهای آتی این جابه‌جایی صورت خواهد گرفت.

حامد سلطانی‌نژاد که در شش سال گذشته به‌عنوان مدیرعامل بورس کالا انجام وظیفه کرده، از جمله مدیرانی است که از ابتدای استخدام به‌عنوان کارمند ارکان مختلف بورسی فعالیت کرده و در بخش‌های گوناگون این سازمان سمت اجرایی داشته است. او تحصیل‌کرده مدیریت مالی بوده و دارای کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق(ع) و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی(ره) است. او در حال حاضر کارشناس رسمی قوه قضائیه در رشته بورس نیز هست.

از جمله سوابق اجرایی او می‌توان به مدیرعاملی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مدیرعاملی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، عضویت در هیئت داوری بازار اوراق بهادار برای سه دوره دوساله، مشارکت فعال در طراحی بورس انرژی ایران، مدیریت بورس منطقه‌ای کرج، مدیریت بورس منطقه‌ای کرمان، عضو هیئت‌مدیره شرکت الوان ثابت به نمایندگی از سرمایه‌گذاری امید، عضویت در هیئت‌مدیره شرکت پشتیبانی احداث صنایع ایران، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید و کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری قدس اشاره کرد.

همچنین او مؤلف کتاب مدل ارتباطی بورس‌های اوراق بهادار کشورهای اسلامی (SAMIP) بوده و در حال حاضر عضو کمیته مطالعات بهره و همکاری در ترجمه کتاب بهره و سرمایه نیز هست.


واکنش‌ها به این انتصاب


مانند هر انتصابی، واکنش به این انتصاب نیز مختلف بوده و از خوش‌بینی‌ها تا بدبینی‌ها را دربر می‌گیرد. یکی از موضوعات مهمی که در خصوص این انتصاب مطرح می‌شود، موضوع پشت پرده سیاسی این انتصاب است. از یک طرف سلطانی‌نژاد و وزیر فعلی اقتصاد (خاندوزی) از دوستان قدیم یکدیگر بوده و این موضوع می‌تواند بورس را به حیاط‌خلوت دولت تبدیل کند. طبق تجربه‌های گذشته سلطانی‌نژاد شخصی نیست که بتواند با نهادهای بالادستی تعارضی داشته باشد و در گذشته نشان داده که حتی بر خلاف خواست بازار و تنها به خواسته مدیران بالادستی رفتار خواهد کرد. این مسئله سبب نگرانی‌های زیادی در بین فعالان بازار سرمایه شده و با توجه به تجربه‌های سال 1399 و کسب بازدهی دولت دوازدهم از بازار سرمایه، نگرانی زیادی را برای برخی فعالان بورسی به وجود آورده که شاید با آمدن سلطانی‌نژاد آن رفتارها در دولت سیزدهم نیز تکرار شود.

از طرف دیگر و به‌عنوان نکته مثبت این انتصاب، می‌توان به آشنایی سلطانی‌نژاد با تمامی ارکان بورس اشاره کرد؛ چراکه وی از ابتدای استخدام تا امروز تنها در بازار سرمایه فعال بوده؛ بنابراین با تمامی ارکان آن آگاه است و همین مسئله سبب شده تا آن دسته از فعالانی که نگاه مثبتی به انتصاب وی دارند، بگویند که به‌دلیل ارتباط مناسب او با مجلس و دولت جهت دریافت منافع بیشتر برای بازار سرمایه تلاش خواهد شد.

در نهایت باید گفت که در نخستین روز از هفته جاری که خبر این انتصاب در بین فعالان بازار سرمایه پخش شده، شاخص کل بورس واکنش سردی به این انتصاب نشان داد و 21 هزار واحد کاهش یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.