پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای تهران: کرونا برای خردهفروشی آنلاین پولسازی کرد
رضا قربانی: «کسبوکارهایی که در حوزه خردهفروشی آنلاین فعال بودند رشدی را که چندساله باید طی می کرند بهیکباره تجربه کردند اما در حوزه فینتکها بر عکس آنچهکه در دنیا رخ داد در ایران شاهد رشد چشمگیری نبودیم و در امور مالی و بانکی ضعیف عمل کردیم»
رضا قربانی، عضو هیئتمدیره سازمان نظام صنفی رایانهای در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: «بحث تأثیر کرونا بر کسبوکارهای مختلف را میتوان به دورههای مختلف زمانی تقسیم کرد. در ابتدا شیوع بیماری کرونا شاهد شوک اولیهای بودیم که به کسبوکارهای سنتی آسیب بسیار شدید وارد کرد.»
قربانی ادامه داد: «در آن شرایط وضعیت کسبوکارهای اینترنتی نسبت به کسبوکارهای سنتی بهتر بود اما این کسبوکارها نیز دو دسته شدند. یک دسته توانستند با شرایط هماهنگ شوند و بهنوعی آماده چنین شرایطی بودند یا حداقل ساختارشان به صورتی بود که توانستند با وضعیت جدید همراه شوند.»
این کارشناس حوزه فینتک، به کسبوکارهایی الکترونیکی که از کرونا آسیب دیدند اشاره کرد و توضیح داد: «کرونا برای برخی دیگر از کسبوکارهای اینترنتی مانند گردشگری یا اقامتی یا فروش بلیت و مواردی از این دست، شوک بزرگی بود که نتوانستند راهحلی برای عبور از مشکل تعطیلیها و کاهش مسافرتها و … بیابند.»
خرده فروشندگان آنلاین بسیار موفق بودند
قربانی به موفقیت کسبوکارهای کوچک مجازی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: «در برخی کسبوکارها که در حوزه خردهفروشی آنلاین فعال بودند شاهد رشد چشمگیری بودیم،رشدی که پیشبینی میشد طی چند سال رخ دهد، بهیکباره اتفاق افتاد.»
قربانی در مورد پیامدهای کرونا بر فینتکها هم گفت: «در حوزه فینتکها بر عکس آنچه که در دنیا رخ داد در ایران شاهد رشد چشمگیری نبودیم؛ زیرا در ایران رگولاتورها به مانعی جدی تبدیل شدند و تحت تأثیر این مسئله بسیاری از کسبوکارها نتوانستد بهخوبی رشد کنند.»
این کارشناس کسبوکارهای اینترنتی، به اثرات مثبت کرونا اشاره کرد و گفت: «کرونا سبب شد بعد از سالها تلاش و بحث و بررسی در نهایت برای اولین بار احراز هویت دیجیتالی مجوز قانونی بگیرد تا دریافت کد بورسی و حضور مردم در بازار سرمایه تسهیل شود. این درحالی بود که پیش از این مقاومت جدی با این مساله وجود داشت. یا در رابطه با حذف نسخههای کاغذی بیمه شخص ثالث که در این زمینه هم با مخالفتهای بسیاری مواجه بودیم با شیوع کرونا ضرورت این تغییر احساس شد. در همین رابطه حذف دفترچه بیمه درمانی و استعلام با کد ملی هم در مرحله اجرایی شدن است.»
در بحث ارزهای دیجیتالی و ماینرها ضعیف عمل شد
قربانی با ابراز تأسف از فرصت سوزیها گفت: «به همان اندازه که در مواردی چون حذف نسخه کاغذی بیمه ثالث و غیره خوب عمل کردیم در حوزه ارزهای دیجیتالی و ماینرها بهشدت ضعیف عمل شد.»
او با انتقاد از نبود هماهنگی میان ارگانها و سازمانها افزود: «از فرصتهای مالی بر بستر فضای دیجیتالی به بهترین شکل میشد بهره برد اما بحثهایی که از چند ماه گذشته افزایشیافته و انگشت اتهامزنی که سمت نهادهای مختلف، رگولاتورها و وزارت خانهها و … نشانه رفته، جز ایجاد اختلاف بیحاصل نتیجهای نداشته است.»
کرونا فرصتی برای ایجاد نئوبانکها بود
قربانی امکان ایجاد نئوبانکها را از فرصتهای کرونایی برشمرد و تصریح کرد: «با شیوع کرونا پیشبینی میشد شاهد شروع به کار بانکهای دیجیتالی یعنی نئوبانکها که شعبه فیزیکی ندارند، باشیم، زیرا بانکها در مقطعی جزو مهمترین کانونهای انتشار کرونا بودند. وقتی احراز هویت دیجیتالی را برای ورود افراد به بازار سرمایه پذیرفتهایم، میتوانستیم در حوزه خدمات بانکی نیز این امر را بپذیریم اما دقیقاً در حوزههای مهم مالی و بانکی بسیار ضعیف عمل کردیم.»
او در مورد علت رشد کسبوکارهای آنلاین و بینصیب ماندن برخی دیگر گفت: «در بخشهایی که صاحبان مشاغل آنلاین با مردم ارتباط مستقیم داشتند و رگولاتورها نقشی نداشتند، شاهد رشد بودیم؛ یعنی جایی که رگولاتورها حضور نداشتند، کسبوکارها بهتر عمل کردند. حتی در کسبوکارهای خرد آنلاین شاهد رشد چند صددرصدی بودیم و بسیاری از این کسبوکارها بهراحتی توانستند اعضای تیم خود را (آنهم در شرایط اقتصادی نامساعد و رکود ناشی از تحریم و کرونا) چند برابر کنند؛ یعنی در جاهایی که به در بسته رگولاتورها برخورد نکردیم، رشد خوبی اتفاق افتاد.»
قربانی به آینده کسبوکارها آنلاین اشاره کرد و افزود: «کرونا، حداقل ۶ ماه دیگر یا حتی بیشتر با ما خواهد بو، بنابراین سبک زندگی و کسبوکارها بر اثر کرونا تغییر کردهاند و باید بپذیریم روشهای سنتی کسبوکار دیگر پاسخگو نخواهد بود.»
باید به سمت استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی حرکت کرد
قربانی با مقایسه ایران و کشورهای همسایه در رابطه با کسبوکارهای آنلاین و نحوه مقابله با کرونا گفت: «واقعیت این است با همه انتقاداتی که به عملکرد دولت و نهادهای سیاستگذاری وارد میشود، نسبت به کشورهای منطقه، از همه بهتر عمل کردیم و حتی در بحث کسبوکارهای آنلاین هم کارنامه بدی نداریم. باید از تجربههای موفق کشورهای همسایه استفاده کنیم برای نمونه امارات در زمینه هوش مصنوعی رشد خوبی در این مدت تجربه کرد و نتیجه خوبی هم گرفت ما هم باید به سمت فنآوریهای نوین و هوش مصنوعی حرکت کنیم.»
او تاکید کرد: «بسیاری از کشورها در تابآوری شکست خوردند و نباید به آمارهای نهچندان دقیق کشورهای منطقه اعتنا کرد. ایران در بحث تابآوری شرایط بهتری داشت و توانست بحران را در حد قابل قبولی کنترل کند.»