راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برتری پرداختی‌ها در سطح بین‌المللی / چرا رتبه‌بندی‌های نیلسون ریپورت برای شرکت‌های پی‌اس‌پی ایرانی حائز اهمیت است؟

در گزارش جدید نیلسون ریپورت نام هفت شرکت پی‌اس‌پی ایرانی در بین 150 شرکت پذیرنده برتر جهان به چشم می‌خورد. اینکه کسب این جایگاه‌ها حاصل چه اقدامات و تلاش‌هایی در این شرکت‌هاست را در گفت‌وگو با آنها بررسی کردیم

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۹ / نشریه نیلسون ریپورت حدود 50 سال است که با انتشار آمار و ارقامی از صنعت پرداخت دنیا، دید نسبتاً کاملی از وضعیت سیستم‌های پرداخت دنیا و به‌طور دقیق‌تر از وضعیت شرکت‌های پرداخت دنیا ارائه می‌کند. در رتبه‌بندی‌های این نشریه، شرکت‌های پرداخت ایرانی نیز حضور دارند و سال‌هاست که در صنعت پرداخت ایران به گزارش‌های این نشریه استناد می‌شود و از این جهت که عملکرد شرکت‌های پرداخت ایرانی از طرف یک نهاد بیرونی و بین‌المللی در کنار سایر شرکت‌های معتبر جهانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و عملکرد شرکت‌ها در سطح جهان منتشر می‌شود، برای شرکت‌های پرداختی ایرانی موضوع مهمی است و شرکت‌های پی‌اس‌پی کشور برای نشان‌دادن عملکرد خوب خود از آن استفاده می‌کنند.

به‌تازگی نیلسون ریپورت در شماره 1183 خود، فهرست 150 شرکت پذیرنده برتر جهان در سال 2019 را منتشر کرده است که در این فهرست، نام هفت شرکت پی‌اس‌پی ایرانی نیز به چشم می‌خورد. در این فهرست شرکت‌هایی از 45 کشور دنیا، 342.2 میلیارد تراکنش خرید انجام داده‌اند که شش شرکت «FIS» (ورلدپی)، «جی‌پی‌مورگان چیس»، «SBERBANK»، «فرست‌دیتا»، «بانک آمریکا» و «گلوبال‌پیمنتس»‌ 41 درصد یا 141.8 میلیارد از این تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق نشریه شماره 1183 نیلسون ریپورت که در سپتامبر 2020 منتشر شده است،‌ به‌ترتیب به‌پرداخت ملت در رتبه ۱۳، پرداخت الکترونیک سامان در رتبه ۱۶، تجارت الکترونیک پارسیان در رتبه ۲۲، آسان‌پرداخت پرشین در رتبه ۲۳، کارت اعتباری ایران‌کیش در رتبه ۳۳، پرداخت الکترونیک سداد در رتبه ۵۱ و پرداخت الکترونیک پاسارگاد در رتبه ۶۴ در بین ۱۵۰ شرکت پذیرنده برتر جهان در سال 2019 قرار گرفته‌اند و نام چهار شرکت پی‌اس‌پی ایرانی «فن‌آوا کارت»، «پرداخت نوین‌آرین»، «سایان‌کارت» و «پرداخت الکترونیک سپهر» که در بین ۱۵۰ شرکت پذیرنده برتر جهان در سال ۲۰۱۸ قرار داشتند، در فهرست سال ۲۰۱۹ مشاهده نمی‌شود.


رشدها و افت‌ها


بر اساس این سری از گزارش نیلسون ریپورت، شرکت به‌پرداخت ملت با دو پله صعود نسبت به سال گذشته توانست رتبه ۱۳ را در بین ۱۵۰ شرکت پذیرنده برتر جهان در سال ۲۰۱۹ به دست آورد. همچنین پرداخت الکترونیک سامان با سه پله رشد رتبه ۱۶، تجارت الکترونیک پارسیان با پنج پله رشد رتبه ۲۲، آسان‌پرداخت پرشین با یک پله رشد منفی رتبه ۲۳، پرداخت الکترونیک سداد با سه پله رشد منفی در رتبه ۵۱ و پرداخت الکترونیک پاسارگاد با ۶ پله رشد منفی در رتبه ۶۴ قرار گرفته‌ است. همچنین شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش بدون هیچ تغییری همچنان در رتبه ۳۳ این فهرست قرار دارد.

در ادامه با محمدرضا نمازی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت؛ پدرام سالمی مدیر ارتباطات شرکت پرداخت الکترونیک سامان و بهرنگ فاطمی، معاون بازاریابی و فروش سازمانی شرکت آسان‌پرداخت درباره اهمیت رتبه‌بندی‌های نشریه نیلسون ریپورت گفت‌وگو کردیم و از آنها درباره برنامه‌هایشان برای قرار گرفتن در فهرست ۲۰۲۰ این نشریه پرسیدیم.

شرکترتبه ۲۰۱۸رتبه ۲۰۱۹میزان رشد
به‌پرداخت ملت۱۵۱۳۲+
پرداخت الکترونیک سامان۱۹۱۶۳+
آسان‌پرداخت پرشین۲۲۲۳۱-
تجارت الکترونیک پارسیان۲۷۲۲۵+
کارت اعتباری ایران‌کیش۳۳۳۳۰
پرداخت الکترونیک سداد۴۸۵۱۳-
پرداخت الکترونیک پاسارگاد۵۸۶۴۶-
جایگاه هفت شرکت پی‌اس‌پی ایرانی در بین ۱۵۰ شرکت پذیرنده برتر جهان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ (طبق گزارش نیلسون ریپورت در شماره‌های ۱۱۶۱ و ۱۱۸۳)

به‌پرداخت ملت / قرار گرفتن در بین 10 شرکت اول جهان


محمدرضا نمازی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت با بیان اینکه رتبه‌بندی گزارش نیلسون ریپورت برای آنها دارای اهمیت بالایی است، دلیل اهمیت بالای آن را این‌طور توضیح داد: «از یک‌سو عملکرد شرکت به‌پرداخت ملت از جانب و نگاه یک مرجع و نهاد معتبر بیرونی و بین‌المللی ارزیابی می‌شود و از سوی دیگر، این ارزیابی در مقیاس بین‌المللی و با در نظر گرفتن سایر شرکت‌های معتبر جهانی انجام گرفته و نتیجه عملکرد به‌طور وسیع در سطح جهان منتشر و در اختیار خبرگان صنعت و مشتریان بین‌المللی و داخلی قرار می‌گیرد.»

طبق صحبت‌های نمازی، این رتبه‌بندی در اکوسیستم پرداخت کشور به‌واسطه اینکه هر شرکت دارای خدمات پرداخت، قادر خواهد بود عملکرد و رشد خود را در مقایسه با رقبای داخلی و بین‌المللی ارزیابی و برای بهبود و توسعه، برنامه‌ریزی کند، بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به جایگاه اول شرکت به‌پرداخت ملت در بین شرکت‌های ایرانی در این فهرست، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت درباره اهمیت این جایگاه برای بانک ملت گفت: «این جایگاه از ابعاد مختلفی برای بانک ملت دارای اهمیت است. اول اینکه بانک ملت مؤسس، سرمایه‌گذار، سهام‌دار و مالک عمده شرکت به‌پرداخت ملت است و رشد جایگاهی و مالی شرکت از منظر جهانی، به‌طور غیرمستقیم و با درصد بالا به بانک ملت مرتبط می‌شود. دوم اینکه شرکت به‌پرداخت ملت، تنها شرکت دارای خدمات پرداخت بانک ملت است که مسئولیت توسعه شبکه پذیرندگی با حساب‌های بانک ملت را به عهده دارد و این رشد در مقیاس جهانی به‌منزله عملکرد بهینه پذیرندگان و حساب‌های مالی مرتبط در بانک ملت است.»

نمازی درباره اقدامات و تحولاتی که باعث رشد دو پله‌ای به‌پرداخت ملت در این فهرست نسبت به سال گذشته شده است نیز صحبت کرد. طبق گفته‌های او، اقدامات شرکت به‌پرداخت ملت در خصوص رشد، شامل برنامه‌ریزی دقیق بابت تأمین، تجهیز و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و کسب‌وکار از منظر توسعه سرویس و برنامه‌ریزی مجدد بابت بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های فعلی بوده است. او در این‌باره ادامه داد: «از سوی دیگر شرکت به‌پرداخت ملت به‌طور جدی ارائه خدمات با کیفیت مناسب و پوشش‌دادن نیازهای کلیدی ذی‌نفعان و مشتریان به شکل نوآورانه و برد ـ برد را در دستور کار داشته و نتیجه این اقدامات و تحولات است که به‌صورت غیرمستقیم و به‌عنوان نمره عملکرد ما در گزارش نیلسون ریپورت و سایر گزارش‌های خارجی و داخلی متجلی می‌شود.»

محمدرضا نمازی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت
محمدرضا نمازی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت

مدیرعامل به‌پرداخت ملت در پاسخ به این سؤال که با قرار گرفتن به‌پرداخت ملت در جایگاه 13 جهان، این جایگاه را جهت معرفی پتانسیل‌های بالای صنعت پرداخت ایران به دنیا، چقدر تأثیرگذار می‌داند، توضیح داد: «معرفی‌شدن این جایگاه در سطح جهانی به شکل مؤثری پتانسیل صنعت پرداخت ایران را به جهان نشان می‌دهد. اصلاً یکی از ابعاد مهم رتبه‌بندی این گزارش از این جهت است که از یک سو شرکت‌های دارای خدمات پرداخت کشورمان، جایگاه و عملکرد خودمان را در سطح بین‌المللی با رقبای بین‌المللی ارزیابی می‌کنند و از سوی دیگر جایگاه و نقش خود و کشورمان را به‌عنوان نماینده در صنعت پرداخت با قدرت و افتخار به جهان عرضه می‌کنند. این عرضه قدرتمند از توانمندی، قدرت ما و کشور ما را در کلیه مذاکرات تجاری، کسب‌وکاری، علمی و حتی سیاسی در عرصه بین‌المللی بالا می‌برد.»

به گفته نمازی، توجه داشته باشیم که این موفقیت‌ها در دوره زمانی شکل گرفته که شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها، امکان حضور در بازارهای جهانی را نداشته و فرصت‌هایی از دست رفته است. مدیرعامل به‌پرداخت ملت همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه یا پیش‌بینی در خصوص جایگاه به‌پرداخت ملت در فهرست 2020 دارد، توضیح داد: «با توجه به شرایط فعلی که حاکم بر کسب‌وکار در سطح جهانی است، پیش‌بینی بسیار دشوار است، اما شرکت به‌پرداخت ملت مطابق با سنوات گذشته، برنامه‌ریزی‌های لازم را بابت رشد مناسب در فهرست گزارش 2020 نیلسون ریپورت در دستور کار دارد و انتظار قرار گرفتن در بین 10 شرکت اول جهان را داریم.»


پرداخت الکترونیک سامان / به‌زودی در جایگاه برترین‌ها


پدرام سالمی، مدیر ارتباطات شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز در پاسخ به این سؤال که رتبه‌بندی نیلسون ریپورت چقدر برای آنها اهمیت دارد، این‌طور توضیح داد که بخش عمده‌ ادراک ما از خودمان، نقاط قوت و ضعف‌مان، از طریق مقایسه به دست می‌آید. انسان‌ها همیشه و همواره در حال مقایسه‌کردن هستند و حتی این کار را در مواقعی که نتایجی ناصواب دارد نیز انجام می‌دهند. کنش مقایسه در سطح روان‌شناختی انسان‌ها، به‌عنوان امری ناگزیر و حتمی همواره رخ می‌دهد. دو مقوله رتبه‌‎بندی (Ranking) و رده‌بندی (Rating) از این جهت ستودنی هستند که ما را در برابر خیلی از افراد و نیروهای دیگر با یکسری شاخص‌ها و پارامترها محک می‌زند. «گزارش نیلسون ریپورت نیز از این جهت که بنا بر معیارهایی علمی و اتفاقاً بی‌طرفی‌ کامل سامان می‌یابد، برای ما حائز اهمیت است؛ چراکه شما می‌بینید یک نهاد دانش‌محور بی‌طرف بین‌المللی، بدون جانب‌داری فعالیت شما را رصد می‌کند و به آن وزن و مقام می‌دهد.»

سالمی ادامه داد: «درباره اهمیت این رتبه‌بندی در اکوسیستم کشور هم باید بگویم که پیش از این گزارش هم تکلیف و جایگاه سپ در داخل مشخص بود، اما این گزارش به این برتری ما در سطح بین‌المللی وجاهت می‌بخشد.»

پدرام سالمی، مدیر ارتباطات شرکت پرداخت الکترونیک سامان

سالمی درباره رشد سه‌پله‌ای پرداخت الکترونیک سامان در این فهرست نسبت به سال گذشته نیز این‌طور توضیح داد: «مفاهیم کلی‌ای وجود دارد که شاید به نظر ما قابل‌اندازه‌گیری، بررسی و پیگیری نباشند. مفاهیمی مانند عدالت، شادی، حاکمیت قانون، خوشبختی، رفاه، امید و … . اینها ممکن است وعده‌هایی خوش‌رنگ و لعاب باشند، ولی دقیقاً می‌شود آنها را اندازه گرفت. این اندازه‌گیری به‌صورت دقیق، واضح، شفاف، قابل ‌پیگیری و استناد، در سطح وسیعی می‌تواند صورت بپذیرد. به‌عنوان نمونه مهم نیست که ما شاخص کلیدی «اعتماد متقابل» را قبول داریم یا نه، آنچه مهم است این است که این شاخص برای سالیان متوالی به ازای هر کشوری محاسبه شده و کشورها بر اساس آن رتبه‌بندی می‌شوند. روند پیشرفت این شاخص را، هم می‌توان به ازای تک‌تک کشورها رصد کرد و هم وزن و جایگاه آن را در دنیا سنجید. مثلاً، بر اساس گزارش سالانه وضعیت رفاه مؤسسه لگاتوم، شاخص اعتماد متقابل بین افراد در ایران طی سال‌های 2009 تا 2019 به مقدار 110 رتبه کاهش یافته است. توجه به این کاهش و پرداختن به اقداماتی برای بهبود آن امری مفید و معنادار است. ما نیز بر اساس گزارش‌های مختلف سالانه سعی کرده‌ایم شاخص‌های نامحسوس اما قابل‌اندازه‌گیری را در سپ بهبود ببخشیم و به ‌تبع آن سهم خود را در بازار تقویت کنیم.»

مدیر ارتباطات شرکت پرداخت الکترونیک سامان با بیان اینکه ایران عزیز ما هنگامی روند توسعه حقیقی را آغاز خواهد کرد که بر اساس شاخص‌های قابل ‌قبول در سطح جهانی، بخش خصوصی خود را سامان داده و رسیدن به جایگاه‌های بالاتر را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: «خطای دهه‌های گذشته‌ ما این بود که به‌دنبال بهبود وضعیت دولت و پیگیری روند توسعه توسط حاکمیت بودیم، حال آنکه نخستین شرط وضعیت مطلوب و توسعه‌یافتگی، کوچک‌سازی دولت و واگذاری نقش‌ها به بخش خصوصی است. بدین ترتیب آنچه به نام توسعه کشور باید اصل هدف‌مان باشد، ظهور بخش خصوصی قدرتمند، صاحب جایگاه شایسته جهانی و فعالیت همسو با دیگر شرکت‌ها و نهادهای خصوصی در سایر کشورهاست.»

او در پاسخ به این سؤال که قرار گرفتن سپ در جایگاه شانزدهم جهان را جهت معرفی پتانسیل‌های بالای صنعت پرداخت ایران به دنیا، چقدر تأثیرگذار می‌داند، گفت: «توسعه کشورها، امری است که از کانون‌های کوچک و متعددی آغاز می‌شود و پس از همگرا شدن فعالیت‌‎ها و دستاوردهای این نقاط کانونی، ظرفیت توسعه کشور از وضعیتی شکننده به وضعیتی پایدار و غیرقابل بازگشت می‌رسد. دستیابی به جایگاه شانزدهم در رتبه‌بندی شرکت‌های خدمات پرداخت، خبر از توفیق یکی از این نقاط کانونی توسعه پایدار می‌دهد. وجود این نقاط کانونی شرط لازم شکوفایی است، اما شرط لازم بهبود شرایط این است که فعالان اقتصادی و کنشگران اجتماعی به نقش مهم و اساسی خود باور داشته و برای تحقق بهترین‌ها تلاش کنند.»

سالمی درباره برنامه‌های این شرکت برای جایگاه برتر در رتبه‌بندی ۲۰۲۰ نیلسون ریپورت نیز صحبت کرد: «همان‌طور که تا امروز قدم‌ها را طوری اصولی،‌ آهسته و با برنامه‌ریزی برداشته‌ایم که محکم‌تر در مسیر آینده قدم برداریم، نه‌تنها به سال آینده؛ بلکه به سال‌های بعد و رتبه‌ برتر هم می‌اندیشیم.» به عقیده سالمی، آنچه مهم است دوراندیشی و هدف‌گذاری واضح و دقیق است که با نگاهی به روند روبه‌‌رشد سپ، آن ‌هم فقط در یکی از بررسی‌های نشریه بین‌المللی و بی‌طرف نیلسون ریپورت به‌خوبی واضح است. «کافی است کمی تأمل کنید؛ در یک ‌سال گذشته سه‌ پله رشد داشتیم و جایگاه را از ۱۹ به ۱۶ رسانده‌ایم، پس خیلی دور از ذهن نیست که به‌زودی بر جایگاه برترین‌ها تکیه بزنیم!»


آسان‌پرداخت پرشین / یک قدم جلوتر از سایر رقبا


بهرنگ فاطمی، معاون بازاریابی و فروش سازمانی شرکت آسان‌پرداخت نیز درباره اهمیت رتبه‌بندی‌های نیلسون ریپورت این‌طور توضیح داد: «نیلسون ریپورت به‌دلیل فراوانی‌اش در مطالعه‌ آن نزد بازیگران صنعت پرداخت در جهان، به هر حال صاحب سبک و قابل ‌توجه است؛ بنابراین آسان‌‌پرداخت نیز گزارش‌های این نشریه را تحت نظر و مراقبت دارد، اما آنچنان‌ که در فرصت‌های قبلی نیز شرح داده ‌شده ‌است، این گزارش به‌طور مستقل هدفی کلان برای سازمانِ شرکت محسوب نمی‌شود؛ اما این رتبه‌بندی با توجه به دامنه‌ جهانی آن به‌نوعی می‌تواند به‌عنوان رسانه‌ ظرفیت‌های داخلی کشور در این حوزه مطرح باشد؛ به‌نحوی‌ که هم توجه بازیگران جهانی در این بازار را جلب‌ کند و هم پیشرفت فناورانه‌ نمونه‌های موفق خارجی را به‌عنوان دستاوردی در ورود دانش جهانی به کشور مزین کند.»

آسان‌پرداخت در این فهرست جایگاه 23 را داراست. فاطمی در پاسخ به این سؤال که داشتن این جایگاه را حاصل چه اقداماتی در شرکت می‌داند، گفت که شاید بتوان آن را به‌طور مجمل به شناخت صحیح جایگاه خود در بازار داخلی، شکار فرصت‌هایی که به‌عنوان نیاز در آینده‌ جامعه به چشم می‌خورد و البته پایداری خلاصه کرد. «آسان‌پرداخت این ویژگی را در خود پرورانده است که برای رفع نیازهای جامعه‌ کاربران و مشتریان خود اگر اولین نباشد، جایی برای استمرار کسب‌و‌کارش نخواهد داشت و به همین دلیل با روش‌های چابک همواره سعی کرده ‌است یک قدم جلوتر از سایر رقبا در فناوری‌های نو گام بردارد.»

بهرنگ فاطمی، معاون بازاریابی و فروش سازمانی شرکت آسان‌پرداخت

معاون بازاریابی و فروش سازمانی شرکت آسان‌پرداخت همچنین درباره میزان تأثیرگذاری جایگاه آسان‌پرداخت در این رتبه‌بندی برای معرفی پتانسیل‌های بالای صنعت پرداخت ایران به دنیا صحبت کرد. طبق گفته‌های او، قطعاً این جایگاه تأثیرگذاری بالایی دارد، اما متأسفانه به دلایلی که همه می‌دانند، موانعی سیاسی، اثربخشی آن را به طرز قابل‌ ملاحظه‌ای پایین می‌آورد. «یعنی قابلیت‌هایی در حال معرفی هستند که متأسفانه در حد معرفی (شاید حتی ایجاد سؤالاتی افزوده) نزد کلیه‌ بازیگران باقی می‌مانند و هم‌افزایی و تلاش‌های خردمندانه‌ بعدی را شکل نمی‌دهند. جای این امیدواری همیشه هست که سرانجام زمانی این قابلیت‌ها (که شاید فعلاً در حد سابقه‌نگاری در چنین نشریاتی آرشیو شده‌اند) بین متخصصان ایرانی و برندهای خارجی باور شده و راهکارهای جذابی را به وجود آورند.»

فاطمی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه یا پیش‌بینی‌ای در خصوص جایگاه آسان‌پرداخت در فهرست 2020 دارند، گفت: «نیلسون ریپورت هدفی کلان در آسان‌‌پرداخت نیست؛ به‌ویژه شرایط جامعه (با توجه به وجود تحریم‌ها و نیز الگوی جاری پاندمی اخیر در سطح کشور) ایجاب می‌کند که آسان‌‌پرداخت بیشترین تمرکز خود را روی اهداف کسب‌وکاری و مبتنی بر مسئولیت اجتماعی داخلی قرار دهد؛ بنابراین گرچه برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای صورت پذیرفته که جایگاه چهارمی شرکت بین بازیگران ایرانی این گزارش حفظ شود، اما احتمال بروز افت اندکی در جایگاه بیست‌وسومی وجود دارد که در دوره‌های بعدی با پیش‌بینی‌هایی که در بازار صورت پذیرفته ‌است، نه‌تنها قابل جبران است؛ بلکه بهبود را نیز در پی خواهد داشت.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۹
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.