پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بعد از اجرایی شدن رمز دوم پویا تراکنش پرداختیارها چقدر کاهش یافته است؟
با فراگیر شدن رمز دوم پویا بهجای رمز دوم ایستا شاید مسئولان نظام بانکی از کاهش احتمال سرقت و فیشینگ از حسابهای بانکی خشنود باشند اما واقعیت این است مردم و کسبوکارها، بهشدت از رمز دوم پویا گلایه دارند. شاید جملاتی از این دست را شنیده باشید که «رمز دوم پویا نه میگذارد دزدها دستشان به پولمان برسد و نه میگذارد خودمان پولهایمان را خرج کنیم» و یا اینکه «با رمز دوم پویا توانستیم این ماه صرفهجویی داشته باشیم چراکه نه قسط وام، نه قبضهای آب و برق و گاز و نه بدهیهایمان را توانستیم پرداخت کنیم». واقعیت این است که استفاده از رمز دوم پویا برای بسیاری از افراد این روزها به دردسری تبدیل شده است که گاهی از پرداختهای اینترنتی نیز دست میکشند. همچنین بسیاری از کاربران با سنین بالاتر تقریبا از چرخه خرید حذف شدهاند. تمامی این موارد باعث شده که کسبوکارهای اینترنتی با کاهش تعداد تراکنش از زمان اجرایی شدن رمز دوم پویا مواجه شوند. مسدود شدن کارتهای بانکی در اثر واردکردن سه بار رمز دوم غلط، ناموفق بودن تراکنشها، پیامک نشدن رمز بهموقع، استفاده از رمزهای منقضی شده و نبود یک راه ساده برای رفع مسدودی کارتها همه مواردی هستند که این روزها زیاد درباره آنها میشنویم. با شش پرداختیار درباره اینکه آیا اجرایی شدن رمز دوم پویا باعث کاهش تعداد تراکنشهایشان شده است یا خیر صحبت کردیم.
15 تا 25 درصد کاهش در تعداد کل تراکنشهای جیبیت
به گفته محمدمهدی شریعتمدار بنیانگذار جیبیت، پس از اجرایی شدن رمز دوم پویا بهصورت میانگین در روزهای مختلف و در حوزههای متفاوت پذیرندگان، از 15 تا 25 درصد کاهش در تعداد کل تراکنشها داشتند. او در این باره توضیح داد: «البته پیشبینی شخصی بنده بیشتر از این عدد بود و به نظر قابلقبول و جبرانپذیر است. این کاهش، وابسته به عواملی مانند روش عملیاتی بانک صادرکننده کارت و درگاه پرداخت است و آمار کاهش به تفکیک این موارد متفاوت بوده است. همچنین تراکنشهای ناموفق کاربران افزایش 35 درصدی داشته است. این آمار با توجه به کاهش کل تراکنشها در حقیقت عدد بالاتری خواهد بود. همچنین میتوان به این مسئله توجه داشت که به دلیل تلاش چند باره کاربران در هر پرداخت ناموفق، این آمار تعداد تراکنش ناموفق مربوط به تعداد کمتری اوردر (Order) ساخته شده است.»
به گفته شریعتمدار، مسدود شدن کارت بعد از چند بار آزمونوخطا از پرچالشترین و پر ریسکترین اتفاقاتی است که موجب کاهش کل تراکنشهای آنها شده است و تکرار این تجربه بد کاربری میتواند منجر به مهاجرت برخی کاربران به پرداختهای پول نقد شود اما شاید با طولانیتر شدن زمان اعتبار رمز و افزایش تعداد دفعاتی که کاربران میتوانند رمز پویا را اشتباه وارد کنند بتوان این مسئله را بهبود داد.
او صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: «فارغ از اینکه چنین روشی برای حل مسئله فیشینگ مناسب بود یا خیر، الزام کاربران به حضور توسط برخی بانکها در مدل پیامکی، ناکارآمد بودن برخی از اپلیکیشنهای رمز یکبارمصرف، خطاهایی که بانکها در پیادهسازی داشتهاند و مسئله مسدودی کارت از مهمترین عوامل کاهش تراکنشها و نارضایتی کاربران به نظر میرسد. بازخوردهای منفی که داشتیم نیز بیشتر در این چند حوزه بوده است.»
افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی در تعداد تراکنشهای زرین پال
به گفته علی امیری همبنیانگذار زرینپال، در روزهای ابتدایی اجرایی شدن رمز دوم پویا شاهد افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی در تعداد تراکنشها بودند اما بهمرورزمان در حال برگشت تراکنشها هستند. «پیشبینی ما اين هست که طی روزهای جاری حدود 10 تا 15 درصد تراکنشهایمان برگردد و در حدود 15 درصد نیز بهمرور زمان و بعد از گذشت شايد 3 تا 4 ماه به روال عادی بر خواهد گشت.»
امیری با اشاره به اینکه از سوی کاربرانشان نظرات منفی را در خصوص سخت شدن پرداختها دریافت کردند، توضیح داد: «برای مثال اطرافيانمان نیز با اينکه رمز پويا را وارد میکردند ولی با خطا مواجه میشدند و چند مورد مسدودی کارت برای خودمان نیز به وجود آمد. همچنین برخی از کاربرانمان با اينکه تراکنشهایشان عمدتا زير 100 هزار تومان بود ولی باز هم نسبت به کم شدن پرداختهایشان معترض بودند و دليلش نیز مشخص نبود. ولی در کل راهی بود که باید میرفتیم و این کار انجام شد. هرچند که پيشنهاد ما از اول اجرائی شدن اين کار به بهترين روش بود و اميدواريم در دفعات بعد، پیشنهادهای فعالين هر صنف و حوزه بيشتر و بهتر شنيده شود تا علاوه بر اينکه قدمی در جهت امنتر شدن پرداختها برمیداریم، بتونيم با کمترين خسارت به کسبوکارهایی که واقعاً در مسير صحيح و درست حرکت میکنند، اين موارد را پیادهسازی کنيم.»
ریزش حدود 2 درصدی تراکنشهای پولام
آیدا رضوانی مسئول امور مشتریان پولام نیز در این خصوص گفت که پس از اجرایی شدن رمز پویا با ریزش حدود 2 درصدی تراکنشها مواجه شدند که در حال حاضر این مقدار در حال کاهش است و به حدود یک درصد رسیده است.
او ادامه داد:«درخصوص فیدبک منفی کاربران نیز، تاکنون گزارشی مبنی بر سختی در فرآیند پرداخت یا موارد مربوط به آن در مرکز تماس پولام ثبت نشده است.»
افت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی زیبال
با توجه به صحبتهای محمدمهدی فاطمیان بنیانگذار زیبال، این پرداختیار با اجرایی شدن رمز دوم پویا بهصورت میانگین با افت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی مواجه بوده و این درصد در کسبوکارهای خرد و خانگی که مخاطبان عامتری دارند تا ۴۵-۵۰ درصد نیز ریزش داشته است.
فاطمیان گفت که حدود ۱۰ درصد میانگین تراکنشهایشان که به درگاه میروند و با خطا مواجه میشوند افزایش پیدا کرده. او توضیح داد: «اخیرا با تیکتهای زیادی از سوی پذیرندهها در سیستم مواجه هستیم که فکر میکنند درگاهها دچار مشکل شدهاند و از کاهش شدید فروش گلایهمند هستند که ما برای آنها توضیح میدهیم علت نداشتن رمز دوم پویا توسط مشتریانشان هست و درگاههای پرداخت دچار مشکل نیستند.»
کاهش 5 تا 10 درصدی نرخ پرداختهای موفق وبپی باهمتا
نادر فرود مدیر بازاریابی باهمتا نیز آماری درباره سرویس وبپی باهمتا (درگاه پرداخت اینترنتی باهمتا) که حدود سه ماه است که لانچ شده، ارائه داد. به گفته او، از ابتدای بهمن نرخ پرداختهای موفق (نسبت ورود کاربر به صفحه پرداخت/تکمیل عملیات پرداخت) نسبت به مدت زمان مشابه توی یک ماه گذشته، بین 5 تا 10 درصد در روزهای مختلف کاهش داشته است و این کاهش نرخ روی نمودار نیز قابلمشاهده است.
فرود صحبتهایش را ادامه داد: «ولی باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که بهطورقطع نمیشود گفت که این افت تنها مربوط به رمز دوم پویا بوده و احتمال دارد که شاخصهای دیگری نیز روی آن تاثیر داشته باشند ولی از آنجایی که ما برای سرویس باهمتا اقدامات مارکتینگ ویژهای انجام ندادیم، میشود این موضوع را به رمز دوم پویا نیز نسبت داد. درنتیجه بله رمز دوم پویا روی تعداد تراکنشهای ما تاثیر داشته ولی تغییر چشمگیری نداشتیم.»
کاهش ۳۰ درصدی فروش یکی از کسبوکارهای حوزه فروش شارژ
یکی از کسبوکارهای فعال در حوزه فروش شارژ نیز از کاهش بیش از ۳۰ درصدی فروش خود پس از اجرایی شدن رمز دوم پویا خبر داد و گفت: «مشکلات اساسی که وجود دارد این است که بعضی بانکها مانند بانک ملت، پسازاینکه کاربران رمز دوم پویا خود را فعال میکنند، رمز ایستا کارتبانکی آنها از کار میافتد و حتی برای تراکنشهای زیر ۱۰۰ هزار تومان (مانند خرید شارژ و بسته) نیز نمیتوانند از رمز دوم ایستای خود استفاده کنند. برخی بانکها نیز علیرغم اتصال به سامانه هریم، پیامک را برای مشتری دیر ارسال میکنند که باعث منقضی شدن رمز و عدم امکان استفاده از آن میشود. تمامی این موارد باعث شده که ما با کاهش 30 درصدی فروش روبهرو باشیم.» به گفته او، بازخوردهای دریافتی از اجرای این طرح در بین مشتریانشان بسیار منفی است.
آمار کاهش رو نباید با روزهای قبل مقایسه کرد ، چون انتهای هر سال آمار خرید های اینترنتی افزایش معناداری خواهد داشت ! اما امسال بجای افزایش وقتی صحبت از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش میکنید ، قطعا عدد کاهش واقعی بیش از این اعداد است.
در ضمن پرداخت یارها بر روی طیف خاصی از کسب و کارها فعال هستند و به تنهایی معیار خوبی برای قضاوت نیستند .
اسیر شدیم ب مولا