پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
خبرهای جدید از تیتِک / سهیل حقیقت، مدیرعامل شرکت تیتِک از دلایل شکلگیری و برنامههای آینده این شرکت میگوید
سهیل حقیقت، مدیرعامل شرکت توسعه یکپارچه تراکنش کارور (تیتِک) درباره دلایل شکلگیری این شرکت گفت: «دو سرمایهگذار شناخته شده (هلدینگ تکوستا و هلدینگ فاخر) با هدف ورود فناوری به حوزه پست، لجستیک، حملونقل و پست مالی، شرکتی به نام «تیتِک» را تأسیس کرده که توسط آن زیرساخت فناوری اطلاعات برای این صنعت فراهم میشود.»
شرکت تیتِک با مشارکت دو هلدینگ سرمایهگذاران فناوری تکوستا (گروه توسن) و هلدینگ نوین ایده فاخر ایرانیان از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده است. مأموریت این شرکت فعالسازی و به کارگیری فناوری اطلاعات در کلیه سطوح مربوط به صنعت پست و لجستیک است. تیتِک طی این مأموریت، خدمات منحصر به فرد هوشمند، یکپارچه و به روز فناوری اطلاعات را در قالب محصولات و سرویسهای زیر ساختی مختلف تولید و ارائه میکند.
چشمانداز تیتِک، هوشمندسازی و مکانیزه کردن فرآیندهای صنعت پست و لجستیک با استفاده از زیرساختهای فناوری اطلاعات است. در آیندهای نه چندان دور نیز سامانههای هوش مصنوعی، رباتها و پهبادها و زیرساختهای اطلاعاتی مبتنی بر زنجیره توکن متن باز که توسط تیتِک، تولید و توسعه داده شدهاند، صنعت پست و لجستیک کشور را تغییر خواهد داد. به همین بهانه برای آشنایی بیشتر با تیتِک با سهیل حقیقت، مدیرعامل شرکت گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
.
دلایل شکلگیری تیتِک
سهیل حقیقت، در ابتدا درباره دلایل شکلگیری تیتِک گفت: «دو سرمایهگذار شناخته شده (هلدینگ تکوستا و هلدینگ فاخر) با هدف ورود فناوری به حوزه پست، لجستیک، حملونقل و پست مالی، شرکتی به نام «تیتِک» را تأسیس کرده که توسط آن زیرساخت فناوری اطلاعات برای این صنعت فراهم میشود.»
حقیقت با بیان اینکه همزمان با این موضوع، از سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، موضوع اپراتورهای خصوصی پستی مطرح شد، افزود: «دو اپراتور خصوصی پست در کشور، از سازمان تنظیم مجوز فعالیت گرفتند که یکی از آنها شرکت پست اول بود. پست اول، اولین اپراتور خصوصی پست ایران است و یکی از ماموریتهای شرکت تیتِک تبدیل شدن به بازوی فناوری اطلاعات این اپراتور خصوصی است.»
مأموریت شرکت تیتِک به دو بخش تقسیم میشود. اولین مأموریت این شرکت، ارائه خدمات فنتوری اطلاعات به اولین اپراتور خصوصی پست ایران (پست اول) و دومین مأموریت، تأمین زیر ساخت فناوری اطلاعات در حوزه پست، لجستیک، حملونقل و پست مالی است.
.
تحویل اولین سوییچ اپراتوری توسط تیتِک
حقیقت با بیان اینکه شرکت تیتِک اولین نسخه سوییچ اپراتوری را به اپراتور اول تحویل داده است، تصریح کرد: «توسط این سوییچ، یک کد یکتا به هر مرسوله تخصیص داده میشود که با توجه به سطوح دسترسی تعریف شده، امکان رهگیری و پیگیری مرسوله با کد مذکور در سامانه اپراتور میسر میشود. همچنین این سوییچ وظیفه استانداردسازی اطلاعات دریافتی از فعالین حوزه پستی را نیز داراست.
او تصریح کرد: «با بهرهبرداری از این سوییچ، فعالین پستی مختلف به آن متصل شده و طبق استانداردسازی اطلاعات دریافتی، یکپارچگی و شفافیت در صنعت پست و لجستیک رقم خواهد خورد که این مهم یکی از سیاستهای حاکمیت بوده است.»
.
تیتِک و استریمهای پست و لجستیک
مدیرعامل تیتِک به چهار استریم تعریف شده در حوزه پست و لجستیک اشاره کرد و افزود: «تیتِک در چهار استریم که شامل شبکه تبادلات مالی، شبکه تبادل اطلاعات، شبکه تبادل محصول و شبکه تبادل دانش است اقدام به ارائه محصول و خدمات زیر ساختی کرده که بخشی از آن در حال حاضر عملیاتی و قابل بهرهبرداری است.»
حقیقت در توضیح شبکه تبادلات مالی گفت: «در شبکه تبادلات مالی قرار است عملیات مالی فیمابین فعالین پستی، عملیات مالی گیرنده خدمت و فعالین پستی و عملیات مالی فعالین پستی و اپراتور، تحت یک بستر و یک شبکه واحد اتفاق بیفتد که ما با استفاده از سه سرویس در حوزه پرداخت و بانکداری دیجیتال، بستر این شبکه را ایجاد کردهایم که پرداخت هوشمند، تسویه هوشمند و حساب دیجیتال از نمونههای محصولات و خدمات تیتِک در این حوزه است.»
او ادامه داد: «از طریق این سرویسها، ذی نفعان این حوزه میتوانند بین هم پول جابجا کنند و عملیات مربوط به تسویه را در کمترین زمان ممکن انجام دهند که این محصول با برند «تیتِک پی» در اختیار فعالین پستی قرار خواهد گرفت.»
مدیرعامل این شرکت در توضیح خدمات و محصولات تیتِک در استریم شبکه تبادل اطلاعات گفت: «در این شبکه، محصول ویژهای در حال آمادهسازی است که به احتمال زیاد در ایران یگانه خواهد بود. این محصول نیز تا آخر مهرماه 98 آماده و قابل بهرهبرداری است.»
حقیقت در توضیح سومین استریم گفت: «سومین شبکه، مربوط به تبادل محصول است که در این خصوص در حال توسعه تکنولوژیهای خاص از جمله بهینهسازی مسیر (Route Optimization)، نقشه (Map) و … هستیم که به محض آماده سازی محصولات در این استریم از آنها رونمایی خواهیم کرد.»
او در ادامه به تکامل یافتهترین استریم یعنی استریم دانش اشاره و تاکید کرد: «تیتِک در این استریم محصولات ویژهای برای فعالین تدارک دیده است، سامانه یادگیری ماشینی تیتِک، داشبورد هوشمند تیتِک و سامانه هوش تجاری تیتِک از نمونه محصولات و سرویسهای تیتِک در این استریم هستند.»
.
DNA شرکت تیتِک
حقیقت با بیان اینکه تیتِک، DNA منحصر به فرد خود را در تمامی محصولات، خدمات و سرویسها گنجانده است اضافه کرد : «DNA شرکت تیتِک در برگیرنده ویژگیهای Smart، Data Driven، Location Aware، Social و Global Platform & Service Base است.»
او ادامه داد شرکت تیتِک در گام بعدی به شبکه ملی فناوری اطلاعات متصل خواهد شد و به این طریق صحتسنجی قسمتی از دادهها نیز صورت خواهد پذیرفت.
.
منتظر خبرهای بعدی تیتِک باشید
مدیرعامل شرکت تیتِک در انتها با اشاره به چشمانداز این شرکت گفت: «برنامه تیتِک برای سال آینده ارائه محصولات جدید و معرفی نسخه جدیدی از محصولات قبلی است. بنابراین از این پس ماهانه یک خبر غافلگیر کننده از تیتِک خواهیم داشت.»