راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا باید رگ‌تک را جدی بگیریم؟ / بهنام امیری: کسب‌وکارها با خودتنظیم‌گری، از بروز بحران و ورود رگولاتور پیشگیری کنند

بهنام امیری در کنفرانس فین‌تک ضمن بیان کاربردهای رگ‌تک برای دولت‌ها و کسب‌وکارها گفت: «اگر کسب‌وکارها خودتنظیمی نکنند، رگولاتور بعد از بروز بحران، ورود می‌کند و قوانینی تدوین می‌شود که شاید برای کسب‌وکار محدودکننده باشد.» امیری البته اشاره کرد که کسب‌وکارها نمی‌توانند همه قوانین را خودتنظیم‌گری کنند، پس به یک صنعت رگ‌تک نیاز است.

بهنام امیری، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز تجارت الکترونیک در کنفرانس فین‌تک، در ارائه‌ای با عنوان «چرا باید رگ‌تک را جدی بگیریم؟» درباره دلایل اهمیت رگ‌تک سخن گفت.

امیری، با اشاره به رشد فناوری و ورود آن به تمام حوزه‌های خدماتی، اشاره کرد که تدوین قوانین متعدد برای این حوزه‌ها در سال‌های اخیر، نیازمند بهره‌گیری از خود فناوری برای تدوین و تطبیق هرچه‌ بهتر بود.

 او رگ‌تک را مدیریت و تسهیل فرآیندهای مقرراتی با استفاده از تکنولوژی تعریف کرد و مدیریت ریسک، انطباق‌پذیری، مدیریت هویت، گزارش‌دهی و نظارت بر تراکنش‌ها را پنج حوزه‌ای معرفی کرد که بیشترین رگ‌تک‌های دنیا در این حوزه‌ها فعال هستند.

ببینید: رگ‌تک چیست؟ / گزارش ویدئویی

امیری با اشاره به تحولاتی که فناوری‌های مختلف مانند محاسبات ابری، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی، بلاکچین، API، یادگیری ماشین و داده‌کاوی هر کدام به تنهایی رقم زده‌اند، از کاربرد داشتن آنها در رگ‌تک سخن گفت.

.

رگ‌تک به مدیریت بهتر بحران‌ها کمک می‌کند

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت در ادامه صحبت‌هایش دولت‌ها، کسب‌وکارها و مشتریان را ذی‌نفعان رگ‌تک دانست و به آورده‌های رگ‌تک برای هر گروه اشاره کرد.

او کاربرد رگ‌تک برای دولت‌ها را در دو بحث احصای قوانین و نظارت بهتر دانست و با اشاره به بحران ارزی کشور در سال گذشته گفت: «سال گذشته با رخ دادن بحران ارزی، 5 دستورالعمل ارزی مختلف داشتیم. منبع دولت محدود بود و نیاز به مدیریت بهینه این منابع وجود داشت. باید گروه‌هایی که ارز به آنها تخصیص داده می‌شد مشخص می‌شدند و تبعات تخصیص یا عدم تخصیص ارز به هر گروه کالایی مشخص می‌شد. بسیاری از کسب‌وکارها به جای دغدغه خلق ارزش، دغدغه ارزی داشتند؛ حتی بعضی از بازرگانان، به دلیل به‌صرفه نبودن، واردات بعضی از کالاها را منتفی کردند. در چنین شرایطی مدیریت بهینه ارزی، با تحلیل و ارزیابی بازار ارز و داده‌های گوناگون امکان‌پذیر است و رگ‌تک چنین امکانی را فراهم می‌کند.»

امیری معتقد است که پدید آمدن پلتفرم‌ها، اهمیت رگ‌تک را حیاتی‌تر از گذشته می‌کند. او به بحران قیمت خودرو در ابتدای سال اشاره کرد و آن را ناشی از تبانی چند نفر برای بالا بردن قیمت در پلتفرم‌های فروش فردبه‌فرد دانست. به گفته امیری، با رگ‌تک می‌توان از اتفاقات اینچنینی جلوگیری کرد.

.

کسب‌وکارها با خودتنظیم‌گری، به دولت جهت بدهند

کسب‌وکارها، ذی‌نفع دیگر رگ‌تک هستند. به گفته امیری، شناخت و فهم قوانین، اجرای قوانین، بهبود فرایندهای محیط کسب‌وکار و ایجاد و به‌کارگیری قواعد کسب‌وکار، آورده‌های رگ‌تک برای کسب‌وکارها است.

«تاکسی‌های آنلاین قوانینی درون خود دارند که اگر راننده‌ای تخلف خاصی انجام داد محدودیت‌هایی برای او در نظر می‌گیرند. حتی می‌توان این محدودیت را با سایر تاکسی‌های آنلاین یکپارچه کرد.» امیری، که به نوعی نماینده وزارت صمت در رویداد فین‌تک بود، با بیان این مثال به مفهوم «خودتنظیمی» اشاره کرد و گفت: «اتفاقاتی نظیر آنچه در بازار خودروی پلتفرم‌ها رخ داد، روزبه‌روز در حال افزایش است. به همین دلیل، بسیاری از کسب‌وکارهای موفق دنیا به خودتنظیم‌گری می‌پردازند. اما این مفهوم هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. کسب‌وکارها خودشان باید در حوزه‌هایی که نیاز دارند، ریسک‌ها و قواعد لازم را شناسایی کنند و برای جلوگیری از بحران در آن زمینه‌ها، از فناوری استفاده کنند.»

او ادامه داد: «وقتی این اتفاق نیفتد، سازمان‌های دولتی بعد از آنکه بحرانی رخ داد تازه وارد می‌شوند و شروع به قانون‌گذاری می‌کنند که این قوانین ممکن است برای کسب‌وکارها محدودکننده باشد. کسب‌وکارها با خودتنظیم‌گری موفق می‌توانند به دولت‌ها جهت بدهند.»

.

نیاز به صنعتی برای رگ‌تک داریم

امیری اشاره کرد که کسب‌وکارها نمی‌توانند همه قوانین را خودتنظیمگری کنند، پس به یک صنعت رگ‌تک نیاز است. او در ادامه به مثال‌هایی از چالش‌ها زد که وجود صنعت رگ‌تک، برای آنها راه‌گشاست.

او پرونده سکه ثامن را مثال زد و گفت: «برخی اوقات، موارد این‌چنینی رخ می‌دهند و مردم این انتقاد را دارند که چرا سیاست‌گذار با کسب‌وکارهای غیرمجاز برخورد نمی‌کند؛ در حالی که سیاست‌گذار امکان شناسایی کسب‌وکارهای کوچک با تراکنش‌های کم را ندارد. اینجاست که به ابزاری برای شناسایی و رصد تراکنش‌ها و تحلیل آنها نیاز است.»

او مدیریت هویت را یکی از نیازهای مهم کسب‌وکارها برای ارائه خدمات متنوع‌تر دانست که در ایران، یوآیدی به‌عنوان یک استارت‌آپ در این حوزه فعال است.

امیری به آمارهایی از بازار رگ‌تک اشاره کرد. به گفته امیری، در سال 2018 گردش بازار رگ‌تک دنیا 4.3 میلیارد دلار بوده و مطابق پیش‌بینی‌ها، این رقم در سال 2023 به 12 میلیارد دلار خواهد رسید. او حوزه مدیریت و کنترل هویت را بزرگ‌ترین بخش بازار رگ‌تک دانست که 27 درصد شرکت‌های رگ‌تک اروپا در این شاخه فعالیت می‌کنند. امیری همچنین اشاره کرد که به لحاظ استفاده از تکنولوژی، فناوری‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بلاکچین در حوزه انطباق‌پذیری بیشترین کاربرد را داشته‌اند.

برای دریافت فایل ارائه بهنام امیری، اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.