راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا چین در تجارت الکترونیک از هند عقب‌افتاده است؟

پویش پور‌محمد؛ زومیت / پتانسیل‌های متنوع و قدرتمند تجاری و اقتصادی هند، نویدبخش آینده بسیار روشن حوزه تجارت الکترونیک این کشور است.

پورتر اریسمن، نویسنده کتاب شش میلیارد خریدار، در مقاله جدید خود می‌نویسد: «در‌آینده ، بازار تجارت الکترونیک کشور هند حتی از چین نیز بزرگ‌تر می‌شود و به اقتصاد این کشور کمک می‌کند تا بر ناکارآمدی‌های سایر بازارهای خود نیز غلبه کند.»

اریسمن معتقد است که با توجه به نرخ رشد چشمگیر تجارت الکترونیک در هند، این کشور می‌تواند به چین بعدی تبدیل شود، اما این اتفاق بیش ازآنچه فکر می‌کنیم به زمان نیاز دارد، زیرا بازار هند با مقاومت و اصطکاک بیشتری روبرو است.

او می‌گوید: «اما در بلندمدت همین ناکارایی‌ها، بزرگ‌ترین فرصت کسب‌وکار را پیشش روی کارآفرینان هندی قرار می‌دهد. زمانی که این کارآفرینان مشکلات زیرساختی را حل کنند، تجارت الکترونیک در هند نقش بسیار مهم‌تری را نسبت به چین بازی می‌کند.»

مطمئناً این روند، خبر خوبی برای اقتصاد هند خواهد بود، زیرا قدرت خرید قشر پایین هرم درآمدی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر درآمد غیرقابل‌دسترس توده‌های فقیر و قشر پایین هرم، به میلیاردها دلار می‌رسد.

اغلب مدیران و بازاریابان، پتانسیل جادویی فوق را نادیده می‌گیرند، زیرا این بازارها غالباً با دو مشکل مواجه‌اند: یا پیش‌فرض درآمدزایی پایینی دارند، یا هزینه‌های عملیاتی دسترسی به آن‌ها بسیار بالا است.

شرکت‌هایی مانند فلیپ‌کارت (هند) و علی‌بابا (چین)، به‌منظور بهره‌گیری و کسب سهم بیشتر از این ثروت بالقوه، رقابت سختی در پیش دارند. اریسمن می‌گوید دو بازارگاه Snapdeal و Paytm، شراکت علی‌بابا را با خود به همراه دارند که به آن‌ها کمک می‌کند سیل کالاهای چینی را توزیع و عرضه کنند. این امر احتمالاً به تنش بازار و شاید محدودیت واردات اجناس چینی به هند منجر شود، زیرا در همین زمان نرخ تولید محصولات ساخت هند، به‌شدت در حال افزایش است.

البته در میان نباید آمازون، غول تجارت الکترونیک آمریکا را که در حال حاضر حضور گسترده و مؤثری در هند دارد، از یاد ببریم. بااین‌حال کارشناسان بر این باورند که در آینده‌ای نه‌چندان نزدیک، تجارت الکترونیک هند، در رقابت با چین پیروز خواهد شد. گرچه این اتفاق به‌واسطه سرعت آرام پیشرفت‌های زیرساختی و همچنین رشد اقتصادی پایین توده‌های فقیر، آنی و فوری نخواهد بود و مستلزم گذشت زمان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.