راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به بهانه نمایشگاه کتاب تهران ۱۲ کتاب‌ خوب فین‌تک به زبان فارسی که چاپ‌شده یا به‌زودی چاپ می‌شود را معرفی کردیم

۱.کتاب شکست بانک / آینده بانکداری در دوران فین‌تک

جان واپش با بیش از یک دهه تجربه مشاوره و تولید محتوا در صنعت بانکداری، دست‌به‌کار شد تا به قول خودش از میان تمام سروصداهایی که درباره فین‌تک گوشمان را کر کرده است، از نجات بانکداری محلی بگوید. بانکداری محلی که از بحران مالی زخم‌خورده است، به آهستگی در حال بهبود است، اما با چالش دیگری روبه‌روست و آن رقابت با بانک‌های بزرگ‌تر، انطباق با قوانین جدید و البته فین‌تک است. در این کتاب واپش تاکتیک‌های مختلفی را برای موسسه‌های مالی ارائه می‌دهد. واپش با انتقاد از داده‌های منحرف‌شده که درباره بانکداری منتشر می‌شود، در کتاب خود تلاش کرده از داده‌های مغشوش استفاده کند تا بتواند افسانه‌ها را از حقایق و فرضیه‌ها را از واقعیت‌ها جدا کند. جان واپش به‌عنوان سخنران در کنفرانس‌های سطح بالای فین‌تک شناخته می‌شود.

او کتابی نوشته به نام «شکست بانک؛ بانکداری محلی چگونه می‌تواند از فین‌تک جان سالم به‌در ببرد» که انتشارات وایلی سال قبل آن را منتشر کرد. کتاب شکست بانک، خط بطلانی است بر اکثر افسانه‌ها و رهنمودهای فعلی در برنامه‌های نجات کوتاه و بلندمدت بانکداری محلی. واپش در این کتاب نشان می‌دهد با توجه به اینکه بانک‌های محلی در حال محو شدن هستند، باید به فکر نجات آنها بود. او در این کتاب مجموعه‌ای از روش‌های گوناگون را برای ایجاد و استفاده از راهکارهای جذب صاحبان حساب ارائه می‌کند. کتاب شکست بانک، راهنمایی برای راهبری بانک‌های بومی و اتحادیه‌های اعتباری با استفاده از پتانسیل‌های فین‌تک است.

واپش با بیش از یک دهه تجربه در ایجاد محصولاتی برای از بین بردن شکاف میان فناوری‌های مالی و صنعت بانکداری، به‌خوبی آگاه است که نسخه مشترکی برای همه مؤسسات وجود ندارد؛ بنابراین او تاکتیک‌های مختلفی را برای موسسه‌های مالی ارائه می‌دهد تا بتوانند زنده بمانند و در عصر انقلاب فین‌تک رشد کنند. واپش متخصص ارائه راهکارهای فین‌تک و بازاریابی مالی است. او مدیر ارشد نوآوری در شرکت «کاساسا» است که خدمات بانکداری خرد به بیش از ۷۰۰ موسسه‌ مالی محلی در سراسر آمریکا ارائه می‌دهد.

خرید کتاب شکست بانک

۲.کتاب راهنمای بیت‌کوین / در جست‌وجوی طلا

احتمالاً پرسروصداترین سوژه سال مالی گذشته، بیت‌کوین بود. بیت‌کوین موضوع جالبی است که کسی نمی‌تواند در برابر آن بدون موضع باشد. آدم‌ها یا موافق بیت‌کوین هستند یا مخالف آن. پیدا کردن کسی هم که تابه‌حال هیچ‌چیزی درباره بیت‌کوین نشنیده باشد، کار آسانی نیست. کتاب راهنمای بیت‌کوین که توسط شبکه راه پرداخت ترجمه و منتشرشده است،  در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد. این کتاب با زبانی ساده به توصیف بیت‌کوین می‌پردازد و به سوءبرداشت‌هایی که در خصوص این ارز دیجیتالی محبوب وجود دارد، پاسخی روشن می‌دهد. یان دی‌مارتینو، نویسنده این کتاب است و پیمان رحمانی، احمد میردامادی و رضا قربانی از شبکه راه پرداخت نیز کار ترجمه و ویرایش محتوایی آن را بر عهده داشته‌اند. «راهنمای بیت‌کوین» که در چاپ اول با تیراژ یک هزار نسخه منتشرشده است، برای اولین بار در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد.

عنوان فرعی کتاب، نگاهی به شیوه‌های دریافت، سرمایه‌گذاری و پرداخت اولین ارز رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز است. این کتاب ۲۲ فصل دارد. نویسنده در ابتدای کتاب می‌نویسد: «این اولین کتاب من است و به همین دلیل، ادعا نمی‌کنم به چیزهایی که قرار است در اینجا مورد بحث قرار گیرند، اشراف کامل دارم. تنها چیزی که می‌دانم این است که وقتی می‌خواهید کتابی بنویسید، باید بدانید که مخاطبان کتاب شما چه کسانی هستند. این موضوع، در مورد نوشتن هر چیزی صدق می‌کند، اما به‌طور قطع، در مورد کتاب‌هایی که طول کلمات آنها بیش از ۸۰ هزار لغت است، شناخت مخاطب، اهمیت بیشتری خواهد داشت. هیچ‌کسی دوست ندارد که بعد از مدت‌ها تلاش، نتیجه کارهایش هدر برود.»

نویسنده درباره کتاب می‌گوید: «به دنبال کتابی بودم که توضیحاتش درباره بیت‌کوین، برای من قابل‌فهم باشد و درعین‌حال، نقاط ضعف و قوت ارزهای رمزنگاری‌شده را روشن کند. به نظر می‌رسید که طرفداران دوآتشه بیت‌کوین، جنبه‌های منفی آن را از دید دیگران مخفی کرده‌اند و به همین دلیل می‌خواهم در این کتاب، همه‌چیزهای مربوط به بیت‌کوین را برای خواننده بیان کنم.»

خرید کتاب راهنمای بیت‌کوین

۳. کتاب فین‌تک در یک نگاه / قطب‌نمای فناوری‌های مالی

فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی. بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۷ نسل جدیدی از کسب‌وکارهای مالی در جهان شکل گرفتند که به آنها فین‌تک گفته می‌شود. اخیراً کتاب «فین‌تک در یک نگاه» توسط شبکه راه پرداخت ترجمه و منتشرشده است. این کتاب برای اولین بار در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد. نسخه انگلیسی این کتاب در سال ۲۰۱۷ منتشرشده است و سروصدای زیادی در فضای فین‌تک به وجود آورده و به فعالان این حوزه توصیه‌شده که آن را بخوانند. احسان روحی و رضا قربانی از شبکه راه پرداخت ترجمه این کتاب تخصصی را بر عهده داشته‌اند.

کتاب فین‌تک در یک نگاه در چاپ اول با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب در رویداد فین‌استارز به چاپ دوم رسید. حامی چاپ اول این کتاب شرکت داتین بود و چاپ دوم آن‌هم موردحمایت فرابورس ایران قرار گرفت. فین‌تک در یک نگاه در سایت آمازون تا لحظه نگارش این مطلب، نمره ۴.۷ از ۵ را کسب کرده است و از کتاب‌های پرفروش آمازون در حوزه فین‌تک در سال ۲۰۱۷ بوده است. انتظار می‌رود در ایران ‌هم از کتاب Fintech in a Flash که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های فین‌تک دنیاست، استقبال خوبی شود. پیش‌ازاین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این کتاب گفته بود: «مطالعه این کتاب را برای آشنایی با نظام‌های مالی نوین و خلاقانه در حال شکل‌گیری بر بستر فناوری اطلاعات توصیه می‌کنم.»

کتاب فین‌تک در یک نگاه با اتخاذ یک دید کلی و جامع‌نگرانه از اهم مباحث مرتبط با بخش فناوری‌های مالی و بانکی، اعم از تحولات اخیر حوزه فناوری مالی، نوآوری‌های مالی در بانکداری، روش‌های مجازی بانکداری و وام‌دهی، اینترنت اشیا و نقش آن در فناوری‌های مالی، زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده و بسیاری موارد جالب و به‌روز دیگر سعی بر ارائه یک تصویر کلی از دنیای نوین فناوری‌های مالی و ترسیم آینده محتمل این حوزه کرده است.

خرید کتاب فین‌تک در یک نگاه

۴.کتاب خداحافظ بانک‌ها؟ / چی شده؟

اگر وقت ندارید که کتاب‌های قطوری که درباره فین‌تک نوشته ‌شده را مطالعه کنید، لااقل این کتاب یک صد صفحه‌ای را بخوانید. کتاب Bye Bye Banks؟ یا «خداحافظ بانک‌ها؟» نوشته جیمز هیکاک و شین ریچموند است. این کتاب مصداق سهل ممتنع است. حجم بسیار کمی دارد، اما همه آن چیزهایی که لازم است یک بانکدار درباره جریان‌های جدید در صنعت بانکداری بداند را یکجا خلاصه کرده است. این کتاب درباره این صحبت می‌کند که چگونه جریان جایگزینی، کاهش و حذف بانکداری خرد توسط استارت‌آپ‌های فناوری همه‌چیز را تغییر می‌دهد. این کتاب می‌خواهد به بانکدارها بگوید که چگونه خودشان را نجات دهند.

از زمانی که بیل گیتس، مرگ بانک‌ها را پیش‌بینی کرده بود، حدود ۲۰ سال می‌گذرد، اما بانک‌ها همچنان بر جای خود باقی ‌مانده‌اند. آیا به مقطعی که بیل گیتس، پیش‌بینی کرده بود، نرسیده‌ایم؟ آیا در 20 سال آینده، شاهد پایان بانک‌ها به این شکلی که می‌شناسیم خواهیم بود؟ ما بر این باوریم که چنین خواهد شد و این کتاب سناریوی جدیدی برای چگونگی این رخداد، ارائه خواهد داد. این سناریو، به‌طور خلاصه آمده که می‌توانید در کمتر از دو ساعت آن را مطالعه کنید، اما اگر واقعاً زمان کمی دارید، در ابتدای کتاب نیز یک نسخه پنج‌دقیقه‌ای از مباحثات، ارائه‌شده است. در کتاب «خداحافظ بانک‌ها؟»، محرک‌های مهم تغییر که بر متصدیان تمامی بخش‌ها تأثیرگذارند، موردبررسی قرارگرفته‌اند. محرک اصلی، فناوری است که در حال پیشروی در قابلیت و شیوه دسترسیِ خدمات است. این محرک، خود دو عامل دیگر را ایجاد می‌کند؛ رفتار مشتری که با تغییر شیوه تعامل ما با همه‌چیز، ناشی از اتصال به اینترنت در تمامی مکان‌ها و تغییرات کانال‌ها، متغیر بوده و رقابت بازار بدان معنا که هزینه پایینِ ورود، به معنای وجود رقبای بیشتر است.

ضمن آنکه هزینه بسیار پایینِ تولید و توزیع به معنای این است که رقبای جدید می‌توانند در کمترین زمان به ارزش بالایی دست پیدا کنند. به نظر می‌رسد هیچ صنعتی از این اتفاق، در امان نیست. این مسئله؛ به‌ویژه در مورد بانکداری صدق می‌کند که در آن هر جنبه از مدل کسب‌وکار، هدف گروهی از شرکت‌های فناوری با تمرکز بالا بر تجربه مشتری قرارگرفته است.

خرید نسخه الکترونیکی گسست بانک‌ها

۵.کتاب گسست بانک‌ها / دگردیسی!

کتاب دیگری از برت کینگ به زبان فارسی؛ گسست بانک‌ها: نوآورها، ساختارشکن‌ها و استراتژیست‌ها بانکداری را از نو می‌سازند، نام کتابی است به قلم برت کینگ که نسخه فارسی آن را شبکه راه پرداخت منتشر کرده است. کینگ یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسنده‌های جهان درزمینهٔ فین‌تک است؛ تا جایی که برخی او را برندی معادل بانک‌ها و کسب‌وکارهای مالی می‌دانند. برت کینگ در کتاب‌های قبلی‌اش هم به تغییر فضای بانکداری می‌پردازد، اما موضوع کتاب گسست بانک‌ها دقیقاً تحول در بانکداری است.

در گسست بانک‌ها او با اشاره به چالش‌هایی که در دنیای جدید، بانک‌ها با آن مواجه هستند، به بررسی فرصت‌هایی می‌پردازد که از آن طریق می‌توانند خود را از گسستن نجات دهند. کتاب گسست بانک‌ها در ۱۱ فصل تنظیم‌شده است؛ عناوین ۱۱ فصل کتاب گسست بانک‌ها ازاین‌قرار است: دیدگاه نوینی به اعتبار و وام‌دهی، دوره پرداخت سریع‌تر و هوشمندتر، بانک‌هایی که نام تجاری خود را بدون شعبه ایجاد می‌کنند، توده مردم چگونه حمایت از نام تجاری را در بانکداری تغییر می‌دهند، «نه» به عادت‌های بانکداری پدران، آیا «بیت‌کوین» پایانی بر وجه نقد است؟، حرکت از مدیریت مالی شخصی به سمت عملکرد مالی شخصی، وقتی فناوری رنگ‌وبوی انسانی می‌گیرد آیا انسان واقعی می‌تواند تجربه متفاوتی رقم بزند؟، نئوبانک‌ها وارد می‌شوند!، ایجاد تجاربی که مشتریان به آنها عشق می‌ورزند و درنهایت پول می‌تواند شادی بخرد.

برت درباره داستان تولد این کتاب می‌گوید: «در ماه مه ۲۰۱۳، هنگامی‌که پادکستی رادیویی برای بررسی این مفاهیم و پرسش‌ها تهیه کردم، هدفم مصاحبه‌های منظم با نقش‌آفرینان ساختارشکن در فضای خدمات مالی بود که هنجارهای عادی را با تردید مواجه کرده‌اند و کوشیده‌اند بانکداری سنتی و همچنین رهبران خلاقی که در نظام موجود باقی ‌مانده‌اند و همچنان می‌کوشند فضا را رقابتی نگه‌دارند، کلاً تغییر دهند. این دو گروه از نوآوران ساختارشکن ممکن است دو روی متفاوت از یک معضل را نشان دهند و اگرچه رویکردهای متفاوتی دارند، خروجی‌ها و درس‌های کلیدی که فراهم می‌کنند، کاملاً روشنگرانه است.»

خرید نسخه الکترونیکی گسست بانک‌ها

۶.کتاب بانکداری مجازی / راهنمای تحول دیجیتال در صنعت بانکداری

نظریه‌پردازان مدیریت معتقدند نوآوری در کسب‌وکارهای امروز دو نوع است؛ نوآوری‌های نگه‌دارنده (Sustaining innovation) و نوآوری‌های تخریبی (Disruptive innovation). نوآوری‌های نگه‌دارنده معمولاً از درون بنگاه یا صنعت ریشه می‌گیرند، اما نوآوری‌های تخریبی ریشه در بیرون صنعت دارند و عموماً ناشی از تغییرات تکنولوژیکی، یا اجتماعی هستند. نوآوری‌های تخریبی معمولاً به کسب‌وکارها تحمیل می‌شوند و گریزناپذیر هستند و اگر کسب‌وکاری آن‌قدر کند باشد که نتواند خود را با آن تطبیق دهد، قطعاً از بین خواهد رفت.

به یادآورید اتفاقی که برای شرکت کداک  (غول صنعت عکاسی در قرن بیستم) رخ داد و به دلیل واکنش تأخیری آن به ظهور دوربین‌های دیجیتال، برای همیشه از صحنه رقابت حذف شد. نویسنده این کتاب به‌خوبی نشان می‌دهد که صنعت بانکداری دیگر صرفاً تحت تأثیر نوآوری‌های نگه‌دارنده نیست و نوآوری‌های تخریبی نیز درراه هستند. او روایت می‌کند چگونه بانک‌ها در سه دهه گذشته از فناوری اطلاعات استفاده کرده و خدمات خود را بهبود بخشیده و با استفاده از رایانه، اینترنت، یکپارچه کردن معماری سیستم‌های نرم‌افزاری و فناوری موبایل خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه داده‌اند. به باور دان شات، موبایل مثال خوبی از یک نوآوری تخریبی است که با کمرنگ کردن اهمیت شعب، زنجیره صنعت بانکداری را متحول کرده است. وقتی شعب بانک‌ها کمرنگ می‌شوند و تغییر ماهیت می‌دهند، آنچه برای رقابت باقی می‌ماند، خدمات و محصولات بانکی هستند. نویسنده در خصوص انگیزه اصلی‌اش برای تألیف این کتاب، می‌گوید خلق آن را ناشی از تجارب گران‌سنگ خود با گروه نوآوری‌های مالی در پی‌‌پال (Pay Pal) و استاک پایل می‌داند.

دان شات، متخصص و مشاور صنعت فناوری مالی و متخصص برجسته در حوزه پرداخت، تجارت موبایلی و نوآوری در خدمات مالی خرد است. ایشان مدیرکل بخش نوآوری‌های مالی در پی‌پال در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ بوده است. گروه زیر نظر او ابتکارات جهانی پی‌پال را در صنعت بانکداری و پرداخت هدایت می‌کرده است. نوآوری‌های این گروه شامل مشارکت‌های اولیه و توسعه محصولات پی‌پال به ارائه‌دهندگان ارز مجازی، حضور در پایانه‌های فروش فیزیکی و اولین محصولات مالی برای اقشار غیر بانکی، مشارکت با صنعت بانکداری و … می‌شود.

۷.کتاب فین‌تک / اولین کتاب جمع سپاری شده فین‌تک

کتاب «فین‌تک» اولین کتابی نبود که در حوزه فین‌تک منتشر شد، ولی اولین کتاب فین‌تک بود که به‌صورت جمع سپاری تولید شد. ۱۶۶ رهبر فکری و متخصص از ۲۷ کشور دنیا در تهیه این کتاب همکاری کردند. کتاب فین‌تک ۱۰ فصل دارد که هرکدام از چند مقاله تشکیل‌شده ‌است. کتاب با بررسی زمینه فین‌تک و مراکز فین‌تک در جهان آغاز می‌شود و به راه‌حل‌های فین‌تک می‌پردازد و درنهایت داستان‌های موفقیت‌های متعدد را بررسی می‌کند و به موضوع ‌روزی مانند ارزهای رمزنگاری‌شده هم توجه می‌کند و در پایان نیز با پیش‌بینی آینده فین‌تک تمام می‌شود.

فضای فناوری مالی، در حال تجربه انفجار گسترده‌ای است و کارآفرینان، بانکداران، مشاوران، سرمایه‌گذاران و مدیران سرمایه‌گذاری شدیداً در حال تکاپو هستند تا از این توفان دگرگون‌کننده، سرافراز، سالم و پیشرو بیرون بیایند. آنها باید به این ادراک برسند که نقش‌آفرینان اصلی این توفان چه کسانی هستند؟ محرک این رشد انفجاری چیست و چه خطراتی در این فضا وجود دارند؟ «سوزان چیستی» کسی است که با هدایت او کتاب «فین‌تک» نوشته شده است، باشگاه بانکداری دیجیتال، چیستی را به‌عنوان یکی از زنان قدرتمند خدمات مالی دیجیتال سال ۲۰۱۵ معرفی کرده است.

سوزان در شرکت فین‌تک سیرکل که مدیرعامل آن‌هم هست، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، رهبران کسب‌وکار و تأثیرگذاران فناوری‌های مالی را که مشتاق به رشد فین‌تک هستند، به یکدیگر ارتباط می‌دهد. کتاب فین‌تک را بخوانید؛ اولین کتابی که به‌صورت جمع سپاری در سطح جهانی توسط انتشارات وایلی منتشرشده است. از مارس ۲۰۱۶ بیش از ۱۰ هزار کپی از این کتاب فروخته‌شده و به‌این‌ترتیب یکی از پرفروش‌ترین‌های جهان و هندبوکی برای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متفکران شده است. کسانی که دوست دارند درزمینهٔ فین‌تک به‌روز باشند، می‌توانند نویسنده‌های این کتاب را در شبکه‌های اجتماعی هم دنبال کنند. بیش از ۸۰ نویسنده از بیش از ۲۰ کشور فصل‌هایی برای کتاب فین‌تک نوشته‌اند. شما می‌توانید تعداد زیادی از این نویسنده‌ها را در توییتر دنبال کنید. شبکه راه پرداخت به‌زودی این کتاب را با حمایت فینووا منتشر خواهد کرد.

۸.کتاب اینشورتک / فناوری در صنعت بیمه

تیمی که کتاب فین‌تک را تولید کرده بودند، بعد از موفقیت آن کتاب به این فکر افتادند که همگام با روندهای فناوری در دنیای مالی کتاب‌های جدیدتری تولید کنند. کتاب اینشورتک درزمینهٔ کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات بیمه است. استفاده از فناوری در صنعت بیمه عامل نوآوری شده و به رفع نیازهای دنیای نوین کمک کرده است. متحول کنندگان صنعت می‌توانند روشی نوین برای کاهش هزینه‌ها و افزایش حضور مشتری پیدا کنند. تغییر در رفتار مشتری به این معناست که شرکت‌های حوزه فین‌تک‌ می‌توانند محصولات و خدمات سفارشی‌شده‌ خود را ارائه دهند که به از دست رفتن سهم بازار بیمه‌گرهای صاحب مشاغل منجر خواهد شد. زنجیره‌ بلوک و قراردادهای هوشمند در حوزه فناوری بیمه قابل‌استفاده و مفید است؛ زیرا می‌توان به‌وسیله آن پایگاه‌های داده تغییرناپذیری از دارایی‌های ارزشمند ایجاد کرد.

اینشورتک از اینترنت اشیا نیز بهره می‌گیرد، به این صورت که می‌توان اطلاعات باارزشی از دستگاه‌هایی که به دارایی‌های بیمه‌شده متصل است، دریافت کرد. بیمه‌گرها می‌توانند از اینشورتک برای سفارشی‌سازی محصولات خود بهره‌مند شوند تا آنها را در موقعیت‌های پویا انطباق پذیر کنند و نیز می‌توانند از مزیت‌های ابزارهای پوشیدنی برای سفارشی‌سازی محصولات اینشورتک خود و ارتقای سطح ارائه خدمات سلامت استفاده کنند. در آخر، شبکه‌های فردبه‌فرد می‌توانند یک فرایند سرتاسر کارآمدتری ارائه دهند و الگوی معمول کسب‌وکار بیمه را تغییر دهند. مفهوم بیمه به زمانی بازمی‌گردد که کشتی‌ها دچار آسیب یا از دست‌ دادن بار خود می‌شدند. تاجران به این نتیجه رسیدند که اگر محموله‌های خود را بین چند کشتی تقسیم کنند، می‌توانند در مقابل خسارت‌های بزرگ مصون بمانند.

این یعنی اگر یکی از کشتی‌ها دچار آسیب شود، تنها بخش کوچکی از محموله‌های خود را ازدست‌داده‌اند. به این صورت آنها خود را در مقابل نابودی کامل مالی بیمه می‌کردند. امروزه انواع مختلفی از بیمه وجود دارد. یک فرد می‌تواند بیمه‌ای را خریداری کند و به جمع افراد دیگری بپیوندد که به بیمه‌گر حق بیمه می‌پردازند و بیمه‌گر از این پول برای پرداخت خسارت به افرادی که خود را بیمه کرده‌اند، استفاده می‌کند.

۹.کتاب ولث‌تک / پدر پولدار، پدر بی‌پول

تیمی که کتاب فین‌تک را تولید کرده بودند، بعد از کتاب اینشورتک قصد دارند کتاب ولث‌تک را منتشر کنند. کتاب ولث‌تک درزمینهٔ کاربرد نوآورانه فناوری درزمینهٔ‌ مرتبط با سرمایه‌گذاری است. حوزه مدیریت ثروت در حال تغییر است؛ با افزایش سرمایه نسل جدید، انتظارات مشتری در حال افزایش است. مشاورهای نسل قدیم در حال بازنشسته شدن هستند و فناوری‌های نوین، تصمیم‌گیری و ارائه اطلاعات به مخاطبان بیشتر را راحت‌تر کرده‌اند. ربات‌های مشاور، ربات‌های مجازی هستند که با هزینه‌ای کم، مشاوره ارائه می‌دهند. پیش‌بینی‌شده در آینده نزدیک 10 درصد ثروت جهان را مدیریت خواهند کرد، بنابراین حوزه مهمی است که باید زیر نظر داشت.

استفاده از تجزیه‌وتحلیل، اطلاعات مهمی در اختیار شرکت‌های مدیریت سرمایه قرار می‌دهد که به ارائه پیشنهاد‌های سرمایه‌گذاری مناسب به مشتریان خود می‌پردازند. بسترهای سرمایه‌گذاری اجتماعی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد راهبردهای موفق سرمایه‌گذاری را بدون نیاز به پرداخت هزینه برای کارشناسان، کپی‌برداری کنند. فناوری ابزارهای مدیریت مالی را به‌شدت متحول کرده است. این ابزارها امکان ایجاد یک دید کلی و تجمیعی از حساب‌های مختلف می‌دهند. این ابزارها با محصولات سرمایه‌گذاری و دیگر منابع داده‌ای در حال ادغام شدن هستند تا یک دید سرتاسر از فرد و موقعیت مالی او در اختیار بگذارند.

در حال حاضر استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مختلفی در این زمینه در جهان شکل‌گرفته است. در سال‌های گذشته بورس هم موردتوجه فعالان اقتصادی قرارگرفته است و عامه مردم نیز در حال شناخت این دنیای جدید هستند. ماهیت غیرقابل‌پیش‌بینی سرمایه و سرمایه‌گذاری باعث می‌شود ابزارهای مختلفی خلق شود که هدف همه آنها کاهش زیان و افزایش سود سرمایه‌گذاری است. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک در ایران‌ هم باید شاهد رشد کسب‌وکارهای بازار سرمایه باشیم. این کتاب مانند کتاب اینشورتک قرار است در بهار امسال منتشر شود. این دو کتاب به محض انتشار درراه پرداخت ترجمه و آماده انتشار می‌شود.

۱۰.کتاب رگ‌تک / آخرین قلعه فتح نشده

رگ‌تک می‌خواهد آخرین قلعه‌هایی را فتح کند که فناوری تاکنون آنها را فتح نکرده است. امروزه شناسایی مبتنی بر کاغذ که در آن افراد باید گذرنامه و گواهینامه رانندگی در دست داشته باشند، کمی قدیمی شده است. شناسایی اشخاص به این روش‌ها هزینه‌بر است و علاوه ‌بر این، بخشی از جمعیت نمی‌تواند برای استفاده از محصولات خدمات مالی به این صورت اقدام کند. فناوری‌هایی مانند بیومتریک و زنجیره بلوک می‌توانند در فراگیرتر و کارآمدتر کردن شناسایی مورداستفاده قرار بگیرند. امنیت سایبری یک صنعت عظیم است که در کنار تجارت الکترونیکی ظهور کرده است. با حرکت بیشتر و بیشتر وجوه به‌صورت دیجیتالی، مجرمان سایبری روش‌های راحتی را برای ارتکاب به جرم و کلاه‌برداری از مردم، بدون نیاز به درگیر کردن خود به اقدامات خشونت‌آمیز، پیداکرده‌اند.

فناوری رگولاتوری پاسخ صنعت فناوری به مشکلات مرتبط با بهره‌وری است که به دلیل حجم بالای نیازمندی‌های مقرراتی نهادهای مالی شکل‌گرفته است. هدف آنها مدیریت ریسک به‌طور صحیح و حفظ پایبندی شرکت‌ها به قوانین است. در حال حاضر از رگ‌تک به‌عنوان انقلاب بعدی در حوزه صنعت خدمات مالی یاد می‌شود که در بیشتر مواقع برای کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی پایبندی به انبوه قوانین وضع‌شده پس از بحران مالی سال 2008، استفاده می‌شود. قوانین و پیش‌نیازها در صنایع مختلف بسیاری، به‌ویژه در بخش خدمات مالی، سخت‌گیرانه‌تر شده‌اند. این امر موجب نیاز به فناوری‌ای شده تا بتواند در سازگاری سریع با تغییرات قوانین و مقررات کمک کند. پروژه‌های مقرراتی به دلیل نیاز به مدیریت حجم بالای داده‌ها، پیچیدگی فرایندها و نیز ثبت اجباری اسناد، می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. صنایع متعددی ازجمله بخش خدمات مالی، دولت و قانون‌گذاری، محیط‌زیست، پوشش سلامت، مدیریت ریسک فروشندگان و حتی صنعت ماری‌جوانا به طرح‌های رگ‌تک نیاز دارند.

شرکت‌های فراوانی در بخش خدمات مالی وجود دارد که دارای تخصص‌های مختلفی هستند. ارائه‌دهندگان خدمات شناخت مشتری (KYC) و ضد پول‌شویی (AML) بر فناوری‌ای تمرکز دارند که می‌تواند در شناسایی اقتصادی مشتریان استفاده شود و اطمینان حاصل شود که از مشتریان به‌عنوان ابزاری برای پول‌شویی سوءاستفاده نمی‌شود. از ترونامی، کانتگو و کامپلای‌ادونتج می‌توان به‌عنوان برخی از این شرکت‌ها نام برد.

۱۱.کتاب قدرت بانکداری همراه / تنگنا

عنوان فرعی کتاب قدرت بانکداری همراه این است: «چگونه از انقلاب به‌وجودآمده در خدمات مالی خرد بهره‌مند شویم». کتاب «چگونه از انقلاب به‌وجودآمده در خدمات مالی خرد بهره‌مند شویم» به دست «سانکار کریشنان»، بانکدار حرفه‌ای و پیشرو در صنعت خدمات مالی نوشته شده است که به چالش‌ها و فرصت‌هایی می‌پردازد که مرتبط با جهان جدید موبایلی شده ماست. به‌ویژه اینکه کتاب به بررسی بانکداری موبایلی، پرداخت موبایلی و نیز تجارت موبایلی می‌پردازد و استراتژی‌هایی را نشان می‌دهد که به بانک‌ها در ارائه هرچه بهتر خدمات به مشتریان کمک می‌کند. کریشنان درباره کتاب می‌گوید: «زمانی که نگارش این کتاب را در دست گرفتم، متوجه شدم که در یک موقعیت دشوار گیر کرده‌ام.

می‌خواستم کتاب کامل و بر اساس تحقیقات دقیق باشد. به‌عنوان مدیر اجرایی کسب‌وکار شرکت، به ارزش تحقیق به‌شدت ایمان داشتم و این کار را سبک نشماردم. علاوه بر این می‌دانستم که در حال مسابقه با زمان هستم. علاوه بر ضرب‌الاجل ناشر، دنیای پیرامونم نیز به‌سرعت در حال تغییر بود. در آن شرایط تحت فشار می‌دانستم اگر نگارش کتاب بیشتر طول بکشد، درنهایت کتاب در زمان انتشار دیگر به‌روز نخواهد بود؛ بنابراین تلاش کردم این تعارض‌ها را حل کنم. تا جایی که ممکن بود سرعت عمل به خرج دادم تا در مدت‌زمان مختصر حدود شش ماه بتوانم تحقیقات را انجام دهم و نتایج تحقیقاتم را در سریع‌ترین زمان ممکن به‌صورت یک نثر مناسب درآوردم. نتیجه یک پکیج مخلوط است. اگر تم‌ها و موضوعات مطرح‌شده در کتاب برای شما جدید باشد، آنها را تازه و هیجان‌انگیز خواهید دانست.

اگر هم شما یک بانکدار یا سرمایه‌گذار حرفه‌ای هستید، ممکن است با خودتان بیندیشید که «من همین حالا هم خیلی از این‌ها را می‌دانم». اگر این فکرها به ذهن شما خطور می‌کند، از شما می‌خواهم به خواندن کتاب ادامه دهید. من تلاش کرده‌ام تنوع گسترده‌ای از موارد جالب‌توجه را از طیف گسترده‌ای از منابع در کتاب قرار دهم. بنابراین حتی اگر شما باتجربه‌ترین بانکدار دنیا هم باشید، به‌احتمال‌زیاد اطلاعات جدید و ارزشمندی را در این صفحات خواهید یافت.»

۱۲.کتاب بانک هوشمند / راهنمای نجات در دنیای رو‌به‌زوال

عنوان فرعی کتاب «بانک هوشمند» این است: «چرا برای بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، مدیریت پول مهم‌تر از انتقال آن است». بانک هوشمند، روندهای فناورانه نوظهور را پوشش می‌دهد و عناوینی از قبیل بزرگ‌داده، ترغیب و نوآوری را مطرح می‌کند و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را با هدف سودآوری بیشتر هدف قرار می‌دهد. همچنین به آنها نحوه استفاده مفید از فناوری‌های جدید را یاد می‌دهد. این کتاب، مسائل اصلی کنونی در حوزه صنعت بانکداری، دینامیک جدید رقابت، رشد کاربران گوشی‌های هوشمند و نیز فرصت‌های خدمات مالی موبایلی و بانکداری موبایلی را موردبررسی قرار می‌دهد. «ران شولین»، نویسنده کتاب، ۳۰ سال مشاور مدیریتی و تحلیلگر فناوری بوده است. او در «بانک هوشمند» تلاش می‌کند آینده فناوری و تأثیر آن بر فضای بانکداری در جهان را ترسیم کند.

مطالعه این کتاب به شما کمک می‌کند تصویر نسبتاً دقیقی از آینده به دست آورید و بدانید چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست. شولین در ابتدای این کتاب می‌نویسد: «اگر این کتاب را می‌خوانید احتمالاً یک بانکدار، کارمند موسسه مالی یا مشاور بانک و سایر مؤسسات مالی هستید یا در صنعت فین‌تک فعالیت می‌کنید یا شاید روزنامه‌نگاری هستید که خبرهای مربوط به خدمات مالی را پوشش می‌دهد. اگر این موارد شما را توصیف نمی‌کند، پس احتمالاً باید ارتباطی با من داشته باشید.» هدف این کتاب واضح و ساده است؛ ارائه مشاوره و راهنمایی به صنعت بانکداری که چگونه در مسیر تبدیل ‌شدن به یک صنعت قابل‌قبول و محترم و سودمند قدم بگذارد و چگونه با موانع و اختلالات پدید آمده در عرصه فناوری مقابله کنند. هنگام نگارش این کتاب، این صنعت سودمند است، اما واقعاً قابل‌احترام هم هست؟ درواقع نه، لزوماً سودآوری و احترام همراه هم نیستند.

به‌طور خلاصه این کتاب دراین‌باره است که چگونه به یک بانک «هوشمند» تبدیل شویم. هوشمند در توسعه اعتماد و روابط دوستانه با مشتری، هوشمند در استفاده از فناوری، هوشمند در چگونگی بازاریابی محصولات و خدمات و نیز هوشمند در کسب سود و گردش مالی. این کتاب توسط شبکه راه پرداخت و با حمایت شرکت توسن‌تکنو به‌زودی منتشر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.