راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ‌های ایرانی و بحران فیلترینگ

برای انجام عملیات فیلترینگ، دیتاسنترهایی مثل Digital Ocean و hetzner و OVH که خارج از ایران هستند و مشتری ایرانی زیادی دارند را بسته‌اند، به این دلیل که تعداد زیادی از سرورهای فیلترشکن روی این سرویس‌ها قرار دارند. از طرف دیگر سرویس‌هایی مانند cloud flare هم که بسیاری از سایت‌های ایرانی از آن سرویس می‌گیرند هم بدون وجود دلیل مشخص فنی بسته‌شده است.

به گزارش شنبه پرس، در پی صحبت‌هایی مبنی بر الزام عدم استفاده از تلگرام در کشور، ناخودآگاه تجربه نه‌چندان دور روسیه در رابطه با تلگرام در ذهن اکثر استفاده‌کنندگان از این شبکه اجتماعی مرور شد. امروز که روز موعود برای شروع عدم حضور تلگرام در زندگی روزمره مردم ایران است، این شبکه اجتماعی از روی سرویس‌های اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه برداشته شد که البته این ختم داستان نبود. بسیاری از سایت‌های داخلی مانند فرانش و تسکولو و حتی سایت لینکدین هم از دسترس خارج شدند و سایت‌های پراستفاده‌ای مثل دیجی‌کالا با سرعت بسیار پایین قابل‌استفاده هستند. البته شنیده می‌شود که تراکنش‌های مالی و پرداخت‌های آنلاین هم با اختلال مواجه شدند. در همین رابطه با محمد رهی، مسئول فنی شرکت هاست‌ایران و بنیان‌گذار استارتاپ زود شور گفتگویی داریم تا از نظر فنی علت این اتفاق را جویا شویم.

رهی در رابطه با مشکل پیش‌آمده می‌گوید: «مشکل اساسی تلاش برای فیلترینگ تلگرام است و راه‌های مختلفی که برای دور زدن این فیلترینگ وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از VPN و proxy است.»

رهی در ادامه توضیح می‌دهد: «برای انجام عملیات فیلترینگ، دیتاسنترهایی مثل Digital Ocean و hetzner و OVH که خارج از ایران هستند و مشتری ایرانی زیادی دارند را بسته‌اند، به این دلیل که تعداد زیادی از سرورهای فیلترشکن روی این سرویس‌ها قرار دارند. از طرف دیگر سرویس‌هایی مانند cloud flare هم که بسیاری از سایت‌های ایرانی از آن سرویس می‌گیرند هم بدون وجود دلیل مشخص فنی بسته شده‌است.»

هی می‌گوید: «مشکل مهم‌تری هم که وجود دارد این است که سایت‌هایی که SSL دارند و با https باز می‌شوند هم الان بسیار بسیار کند هستند. مثل digikala و…. نکته جالب در این موضوع این است که اگر SSL داشته باشید، به شما نماد اعتماد ۲ ستاره داده می‌شوند! ولی در حال حاضر برای اینکه تلگرام فیلتر شود، جلوی SSL را هم گرفته‌اند که همین موضوع باعث شده تا خیلی از سایت‌های ایرانی دچار کندی شدید شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.