راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زنجیره‌بلوک، روش محافظت و هویت‌سنجی ما را تغییر می‌دهند

فناوری زنجیره‌بلوکی در ابتدای راه است؛ با این حال نشانه‌هایی از پتانسیل بالای خود نشان داده است. فرقی ندارد که از بازارهای پرنوسان ارز رمزپایه خرید کرده باشید یا خیر؛ شما هنوز راه زیادی تا یادگیری و تحقیق در مورد اصطلاح فناوری بک‌اند پیش رو دارید. یادگیری و بررسی این راه به شما کمک خواهد کرد انقلابی در نحوه سازماندهی، ذخیره سازی، اعتبار دادن به اطلاعات مصرف‌کننده و سازمان بر پا کنید.

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های زنجیره‌بلوکی به استفاده از دفترکل غیرمتمرکز وابسته هستند. از دفتر کل غیرمتمرکز برای ردیابی و نظارت بر مالکیت دارایی‌های دیجیتال (بلوک‌ها) استفاده می‌شود و راهی ایجاد می‌کند تا بتوان با اشخاص غیر قابل اعتماد، بر ما سابقه دیجیتال مشترک، به توافق رسید. اين سابقه‌ دیجیتال مشترک، تغییرناپذیر و قابل اطمینان است؛ بنابراین هیچ داده‌ای نمی‌تواند به آسانی جعل یا کپی شود. یکی از موارد امیدوارکننده‌ استفاده از فناوری فوق، این است که ما می‌توانیم از پایه و اساس در نحوه مدیریت خود تغییر ایجاد کنیم و هویت‌های شخصی خود را ایمن سازیم. این خود یک مسئله پرسود برای تکنسین‌ها و کارشناسان صنعت است که روی زنجیر‌ه‌بلوک کار می‌کنند تا سرعت آن را برای رسیدن به مقیاس جهانی افزایش دهند. یک مسئله در این میان وجود دارد؛ اینترنت به مکانی بسیار امن و تأثیرگذار تبدیل شده؛ ولی روند حقیقی مدیریت هویت ما اصلاً و ابداً تغییری نکرده است.

ما هنوز به بخشی از روش‌های موروثی و سنتی مثل قلم و کاغذ برای حمایت از سازمان‌ و برخی از اطلاعات شخصی و مهم خود وابسته هستیم. با اینکه سیستم‌های مدیریت هویت در دولت‌ها و مناطق مختلف با هم متفاوت هستند، اکثر آنها سال‌ها از استانداردهای مدرن بهره‌وری عملیاتی عقب مانده‌اند؛ اما سؤال اینجاست که چرا؟ سیستم‌های قدرت متمرکز که ما آنها را در قالب دولت‌های بزرگ می‌بینیم، انگیزه کمی برای بهبود این روند دارند یا اصلاً انگیزه‌ای برای بهبود روند ندارند.

ما نه تنها با مشکل ضعیف بودن تجربه کاربری برای شهروندانی که نیاز دارند هویت خود را به روزرسانی با مدیریت کنند، روبه رو هستیم؛ بلکه می‌دانیم میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به به‌روزترین نسخه از سوابق شخصی خود دسترسی ندارند. عدم دسترسی و ناکارآمدی به شهروندان دنیا آسیب وارد کرده و آن‌ها را از مسیر کنترل زندگی شخصی خارج کرده است. این نقص و بی‌کفایتی هزینه‌های مالی و زمانی زیادی بر عموم مردم تحمیل کرده؛ اما هزینه‌ی اصلی مربوط به این است که دولت‌ها در حال حاضر چگونه از اطلاعات ما محافظت می‌کنند (با سیستم‌های هویت متمرکز هزینه بر و ناامن). هر وقت شما داده‌ها و اطلاعاتی را در یک مکان خاص ذخیره می‌کنید، مشکلات و آسیب پذیری‌های زیادی به وجود می‌آیند. مثال‌های برجسته زیادی در این مورد وجود دارند؛ هوم دیپو، جی. پی. مورگان، ای‌بی و اخیراً هم اکوئيفاکس. در نتیجه، خطرات متعدد و هزینه‌های حفاظت سایبری زیادی وجود دارند که این سازمان‌ها باید برای حفاظت از داده‌ها با آنها مقابله کنند.

حتی در صورت مقابله سازمان‌ها هم گزارش‌های متعددی از دولت‌ها در زمینه‌های کلاهبرداری و هک وجود دارد. ما در قبال یک سیستم مدیریت هویت که برای از هم نپاشیدن جامعه مدرن بسیار مهم است، مسائل امنیتی، حریم خصوصی و مالکیت را بررسی می‌کنیم. چیزی که نسل بعدی مبتکران از داشتن آن بسیار هیجان‌زده هستند، این است که ما می‌توانیم این فهرست مشکلات منفی با به کار گیری و پیاده‌سازی یک زنجیره‌بلوک حل کنیم.

ما از این زنجیره‌بلوکی به عنوان سیستمی واحد از سوابق برای مدیریت، سازمان‌دهی و حفظ اطلاعت شخصی خود استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، سیستم سلف‌کی، به سرعت یک زنجیره‌بلوکی بر اساس سیستم هویت دیجیتال بیرون داد که به اشخاص و کمپانی‌ها اجازه می‌دهد هویت دیجیتال خود را کنترل و مدیریت کنند. آن‌ها بسیار هوشمندانه، یک کلید هویت خودمختار طراحی کردند که دسترسی به محرمانه‌ترین و مهم‌ترین اطلاعات ما را فراهم می‌کند. این کلید هویت، جایگزین ناکارآمدی سیستم کنونی که متکی به گروه‌های میانجی است، می‌شود. من با ادموند لوول، مؤسس و مدیرعامل سلف‌کی ملاقات کردم. او می‌گوید سلف‌کی از شیوه‌ای متفاوت با مدیریت اطلاعات خصوصی و حریم خصوصی بهره می‌برد. آن‌ها مطمئن هستند که هیچگاه اطلاعات مشتری را از دست نخواهند داد، چراکه اصلاً این اطلاعات را ذخیره نمی‌کنند.

اما بر اساس گفته‌های لوول، آن‌ها علاوه بر رسیدگی به اشخاص خصوصی، یک بازار کامل نیر برای نهادهای شرکتی ایجاد کرده‌اند. تغییر راه و روش ذخیره اطلاعات و دسترسی به اطلاعات شخصی تنها نقطه شروع اقدامات جدید ما برای اعتبار دادن و نگهداری سوابق مالکیت است. اگر ما تمامی اطلاعات در مورد املاک، دارایی و بهداشت و سلامتی را در یک مکان يکپارچه داشته باشیم، می‌توانیم به آسانی هویت واقعی یک معامله را تصدیق کنیم. ما اکنون می‌توانیم مدرکی تأیید شده و معتبر داشته باشیم که نشان دهد سوابق مالکیت ما قانونی هستند. این تفکر می‌تواند جایگزین بسیاری از زیرساخت‌های جعلی و کلاهبرداری شود که ما به آنها در روندهای حیاتی جامعه مثل اعتبار مالی، مالیات و … وابسته هستیم. البته به یاد داشتن این نکته نیز مهم است که بخش‌های بزرگ اقتصاد ما اغلب اوقات نسبت به تغییرات مقاومت نشان می‌دهند. ما می‌توانیم دیدی طولانی مدت را در نظر بگیریم. در این دید، چنین پیشرفت‌هایی اجتناب ناپذیر خواهند شد و اجزای آینده دیجیتال را در کنار هم قرار خواهند داد. آیا باید هر چه سریع‌تر به پیشرفت‌ها دست یافت؟ این همان چالشی است که مارک زاکربرگ و ایلان ماسک به دنبال آن هستند.

منبع: روزنامه سازندگی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.