راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در انتظار پرداخت موبایلی کرایه تاکسی

نسیم سلطان‌بیگی؛ ماهنامه پیوست / برخی از اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی کرایه تاکسی بیش از یک سال و نیم است که در انتظار مجوزی از سوی تاکسیرانی برای فعالیت در پایانه‌های تاکسی هستند. مجوزی که تاکسیرانی در حال برنامه‌ریزی برای آن است و زمان دقیقی از صدور آن ارائه نمی‌دهد.

در این میان اما برخی از اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی کرایه تاکسی بر این باورند که تاکسیرانی در بازار آنها برای فون‌پی انحصار ایجاد کرده و دلیل آن را هم همکاری تاکسیرانی برای اجرای پایلوت این طرح با فون‌پی می‌دانند. طرح پایلوتی که به گفته آنها قرار بود دو هفته‌ای باشد و حالا بیش از پنج ماه است که همچنان ادامه دارد. این گزارش شرحی مفصل از همه آن چیزی است که در یک سال و نیم گذشته بر این اپلیکیشن‌ها رفته و تلاش کرده فراز و فرودهایی را که با تاکسیرانی داشتند به تصویر بکشد.

بحث پرداخت‌های خرد مانند کرایه تاکسی از طریق کیف پول‌های الکترونیکی چند سالی است که در زبان‌ها می‌چرخد و جامعه استارت‌آپی نیز بر همین اساس برای ارائه راهکارهایی در این زمینه اپلیکیشن‌هایی روانه بازار کرده است. اپلیکیشن‌های رسید،‌ کیف‌پی، پرداختم و فون‌پی از جمله اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی برای کرایه تاکسی به شمار می‌روند که برخی از آنها بیش از یک سال و نیم است به دنبال راهکاری برای ارائه محصول خود به بازار هستند و در این میان فون‌پی توانسته به گفته آنها «انحصار بازار را در دست بگیرد.»

ایمان محمدی، مدیر توسعه تجاری اپلیکیشن پرداخت «رسید»، در گفت‌وگو با پیوست از ابتدای این ماجرا می‌گوید: «یک سال و نیم پیش مدیرعامل سازمان تاکسیرانی آقای مظفر بودند. در آن زمان ما شروع به نامه‌نگاری با سازمان تاکسیرانی کردیم و اعلام کردیم آماده همکاری با آنها هستیم و می‌خواهیم سرویس پرداخت خرد در تاکسی‌ها راه‌اندازی کنیم. بحث ما این بود که با توجه به گستردگی کار برای کافه‌بازار که در آن زمان ۳۴ میلیون کاربر داشت و در حال حاضر به ۳۶ میلیون رسیده است می‌توانیم با توجه به همین گستردگی مشکل پرداخت خرد تاکسی را حل کنیم. بحثی هم که روی پرداخت‌های خرد وجود داشت فرایند ما را بسیار عملی می‌کرد. در فرایند ما هیچ هزینه‌ای به راننده، تاکسیرانی، بانک یا PSP و هیچ جای دیگری تحمیل نمی‌شد.»

مدیران اپلیکیشن رسید خواهان ارائه یک فرصت برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌شان شدند؛ اما مدیران وقت به آنها اعلام کردند که در حال برگزاری مناقصه یک call center هستند و فعلاً فرصت رسیدگی ندارند. مناقصه‌ای که حاصل آن به گفته محمدی تولد کارپینو بود. پس از این اتفاق‌ها میثم مظفر از تاکسیرانی رفت و شهریار افندی‌زاده به عنوان سرپرست تاکسیرانی انتخاب شد.

این بار جلسات با حضور سرپرست جدید برگزار شد. محمدی در این‌باره می‌گوید: «ما از ابتدای امسال دوباره شروع به مکاتبه با تاکسیرانی کردیم و به آقای افندی‌زاده اعلام کردیم که پیرو مکاتبات پیشین آمادگی داریم و اجازه دهید ما کارمان را انجام دهیم. ما اعلام کردیم که اگر می‌خواهید فرایند مناقصه‌ای یا هر کار دیگری انجام دهید، ما آمادگی داریم.»

اما به گفته او دو سه ماه پس از این گفت‌وگوها بود که سر و کله شرکتی به نام فون‌پی پیدا شد. مدیر توسعه تجاری اپلیکیشن «رسید» تاکید می‌کند که مستندات آنها نشان می‌دهد نزدیک به دو ماه از شروع به کار فون‌پی گذشته بود که شرکتی برای آنها ثبت شده است. او می‌گوید: «تاکسیرانی بیش از پنج ماه پیش به ما اعلام کرد که می‌خواهند دو هفته این طرح را به صورت پایلوت اجرا کند. یکی از مناطقی که قرار بود طرح پایلوت در آن اجرا شود پایانه آریاشهر بود که تاکسی‌ها در آن دستگاه POS نصب کردند و مزیت آنها این است که کارت شهروندی را هم می‌پذیرند و کارت شهروندی همان کارتی است که برای مترو و اتوبوس نیز استفاده می‌شود. در پایانه ونک هم اعلام کردند شرکت فون‌پی می‌تواند به صورت پایلوت پرداخت QR کد را اجرا کند.»

 

دو ماراتن تاکسیرانی و اپلیکیشن‌ها

پس از آن بار دیگر مسئولان اپلیکیشن رسید به سازمان تاکسیرانی رفتند و خواهان محول کردن بخشی از این اجرای پایلوت به اپلیکیشن رسید شدند. مدیران رسید بر این باورند که کفش آهنین پوشیده بودند و جلسات متعددی با مسئولان وقت تاکسیرانی برگزار کردند که در نهایت ثمری برای آنها در پی نداشته است و بر همین اساس هم آنها به این نتیجه رسیدند که سازمان تاکسیرانی نمی‌خواهد با آنها کنار بیاید. پس خودشان وارد میدان عمل شدند و به سراغ رانندگان رفتند و رسید را به آنها معرفی کردند.

در این فرایند آنها توانستند بیش از هشت هزار تاکسی را تجهیز کنند؛ اما این بار نوبت تاکسیرانی بود که به سراغ آنها بیاید و از آنها برای شروع فعالیت‌شان مجوز بخواهد. مجوزی که رسید مدت‌ها در پی آن دویده و به آن نرسیده بود. به گفته میرشمسی بازرسان سازمان تاکسیرانی به رئیس خط‌ها اعلام می‌کردند که فعالیت اپلیکیشن رسید غیرقانونی است و در ادامه می‌گوید: «در آن زمان حتی پروانه هوشمند تاکسی برخی از رانندگان را که از رسید، پرداختم یا کیف‌پی استفاده می‌کردند از آنها گرفتند. تنها اپلیکیشنی که در پرداخت QR کد مجوز داشت فون‌پی بود. در نتیجه در این فضا ما نتوانستیم فعالیت کنیم و تمام هزینه‌ای که کرده بودیم از بین رفت.»

پس از این فراز و نشیب‌ها در نهایت سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که رسید می‌تواند روی یک پایانه فعال شود. این در حالی بود که به گفته مدیران رسید در آن زمان فون‌پی یک منطقه را در اختیار داشت و به همین دلیل مدیران رسید به این تصمیم اعتراض کردند. آن‌ها می‌گویند: «بحث ما این بود که شرکت‌های خصوصی باید موقعیت برابر داشته باشند و ما از تاکسیرانی خواستیم این موقعیت را هم برای ما فراهم کند و اجازه کار در یک منطقه را به ما نیز بدهد و در نهایت تاکسیرانی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی با ما کار نخواهد کرد.»

محمدی در ادامه می‌گوید: «در پایانه‌های تاکسی رئیس خط‌ها به راننده‌ها اعلام می‌کردند که بر اساس دستور سازمان تاکسیرانی اگر راننده‌ای از اپلیکیشن رسید استفاده کند، با او برخورد خواهد شد.» پس از آن بار دیگر روند نامه‌نگاری‌ها آغاز شد و این بار نامه‌ها به حراست تاکسیرانی، شورای رقابت و هر جا که کمترین ارتباطی با موضوع مورد بحث آنها داشت سرازیر شد. آن‌ها در نامه خود اعلام کردند که یک شرکت خصوصی هستند و نمی‌خواهند سازمان تاکسیرانی فون‌پی یا شرکت دیگری را حذف کنند بلکه می‌خواهند خودشان هم فضای کار داشته باشند.

 

فضای عادلانه می‌خواهیم

در حال حاضر اپلیکیشن رسید تفاهم‌نامه‌ای با یک بانک امضا کرده که بر اساس آن تمام تضامین مورد نیاز تاکسیرانی از سوی بانک داده می‌شود. محمدی در این‌باره می‌گوید:‌ «در ابتدای مذاکره با ما تاکسیرانی اعلام کرد که باید تضامینی به آنها بدهیم اما مشخص نکرد که دقیقاً چه تضمین‌هایی را می‌خواهد. پس از آن ما اعلام کردیم هر تضمینی که تاکسیرانی، شهرداری یا دیگر نهادهای متولی احتیاج دارند به آنها می‌دهیم. خواست ما این است که در یک فضای عادلانه کار کنیم و اگر توان رقابتی داریم، برای این کار با مشتری طرف باشیم نه سازمان تاکسیرانی. مدلی که ما در حال پیاده‌سازی آن هستیم بسیاری از مسائلی را که بر سر کارمزد و دیگر موارد وجود دارد تسهیل می‌کند و کیف پولی که ما راه‌اندازی کردیم همان چیزی است که بانک مرکزی به آن خواهد رسید.»

یک راننده تاکسی پایانه آریاشهر که پیش از این قصد استفاده از سیستم رسید را داشته درباره برخورد تاکسیرانی با رانندگان به پیوست می‌گوید: «از سوی تاکسیرانی به ما گفتند این برنامه غیرقانونی است و خود تاکسیرانی دستگاه‌های کارتخوانی به ما داد تا از آنها استفاده کنیم. چند روزی است که دستگاه کارتخوان را جمع کرده‌اند و حکم فعالیت برخی از رانندگان را هم از آنها گرفته‌اند و با آنها برخورد کرده‌اند. ماموران سازمان تاکسیرانی برچسب‌هایی را که به شیشه چسبانده بودیم با کاتر کندند.»

 

قانون‌های نوشته‌شده و اجرانشده

در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در فصل نهم با موضوع تسهیل رقابت در ماده ۴۵ بند ج آمده است که قائل شدن شرایط تبعیض‌آمیز در معامله با اشخاص مختلف در وضعیت یکسان منجر به اخلال در رقابت می‌شود و ممنوع است. در ماده ۵۲ این قانون هم آمده است: «هرگونه کمک و اعطای امتیاز دولتی (ریالی، ارزی، اعتباری، معافیت، تخفیف، ترجیح، اطلاعات یا مشابه آن)، به صورت تبعیض‌آمیز به یک یا چند بنگاه یا شرکت که موجب تسلط در بازار یا اخلال در رقابت شود، ممنوع است.»

این در حالی است که چندی پیش در کانال رسمی تلگرام شرکت تاکسیرانی فیلمی منتشر شد که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان تاکسیرانی در آن اعلام می‌کند در حال حاضر حدود ۱۶ هزار راننده تاکسی آموزش‌های لازم را برای استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی و دستگاه‌های کارتخوان برای دریافت کرایه تاکسی دیده‌اند و در آن توضیح می‌دهد که برای پرداخت از طریق QR کد از اپلیکیشن فون‌پی استفاده کنید. گلایه‌ها از تاکسیرانی تنها به اپلیکیشن رسید محدود نمی‌شود. از ابتدای امسال اپلیکیشن کیف‌پی هم قصد ورود به این بازار را داشته که با برخوردهایی مشابه رسید مواجه شده است.

حامد میرشمسی، بنیان‌گذار کیف‌پی و مدیرعامل شرکت فناوران پارس‌یار، در این رابطه به پیوست می‌گوید: «پروژه کیف‌پی از سال ۹۴ شروع شد و در سال ۹۵ آماده بهره‌برداری بود. زمانی که ما کار بازاریابی و مذاکرات با تاکسیرانی را آغاز کردیم اسمی از فون‌پی در میان نبود. شرکت پارس‌یار که پروژه کیف‌پی از دل آن بیرون آمده از سال ۸۸ ثبت شده و این در حالی است که شرکت فون‌پی در ابتدای سال ۹۶ به ثبت رسیده و شرکت به محض تأسیس در شهر تهران شروع به بازاریابی کرده و پروژه گرفته است.»

او در ادامه انتقادهایش را درباره روند انحصاری که تاکسیرانی را مسبب آن می‌داند مطرح می‌کند و می‌گوید: «تاکسیرانی به شدت اصرار دارد که به کسی انحصار نداده است و با همه کسانی که در این حوزه فعال‌اند جلسه برگزار می‌کند و می‌گویند به ما خبر می‌دهند. در رسانه‌ها هم اعلام می‌کنند که انحصار ایجاد نکرده‌اند؛ اما حقیقت این است که در بازار برای فون‌پی انحصار ایجاد کرده‌اند و بازاریاب‌های فون‌پی تبلیغات ما را از تاکسی‌ها جمع‌آوری می‌کنند.»

به گفته او بازاریابان فون‌پی نامه‌ای را به رانندگان تاکسی نشان می‌دهند که در آن نوشته شده انحصار پرداخت با QR کد با فون‌پی است. مدیران کیف‌پی تاکید می‌کنند در صحبت‌هایی که با روسای خط داشتند متوجه شده‌اند رانندگان تهدید می‌شوند به اینکه اگر از سیستمی به جز فون‌پی در داخل تاکسی استفاده کنند، کارنامه‌شان باطل خواهد شد.

میرشمسی در این‌باره می‌گوید: «روسای خط و منطقه و ماشین‌هایی که در واقع نظارت بر تاکسیرانی را بر عهده دارند به رانندگان اعلام می‌کنند که اگر چیزی جز فون‌پی نصب کنند، جریمه خواهند شد و به این شکل فون‌پی تحت نظارت تاکسیرانی کاملاً در بازار به شکل انحصاری پیش می‌رود.» این در حالی است که رئیس سازمان تاکسیرانی این گفته را رد می‌کند و می‌گوید: «طی مدت دوماهه‌ای که من مسئولیت سازمان را بر عهده دارم احدی دستور به ضبط پروانه تاکسیران‌ها نداده است.»

 

شروع کار با ضرر مالی استارت‌آپ‌ها

سازمان تاکسیرانی در نامه‌ای مکتوب به کیف‌پی اعلام کرده است که فون‌پی به شکل پایلوت فعالیت می‌کند؛ اما مدیران کیف‌پی این سؤال را از مسئولان سازمان تاکسیرانی پرسیده‌اند که چرا در صورتی که شرکت آنها پیش از فون‌پی وجود داشته برای پایلوت انتخاب نشده و شرکتی که تأسیس آن ابتدای امسال بوده از اردیبهشت‌ماه وارد بازار شده است؟ سوالی که تاکنون به گفته آنها پاسخی دریافت نکرده است.

بنیان‌گذار کیف‌پی تاکید می‌کند: «در طول این یک سال ما بارها طرح‌مان را به روسا و معاونان سازمان تاکسیرانی ارائه دادیم و بسیاری از امکاناتی که روی فون‌پی بارگذاری شده دقیقاً امکانات ماست که در این مدت کپی شده و فون‌پی حتی توانسته سرویس‌های ارزش افزوده ما را هم به دلیل انحصاری که در بازار دارد پوشش دهد.»

این در حالی است که در فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در ماده ۴۵ بند ک تبصره یک آمده است که: «کسب و بهره‌برداری غیرمجاز از هر گونه اطلاعات داخلی رقبا در زمینه تجاری، مالی، فنی و نظایر آن به نفع خود یا اشخاص ثالث ممنوع است.»

میرشمسی درباره روند کنار گذاشته شدن آنها از سوی تاکسیرانی می‌گوید: «در طول دو تا سه هفته کل سیستم ما را از روی تاکسی‌ها جمع‌آوری کردند. در آن زمان ما تعدادی بازاریاب استخدام کرده و آموزش داده بودیم. بخش‌هایی را هم چاپ و پکیج‌های آموزشی تهیه کرده بودیم، اما از زمانی که فون‌پی وارد بازار شد ما را کنار گذاشتند.»

ابراهیم سوادی‌نژاد، مدیرعامل فون‌پی، معتقد است دلیل فراگیر شدن آنها در خطوط تاکسیرانی تعامل آنها با تاکسیرانی بوده است. او در گفت‌وگو با پیوست درباره روند شورع به کارشان در پایانه‌های تاکسی می‌گوید: «زمانی که با تاکسیرانی وارد مذاکره شدیم اجازه فعالیت به صورت پایلوت یک خط میدان ونک به دانشگاه الزهرا در پایانه خدامی را به ما دادند و ما دو هفته روی این خط فعالیت کردیم.»

او در ادامه می‌گوید: «پس از آن طی تعاملی که با تاکسیرانی داشتیم سه خط دیگر در پایانه ونک به ما داده شد و یک ماه با این سه خط کارمان را ادامه دادیم. پس از آن کل پایانه ونک به ما داده شد و اجازه فعالیت در آن را پیدا کردیم و در شهریورماه با کل پایانه ونک فعالیت‌مان را گسترش دادیم.» سوادی‌نژاد معتقد است فون‌پی تعامل تنگاتنگی با تاکسیرانی داشته و در هر پایانه‌ای که می‌خواستند در آن فعالیت کنند در ابتدا با تاکسیرانی هماهنگ می‌کردند و از سمت خود تاکسیرانی اجازه فعالیت در این خط‌ها به آنها داده می‌شد.

 

تعامل، رمز موفقیت فون‌پی و نه دیگران

مدیرعامل فون‌پی مشکل دیگر شرکت‌ها را نبود تعامل میان آنها و تاکسیرانی می‌داند و می‌گوید: «ما دغدغه‌های تاکسیرانی را درک کردیم و متوجه شدیم که تاکسیرانی متولی این قضیه است و ما باید با این متولی کارمان را پیش ببریم. تاکسیرانی آمار و ارقامی از ما خواست که در اختیار آنها قرار دادیم. این تعامل باعث شد از سوی خود تاکسیرانی، بازرسان، روسای خطوط و در نهایت رانندگان پذیرفته شویم.»

به گفته مدیران فون‌پی آن‌ها از اردیبهشت‌ماه با تاکسیرانی وارد مذاکره و خواستار قرار گرفتن اپلیکیشن فون‌پی از طریق یک بارکد در تاکسی‌ها شدند تا با نرم‌افزاری که از سمت مشتری دارند -که یک کیف پول است- مسافران حساب‌شان را شارژ و کرایه تاکسی را پرداخت کنند. در مدل برنامه‌نویسی آنها یک بارکد خاص به هر راننده اختصاص پیدا می‌کند و مبلغ از سوی مسافر به راننده پرداخت می‌شود. سوادی‌نژاد درباره مدل اجرایی فون‌پی می‌گوید: «ما در مدلی که تعریف کردیم پرشتاب پیش رفتیم. بر همین اساس هم سرعت گرفتیم و توانستیم رانندگان را راضی نگه داریم و از ما استقبال شد.»

این در حالی است که به گفته برخی از رانندگان خط انقلاب-ونک از سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه مبالغ کرایه دریافتی از مسافران از طریق اپلیکیشن فون‌پی به حساب آنها واریز نشده و آنها در مراجعه به تاکسیرانی برای پیگیری این موضوع با این پاسخ روبه‌رو شده‌اند: «این شرکت در مزایده برنده شده و ما این فعالیت را برون‌سپاری کرده‌ایم و در نتیجه به تاکسیرانی مربوط نیست.»

این در حالی است که برای انتخاب فون‌پی مزایده‌ای برگزار نشده است. در حال حاضر رانندگان تاکسی خط انقلاب-ونک برچسب فون‌پی را در تاکسی‌های خود برداشته‌اند و اعلام کرده‌اند تا زمان روشن شدن موضوع از فون‌پی استفاده نخواهند کرد. پیوست پس از اطلاع از این موضوع برای پیگیری آن از سوی مسئولان فون‌پی تلاش کرد با آنها ارتباط بگیرد، اما پاسخی از سوی آنها دریافت نشد.

 

تاکسیرانی به دنبال یک پلتفرم باز

علیرضا قنادان، رئیس سازمان تاکسیرانی، طی گفت‌وگو در یک گروه استارت‌آپی به این ابهامات این‌گونه پاسخ داد: «این پروژه (پرداخت توسط اپلیکیشن) قبل از زمان من شروع شده و اتفاقاً من با مدل ایجاد انحصار روی آن موافق نبودم. از نظر من باید یک قالب پلتفرم باز برای این مساله تعریف شود؛ یعنی روی یک پلتفرم باز، پذیرنده که راننده تاکسی باشد شناسایی شود و اپ‌های مختلف از این پلتفرم قابلیت پرداخت به راننده را داشته باشند.»

او بر این باور است که چالش بزرگ برای حضور چندین رقیب در حوزه پرداخت کرایه تاکسی سر این است که اگر تمام شرکت‌ها در بازار رقابت روی جذب پذیرنده (راننده) حضور پیدا کنند، به این معنی است که ۱۰ جور بارکد روی ماشین داشته باشیم و در ادامه در این‌باره می‌گوید: «در این صورت اولاً هر روز یک مکافات داریم در خطوط سر جنگ و جدال گروه‌های نصب بارکد. ثانیاً اعتماد راننده به این سیستم که به هزار مکافات به دست آمده از بین می‌رود. ثالثاً نمای ظاهری تاکسی بسیار زشت و غیرقابل تحمل خواهد شد.»

قنادان برای توضیح بیشتر این مشکلات مثالی می‌آورد و می‌گوید: «کسانی که با حوزه پرداخت آشنا هستند می‌دانند که شرکت‌های PSP در رقابت نادرست اولیه برای نصب دستگاه‌های POS و غفلت اولیه بانک مرکزی چه بلایی سر نظام پرداخت آورده‌اند که همین الآن هم نمی‌شود جمعش کرد. به جای اینکه پذیرنده کارمزد بدهد بانک کارمزد می‌دهد که مدل غلطی است و در حال حاضر نیز بانک مرکزی از ترس تبعات نمی‌تواند اصلاحش کند و در نتیجه آن هر مغازه‌ای ۱۰ دستگاه کارتخوان دارد.»

رئیس سازمان تاکسیرانی درباره برنامه این سازمان برای حل مشکلات به‌وجودآمده می‌گوید: «ما به دنبال پلتفرم باز پرداخت هستیم (تا یک بارکد روی تاکسی‌ها باشد) و می‌خواهیم بارکدها استاندارد باشند تا نیازی به هزار جور بارکد روی تاکسی‌ها نباشد. مطمئن باشید ما حتی اگر به هر دلیلی نتوانیم این پلتفرم را راه بیندازیم، فون‌پی را وادار خواهیم کرد که دسترسی به پذیرنده‌ها را به همه متقاضیان بدهد. ما یا خودمان پلتفرم باز را راه می‌اندازیم یا فون‌پی را وادار به باز کردن پلتفرمش می‌کنیم. این تعهدی است که فون‌پی در قبال زودتر وارد شدن خواهد داشت.»

 

کافه‌بازار تنها نیست

قنادان در این گروه استارت‌آپی اعلام کرد تاکنون با تمام شرکت‌های فعال در این زمینه به جز پرداختم جلسه داشته و تاکید کرد که قرار است جلسه‌ای تشکیل شود و با مدیران اپلیکیشن پرداختم نیز گفت‌وگو کند.

او در پاسخ به انتقادات جامعه استارت‌آپی و لطمه‌هایی که در این مدت به کسب‌وکار آنها وارد شده می‌گوید: «مشکل این است که حداکثر دغدغه شما (استارت‌آپ‌ها) سود کسب‌وکارتان است و دغدغه من علاوه بر سود کسب‌وکار همه شما هزار و یک چیز دیگر از جمله یک سرویس پایدار عمومی است که باید در مقابل میلیون‌ها شهروند از آن دفاع کنم و پاسخ بدهم. شکست این ایده برای شما نهایتاً یک تجربه کسب‌وکاری است و پس از آن سراغ ایده دیگر می‌روید، اما شکست این ایده برای من نابودی کورسوی امیدی است که بعد از مدت‌ها برای حل مساله پول خرد در تاکسی پیدا شده و ۱۰ سال است که در دستور کار سازمان بی‌پاسخ مانده است.»

او در ادامه با انتقاد از گفته‌های مدیران کافه‌بازار و اپلیکیشن رسید در فضای رسانه‌ای می‌گوید: «به من گزارش دادند که در ابتدا به مجموعه رسید هم خط پایلوت معرفی کرده‌اند اما شما از خط خودتان خارج شدید و به هشدارهای سازمان توجه نکردید و به همین دلیل به همه بازرسان دستور دادند اجازه فعالیت داده نشود. به من گفتند مدیران کافه‌بازار برای اجرای پایلوت همکاری خوبی نداشتند و مطمئن باشید من در آینده هم اجازه نخواهم داد کافه‌بازار در این حوزه تنها بماند و سایرین حتی کوچک‌ترین‌ها را حمایت خواهم کرد.»

قنادان در ادامه تیغ انتقادش را به سمت کافه‌بازار نشانه می‌رود و خطاب به آنها می‌گوید: «مشکل شما این است که با همین مشی و ادبیات نادرست سازمان‌های دولتی طرف خودتان را می‌ترسانید. من که آن موقع در سازمان نبوده‌ام و در انتخاب فون‌پی هم نقشی نداشته‌ام اما اگر همین حرکات و ادبیات را نداشتید، شاید الآن شما الگوی پایلوت بودید.»

 

زمان اجرای طرح مشخص نیست

رئیس سازمان تاکسیرانی در پاسخ به سوالی درباره زمان اجرایی شدن طرح مورد نظر سازمان برای فعالیت تمام اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت کرایه تاکسی اعلام کرد تصمیم در این‌باره تنها با سازمان تاکسیرانی نیست، زیرا بر اساس مصوبه «شورای پرداخت الکترونیک حمل و نقل»، که قنادان نیز عضوی از آن است، قرار است یکی از شرکت‌های آی‌تی زیرمجموعه شهرداری مسئولیت اجرای پروژه را بر عهده گیرد.

او تاکید می‌کند که سازمان تاکسیرانی برنامه‌ای برای ورود به جزئیات کسب‌وکارها ندارد و این کار را غلط می‌داند چون موجب خواهد شد که جلوی خلاقیت گرفته شود. قنادان بر این باور است که سازمان تاکسیرانی باید اطمینان حاصل کند که پلتفرم پایدار است و بازیگران برای ورود و ایده‌پردازی خلاقانه با رعایت تضامین لازم آزادند.

حالا بر اساس این گفته‌ها سازمان تاکسیرانی برنامه‌ای دارد که یک QR مشترکی را روی تاکسی‌ها قرار دهد و همه بتوانند از آن استفاده کنند؛ اما اینکه این برنامه چه زمانی قرار است اجرایی شود مشخص نیست و آنچه اتفاق افتاده این است که در این بازه شرکت فون‌پی اجازه فعالیت یافته و تاکسیرانی اجازه کار به هیچ شرکت پرداختی دیگری نمی‌دهد. اسناد گردآوری‌شده توسط پیوست نشان می‌دهد سهامدار شرکت فون‌پی همان شرکتی است که سهامدار کارپینو است و علیرضا قنادان پیش از آنکه رئیس تاکسیرانی شود رئیس هیات مدیره کارپینو بوده است.

به نظر می‌رسد همچنان ابهامات بسیاری در فضای پرداخت موبایلی کرایه تاکسی وجود دارد و با اتفاقات روزهای اخیر که منجر به پرداخت نکردن پول رانندگان از سوی فون‌پی شده، این موضوع پیچیدگی‌های جدیدی هم پیدا کرده است. این در حالی است که اپلیکیشن رسید و کیف‌پی مدعی‌اند می‌توانند سیستمی امن برای مسافران و رانندگان باشند که هیچ مشکلی در آن به وجود نیاید؛ اما باید همچنان منتظر ماند و دید در نهایت طرح جدید تاکسیرانی چه زمانی و با چه شمایلی به مرحله اجرا می‌رسد و با اجرای این طرح آیا آب خنکی از گلوی دیگر اپلیکیشن‌های پرداختی پایین خواهد رفت یا نه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.