خبر

چرا بیمه شخص ثالث محبوب نیست؟

صنعت بیمه سال‌های طولانی است که از زیان سنگین شخص ثالث می‌نالد در حالی که آمار مقایسه‌ای ۱۱ شرکت بیمه بورسی نشان می‌دهد این رشته بالفطره زیان‌ده نیست و ظاهرا آنچه بیمه‌گران تعهد تراشی‌های رنگارنگ برای آن می نامند، کشتی صنعت بیمه را به گل نشانده است.

به گفته فعالان صنعت بیمه افزایش هر ساله نرخ دیه که از سوی قوه قضائیه تعیین می‌شود، نه تنها زیان شرکت‌ها را هر سال بیشتر و بیشتر می‌کند که این بیمه نامه را به محصولی گران برای مردم تبدیل کرده و این نگرانی را به وجود آورده که بسیاری اساسا عطای خرید آن را به لقایش بخشیده و در مخاطرات و حوادث پیش روی رانندگی سرنوشت خود را به دست قضا و قدر بسپارند.

به گزارش روزنامه هفت صبح، این در حالی است که نگاهی به بخش‌های درآمد و هزینه رشته شخص ثالث نشان می‌دهد این رشته لزوما برای شرکت‌های بیمه زیان‌ده نیست. خبرگزاری فارس در این رابطه بخش ردیف بیمه اجباری شخص ثالث در گزارش فعالیت ماهانه ۱۱شرکت بیمه در سال مالی منتهی به ۹۶ را که در اختیار سازمان بورس قرار گرفته بررسی کرده و با مقایسه حق بیمه دریافتی اغلب شرکت‌ها و خسارت پرداختی آنها متوجه شده که بیشتر شرکت‌ها در فروش بیمه نامه شخص ثالث سود کرده‌اند، اما چرا صنعت بیمه از سنگینی زیان محصول پرفروشش می‌نالد.

مدیر بیمه‌های اتومبیل یک شرکت بزرگ بیمه‌ای این موضوع را ناشی از هزینه‌های سربار شده بر رشته شخص ثالث می‌داند و می‌گوید: «شرکت‌های بیمه از محل حق بیمه شخص ثالث باید ۱۰ درصد به وزارت بهداشت، سه درصد نیروی انتظامی، هشت درصد صندوق خسارات بدنی بپردازند و این به غیر از هفت درصد کارمزد و هزینه صدور است.»

به گفته او بالغ بر ۳۰درصد حق بیمه دریافتی شرکت‌ها به این شکل پیش خور شده است و به همین دلیل این رشته در اغلب شرکت‌ها زیانده است.

حبیب میرزایی، معاون نظارت بیمه مرکزی نیز پیش از این به خبرنگار فارس گفته بود: «صنعت بیمه دو نوع عوارض از محل بیمه نامه ثالث می پردازد. یک بخش عوارضی است که سالانه به نیروی انتظامی بابت هزینه کرد کاهش حوادث جاده‌ای و رانندگی پرداخته، آخرین رقم پرداختی صنعت بیمه در سال ۹۶ بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است و در بودجه سال ۹۷ نیز این رقم ۱۰ درصد افزوده و ۲۷۵ میلیارد تومان مصوب شد. او بخش دوم عوارض پرداختی را معادل ۱۰ درصد حق بیمه وصولی بیمه نامه شخص ثالث عنوان می‌کند که به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود.

جمع این عوارض سالانه ۱۰۵۰میلیارد تومان است و باید صرف هزینه درمان مصدومان حوادث رانندگی شود. به گفته میرزایی این در حالی است که سال ۹۵ سود کل صنعت بیمه ۷۳۰میلیارد تومان بوده است. به عبارتی، در حالی بیمه‌ها ۱۰۵۰ میلیارد تومان عوارض پرداخته‌اند که چیزی حدود ۱.۵ برابر سود کل صنعت بیمه عوارض پرداخت شده است. به گفته او، این در حالی است که اگر این پول در صنعت بیمه می‌ماند در ارتقا و رشد صنعت بسیار تاثیرگذار بود.

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

اتاق خبر راه پرداخت همه مطالب و خبر‌های مهم فین‌تک ایران را رصد و منتشر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

/* ]]> */