پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گرکانی نژاد از لزوم توجه شرکتهای صنعت پرداخت به فناوریهای نوین میگوید
مشاور بانک مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات با بیان اینکه تکرار زدگی آفت نوآوری است، گفت: «مهمترین موضوعی که صنعت پرداخت در سال ۹۷ باید مدنظر قرار دهد، فناوریهای نوین و تعریف رابطه هر شرکت با آن است.»
به گزارش ایبِنا، محمد گرکانی نژاد افزود: «شناخت مدل تجاری فناوریها نوین با توجه به فراگیر شدن پهنای باند اینترنت بر روی تلفنهای همراه هوشمند که مورد استفاده اکثریت مردم است امروز ضروری در صنعت بانکداری و پرداخت به حساب میآید.»
او اظهار داشت: «با توجه به امکان کلاد و امکاناتی که فناوری اینترنت اشیاء و دیگر فناوریهایی نوین در اختیار کسبوکارها قرار میدهند به تبع در صنعت پرداخت اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بانکها و شرکتهای پرداخت باید مدل درآمدی جدیدی را در این تغییرات نوآورانه برای خود تعریف کنند.»
این کارشناس صنعت پرداخت اذعان داشت: «بانکها و شرکتهای فعال در صنعت پرداخت باید جایگاه خود را در روند فناوریهای نوین بشناسند زیرا با تغییراتی که در این روند رخ میدهد ساختار فعلی به هم میریزد از اینرو بهتبع آن مدل تجاری و درآمدی بانکها و شرکتهای فعال در صنعت پرداخت نیز تغییر و دچار تحولاتی خواهد شد.»
انتظارات مردم از صنعت بانکی با ورود فناوریهای نوین افزایش یافته است
گرکانی نژاد خاطرنشان کرد: «اکنون اکثریت مردم جامعه از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند که در واقع هویت آنها بر روی گوشیهایشان قرار دارد بدین معنا که هویت هر فرد گوشی موبایل وی به حساب میآید که این تغییر منجر به ایجاد یکسری انتظارات از صنعت بانکی و پرداخت میشود که باید برآورده شود.»
او با بیان اینکه با ورود فناوریهای نوین سبک زندگی مردم تغییر یافته است، گفت: «بانکها و شرکتها در این بین باید برای خود مدل درآمدی جدیدی تعریف کنند و جایگاه خود در دنیای فناوریهای نوین را بازتعریف کنند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.»
گرکانی نژاد تأکید کرد: «مهمترین چالشی که هر بانکدار و مدیر یک شرکت فعال در صنعت پرداخت باید مدنظر قرار دهد چگونگی بهرهبرداری از پتانسیل شرکتهای استارتآپی و فینتکی و ورود به کدامین بخش از این طیف متنوع است.»
فعالیت در بخش نوآوری تنها به حوزه پرداخت متمرکز نشود
مشاور بانک مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات اذعان داشت: «بخش عمدهای از شرکتهای نوآور و فینتکی روی صنعت پرداخت متمرکز شدهاند البته طیفهای دیگری در این بخش وجود دارد که در صورتی که یک بانک و کمپانی بخواهد به طیفهای دیگر بپردازند باید مشخص شود که کجای آن میخواهد فعالیت کند.»
او افزود: «موارد گفتهشده از موضوعات پراهمیتی است که هر مدیر ارشد در حوزه صنعت بانکی و پرداخت با آن درگیر و در سال ۹۷ باید برایش جوابهای جدی داشته باشد زیرا اگر در سال جاری برنامه مدونی نداشته باشد در سال آینده دیگر نخواهد توانست با مدل فعلی کسبوکار فعالیت خود را ادامه دهد.»
گرکانی نژاد در خصوص ابلاغ بخشنامههای یاران و اصلاحیه آن از سوی بانک مرکزی گفت: «با ابلاغ این بخشنامه یکسری بازیگر جدید بهصورت رسمی وارد حوزه بانکی و صنعت پرداختشدهاند اما آنچه باید مدنظر قرارداد این است که اغلب فینتکها و شرکتهای استارتآپی، تنها حولوحوش پرداخت فعالیت میکنند در صورتی که موضوعات متنوعی وجود دارد که حتماً در حوزه نوآوری باید به آنها نیز پرداخته شود.»
کارهای تکراری به اسم نوآوری انجام نشود
او افزود: «چالش اصلی در این بخش، این است که نوآوری باید واقعی باشد زیرا به اسم نوآوری یکسری کارهای تکراری انجام میشود که به نظر من حرکت روی روندهای تکراری به نتیجه نمیرسد و هزینههایی به شرکتها بدون کسب دستاورد تحمیل میکند.»
گرکانی نژاد اظهار داشت: «ذات نوآوری ساختارشکنی در مدل کسبوکار است از اینرو صنعت فینتکها و استارتآپها با عنوان تخریبگر شناخته میشوند؛ البته این تخریب، سازنده است بدین معنا که تخریب میکند تا مدلهای جدید، پویا و جذابتری برای مشتری و درآمد بیشتر برای صاحبان ایده به دست آورد که کار بسیار مهمی است.»
ایجاد خدمات جدید با ساختارشکنی در نوآوری
او یادآور شد: «یکی از آفتها، تکرار زدگی است بدین معنا که به اسم نوآوری درگیری کارهای تکراری شویم که این خطر بزرگی است زیرا در نوآوری باید خدمات جدیدی با ساختارشکنی برای مشتریان ایجاد شود که مورد استقبال مصرفکنندگان نیز واقع شود.»
گرکانی نژاد با تأکید بر اینکه تکرار زدگی آفت نوآوری است، گفت: «بانکها و شرکتها در بخش نوآوری باید به صورت مستقل به دنبال افرادی بروند که صاحبان ایدههای نوآورانه هستند و هیچ مدل اثباتشدهای در این بخش وجود ندارد و تنها هوش، ذکاوت و توجه واقعی به قواعد و شناخت دقیق مدلهای تجاری آن بازار، تعیین میکند که تصمیمات هر شرکت فناورانه و موفق بوده است یا خیر.»
او افزود: «راهکار مشخص و فرموله شده برای موفقیت در اینجا وجود ندارد. البته یک سری روشهای استاندارد وجود دارد که مثال آن برگزاری رویدادهای مختلف برای جذب افرادی که دارای ایدههای نوآورانه هستند که بهصورت روش متداول در این بخش جاافتاده است. البته ذات کار نوآوری، فرمول ناپذیری است از اینرو شناخت و ارزیابی دقیق کسبوکارهای نوآورانه شاید بهترین راهکار در این بخش باشد.»