راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آذری جهرمی: کشور ما نمی‌تواند از معادلات و معاملات جهانی دنیا عقب بماند

رشد قابل توجه در استفاده از ارزهای رمز نگاری‌شده در سراسر دنیا باعث شد تا این موج به کشورمان هم وارد شود. چندی پیش بود که خبر از راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی توسط پست بانک به گوش رسید و حالا هم محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در تازه‌ترین گفتگوی خود به این موضوع اشاره کرده است. او بر این مساله تاکید کرده که اگر بخواهیم اقتصاد مؤثر و برون‌گرایی داشته باشیم باید به مباحث مربوط به فین‌تک توجه داشته باشیم.

بخشی از گفتگوی وزیر ارتباطات در ادامه آورده می‌شود.

 

آقای وزیر اخیراً صحبت از راه اندازی ارز دیجیتال کردید، چه شد که به این فکر افتادید و مبنای این تصمیم چه بود؟

همانطور که می‌دانید تکنولوژی تجاری و تجارت در حال تحول و رشد هستند، اگر شاخص‌های «فین‌تک» (فناوری مالی) را هم بررسی کنید متوجه می‌شوید که به طرز خیره‌کننده‌ای در حال رشد هستند. یکی از زیر مجموعه‌های آن نیز «ارز دیجیتال» است که رشد قابل توجهی هم در دنیا داشته است. طبیعتاً کشور ما هم نمی‌تواند از معادلات و معاملات جهانی دنیا عقب بماند و اگر بخواهیم اقتصاد مؤثر و برون‌گرایی داشته باشیم باید به این مباحث توجه داشته باشیم. ما سه راه بیشتر نداریم یا اینکه به این تکنولوژی‌ها بی‌توجه باشیم، یا اینکه صبر کنیم این موضوع هم مانند موضوعات دیگر بیایید و ما را با خودش ببرد و به قولی ما را استحاله کند، یا اینکه به صورت فعالانه در نقطه آغاز و شروع به آن ورود کنیم.

دیدگاه ما نسبت به این موضوع این بود که حضور فعالانه‌ای داشته باشیم و بتوانیم ابتدا موضوع را بشناسیم و به مسئولان معرفی کنیم. از سوی دیگر این یکی از حوزه‌هایی است که دانش مردم بعضاً در واقع از دانش متولیان آن برتر است. یکی از خصلت‌های اقتصاد دیجیتال که فین‌تک یکی از زیرمجموعه‌های آن است، بحث ترکیب خدمات بین‌بخشی است. یعنی در اقتصاد دیجیتال همه بخش‌ها به یکدیگر دیگر همانند یک چسب متصل می‌کند و اتصال این‌ها فناوری اطلاعات و تکنولوژی است. ما از این بعد که بیاییم و به لحاظ تکنولوژی این راه حل را پیاده‌سازی کنیم تا کسانی که دست‌اندرکار این مقوله هستند بتوانند با آن آشنا شوند و در خصوص آن مقررات‌گذاری و تصمیم‌گذاری لازم را انجام دهند. به همین دلیل ما سعی کردیم صبر نکنیم و از همین رو کار را پیش بردیم زیرا طبیعتاً تأثیر به سزایی بر مدل‌های تبادلاتی در کشور به وجود خواهد آورد.

 

این موضوع در چه مرحله‌ای است؟

ما فراخوان دادیم و درخواست کردیم افرادی که در این حیطه فعالیت بالایی دارند خودشان را معرفی کنند و سوابقی که در این زمینه دارند را اعلام کنند. به هر حال متولی این موضوع بانک مرکزی است و ارز هم به بانک مرکزی مرتبط می‌شود. در واقع پژوهشگاه ما و پژوهشگاه پولی و مالی در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند که بتوانند از بُعد تکنولوژی و از بُِعد پولی‌ومالی مسئله را بررسی و به یک راه‌حل نهایی برسند. پست‌بانک یا بانک واسط بین حوزه تکنولوژی و حوزه بانکی در این زمینه حتماً مؤثر است. اکنون شرکتی مراجعه و در فراخوان حضور پیدا کرده است و نمونه‌ای از ارز کامل را پیاده‌سازی کرده و حتی نظام اتصال‌سازی آن با ارزهای دیگر مانند بیت‌کوین و غیره را هم طراحی و پیاده‌سازی کرده است. این فراخوان ما باعث شده تا فعالین این عرصه مراجعه و طرح‌های خود را ارائه کنند.

 

بعد از بحث ارزی که شما مطرح کردید، رسانه‌های غربی اعلام کردند که ایران می‌خواهد این ارز را راه‌اندازی کند چون به واسطه تحریم‌ها دسترسی به دلار و می‌خواهد از این طریق به بازرهای بین المللی دست پیدا کند. آیا واقعاً این موضوع در تصمیم‌گیری شما مؤثر بود؟

به طور کلی ارزهای دیجیتال خصلت‌شان بر این است که غیرمتمرکز هستند و نظارت هیچ نهادی از جمله بانک مرکزی هم بر آن‌ها حاکم نیست. پس قابلیت دور زدن تحریم نه تنها با ارز دیجیتالی که ما می‌خواهیم به راه بیاندازیم بلکه با هریک از ارزهای دیجیتالی که امروزه وجود دارد هم فراهم است، زیرا بر آن‌ها نظارت بانک‌مرکزی‌ایالات‌متحده وجود ندارد. این یکی از خصلت‌های ارزدیجیتال است که در کنار فرصت‌هایش می‌تواند تهدیدهایی را هم به دنبال داشته باشد. برخی از تبادلات مالی برای پولشویی و امثال آن استفاده می‌شود که هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد. البته بر سر این موضوع مقداری بزرگ‌نمایی هم می‌شود. در کشورهایی که ارز دیجیتال پیاده‌سازی شده و در حال تبادل و جریان است، میزان پولشویی گزارش شده بسیار کم است.

ما اکنون یک نمونه آزمایشی از ارز دیجیتالی را در حال پیاده‌سازی کردن هستیم و می‌خواهیم میان دو مجموعه آن را پیاده‌سازی کنیم و فاز شناخت آن را در کشور برای مسئولین جا بیاندازیم. موضوعی که ما این روزها در خصوص ارز دیجیتال با آن مواجه هستیم، نظام ارز و مدل‌های متفاوت آن است. برخی از ارزهای دیجیتال فاقد نظارت مشخص هستند اما برخی از آن‌ها دارای پشتیبان هستند، مانند کاری که اکنون کشور مالزی انجام می‌دهد و می‌گوید مثلاً من طلا را به عنوان پشتوانه آن می‌گذارم، یا ونزوئلا که اعلام کرده نفت را به عنوان پشتوانه آن قرار می‌دهد. برخی هم مانند بیت کوین فاقد پشتوانه هستند و نظام آن، نظام عرضه و تقاضا است. اکنون در قوانین فقهی بعضاً برخی از علما طی نظرات غیر رسمی که عنوان کرده‌اند، می‌گویند آن چیزی که فاقد پشتیبانی باشد از لحاظ فقهی معامله آن ایراد و اشکال دارد.

امروزه بیت‌کوین مانند کالا فروخته می‌شود. می‌گویند ارز آن این اندازه است و همه می‌روند صرافی‌های که قابلیت تبدیل دلار یا ارز دیگری را به بیت‌کوین دارند و مبادلات ارزی خود را انجام می‌دهند.

منبع: پایگاه خبری جماران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.