راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی بر مزیت‌های سامانه‌های فروشگاهی

بی شک مالیات از سالم‌ترین منابع تأمین هزینه‌های دولت به‌ شمار می‌آید، بر همین اساس در سال‌های اخیر دولتمردان جایگاه خاصی را برای مالیات پیش بینی کرده و همواره در تلاشند که به توسعه و گسترش پایه‌های جدید مالیاتی دست یابند.

به گزارش ایران اکونومیست، نظام مالیات بر ارزش افزوده یکی از پایه‌های جدید مالیاتی است که اجرای آن از نیمه دوم سال 1387 با مشمول قرار دادن بخش محدودی از فعالان اقتصادی در مرحله نخست آغاز شد.

نظر به اینکه اجرای صحیح نظام مالیات بر ارزش افزوده مستلزم یک سری ملزومات و مقدمات از جمله استقرار صندوق فروش است، به همین دلیل مسئولین و دست اندر کاران این نظام تاکید خاصی به استفاده و بهره مندی فعالان اقتصادی از این وسیله (صندوق فروش) مبذول داشته‌اند.

صندوق فروشگاهی به رایانه کوچکی گفته می‌شود که دارای نرم افزار فروشگاهی بوده و به منظور ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگهداری هزینه و موجودی کالا در یک واحد صنفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بعضی از واحدهای شغلی نیز در کنار صندوق فروشگاهی از یک بارکد خوان، کشوی پول و چاپگر فیش جهت تسریع امور کاری خود و همچنین مدیریت بهتر استفاده می‌شود.

هدف از به کارگیری سامانه فروش این است که مدیریت خرید، فروش، هزینه، موجودی کالا، ارائه انواع گزارش‌ها جهت تصمیم گیری بهتر یا تهیه یک آمار مشخص، تسریع و بهبود روند فروش و در نهایت صدور الکترونیکی فاکتور فروش است.

حال به برخی از مزایا و قابلیت‌های دیگر یک صندوق فروشگاهی یا سامانه فروش اشاره می‌کنیم؛ سرعت در پردازش محاسبات، صرفه جویی در زمان، ارائه انواع گزارشات مدیریتی، صرفه جویی در هزینه‌ها، امکان شناسایی اقلام خاص، افزایش دقت و نظم در امور کاری، کاهش درصد اشتباه به پایین‌ترین حد.

بر همین اساس هر سال با توجه به اولویت‌های در نظر گرفته شده از سوی سازمان مالیاتی تعدادی از صنوف ملزم به نصب اینگونه صندوق‌ها شده‌اند که بالطبع دستاوردهایی برای آنها به همراه خواهد داشت که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود: شفافیت در مبادلات تجاری اعم از درآمدها و هزینه‌ها، استفاده از مشوق‌ها و تسهیلات مالیاتی، کاهش اختلاف مودیان با ادارات امور مالیاتی، کاهش فرایند قطعیت مالیات.

اهمیت این موضوع تا به آنجاست که قانونگذار حتی در بازنگری قانون مالیات‌ها مصوب 94/4/31 به این موضوع تاکید کرده است که در زیر به آن اشاره می‌شود؛ مودیان مالیاتی موضوع این ماده موظفند از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه استفاده کنند.

معادل هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات فوق اعم از نرم افزاری و سخت افزاری از مالیات قطعی شده مودیان مزبور در اولین سال استفاده و یا سال‌های بعد آن قابل کسراست.

سازمان امور مالیاتی موظف است به تدریج و براساس اولویت، اشخاص مشمول حکم این تبصره را تعیین کند و تا شهریور ماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام و از ابتدای فروردین ماه سال بعد از آن اعمال کند.

معادل 10 درصد از مالیات ابرازی عملکرد مودیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده‌اند مشروط به رعایت آیین نامه اجرائی مربوط، برای مدت دو سال اول بخشوده می‌شود. عدم اجرای حکم این تبصره موجب تعلق جریمه‌ای به میزان دودرصد فروش است.

در خاتمه یادآور می‌شود فعالان اقتصادی که ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش هستند در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور نمی‌توانند از تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی مقرر در قانون بهره مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.