موبایل

نقش مهم عابربانک‌ها در عصر بانکداری موبایلی

نوشته شده توسط اتاق خبر راه پرداخت

عصر دیجیتال منجر شده است که دارندگان کارت‌های بانکی کمتر به شعب فیزیکی مراجعه کنند و بیشتر به گزینه‌های راحت‌تر برای انجام تراکنش‌هایشان تکیه کنند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک، در عصر گوشی‌های هوشمند، شاهد افزایش قابل توجهی در استفاده از بانکداری موبایلی هستیم. دارندگان حساب‌های بانکی که زمانی وابسته به شعب فیزیکی بانک‌ها بودند، اکنون از گوشی‌های موبایل و لپ تاپ‌هایشان برای انجام تراکنش‌های متعدد استفاده می‌کنند. و به نظر می‌رسد که هر هفته سیستم‌های پرداخت جدیدی به بازار ارائه می‌شود.

بر طبق تحقیقات، متداول‌ترین شیوه‌ی تعامل با بانک یا موسسات اعتباری، همچنان شعب فیزیکی است که در حال حاضر ۸۴ درصد از مشتریان بانکی در طول ۱۲ ماه گذشته از آن استفاده کرده‌اند.

با اینحال، عصر دیجیتال منجر شده است که دارندگان کارت‌های بانکی کمتر به شعب فیزیکی مراجعه کنند و بیشتر به گزینه‌های راحت‌تر برای انجام تراکنش‌هایشان تکیه کنند.

جدای از علاقه‌ی روز افزون مشتریان به تعامل با بانک از طریق فضای دیجیتال، راحتی استفاده از عابربانک‌ها همچنان مشتریان را ترغیب می‌کند که از آنها به عنوان گزینه‌ا‌ی راحت برای دریافت پول نقد و دسترسی به حسابشان استفاده کنند.

مطالعه‌ اخیری از Raddon Research Insights نشان می‌دهد که استفاده از عابربانک‌ها توسط دارندگان کارت‌های بانکی که از بانکداری موبایلی نیز استفاده می‌کنند افزایش یافته است. اینجا ما پنج دلیل را ذکر کرده‌ایم که چرا استفاده کنندگان از بانکداری موبایلی از عابربانک استفاده می‌کنند:

  • استفاده از عابربانک‌ها برای کاربران موبایلی راحت است.
  • در گذشته، محصولات و خدمات جدید توسط نامه یا از طریق تلفن معرفی می‌شدند. امروزه، کاربران بانکداری موبایلی از خدمات و محصولات جدید از طریق گوشی‌های موبایل یا کامپیوترهایشان آگاه می‌شوند.
  • کاربران می‌توانند به سادگی اپلیکیشن یا وب سایت موسسه مالی خود را باز کنند و از آخرین پیشنهادات باخبر شوند.
  • دارندگان حساب این نوع از راحتی را در تمامی جنبه‌های بانکداری انتظار دارند.
  • بیشتر تراکنش‌ها، شامل موجودی حساب، انتقال وجه و دیگر درخواست‌ها برای محصولات یا خدمات را می توان از طریق اپلیکیشن‌های بانکداری موبایلی دریافت کرد.

اما موردی وجود دارد که اپلیکیشن‌های موبایلی و دسترسی آنلاین به حساب بانکی قادر به انجام آن نیست؛ پول نقد. اخیرا گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد ۷۹ درصد از جواب دهندگان به پرسشنامه‌ مشخصی تاکید کرده‌اند که دسترسی به عابربانک‌های بدون کارمزد «بسیار مهم» و «ضروری» است.

برای دسترسی راحت و سریع به پول نقد، کاربران بیشتر تمایل دارند به راحت‌ترین و سریع‌ترین راه حل موجود، یعنی همان عابربانک‌ها، رجوع کنند.

تکامل تکنولوژی عابربانک

استفاده‌ اولیه مشتریان از عابربانک هنوز برای دریافت پول نقد است، اما این رویه در حال تغییر است. بسیاری از عابربانک‌های جدیدتر خدمات گسترده‌تری را به مشتری پیشنهاد می‌دهند. خدماتی چون سپرده‌گذاری پول نقد یا واگذاری چک، تراکنش‌های بدون کارت، پرداخت‌های فرد به فرد و نقد کردن چک. دارندگان کارت‌های بانکی نیز از این تغییرات آگاهند.

در حقیقت، دارندگان کارت‌های بانکی اذعان داشتند که تمایل دارند کاربردهای بیشتری را در عابربانک‌ها مشاهده کنند.

دسترسی بدون کارت از ویژگی‌های عابربانک‌های جدید است که بسیاری از کاربران موبایلی بطور فزاینده‌ای بر آن تکیه دارند. موسسات بزرگی همچون ولز فارگو، بانک آمریکا و جی‌پی مورگان تراکنش‌های بدون استفاده از کارت را به عابربانک‌هایشان اضافه کرده‌اند.

مادامی‌که این توانایی‌های جدید بکار گرفته می‌شود، عابربانک‌ها بیشتر از پیش کاربر پسندتر می‌شوند.

عابربانک‌ها و تجربه همه کاره یا omnichannel

تمایل کمتر مردم به حضور در شعب فیزیکی بانک‌ها در میان کاربران موبایلی به معنی فرصت‌های کمتر برای موسسات مالی به جهت ارتباط رو در رو با مشتریان است. این باعث می‌شود که پیغامرسانی دیجیتال از طریق کانال همه کاره بسیار ضروری شود.

بعضی از عابربانک‌های پیشرفته می‌توانند این خلاء ارتباطی را پر کنند. این سیستم‌ها راه جدیدی را به بانک‌ها و موسسات اعتباری اضافه می‌کنند تا از طریق آن بتوانند پیشنهادات ویژه، یادآوری مراسم‌ها و دیگر پیغام‌ها را نمایش دهند و این پیغام را مستقیما به کاربر ارائه کنند.

ترجیح بیشتر کاربران موبایلی به خدمات سلف سرویس (خودکار)

گزارشی از موسسه MIR نشان می‌دهد که کاربران بطور روز افزونی به سیستم‌های خودکار جذب می‌شوند؛ سیستم‌هایی که عابربانک نیز بخشی از آنهاست.

این گزارش از بیشتر از ۳۰۰۰ فرد بالغ دارنده حساب مالی سوال کرده بود. از این مشارکت کنندگان، دارندگان گوشی‌های هوشمند بیشتر از خدمات خودکار استفاده می‌کردند؛ ۶۷ درصد از کاربران موبایل در مقایسه با ۶۰ درصد از تمامی جواب دهندگان.

موسسات مالی نیز به عابربانک‌ها علاقه دارند

پشتیبانی از شبکه عابربانک در مقایسه با حفظ و نگهداری شعب فیزیکی از هزینه کمتری برخوردار است. و مادامیکه استفاده از شعب فیزیکی در حال کاهش است، عابربانک‌ها را می توان به عنوان شاهراهی قابل اتکا برای حفظ جایگاه فیزیکی شعب و موجودیت پول نقد در نظر گرفت.

بانکداری موبایلی و ماندگاری آن

در حالی که گوشی‌های هوشمند روز به روز از محبوبیت و گستردگی بیشتری برخوردار می‌شوند، مشتریان بطور فزاینده‌ای به استفاده از تکنولوژی و یکپارچه کردن آن با زندگی روزانه‌شان تکیه می‌کنند. مشتریان بانکی به دنبال انجام هرچه راحت‌تر امور خود هستند و گزینه‌هایی چون عابربانک و خدمات سلف سرویس را ترجیح می‌دهند.

با داشتن عابربانک‌های پیشرفته‌تر و کاربردی‌تر، می‌توان از این دستگاهها به عنوان نقاط تماس با ارزشی برای موسسات مالی و مشتریان  بانکداری موبایلی استفاده کرد.

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

در اتاق خبر راه پرداخت ما همه خبر‌های قابل انتشار مربوط به صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران را در راه پرداخت منتشر می‌کنیم. ما در راه پرداخت تلاش می‌کنیم بیش و پیش از خبررسانی، تحلیل ارائه کنیم. اما مخاطبان ما می‌توانند از طریق اتاق خبر در جریان مهم‌ترین رویدادها و روندها هم قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

/* ]]> */