راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا در سال 1397 رگولاتور مالی و مخابرات به همگرایی می‌رسند؟

ماهنامه عصر تراکنش / اپراتورهای مخابراتی و بانکی‌ها معمولا رابطه خوبی ندارند. هر کسی که در جایگاه اپراتور می‌نشیند، معمولا خیلی زود با سیستم بانکی شاخ تو شاخ می‌شود. بانکی‌ها هم دل خوشی از اپراتورها ندارند. این ماجرا محدود به ایران نیست و همه جای دنیا درصدی از این ماجرا وجود دارد.

در روزهای زمستانی سال 1396 رابطه کج‌دار و مریز بانک مرکزی و وزارت ارتباطات نقطه‌عطفی را پشت سر گذاشت. محور این ماجراها هم USSD بود. اپراتورها در سال‌های گذشته در همه طرح‌هایی که در زمینه بانکداری و پرداخت پیش برده‌اند، شکست خورده‌اند و تنها جایی که اندکی توانسته‌اند جلو بیایند USSD بود. این کانال ناامن که می‌تواند با زمینه‌سازی برای افشای اطلاعات بانکی مردم مخاطره‌ بزرگی به مردم ایران تحمیل کند، این روزها مورد حمایت شارژفروش‌هاست و شارژفروش‌ها هم حمایت اپراتورها را دارند و اپراتور هم فعلا حمایت وزیر را.

وزیر هم سعی کرده تا می‌تواند از آنها دفاع کند. برخی این روزها این ایده را در سر می‌پرورانند که انحصار بانک مرکزی را زیر سوال ببرند؛ غافل از اینکه در همه دنیا نظارت بر امور مالی در انحصار بانک‌های مرکزی است. حالا باید دید که این رابطه در سال 1397 به کجا می‌رسد. طبیعی است که ارتباط اثربخش این دو نهاد به نفع همه مردم ایران است؛ منتها هر دو طرف دغدغه‌هایی دارند که شاید به این زودی‌ها نتوانند به توافق برسند.

عکاس: مانی لطفی‌زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.