راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راز موفقیت باهمتا در جذب سرمایه‌گذار خارجی

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ هفته‌نامه شنبه / ماه گذشته روزهای پرسروصدایی برای بانکداری و پرداخت ایران بود و در هیاهوی خبرها خبر مهم جذب سرمایه باهمتا کم‌تر دیده شد. فارغ از حجم سرمایه، روش و مسائل فنی مالی، نفس این‌که باهمتا توانسته سرمایه غیر ایرانی جذب کند و مهم‌تر از آن این موضوع را تا حد زیادی شفاف اعلام کرده را می‌توان تا حدودی نقطه عطفی در فین‌تک ایران دانست.

شاید برخی بگویند من ماجرا را بزرگ‌تر از آن چیزی که هست می‌بینم. تصور می‌کنم این تاریخی است که فین‌تک ایران وارد فصل جدیدی خواهد شد. در هیاهوی خبرهای هفته گذشته متنی هم دست‌به‌دست شد که مربوط به یکی از جوانان استارت‌آپی ایران بود که عطای در ایران ماندن را به لقایش بخشیده بود و ترجیح داده بود برود در خارج از ایران کار کند. بعداً به‌تفصیل درباره پرت‌وپلاهایی که در آن متن بود صحبت می‌کنم. منتها الان در یک مقایسه ساده می‌خواهم بگویم که در ایران ماندن و کار کردن سختی‌هایی دارد که خوب است بتوانیم بر روی مسیر درست بیشتر تأکید کنیم. در ادامه چند نکته مثبت درباره باهمتا را ازنظر خودم بیان می‌کنم که شاید به کار بقیه هم بیاید.

 

۱. نرم‌افزاری که فقط یک کار می‌کند

به نظرم مهم‌ترین نکته درباره استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران این است که شاید نتوانند بر روی نوآوری تأکید کنند و مهم‌ترین نوآوری که می‌توانند داشته باشد تمرکز بر بازارهای محدود یا به قول علمای مدیریت «نیچ مارکت» است. نه ازنظر فناوری و نه ازنظر زیرساخت فنی هیچ‌کدام از استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران توان این را ندارند که در اکوسیستم بانکداری و پرداخت ایران نقش یک برهم زننده را بازی کنند. منتها آن‌ها می‌توانند بر بازارهای محدودی تمرکز کنند و شاید این شانس را داشته باشند که به‌مرور رشد کنند. پیش‌ازاین شرکت آپ که امروز در بورس حضور دارد همین مسیر را طی کرد. آن‌ها با تمرکز بر برندینگ، تبلیغات و بازاریابی گسترده توانستند به یکی از مهم‌ترین کسب‌وکارهای پرداخت ایران تبدیل شوند.

باهمتا ازنظر من تمرکز خوبی بر کاری که انجام می‌دهد دارد. باهمتا تمرکزش را بر روی انتقال پول گذاشته و بچه‌های باهمتا با هوشمندی امکانات این اپلیکیشن را بیش از حد زیاد نکرده‌اند. حتی اگر در مواردی ایده‌ای داشتند که تا حدودی با ساختار باهمتا متفاوت بوده آن را در اپلیکیشنی جدا ارائه کرده‌اند. به نظرم اپلیکیشن‌ها یکی از این دو راه را باید انتخاب کنند: اپلیکیشنی جامع که همه کار می‌کند و اپلیکیشنی که فقط یک کار را به‌صورت عالی انجام می‌دهد.

 

۲. شخص میلاد جهاندار و فعالیت پیوسته رسانه‌ای او

در کنار برادران امیری و چند نفر دیگری از بچه‌های استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران، میلاد جهاندار جزو فعال‌ترین بچه‌های این اکوسیستم ازنظر رسانه‌ای است. بسیاری از بچه‌هایی که در فضای استارت‌آپی ایران فعالیت می‌کنند شناخت اندکی نسبت به رسانه و تولید محتوای رسانه‌ای دارند. یکی دو تجربه بد رسانه‌ای با یکی دو رسانه بد هم باعث می‌شود همه رسانه‌ها را سروته یک کرباس بدانند و سعی کنند از رسانه‌ها فاصله بگیرند یا حتی گاهی به تقابل با رسانه‌ها بپردازند. رسانه یک چاقوی دو لبه است که نه خوب است و نه بد. بهره‌برداری از آن‌هم پیچیدگی دارد و نیاز به دانش و مهارت نسبتاً بالا. میلاد چه از طریق فعالیت‌هایش در انجمن فین‌تک و چه از طریق حضور مستمر در رسانه‌ها سعی کرده هم پرسنل برندینگ خودش را تقویت کند و هم از این موضوع برای توسعه کسب‌وکارش استفاده کرده است.

 

۳. جذب نیروهای خبره و کاربلد و علاقه‌مند به فضای استارت‌آپی به‌عنوان شریک و هم‌بنیان‌گذار

بهرنگ نوروزی‌نیا و علی حاجی‌زاده مقدم دو هم‌بنیان‌گذار دیگر باهمتا جزو بچه‌های جوان و باتجربه در سیستم‌های بانکداری و شرکت‌های تولید نرم‌افزارهای بانکداری و پرداخت ایران هستند. یکی از چالش‌های جدی بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها در ایران این است که تجربه قدیمی‌ها را مورد استفاده قرار نمی‌دهند. برای این‌که بتوانیم در بازی بزرگان حضور داشته باشیم هیچ راهی نداریم جز این‌که از طریق تائیدهای مکرر برخی از بزرگان وارد بازی شویم. داشتن شور انقلابی بدون فراهم کردن ریشه‌های محکم نتیجه‌ای می‌شود خرابکاری و بعد هم طلبکار شدن از اکوسیستم و با فحش‌های رکیک از ایران رفتن و توهین به همه آنهایی که مانده‌اند. میلاد به‌خوبی از توان و تجربه افراد با تجربه در کنار خودش استفاده کرده و این هارمونی را به خدمت کسب‌وکارش درآورده است.

مواردی که گفتم احتمالاً قابل بسط است و لزوماً این سه مورد مهم‌ترین ویژگی‌های باهمتا و میلاد جهاندار نیستند. نکته مهم‌تر هم این‌که ازنظر من تازه گرفتاری‌های میلاد از اینجا شروع شده و طی کردن این مسیر هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و امیدوارم کم نیاورد و هر روز قوی‌تر و باتجربه‌تر از قبل مسیر را ادامه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.