راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سازوکار تأمین مالی جمعی چگونه است؟

سید احمد شریفی؛ کیمیاکالج / تأمین سرمایه جمعی روشی برای دریافت پول برای پروژه‌های مالی و کسب‌وکار است که سرمایه پذیران را قادر می‌سازد تا از طریق یک پلتفرم آنلاین، سرمایه خود را از جمع کثیری از مردم تأمین کنند. تأمین مالی جمعی روشی برای جمع‌آوری پول برای پروژه‌های مالی و کسب‌وکار است. این روش سرمایه پذیران را قادر می‌سازد تا مقداری پول را از گروه نسبتاً بزرگی از مردم و از طریق یک پلتفرم آنلاین گردآوری کنند.

تأمین مالی جمعی یکی از روش‌های متداول جایگزین، برای تأمین مالی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای در حال رشد است. این یک روش خلاقانه برای تأمین منابع مالی برای پروژه‌های جدید، کسب‌وکار و یا ایده‌ها است. همچنین می‌تواند راهی برای پرورش یک شبکه، اطراف بازار شما باشد. با استفاده از قدرت ارتباطات آنلاین، شما می‌توانید بینش مناسبی از بازار داشته باشید و مشتریان جدیدی را پیدا کنید. این نوشته می‌تواند به کارآفرینان، بازرگانان و شرکت‌ها و به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط کمک شایانی دهد.

 

تأمین مالی جمعی چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی، وبسایت‌هایی هستند که تعامل بین سرمایه پذیران و توده سرمایه‌گذاران را آسان‌سازی می‌کنند. سرمایه پذیران معمولاً وقتی موفق به جذب سرمایه می‌شوند که یک کمپین سرمایه‌گذاری موفق را پشت سر بگذارند. در مقابل از پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی انتظار می‌رود تا محیطی امن با دسترسی آسان، را بدین منظور محیا کنند. اکثر پلتفرم‌ها، اغلب تمام مدل‌های سرمایه‌گذاری جمعی و گاهی هیچ کدام از مدل‌ها را ارائه می‌دهند. این بدین معناست که اگر به اهداف خود برسید، می‌توانید پول بگیرید. در غیر این صورت هرکس پول خود را بر می‌دارد، بدون هیچ گونه ضرر مالی و یا احساسات سخت و شکست بعد از آن.

روش‌های تأمین مالی جمعی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. در این نوشته سعی شده تا یک راهنمایی بدون جهت‌گیری، برای بهتر آموختن سه مورد از متداول‌ترین روش‌های تأمین مالی جمعی، برای سودده کردن استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه شود: وام‌دهی هم گرا، سرمایه‌گذاری در ازای پاداش و سرمایه‌گذاری در ازای سهام.

 

انواع اصلی تأمین مالی جمعی

وام‌دهی هم گرا (p2p)

در این روش پرداخت به صورت وام به سرمایه پذیر ارائه می‌شود. به صورت دقیق‌تر، توده مردم با عنایت به بازپرداخت پول همراه با مقداری سود، سرمایه‌ای را در اختیار شرکت قرار می‌دهند. این روش بسیار شبیه به روش‌های قدیمی‌تر وام‌گیری از بانک‌ها است با این تفاوت که وام‌دهنده توده از سرمایه‌گذاران هستند.

 

سرمایه‌گذاری در ازای سهام

فروش مقداری از سهام کسب‌وکار به تعدادی از سرمایه‌گذاران در مقابل سرمایه‌گذاری. ایده این روش بسیار شبیه به خرید و فروش سهام در بازار بورس و یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

 

سرمایه‌گذاری در ازای پاداش

اشخاص در پروژه‌ها و کسب‌وکارها با انتظار پاداش سرمایه‌گذاری می‌کنند. این پاداش می‌تواند یک جایزه غیر مالی مثل کالا یا خدمات در مرحله بعد در ازای مشارکت آن‌ها باشد.

 

کمک مالی

اشخاص مقدار پول کمی به یک موسسه خیریه خاص، برای رسیدن به یک هدف والا کمک می‌کنند. که الزاماً در مقابل آن هیچ نفع مادی و مالی نخواهند برد.

 

تقسیم سود/تقسیم درآمد

در این روش، کسب‌وکار می‌تواند سود یا درآمد خود در آینده را با توده‌ای از مردم که در حال حاضر سرمایه‌گذاری می‌کنند، تقسیم کند.

 

اوراق قرضه

اشخاص می‌توانند بر روی اوراق قرضه‌ای که توسط یک شرکت ارائه شده است، سرمایه‌گذاری کنند.

 

مدل‌های ترکیبی

در این روش، مدل‌های مختلف را با هم ترکیب کرده و پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند.

 

تأمین مالی جمعی چیزی بیش از پول

تأمین مالی جمعی می‌تواند، عایداتی بیش از سود مالی داشته باشد. به شما دسترسی به تعداد زیادی از مردم که به پروژه یا کسب‌وکار شما علاقه دارند را می‌دهد که علاوه بر آن بینش مناسب نسبت به بازار، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

عایدات غیر مالی تأمین مالی جمعی

اثبات مفهوم و اعتبارسنجی: شما با تأمین مالی جمعی می‌توانید یک نظرسنجی واقعی انجام دهید، می‌توانید ببینید که دیگران در پروژه یا تفکر شما با پول یا عقیده‌شان مشارکت می‌کنند یا نه. اگر آن‌ها خواستند که مشارکت کنند، این خود بزرگ‌ترین اعتبارسنجی برای شما و تصدیق بازار فروش شما است.

کمک به سایر امور مالی: یک کمپین موفقیت‌آمیز نه تنها، نظریه شما را تصدیق می‌کند بلکه بازار محصول یا خدمت شمارا پررنگ می‌کند و می‌گوید که مردم به آن باور دارند. این موضوع زمانی برای شما سودمند می‌شود که به دنبال جذب سرمایه از روش‌های دیگر مثل بانک، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذار نیک‌اندیش (فرشته) هستید. از این طریق شما کم ریسک تر به نظرمی رسید و می‌توانید امتیازات و شرایط بهتری داشته باشید.

دسترسی به مردم: شما می‌توانید دسترسی به جمعیتی عظیم از مخاطبان داشته باشید که ممکن است برخی از آن‌ها تخصص ارزشمند و یا بینشی مفید داشته باشند. تأمین مالی جمعی این امکان را به شما می‌دهد تا تعامل سازنده با آن‌ها داشته باشید و راه جدیدی برای دریافت بازخورد از مخاطبان (البته بدون هزینه) داشته باشید.

ابزار قدرتمند بازاریابی: تأمین مالی جمعی می‌تواند یک راه مؤثر برای ارائه یک محصول یا شرکت جدید، به طور مستقیم به مردمی که ممکن است مشتری شما شوند، باشد. شما می‌توانید قبل از عرضه محصول یا خدمت به بازار، علایق مشتری خود را بسازید.

با این حال، شما باید آگاه باشید که تأمین مالی جمعی، یک ابزار جادویی نیست. درست مثل هرگونه سرمایه دیگر در کسب‌وکار، نیاز به تلاش متمرکز و سخت‌کوشی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.