راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقدامات بانک مرکزی در خصوص مؤسسات اعتباری غیرمجاز / پاسخ به سؤالات متداول مخاطبان

بانک مرکزی در راستای ساماندهی مؤسسات اعتباری غیرمجاز اقداماتی را در خصوص تعاونی‌های اعتبار منحله ثامن الحجج، افضل‌توس، وحدت و تشکیلات منحله البرز ایرانیان به انجام رسانده است که گزارش تفصیلی این اقدامات به همراه پاسخ سؤالات احتمالی مخاطبان منتشر می‌شود.

 

 تعاونی اعتبار منحله ثامن‌الحجج

  • به دنبال بروز مشکلات ناشی از فعالیت غیر مجاز تعاونی اعتبار ثامن الحجج، برنامه تعیین تکلیف سپرده‌های تعاونی مزبور در دستور کار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
  • براساس برنامه مصوب، بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعاونی فوق به شرح زیر است:

الف: پرداخت مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال به هریک از سپرده‌گذاران در مرحله اول

ب: پرداخت سپرده‌های یک، دو و سه میلیارد ریالی طبق برنامه تعیین شده زیر

ب-۱: تعیین تکلیف سپرده‌های تا یک میلیارد ریال از تاریخ ۱۳۹۵.۰۴.۲۰

ب-۲: تعیین تکلیف سپرده‌های تا دو میلیارد ریال از تاریخ ۱۳۹۵.۰۷.۱۷

ب-۳: تعیین تکلیف سپرده‌های تا سه میلیارد ریال از تاریخ ۱۳۹۵.۰۷.۲۷

ج: تعیین تکلیف سه میلیارد ریال از سپرده اشخاصی که سپرده آن‌ها بالاتر از سه میلیارد ریال بوده از تاریخ ۱۳۹۵.۱۲.۲۳

  • وجوه تعهدشده آن‌دسته از سپرده‌گذاران تعاونی که تاکنون نسبت به تعیین تکلیف و انتقال سپرده‌های خود به بانک پارسیان اقدام کرده‌اند و تاریخ تعهدنامه ایشان (موعد دریافت سپرده آن‌ها) تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۷ است از تاریخ ۱۴ بهمن سال جاری در بانک پارسیان قابل پرداخت است.
  • با توجه به عدم نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی یادشده، با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۹ درصد از سپرده‌گذاران تعاونی تعیین تکلیف گردیده‌اند.

به طور خلاصه اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.

تعاونی اعتبار منحله افضل‌توس (درحال تصفیه)

  • در پی معضل نشات گرفته از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار منحله افضل توس، مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی اعتبار مزبور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک آینده واگذار شد.
  • نظر به عدم نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی مذکور، با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۹ درصد تعداد سپرده‌گذاران تعاونی یادشده تصفیه حساب شده‌اند.
  • در همین راستا پس از بازپرداخت سپرده‌های تا سقف ۳۰ میلیون ریال تعاونی غیر مجاز افضل‌توس در مرحله نخست، با مساعدت بانک مرکزی تمام سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد ریال تصفیه حساب و به هر سپرده گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز تا یک میلیارد ریال پرداخت شده است.
  • نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.

به هریک از 4/325 نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است.

درخصوص باقیمانده سپرده‌گذاران در صورت شناسایی دارائی‌های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده‌گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

در ادامه به پاسخ اهم سؤالات اشاره می‌شود:

 

۱. درخصوص آن دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، من‌جمله دفترچه حساب را مفقود کرده‌اند:

بانک آینده پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

۲. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛

بانک آینده موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات اقدام لازم را به‌عمل می‌آورد.

 

۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف هستند.

بانک آینده پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌دهد.

 

۴. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آن‌ها با آنچه در سیستم ثبت شده دارای مغایرت است.

بانک آینده پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌دهد.

 

۵. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛

بانک آینده مطابق قوانین اقدام می‌کند.

 

۶. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند؛

درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پول‌شویی،‌ بانک آینده طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام می‌کند.

 

۷. درخصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛

بانک آینده پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 

۸. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت‌دار به صورت پرداخت سود در سررسید می‌باشند؛

بانک آینده سود سپرده ایشان را تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 

۹. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت نموده و بدهی ایشان سررسید نگردیده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده می‌باشند؛

بانک آینده پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

۱۰. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که سپرده آن‌ها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛

با درخواست مشتری، بانک آینده پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

۱۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کرده‌اند.

بانک آینده پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 

 تعاونی اعتبار منحله وحدت (درحال تصفیه)

  • به دنبال چالش ایجاد شده ناشی از فعالیت غیرمجاز تعاونی اعتبار وحدت (موسوم به آرمان) و عدم امکان بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران خود مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی وحدت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موسسه اعتباری ملل واگذار شد.
  • نظر به عدم نقدشوندگی دارایی‌های شناسایی شده، با تخصیص خط اعتباری توسط بانک مرکزی، با حدود ۹۸ درصد تعداد سپرده‌گذاران تعاونی تصفیه حساب به عمل آمده است.
  • درهمین راستا با مساعدت بانک مرکزی، پس از بازپرداخت سپرده‌های تا سقف ۳۰ میلیون ریال تعاونی غیر مجاز وحدت در مرحله نخست، سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال تعیین تکلیف و به هر سپرده‌گذار بالاتر از یک میلیارد ریال نیز یک میلیارد ریال پرداخت شده است.
  • نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ ۱۳۹۶.۵.۱۱ به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.

به هریک از 9/733 نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

درخصوص باقیمانده سپرده‌گذاران در صورت شناسایی دارائی‌های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده‌گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

 

در ادامه به پاسخ اهم سؤالات اشاره می‌شود:

 

۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، من‌جمله دفترچه حساب را مفقود کرده‌اند؛

موسسه اعتباری ملل پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

۲. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛

موسسه اعتباری ملل موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات، اقدام لازم را به‌عمل می‌آورد.

 

۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف می‌باشند؛

موسسه اعتباری ملل پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌دهد.

 

۴. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آن‌ها با آنچه در سیستم تعاونی ثبت شده دارای مغایرت است؛

موسسه اعتباری ملل پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌دهد.

 

۵. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛

موسسه اعتباری ملل مطابق قوانین اقدام می‌کند.

 

۶. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه می‌باشند؛

درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پول‌شویی،‌ موسسه اعتباری ملل طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام می‌کند.

 

۷. درخصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛

موسسه اعتباری ملل پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 

۸. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت‌دار به صورت پرداخت سود در سررسید می‌باشند؛

موسسه اعتباری ملل سود سپرده ایشان را تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 

۹. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت کرده و بدهی ایشان سررسید نگردیده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده می‌باشند؛

موسسه اعتباری ملل پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

۱۰. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که سپرده آن‌ها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛

با درخواست مشتری، موسسه اعتباری ملل پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

 ۱۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کرده‌اند.

موسسه اعتباری ملل پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 

تشکیلات منحله البرزایرانیان (درحال تصفیه)

  • پس از عدم توانایی تشکیلات البرزایرانیان (موسوم به آرمان) نسبت به ایفای تعهدات خود در قبال سپرده‌گذاران، مسئولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تشکیلات البرز ایرانیان توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک تجارت واگذار شد.
  • نظر به عدم نقدشوندگی دارایی‌های تعاونی مذکور با تخصیص خط اعتباری بانک مرکزی، حدود ۹۷ درصد از تعداد سپرده‌گذاران تعاونی تاکنون تصفیه حساب شده‌اند.
  • برهمین اساس پرداخت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد ریال و همچنین پرداخت یک میلیارد ریال به هر سپرده‌گذار دارای سپرده بیش از یک میلیارد ریال صورت گرفت است.
  • نرخ سود نامتعارف سپرده‌ها از زمان افتتاح حساب تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ به ۱۵ درصد تعدیل شد و سودهای سپرده کمتر از ۱۵ درصد در بازه زمانی یادشده، مطابق قرارداد به قوت خود باقی هستند.

به‌طور خلاصه اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی تعاونی مزبور به شرح جدول زیر است.

به هریک از 1/125 نفر سپرده گذار باقیمانده مبلغ تا یک میلیارد ریال به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

درخصوص باقیمانده سپرده‌گذاران در صورت شناسایی دارائی‌های جدید، نسبت به ارزیابی آنها و متناسب با آن پرداخت به سپرده‌گذاران باقیمانده انجام خواهد شد.

 

در ادامه به پاسخ اهم سؤالات اشاره می‌شود:

 

۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مدارک مربوط به سپرده خود، من‌جمله دفترچه حساب را مفقود کرده‌اند؛

بانک تجارت پس از کنترل منشاء واریز سپرده و اخذ سفته (معادل مبلغ قابل پرداخت به مشتری) نسبت به پرداخت وجه سپرده طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

۲. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که بخشی از موجودی حساب ایشان توسط تعاونی منحله مسدود شده است؛

بانک تجارت موضوع را بررسی و براساس مستندات و اطلاعات، اقدام لازم را به‌عمل می‌آورد.

 

۳. درخصوص مطالبات سایر اشخاص از تعاونی منحله که در سرفصل بستانکاران ثبت شده و بلاتکلیف هستند؛

بانک تجارت پس از بررسی اسناد مثبته و اطمینان از وجود بدهی، اقدامات لازم را برای پرداخت بدهی‌ها طبق روال پرداخت سپرده‌ها صورت می‌دهد.

 

۴. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که مشخصات ثبتی آن‌ها با آنچه در سیستم تعاونی ثبت شده دارای مغایرت است؛

بانک تجارت پس از بررسی‌های لازم و رفع مغایرت، اقدامات لازم را طبق روال پرداخت سپرده‌ها انجام می‌دهد.

 

۵. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که صاحب حساب فوت شده است؛

بانک تجارت مطابق قوانین اقدام می‌کند.

 

۶. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از اتباع بیگانه هستند؛

درصورت احراز هویت مشتری و حصول اطمینان از سپرده‌گذار بودن ایشان، عدم انجام اقدامات متقلبانه و عدم پول‌شویی،‌ بانک تجارت طبق قوانین و مقررات جاری مربوط به اتباع بیگانه اقدام می‌کند.

 

۷. درخصوص حساب‌های مربوط به نیروی انسانی تعاونی اعتبار منحله؛

بانک تجارت پس از حصول اطمینان از متعارف بودن حقوق و صحیح بودن منشاء واریزی وجوه به حساب پرسنل، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 

۸. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که دارای سپرده مدت‌دار به صورت پرداخت سود در سررسید هستند؛

بانک تجارت سود سپرده ایشان را تا تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۱ تعدیل و محاسبه و طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

 

۹. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که از تعاونی منحله تسهیلات دریافت نموده و بدهی ایشان سررسید نگردیده و متقاضی تصفیه بدهی و دریافت سپرده می‌باشند؛

بانک تجارت پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

۱۰. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که سپرده آن‌ها وثیقه تسهیلات قرار گرفته است؛

با درخواست مشتری، بانک تجارت پس از کسر سود سال‌های آتی تسهیلات از بدهی مشتری، نسبت به تعدیل و تصفیه حساب با مشتری طبق قاعده جاری اقدام می‌کند.

 

۱۱. درخصوص آن‌دسته از مشتریانی که اقدام به خرد کرد حساب سپرده خود کرده‌اند.

بانک تجارت پس از تجمیع حساب سپرده، طبق قاعده جاری تصفیه با سپرده‌گذاران اقدام می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.