راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آذری جهرمی: USSD نه سیاه است و نه سفید

در دهمین جشنواره وب و موبایل ایران، وزیر ارتباطات در سخنرانی خود عنوان کرد که در حوزه پرداخت، ایران پیشرفت‌های خوبی داشته است. در حاشیه این همایش، از آذری جهرمی پرسیدیم که با توجه به پیشرفتی که شما در خصوص حوزه پرداخت به آن اشاره کردید، اکثر کارشناسان این حوزه معتقد هستند که تراکنش‌هایی مانند خرید شارژ باید بر روی این کدهای دستورهای USSD متوقف شود و این رویه فقط در دو کشور ایران و کنیا در حال استفاده است، چه اصراری است که ما همچنان بر فروش شارژ بر روی این بستر شارژ بفروشیم؟

جهرمی به راه پرداخت جواب داد: «این عملاً دعوای دو صنف است. عده‌ای می‌خواهند این سرویس را بر روی اینترنت ارائه دهند، نظر عده دیگر بر ارائه همین سرویس از بستر USSD است. ما نمی‌توانیم در این مسئله ورود کنیم، صبح تا شب عده‌ای می‌نویسند این بستر سیاه است و عده دیگر معتقدند که کاملاً سفید است. کاملاً مشخص است که هر دو جریان هدایت شده‌اند.»

آذری جهرمی ادامه داد: «عده‌ای طرفدار این بستر هستند و در مواقفت با آن مطلب می‌نویسند و عده دیگر در مخالفت با آن در تلاش‌اند. ما باید مردم را ببینیم. در روستاها و جاده‌ها اینترنت در همه مناطق قابل دسترس نیست. درصد بالایی از فروش شارژها از طریق USSD انجام می‌شود. نمی‌شود یک‌شبه از خواب بیدار شویم و سازوکار را به صورت کلی عوض کنیم.»

وزیر ارتباطات افزود: «با حذف بستر USSD عده‌ای که اپلیکیشن موبایلی دارند و می‌خواهند چنین خدماتی ارائه دهند، به یک‌باره یک بازار بزرگ به سمتشان سرریز می‌شود و عده دیگر ورشکست می‌شوند. نه کاری به آن افرادی داریم که می‌خواهند سود کنند و نه کاری به آنهایی که متحمل ضرر زیادی می‌شوند.»

جهرمی در پایان عنوان کرد: «حرف بانک مرکزی این بوده که دغدغه امنیت وجود دارد. ما استقبال کردیم از چنین دغدغه‌ای و عنوان کردیم که چه سازوکاری برای مردم مناسب‌تر است و کم‌تر اذیت می‌شوند. مردم در حال استفاده از این بستر هستند و نمی‌شود به یک باره این سیستم را قطع کرد. باید با شیب ملایمی به این سمت مردم را حرکت داد. ما به دنبال اینکه یک شبه کسی پولدار شود و یک شبه کسی ضرر بزرگی متحمل شود، نیستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.