راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپلیکیشن‌ها هم تجربه و هم رابط کاربری بهتری را برای مردم فراهم می‌کنند/ گفتگو با مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد دررابطه با تصمیمات جدید در بستر USSD

با اعمال بخش‌نامه بانک مرکزی مبنی بر ایجاد تغییرات در بستر USSD، دیگر نمی‌توان از آن برای خرید شارژ تلفن همراه و پرداخت قبض‌های ویژه استفاده کرد. نخستین معضلی که این بستر برای کاربران به همراه دارد عدم وجود امنیت است، با این حال سال‌ها در کشورمان مورد استفاده کاربران قرار گرفت؛ چراکه سایر بسترها نظیر اپلیکیشن‌ها به گستردگی امروز نبودند، از سوی دیگر اینترنت و گسترش زیرساخت‌های آن نیز به حدی نرسیده بود که بتوان روی آن حساب باز کرد.

حذف این بستر ناامن، مخالفت هایی را به همراه داشته است ولی حتی مخالفان حذف USSD نیز ناامن بودن آن را تایید می‌کنند. محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد از جمله موافقان حذف این بستر است. او معتقد است که اپلیکیشن‌ها هم تجربه و هم رابط کاربری بهتری برای مردم فراهم می‌کنند. در ادامه گفتگوی ما با او را می خوانید.

محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، درباره استفاده از بستر USSD در کشور و میزان امنیت آن گفت: «بستر USSD با مدل فعلی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد به هیچ وجه امن نیست، از یک سو واسط‌ها در این بستر امکان شنود دارند و از سوی دیگر به دلیل عدم وجود رمزگذاری اطلاعات ارسالی از مبدا تا مقصد، بازیگران میانی شبکه هم می‌توانند اطلاعات کاربران را با خطر مواجه کنند. به اعتقاد من اگر کاربران با خطراتی که استفاده کردن از این بستر ناامن هم برای خودشان و هم کارت بانکی شان، در پی دارد، آشنا می‌شدند، خیلی زودتر این بستر را کنار می‌گذاشتند. ولی عدم وجود جایگزین و اطلاع‌رسانی نادرست باعث شد تا استفاده از USSDهمچنان ادامه پیدا کند.»

او ادامه داد: «به دلیل عدم فراگیر شدن اپلیکیشن‌های موبایلی، این بستر به حیات خود ادامه داد.در این سال‌ها بانک مرکزی کوشید تا با اعمال محدودیت‌هایی روی USSD تا حدی آن را امن‌تر کند اما با این تصمیم و اعلام بخش‌نامه جدید، گام مهمی در حفظ امنیت کاربران برداشته است. از آنجا که هم اکنون اپلیکیشن‌های پرداخت فراگیر شده‌اند، می‌توان گفت این اقدام پیشگیرانه بانک مرکزی از نظر زمانی نیز در موقع مناسب عملیاتی شده است.»

او افزود: «با گسترده شدن شبکه اینترنت و افزایش سرعت و پوشش شبکه، امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها سهل‌تر شده است، درحالی که در گذشته این امکان وجود نداشت. قطعاً این کار در راستای رعایت منافع کاربران است و حرکتی است که باید از آن حمایت صد در صدی کرد. تعلل بیشتر در برچیدن بستر USSD و جلوگیری از اجرایی شدن این طرح، کاربران را با مخاطرات بیشتری مواجه خواهد کرد. خدا را شکر مخالفان حذف این بستر ناامن نیز در این زمان با کوچ از USSD به اپلیکیشن‌های پرداخت دیگر منفعتی در حفظ این بستر برای خود متصور نیستند و این موضوع می‌تواند از کارشکنی‌های آنها بکاهد.»

محمدمهدی صادق در پاسخ به اینکه اپ‌های پرداخت موبایلی تا چه حد بستری امن برای انجام تراکنش‌ها هستند، گفت: «اپ‌های موبایلی نه تنها امن‌تر هستند بلکه سرویس‌های راحت‌تر و متنوع‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از سوی دیگر با استفاده کاربران از این اپلیکیشن‌ها آن‌ها هم تجربه بهتر و هم رابط کاربری بهتری خواهند داشت .»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.