راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بت‌شکن: تأمین مالی انبوه، بانک‌ها را مورد تهدید قرار نمی‌دهد

آیا بانک‌ها با وجود تأمین مالی انبوه از میدان تأمین مالی خارج می‌شوند؟ این سئوالی است که مشاوری وزیر راه و شهرسازی به آن پاسخ داد.

در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، محمد هاشم بت‌شکن، مشاور پولی و بانکی وزیر راه و شهرسازی در نشستی با عنوان «نقش‌آفرینی بانک‌ها در تأمین مالی انبوه» گفت: «بانک‌ها در تأمین مالی پروژه‌ها به بازده، ریسک، حجم ریالی و ارزی و افق زمانی توجه می‌کنند و زمانی وارد می‌شوند که بتوانند به سرعت سوددهی داشته باشند.»

او افزود: «استارت‌آپ‌ها در مرحله اولیه بیشتر تأمین مالی خیرخواهانه دارند. در مرحله بعد به تأمین مالی پاداش است که بانک‌ها ممکن است در این مرحله ورود کنند اما در مرحله بعد که دوران بلوغ استارت‌آپ‌ها است، بانک‌ها حتماً می‌توانند با روش مشارکت، حضور داشته باشند.»

او در تعریف تأمین مالی جمعی گفت: «این روش به صورت یک فراخوان عمومی از طریق اینترنت است که بدون واسطه مالی انجام می‌شود. پول‌های کم و در تعداد زیاد هستند.»

به گفته او در سال ۲۰۱۴ از مجموع طرح‌هایی که از این روش استفاده کرده‌اند، ۴۳ درصد مربوط به کسب‌وکارها بوده است.

او در ادامه به مقایسه تأمین مالی انبوه و بانکداری پرداخت و تفاوت‌های آنها را تشریح کرد.

بت‌شکن همچنین سیاست‌های کلی نظام در زمینه اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم را از جمله اسناد بالادستی دانست که به موضوع تأمین مالی جمعی اشاره کرده‌اند.

او در پایان به موضوع نظارت بر این روش تأکید کرد و گفت: «اگر نظارت نباشد، سرنوشت موسسه الیکا که در دهه‌های قبل فعالیت می‌کرد، دچار می‌شویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.