راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک در 2017 به اضافه چندپیش‌بینی برای 2018

هفته‌نامه شنبه / 2017 که زنگ پایانش زده شده، اما به نوبه خودش سال پرحادثه‌ای در صنعت پرداخت بود. سال 2017 برای حوزه پرداخت، سالی پر از تصمیمات، اقدامات انجام‌شده و یا درنظر گرفته و بازنگری و تجدیدنظرهایی بود که ثمره‌اش تغییرات مهم و اساسی بود که این صنعت به چشم خودش دید. می‌خواهیم در ادامه مهمترین‌های سال 2017 را با هم مرور کنیم و نیم‌نگاهی هم به پیش‌بینی‌های سال 2018 بیندازیم و بدانیم که باید چشم انتظار چه چیزهایی در صنعت پرداخت باشیم.

.

مهمترین‌های 2017

.

میلنیال‌ها هدف کاملا درستی نبودند

به نظر می‌رسد که این صنعت در سال 2017 قدرت زیادی برای میلنیال‌ها قائل شد و نمونه عینی‌اش هم به‌عنوان مثال همین اپلیکیشن ونمو است که با اولویت ذهنی که درباره میلنیال‌ها داشت، آن را راه‌اندازی کرد. در نتیجه شکافی در بازار ایجاد شد و تامین نیاز و ارائه سرویس به نسل‌های دیگری مانند بیبی بومرها دچار مشکل شد؛ نسلی که بسیاری از آنها به دوران بازنشستگی‌شان نزدیک می‌شوند و شاید به نسبت پول بیشتری برای هزینه کردن هم داشته باشند.

.

بیت‌کوین و زنجیره بلوک، تب گذرا یا قهرمان ماندنی؟

خیلی‌ها فکر می‌کردند این طرز فکر که بیت‌کوین می‌تواند یک ارز با دوام و ماندنی باشد، طرز فکر رد شده‌ای است. و به افزایش قیمت‌های نجومی آن و بازار عرضه اولیه ارز (ICO) که پشت آن قرار دارد، مشکوک هستند. از طرف دیگر فناوری مانند زنجیره بلوک در سال 2017 حسابی ترکاند. در رویداد مانی 2020 لاس وگاس، شاهد بودیم که اپلیکیشن‌های مبتنی بر زنجیره بلوک که مورد استفاده بانک‌ها هم قرار گرفته‌اند، تبدیل به روندهای اصلی شده‌اند. کاملا واضح است که فناوری مانند فناوری زنجیره بلوک جزو آن دسته از تکنولوژی‌هایی است که باعث گسترش و توسعه مقیاس صنعت صد البته با هزینه‌های پایین‌تر خواهد شد.

.

استفاده بانک‌ها از اِی‌پی‌آی‌ها

گزارشی از ایت‌گروپ نشان می‌دهد که بانک‌ها از اِی‌پی‌آی‌ها به‌عنوان ابزاری رقابتی استفاده می‌کنند تا بتوانند در فضای رقابتی کنونی که میان شرکت‌های فناوری و ارائه سرویس‌های مالی وجود دارد، همچنان باقی بمانند و حذف نشوند. در همین گزارش مشخص شده است که استفاده و توسعه از اِی‌پی‌آی‌ها برای انجام پرداخت‌های آنی و سریع تبدیل به یکی از اولویت‌ها در بازار شده است. که البته این طرز تفکر همان قانون بانکداری باز (Open Banking) است که در این مدت صحبت‌های زیادی از آن شنیده شد و قرار است که در همین ماه، یعنی ژاویه 2018 رسما قانونی و عملیاتی شود.

.

پیش‌بینی‌های 2018

.

بانکداری باز و PSD2

چنین قانون‌هایی بانک‌ها را ملزم می‌کند تا داده‌های مشتریانشان را از طریق اِی‌پی‌آی خود در اختیار شرکت‌های واسط (Third Parties) قرار دهند. با اینکه بعضی‌ها هنوز عین خیالشان نیست و کاری از پیش نمی‌برند، اما هستند کسانی که در حال آماده‌سازی حداقل‌ها هستند و به همین دلیل هم بیشتر و بیشتر با چالش‌های موجود درگیر می‌شوند. چنین اتفاقی فرصت خوبی را برای بخش پرداخت رقم خواهد زد، فرصتی برای ارائه بیشتر نوآوری‌های پرداختی به مشتریان بانکی.

.

«تاثیر آمازون» در صنعت پرداخت

شرکت‌هایی مانند گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل که شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای هستند، با ظهور قانون PSD2 قادر به ارائه تجارب متصل و یکپارچه‌ای در صنعت بانکداری تراکنشی و پرداخت داشته باشند.از طرف دیگر، در مانی 2020 سال 2017، هوش مصنوعی از داغ‌ترین و جذاب‌ترین موضوعاتی بود که به‌عنوان مهم‌ترین و برترین عامل ساختارشکن در صنعت به آن پرداخته شد. ما دنیایی پیش رویمان داریم که چیزهایی مانند الکسا و سیری، حتی قبل از اینکه خودمان دست به عملی بزنیم، دقیقا می‍دانند که چه می‌خواهیم و حتی می‌توانند از جانب ما کارهایی را هم برایمان انجام دهند. چنین اتفاقی برای صنعت پرداخت، چشم‌انداز ترسناکی است.

.

پلتفرم‌های چینی را پیش رو داریم

اتفاق دیگری که ممکن است موجب پیچیدگی‌های دیگری برای صنعت پرداخت شود این است که باید خودشان را آماده رقابت و اتصال به رقبای جدید، مانند کسب‌وکارهای چینی کنند. تنسنت و آنت فایننشیال از بزرگ‌ترین شرکت‌های چین است که تعداد مشتریانش از جایی مانند بانک HSBC به مراتب 10 برابر بیشتر است. نکته مهم دیگری که درباره این بازیگران چینی وجود دارد این است که با استفاده از نفوذ مالی و تجربه‌ای که دارند و همینطور ارائه مجموعه محصولاتی که متناسب با نیازها و خواسته‌های غربی باشد، پتانسیل این را دارند که بتوانند سهم بازار غرب را کاملا به دست بگیرند.

.

بی‌شغلی و بی‌اهمیت بودن پرداخت

موسسه جهانی مکنزی گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد تا 20 سال دیگر، تمامی این فرایندهای خودکارسازی جانشین 800 میلیون شغل خواهد شد و اگر بخواهیم مبنا را بر چنین اتفاقی بگذاریم دیگر موضوع و عنوانی به اسم پرداخت هیچ اهمیتی نخواهد داشت و اصلا دیگر پولی دست مردم نمی‌ماند که بخواهند خرج چیزی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.