راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران می‌تواند هاب فین‌تک منطقه شود / اظهارنظرهای کارستن بارچ در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک

کارستن بارچ کارشناس ارشد بانکداری و معاون مدرسه اقتصاد مونیخ سخنران اصلی پنل «یکپارچه‌سازی کسب‌وکارهای مختلف مالی» بود. او در سخنرانی خود گفت ایران از لحاظ علمی ظرفیت این را دارد که به هاب فین‌تک منطقه تبدیل شود.

این پنل در دومین روز همایش هفتم بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سالن اصلی برگزار شد و پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، امید ترابی، عضو هیئت مدیره توسن و اکبر افتخاری، عضو هیئت مدیره بیمه ایران از اعضای این پنل بودند. آرش برهمند مدیریت این پنل را به عهده داشت.

بارچ، درباره مفهوم یکپارچه‌سازی مالی گفت: «مفهوم یکپارچه‌سازی مالی به قدمت خود بانک‌ها است و اهمیت بالایی دارد. در این یکپارچه‌سازی ابتدا باید مشتریان بانکی خود را به خوبی بشناسیم و نیازهای آنها را شناسایی کنیم. سپس، با استفاده از محصولات درست، پاسخگوی نیازهای آنان باشیم. تنها در این صورت است که می‌توان تضمین کرد محصولات ارائه شده ما فروش خواهند رفت. در عین حال گزینه‌های زیادی پیش روی مشتریان خود بگذاریم تا به استفاده و انتخاب آنها ترغیب شوند.»

او گفت: «فروش خدمات مدیریت مالی در آمریکا به بحران برخی از بانک‌های این کشور کمک کرده است. به طور کل می‌توان از فروش خدمات مدیریت مالی درآمد‌زایی خوبی کرد، اما در عین حال باید در نظر داشت افزایش این خدمات مالی، می‌تواند ریسک‌های مالی را بالا ببرد.»

معاون مدرسه اقتصاد مونیخ توضیح داد که در بانکداری امروز مباحث دیجیتالی کردن کانال‌ها، بانکداری موبایل و بانکداری بر مبنای داده محوریت دارند. بارچ گفت: «دیجیتالی کردن بانک‌ها اختلال‌هایی به وجود می‌آورد. دیگر نیازی به بانکداران فروشنده نیست و نیاز بیشتری به بانکداران تحلیلگر خواهیم داشت.»

این کارشناس بانکداری در ادامه گفت: «بانک‌ها همیشه فکر می‌کنند همه محصولات را باید خودشان تولید کنند؛ اما باید زنجیره تولید را گسترش داد. دیگر تعداد شعب تعیین‌کننده نیستند و در اروپا طی یک دهه اخیر ۵۰ درصد شعب بانکی ناپدید شده‌اند. اکنون سیستم فناوری اطلاعات و پیش‌بینی رفتار مشتریان تعیین‌کننده اصلی است. هر چیزی که بتواند استاندارد شود قابلیت دیجیتال شدن نیز دارد و ۹۵ درصد کسب‌و‌کارها اکنون به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کنند. در اروپا نیز این حرکت در بانک‌ها آغاز شده است، به‌گونه‌ای که ظرف هشت دقیقه می‌توان از طریق یک اپلیکیشن حساب افتتاح کرد.»

بارچ در گفته‌هایش خاطر نشان کرد به طور کل سرعت و انعطاف‌پذیری دیجیتالی شدن به‌گونه‌ای خواهد بود که بانک‌های سنتی دیگر قابلیت رقابت را نخواهند داشت و بانک‌های واسطه در آینده نزدیک ممکن است از میان بروند؛ ضمن اینکه مدل های تجارت باید تغییر پیدا کنند و یکپارچگی در بانکداری انجام گیرد.

او گفت: «به نظر من بانک‌های ایران نیازی به سرمایه‌گذاری زیادی نخواهند داشت و باید از تجارب اروپایی استفاده کنند تا با هزینه ناچیز پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. اگر بخواهیم در منطقه، مرکزی برای فین‌تک انتخاب کنیم، آن کشور ایران است زیرا دارای نیروی انسانی تحصیل کرده و مستعد است.»

کارستن بارچ در پایان گفت: «باید برای مشتریان کانال‌های جذاب دیجیتال با ایمنی بالا ایجاد کنیم تا خدمات مناسب بانکداری را به آنها سریع‌تر ارائه دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.