راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری دیجیتال، تحول شعب و فناوری بلاک‌چین در نشست تخصصی همایش بانکداری دیجیتال

دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت پنلی با حضور محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت، عابد آفتابی، مدیرعامل شرکت ایران ارقام فرهاد فائز، معاون شرکت خدمات انفورماتیک و ولی‌الله فاطمی بنیانگذار توسن برگزار شد. در این نشست محمد بیگدلی، به ارائه «بانکداری دیجیتال» پرداخت، «تحول شعب و تاثیر آن بر هزینه‌های عملیات بانکی» عنوان سخنرانی عابد آفتابی بود، «مدل کسب‌وکار بانک‌ها در جهان» توسط فرهاد فائز ارائه شد و ولی‌الله فاطمی به بررسی «ایران 1400 با فناوری زنجیره بلوکی» پرداخت.

محمد بیگدلی: هوشمند شدن شعب به معنای استفاده صرف از فناوری نیست

محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت تاثیر فناوری‌های اطلاعاتی نوین بر آینده صنعت بانکداری را مورد بررسی قرار داد. او فناوری‌های تاثیرگذار بر این صنعت را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: «برخی از این فناوری‌ها در کوتاه‌مدت بر صنعت بانکداری تاثیر می‌گذارد مانند رایانش ابری و کلان داده؛ برخی از فناوری‌ها در آینده اثرگذار هستند اما هنوز به بلوغ نرسیده‌اند مانند اینترنت اشیا و برخی فناوری‌ها در آینده تاثیرگذار هستند مانند رایانش شناختی و رباتیک پیشرفته. فناوری‌ها نیروی کار را تغییر داده و بانک‌ها برای این کار نیاز به سرمایه‌گذاری و همکاری با مراکز آموزشی دارند.»


او در ادامه به بررسی فناوری‌های گوناگون و موثر در صنعت بانکداری پرداخت و درباره تکنولوژی اینترنت اشیا گفت: «اینترنت اشیا شبکه‌ای از اشیا فیزیکی، دستگاه‌ها، نرم‌افزار، سنسور و اتصال شبکه‌ای است که این اشیا را قادر می‌سازد داده‌ها را جمع‌آوری و ردوبدل کنند. خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا در صنعت بانکداری پیاده‌سازی همراه بانک برروی ساعت هوشمند، امکان چت ویدئویی در کیوسک‌های همشهری و ..‌. است. کاربردی هوشمندی کسب‌وکار در صنعت بانکداری، مدیریت ریسک اعتباری، فروش محصول به مشتریان، بخش‌بندی مشتریان، مدیریت ارزش چرخه مشتری، بهینه‌سازی فرایندها، جلوگیری از جعل و تقلب، مدیریت ریسک، تطبیق و تحلیل‌های پیشرفته مالی از جمله کاربردهای هوشمندی کسب‌وکار در صنعت بانکداری است.»
بیگدلی به بازاریابی دیجیتال اشاره کرد و گفت: «در این نوع بازاریابی تعامل با مشتریان از طریق فناوری‌ها صورت می‌گیرد و مزایای آن افزایش جذب مخاطب، افزایش نرخ تبدیل کاربر عادی به مشتری، بهبود آگاهی از برند و … است.»
مدیرعامل بانک ملت درباره شعبه هوشمند عنوان کرد: «هوشمند شدن شعب به معنای استفاده صرف از فناوری نیست بلکه بازطراحی فرایندهای کاری به‌گونه‌ای است که تجربه منحصربه‌فرد برای مشتری ایجاد کند. رایانش ابری نیز شبکه انبوه از سرورها یا حتی رایانه‌های شخصی است که به‌صورت شبکه به هم متصل هستند. این رایانه‌ها به‌صورت موازی فعالیت کرده و منابع هریک با هم ترکیب می‌شود تا توان محاسباتی و ذخیره‌سازی را فراهم کنند. حوزه‌های کاربردی رایانش در بانکداری تحلیل داده، خدمات کسب‌وکار، مشارکت، توسعه و آزمون، کاربردهای صنعتی و زیرساخت است.»
او با بیان اینکه بسیاری از موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند که بانکداری دیجیتال، آینده این صنعت است، گفت: «تمام بانک‌ها در سراسر دنیا درحال پیاده‌سازی مباحث بانکداری دیجیتال هستند که این موضوع تاثیر عمیقی بر استراتژی ساختار و منابع انسانی بانک می‌گذارد.»

عابد آفتابی: عادات مردم درباره پول نقد به‌شدت درحال تغییر است

عابد آفتابی، مدیرعامل شرکت ایران ارقام دیگر سخنران این نشست بود. عنوان نشست او تحول شعب و تاثیر آن بر هزینه عملیاتی بانک بود.
عابد آفتابی با بیان اینکه سه پارامتر مهم در تحول آینده شعب و بانکداری اثرگذار است و شامل پول نقد، شعب و جایگاه مشتری است؛ گفت:«ما باید این پرسش را مطرح کنیم که آینده پول نقد و شعبه در بانک چگونه خواهد بود و این مساله از زاویه دید مشتری چگونه است؟ عادات مردم درباره پول نقد به‌شدت درحال تغییر است و آنها به روش‌های نوین علاقه‌مند می‌شوند که این موضوع قابل انکار نیست. پول نقد و ابزارهای وابسته به هیچ عنوان جایگاه گذشته خود را نخواهد داشت اما با ۵۰ هزار دستگاه خودپرداز در کشور باید چه کنیم؟»

او ادامه داد:«باید تاکید کنم حتی در پیشرفته‌ترین کشورها مانند آمریکا ۲7 درصد پرداخت‌ها از طریق پول نقد و در آسیا این میزان ۵۵ درصد است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که حذف پول نقد به این سرعت نیست. پارامترهای زیادی درگیر این تغییر هستند اما سه پارامتر هزینه و بهره‌وری، بانکداری باز و موبایل باید بررسی شوند. در کشورهای توسعه‌یافته تعداد شعب از دو هزار تا دو هزار و اندی کاهش پیدا کرده است. ما اعتقاد داریم دلیل این موضوع عدم ایجاد تحولات لازم در شعب بوده است. در کشور ما تحولات، ناظر به مدرن‌سازی و تمایز بوده است اما شعب به لحاظ هزینه و کسب‌وکار نیاز به تغییر دارند. بحث دیگر قوانین و جلوگیری از تقلب است که باید در تحول شعب مورد توجه قرار گیرد. بحث دیگر تجربه مشتری است. ما موضوعی را تدوین و دیکته می‌کنیم و مشتری باید وارد این حوزه شود اما کمپانی‌های بزرگ دنیا همه چیز حتی ماشین‌ها را متناسب با محوریت تصمیمات مشتری تولید می‌کنند. ما باید در مدل و فرایند ارائه خدمات تغییر ایجاد کنیم، کاهش نقش تصمیم‌گیری کاربر، یکپارچگی کانال‌های ارتباطی و پیشنهاد سرویس جدید از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.»
مدیرعامل شرکت ایران ارقام با تاکید بر اینکه سه لایه در تحول شعب ضروری است، گفت: «بانک‌ها بر اساس نیاز، سایز و گستردگی جغرافیایی تصمیم به تحول می‌گیرند. بحث دوم شیوه ارائه سرویس است و لایه سوم بحث تکنولوژی یا ترمینال‌هاست که متناسب با نوع سرویس ارائه می‌شود. نکته مورد توجه این است که هم ما و هم ماشین‌ها تغییر می‌کنیم، جایگاه ماشین نسبت به قبل تقویت خواهد شد اما عنوان این ماشین بر اساس نیاز مشتری است. آینده به سمت اینترنت اشیا و ماشین تو ماشین خواهد رفت.»

ولی‌الله فاطمی: انقلاب دیجیتال فرصت بی‌نظیر برای ما جهت خلق ارزش است

ولی‌الله فاطمی صاحب نظر حوزه پرداخت دیگر سخنران این نشست بود. او در سخنرانی خود با عنوان ایران ۱۴۰۰ با فناوری زنجیره‌بلوکی، با تاکید بر اینکه فناوری‌ها تا جایی رشد می‌کنند که در عرصه رقابت به بی‌کفایتی می‌رسند، گفت: «در اقتصاد دیجیتال فناوری زنجیره‌بلوک مطرح است و ما هرچقدر به سمت ماهیت بیشتر دیتا پیش می‌رویم، محدودیت فناوری خود را نشان می‌دهد. ادعای ما این است که در بانکداری دیجیتال، سیستم‌های متمرکز چه از نظر فناوری و چه از نظر مدیریتی دیگر پاسخگو نیستند. سیستم‌های متمرکز کشوری یا سازمانی اوج هزینه نیروی انسانی در اقتصاد دیجیتال است که نمی‌تواند در حوزه قیمت رقابت کند‌.»

او با اشاره به فناوری زنجیره‌بلوکی گفت:«اگر دولت و بخش خصوصی کمک کنند می‌توانیم عقب‌افتادگی انقلاب دوم و سوم فناوری در کشور را جبران کنیم. قرار است دانش و دیتا پایه اصلی اقتصاد دیجیتال باشند. انقلاب دیجیتال فرصت بی‌نظیر برای ما جهت خلق ارزش را فراهم می‌کند. دیتا به‌عنوان سرمایه در آینده مفهوم جدیدی است و ما هنوز برای بسترسازی این دیتا عقب هستیم. ما به غیر از بحث فناوری، بحث تغییر مفهوم مدیریت داده را داریم و قرار است به سمت اعتماد طرفین پیش برویم تا مدیریت توزیع داده توسط هرکس امکان‌پذیر باشد. در اقتصاد دیجیتال، مالکیت به‌صورت زنجیره ارزش از زمان ظهور دارایی تا امروز قابل بررسی است. ما تا حالا نظاره‌گر تکنولوژی بودیم اما با استفاده از فناوری بلاک‌چین می‌توانیم اعتبار و اعتمادسازی را ایجاد کنیم. تمام سازمان‌های ما اطلاعات دارند اما یکسان کردن اطلاعات آنها غیرممکن است. ما باید رویکرد متمرکز برای حل مسائل گذشته را با توجه به حجم بزرگ داده فراموش کنیم.»
ولی‌الله فاطمی با بیان اینکه عدم اعتماد در کشور ما و در اقتصاد دیجیتال خیلی به ما آسیب می‌رساند و زنجیره‌بلوک ابزار دموکراتیزه کردن اعتمادسازی است؛ گفت:« می‌توانیم زنجیره‌بلوک را برای محصولات کشاورزی راه بیندازیم تا زنجیره تامین محصول و محصولات قابل عرضه شناسایی شود. ماهیت توزیع‌شدگی و تغییر ناپذیری زنجیره‌بلوک به ما در مباحث تولیدات کشاورزی و صنعت که شناسنامه مطلوبی از آنها نداریم به ما کمک بسیاری می‌کند. این فناوری به ما در مبارزه با قاچاق هم کمک بسیاری می‌کند. این فناوری در تولید و واردات کالا ثبت می‌شو و هر لحظه آخرین اطلاعات ثبت می‌شود و در معاملات به ما کمک می‌کند. اگر برنامه هوشمندسازی داشته باشیم و کارمندان دولت را به سمت تولید دانش ببریم می‌توانیم ظرف سه یا چهار سال آینده دارایی‌ها را دیجیتالی کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.