راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

مانع بانک‌ها در پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی چیست؟

فارس نوشت: عضو کمیسیون برنامه و بودجه از رسیدن حجم نقدینگی در پایان اسفند به ۳۳۹ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: دستور رئیس جمهور به بانک‌ها برای پرداخت معادل دوبرابر تسهیلات ریالی منابعی که از صندوق توسعه دریافت می‌کنند، عامل اصلی عدم اختصاص منابع صندوق به تولید تا کنون بوده است.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: کلیات لایحه بودجه ۹۱ هنوز به تصویب نرسیده است و نمایندگان در مورد درآمدها و هزینه‌های کلی لایحه بحث می‌کنند.

وی افزود: درآمد نفت و گاز در لایحه بودجه ۹۱ مبلغ ۶۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم در قانون بودجه سال گذشته ۵۹ هزار میلیارد تومان بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: البته درآمد نفت در لایحه بودجه در واقع معادل ریالی فروش نفت براساس قیمت دلار و قیمت هر بشکه نفت است که قیمت دلار ۱۱۵۰ تومان و هر بشکه نفت ۸۵ دلار در نظر گرفته شده، ولی اکثر نمایندگان پیشنهاد داده‌اند، قیمت دلار در لایحه بودجه همان نرخ ۱۲۲۶ تومان رسمی ارز باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: نمایندگان همچنین نسبت به عدم اختصاص ارز مورد نیاز واردکنندگان به نمایندگان دولت انتقاد کردند و در سال ۹۰ در مجموع ۷۷ میلیارد دلار ارز در اختیار واردکنندگان کالا و خدمات قرار داده شده است.

*رشد ۱۹ درصدی نقدینگی پس از ۲۴ درصد رشد سال ۸۹

نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه، مانه و سملقان افزود: گرچه سال گذشته در مجموع ۱۰ میلیون قطعه سکه برای مردم پیش‌فروش شد که طلای مورد نیاز آن از طریق واردات شمش طلا جبران شد و عطش سکه در بین مردم فروکش کرد، اما هنوز نقدینگی بازار به اندازه کافی جمع‌آوری نشده و بیش از ۳۳۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی تا پایان سال ۹۰ در بازار موجود است.

ثروتی یادآور شد: بانک مرکزی با این حال معتقد است، تا پایان سال ۸۹ رشد نقدینگی ۲۴ درصد بود که این رقم در پایان سال گذشته به ۱۹ درصد رسیده، یعنی رشد نقدینگی ۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: یکی از انتقادها به بانک مرکزی عدم تامین ارز مورد نیاز برای واحدهای تولید کننده و وارد کننده مواد اولیه و کالاهای پزشکی است.

*ناتوانی بانک‌ها در پرداخت ۲ برابری تسهیلات ریالی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: صندوق توسعه ملی هنوز حتی یک دلار به تولیدکنندگان پرداخت نکرده و سئوال نمایندگان از دولت این است که ۳۰ میلیارد دلار که در صندوق توسعه ملی جمع شده، چرا به تولید‌کنندگان پرداخت نشده است، ظاهرا می‌خواهند سرنوشت صندوق توسعه ملی را به حساب ذخیره ارزی دچار کنند.

ثروتی افزود: به نظرم دولت عمدا منابع صندوق توسعه ملی را به تولیدکنندگان نمی‌دهد. رئیس جمهور دستور داده هر چه ارز از طریق صندوق به بانکهای عامل داده می‌شود، دو برابر معادل ریالی آن از منابع داخلی بانک تسهیلات داده شود، تا این ارز در اختیار تولیدکننده قرار ‌گیرد. در حالی که خود رئیس جمهور به خوبی می‌داند بانکها چنین منابعی در اختیار ندارند.

ثروتی افزود: به عنوان نماینده مردم در مجلس به رئیس جمهور می‌گویم، چرا برای دادن تسهیلات از صندوق توسعه ملی به مردم و سرمایه‌گذاران شرط می‌گذارید، در حالی که قانون تاسیس صندوق گفته هر کس ارز لازم دارد، اگر طرح او دارای توجیه فنی و اقتصادی بود و بانک پذیرفت، باید منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

وی گفت: در لایحه بودجه پیشنهاد خرید اوراق مشارکت ارزی از طریق صندوق توسعه ملی آورده شده و به این طریق بخشی از منابع صندوق صرف خرید اوراق ارزی می‌شود.

ثروتی در مورد اینکه چرا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق هنوز به تصویب نرسیده گفت: نمایندگان باید بحث‌های کلان و شاخص‌های کلان لایحه بودجه را به درستی بررسی کنند، مثلا قیمت هر بشکه نفت ۸۵ دلار مناسب است یا نه؟

وی گفت: وزیرنفت براساس تولید روزانه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه نفت درآمد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۱ را با احتساب صادرات روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت عدد واقعی دانست و گفت: البته میعانات گازی نیز از جمله درآمدهای نفت به شمار می‌رود و این موارد با در نظر گرفتن پیش‌بینی تحریم نفتکش‌ها بیمه نفتکش و سایر مسائل صادرات نفت در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: شکر خدا مشکلی برای فروش نفت در سال جاری وجود ندارد و علی‌رغم تحریم‌ها بازارهای دیگری برای فروش نفت ایران وجود دارد، همچنین گزینه فروش بنزین و گازوئیل به جای نفت خام در دستور قرار دارد.

*حذف ممنوع‌الخروج شدن بدهکاران مالیاتی در بودجه ۹۱

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد درآمد مالیاتی در لایحه بودجه گفت: سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و عوارض در بودجه پیش بینی شده بود که امسال رقم ۴۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی در واکنش به اینکه درآمد مالیاتی در سال ۹۰ حدود ۹۲ درصد تحقق داشته و درآمد گمرکی حدود ۸۳ درصد محقق شده است، گفت: علت اینکه درآمد مالیاتی در سال ۹۰ خوب محقق شد به خاطر بند ۷۱ قانون بودجه ۹۰ بود که اعلام کرده بود، برای جلوگیری از فرار مالیاتی دولت می‌تواند بدهکاران مالیاتی را ممنوع‌الخروج کند و با این حربه بسیاری از مالیات‌های معوقه وصول شد.

ثروتی ادامه داد: متاسفانه سئوال اینجاست که معلوم نیست چه دستی در کار باشد که بند ۷۱ قانون بودجه ۹۰ در لایحه ۹۱ حذف شده و بحث ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی ادامه پیدا نکرده است. معلوم نیست به چه این بند قانونی را حذف کرده‌اند.

وی افزود: اگر قوانین مربوط به وصول مالیات محکم نباشد، فسادهایی مانند فساد بانکی ۳ هزار میلیارد تومانی رخ می‌دهد و در حال حاضر گرچه رقم بدهی مالیاتی حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود،اما این رقم بیش از چند ده هزار میلیارد تومان است که معوقه و فرار مالیاتی در کشور به شمار می‌رود.

ثروتی گفت: سئوال من از وزیر اقتصاد نیز این بود که چرا برای دریافت مالیات معوق که حق همه مردم است، جدیت به خرج نمی‌دهند و چرا مواردی مانند ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران بزرگ مالیاتی در دستور کار قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: معلوم نیست چه عواملی در جهت منابع فراریان مالیاتی حرکت می‌کنند؟ آیا وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی نباید جلوی سوءاستفاده از حق عمومی مردم و جلوگیری از فرار مالیاتی را بگیرند.

ثروتی در مورد اینکه آیا قانون مالیاتی مشکل دارد که فرار مالیاتی صورت می‌گیرد گفت: ‌قانون مشکل ندارد، اما اجرا نمی‌شود، وقتی قانون می‌گوید دولت می‌تواند بدهکاران بزرگ مالیاتی را ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله کند، چرا این اجرا نمی‌شود، البته مدیران عالی شاید از این بی‌خبر باشند، اما برخی از مدیران میانی با فراریان بزرگ مالیاتی همراهی می‌کنند و باید سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و حراست سازمان مالیاتی مسئله معوقات بزرگ مالیاتی را پیگیری و شناسایی کنند.

ثروتی گفت: سال گذشته در ۳ ماهه پایان با فشار آوردن نمایندگان مجلس بحث ممنوع‌الخروج اجرا شد و بسیاری از مالیات‌های معوقه وصول شد اما نمی‌دانم چرا این مسئله در لایحه بودجه ۹۱ آورده نشده و در نظر گرفته نشده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.