راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از برآورد 200 میلیارد افزایش سرمایه تا تاسیس کارخانه استارت‌آپ / در نشست خبری به پرداخت ملت چه گذشت؟

نشست خبری به پرداخت ملت امروز، هفدهم دی ماه با حضور محمدعلی ترابیان، مدیرعامل این شرکت و معاونانش در بخش‌های مختلف در ساختمان به پرداخت برگزار شد. در این نشست ترابیان اطلاعات جامع و کاملی از وضعیت به پرداخت و برنامه‌ها و چشم‌اندازها در آینده خبر داد. از تلاش به پرداخت ملت برای افزایش سرمایه تا امادگی برای همکاری با استارت‌آپ‌ها به صورت ارائه APIهای باز بانکی و توسعه نرم‌افزار سکه به عنوان یکی از پلت‌فرم های ارائه سرویس.

 

از ابتدا تا الان

شرکت به پرداخت ملت در سال 84 تاسیس شد. در آن زمان، تمام سهام این شرکت متعلق به بانک ملت بود و کار خود را با تولید سوئیچ برای پذیرندگی و صادرکنندگی شروع کرد. در سال‌های بعد هم موفق شد یکی از 12 شرکتی باشد که مجوز  شرکت ارائه کننده خدمات پرداخت یا PSP را از شاپرک دریافت کرده است. به پرداخت ملت به مرور در سال‌های 87 تا 89 توسعه پیدا کرد. همه تراکنش‌های کارتی و غیرحضوری بانک ملت از طریق سوئیچ بانکی این شرکت انجام می‌شد. تراکنش‌های این بانک نیز بسیار بالاست و به عنوان مثال هر دستگاه خودپرداز بانک ملت به صورت روزانه 12 تا 13 هزار تراکنش مالی به سمت شرکت می‌فرستد. همچنین یک میلیون پایانه در حوزه‌های مختلف دارد که 900 هزارتا از آنها پایانه‌های فروشگاهی هستند و قرار است تعداد آنها به یک میلیون و دویست هزار پایانه برسد.

 

مجوز افزایش سرمایه را از بورس دریافت کرده‌ایم

محمدعلی ترابیان درباره همکاری به پرداخت ملت با سایر بانک‌ها گفت: «همکاری با بانک ملت برای ما هم حسن بود و هم نوعی محدودیت به حساب می‌آمد. از دو سال پیش طی مذاکراتی که داشتیم تصمیم گرفتیم با بانک‌های دیگر نیز همکاری داشته باشیم.»

اما این مسئله تنها تغییری نبود که به پرداخت ملت احساس کرد. در نیمه دوم سال 95 ورود این شرکت به بورس نیز در دستور کار قرار گرفت و در سه ماهه دوم سال 96، سهام شرکت به پرداخت ملت به بازار بورس عرضه شد و اکنون یک شرکت بورسی به حساب می‌آید. البته از این میان کمتر از ده درصد سهام به بازار عرضه شده و بیش از 90 آن همچنان در اختیار سایر سهامداران است.

به پرداخت ملت همچنین مجوز افزایش سرمایه خود را از سازمان بورس دریافت کرده است و تلاش دارد سرمایه خود را از 95 میلیارد تومان با یک افزایش صددرصدی به 200 میلیارد تومان افزایش دهد.

حمیدرضا کردلویی، رئیس معاونت مالی اداری درباره افزایش سرمایه توضیح داد: «شرکت به پرداخت ملت 95 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد و می‌خواهد سرمایه را به بیش از 200 میلیارد تومان افزایش دهد. بیش از 90 درصد سهامداران این شرکت حقوقی هستند و پیش از ورود شرکت به بازار سرمایه سهامدار بودند. مراحل ابتدایی برگزار مجمع انجام شده است و فایل‌های پذیره‌نویسی نیز در حال آماده‌سازی است.»

او همچنین در ادامه اضافه کرد: «اگر افزایش سرمایه مطابق برنامه ما پیش برود، در برنامه شرکت تا پایان سال 96 تغییری نخواهد کرد و در سال 97 برنامه‌های جدید را دنبال خواهیم کرد.»

در صورت افزایش سرمایه، به پرداخت ملت سه منبع اصلی را به عنوان مخارج لحاظ کرده است: نوسازی پایانه‌های موجود، مدلسازی سوئیچ و جایگاه‌های سوخت. به گفته کردلویی برای رسیدگی به این موارد 129 میلیارد تومان برآورد شده است، درحالی که افزایش سرمایه چیزی حدود 105 میلیارد تومان خواهد بود. او گفت: «تلاش می‌کنیم مابه‌التفاوت را از منابع داخلی مرتفع کنیم.»

براساس اطلاعاتی که سایت شاپرک درباره به پرداخت ملت جمع‌آوری کرده است، این شرکت در کارایی پایانه‌های فروش رتبه یک را به دست آورده است. به گفته ترابیان این مسئله ثابت می‌کند پایانه‌های به پرداخت ملت هرجا که هست بیشترین کارایی را دارد و برای دکور استفاده نمی‌شوند.

البته به پرداخت ملت در حوزه اینترنت و موبایل نتوانسته است رتبه بالایی به دست بیاورد و مدیران این شرکت نیز بهبود و توسعه در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. ترابیان در این باره توضیح داد: «تلفن‌های همراه، ابزارهای قوی و هوشمندی محسوب می‌شوند که در حال تبدیل به ابزار ارائه سرویس هستند. نگاه ما به محصول شرکت یعنی سکه نیز، به عنوان یک اپلیکیشن‌های موبایلی نیست، بلکه آن را پلت‌فرمی می‌دانیم که کسب‌وکارها در حوزه‌های متعدد می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های آن، خود را توسعه دهند.»

 

کارخانه استارت‌آپ

به پرداخت ملت در حال حاضر تلاش دارد برنامه‌های خود برای آینده را مانند بروز کردن فناوری‌ها، استفاده از تکنولوژی‌ها در سطوح بالا و همکاری با مراکز عملی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان در نهاد ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی شریف را دنبال کند. این شرکت در عین حال می‌خواهد سوئیچ‌های بانکی خود را توسعه دهد و در استفاده از آنها از سوئیچ‌های درجه یک استفاده کند.

مدیرعامل به پرداخت ملت گفت: «سیاست ما در حوزه استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها این است که نقش‌آفرین باشیم و نمی‌خواهیم در حد یک اسپانسر یا حامی باقی بمانیم و سالانه تنها یکی دو رویداد برگزار کنیم. نقش ما باید سازنده و جدی باشد. در آینده نیز پروژه‌ای را تحت عنوان استارت‌آپ فکتوری یا کارخانه استارت‌آپ آغاز خواهیم کرد.»

همچنین استفاده از فناوری‌هایی مانند NFC و خواندن کدهای QR و توسعه آن در محصولات به پرداخت ملت نیز در دستور کار قرار گرفته است.

عباس باغستانی، رئیس معاونت شبکه به پرداخت ملت در صحبت‌های خود درباره برنامه‌های این بخش گفت: «در زمینه پایداری سرویس، یکی از کارهایی که تلاش داشتیم به آن توجه زیادی کنیم، استفاده از زیرساخت‌های مناسب‌تر برای پایانه‌ها است. تلاش داریم آنها را به سمت LAN و GPRS حرکت دهیم و برای پذیرنده‌ها زیرساخت ADSL فراهم کنیم تا دسترسی‌پذیری سرویس را بالا ببریم.»

پروژه بعدی استفاده از سیم‌کارت‌های اختصاصی است که همکاری با اپراتورها را می‌طلبد. به گفته باغستانی این سیم‌کارت‌ها یک شبکه اختصاصی هستند که به به پرداخت این امکان را می‌دهند که کنترل، تسلط و دسترسی‌پذیری بهتری از اپراتورها داشته باشد. به پرداخت ملت همچنین سایت بحرانی خارج از تهران داد تا اگر سایت‌های این شرکت در داخل تهران با اختلال مواجه شد، از سایت‌های مستقر در اصفهان استفاده کند.

آرش لرستانی، نماینده معاونت طراحی درباره توسعه کسب‌وکار توضیح داد: «شاید شعار به پرداخت ملت را دیده باشید که یا می‌گوید سکوی حوزه کسب‌وکار شما هستیم و یا همراه کسب‌وکار شماییم. با توجه به نیاز بازار تصمیم گرفته‌ایم رویکرد پلت‌فرم به عنوان سرویس را به جای نرم‌افزار به جای سرویس در پیش بگیریم. تلاش داریم این رویکرد را به عنوان OmniChannel دنبال کنیم.»

لرستانی همچنین خبر داد پلت‌فرم Open API برای کسب‌وکارها در نظر گرفته‌اند که مطابق آن می‌توانند از سرویس‌های بانکی که به پرداخت ملت دراختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد استفاده کنند. ترابیان درباره مدل کسب‌وکاری آنها خبر داد: «در ابتدا این خدمات به صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و زمانی که به مرحله درآمدزایی رسیدند به شکل مشارکتی با آنها در سود سهیم خواهیم بود.»

حاتم هاشمی نیز، رئیس معاونت پایگاه داده‌ها از مذاکره به پرداخت ملت با بیش از 60 شرکت خبر داد و گفت: «به پرداخت ملت تلاش داشته در مذاکره با آنها انعطاف بالایی داشته باشد و از نظر فنی و کسب‌وکاری مشاوره دهد. این استارت‌آپ‌ها حوزه های مختلفی مانند پرداخت، کیف‌پول، محیط زیست، پرداخت شارژ ساختمان و املاک  داشتند. ملاک ما در انتخاب آنها این است که بتوانند در کاهش هزینه‌های پرداخت کمک کنند. در سال جاری تلاش ما این است که حضور خود را در این حوزه پررنگ‌تر کنیم. هم‌اکنون نیز با یکی دو تا کسب‌وکار به مرحله نتیجه‌گیری رسیده‌ایم.»

ترابیان در پاسخ به اینکه پلت‌فرم API به پرداخت ملت چه تفاوتی با مجموعه‌هایی مانند توسن بوم و فینوتک دارد توضیح داد: «نخستین مزیت رقابتی ما داشتن مجوز PSP است. دومین مزیت، داشتن سوئیچ خوب عملیاتی است. البته این شرکت‌ها فعالیت خوبی دارند و ما نیز با توسن جلساتی برگزار می‌کنیم تا ببینیم چطور می‌توانیم هم‌افزایی داشته باشیم.»

سکه ششم دی ماه رو‌نمایی شد. الهام مدنی، مدیر محصول سکه درباره آن توضیح داد: «نرم‌افزار موبایلی سکه دو سال گذشته تولید شد اما به علت سیاست‌گذاری‌های شرکت دوباره پیاده‌سازی شد و در نهایت امسال دی ماه از آن رونمایی کردیم. در همین مدت زمان کوتاه چیزی حدود 300 هزار دانلود داشته و خدماتی مانند کیف پول الکترونیک، پرداخت قبض و خرید شارژ را به کاربران خود ارائه می‌کند و از مبدا 17 بانک نیز سرویس کارت به کارت دارد و شش بانک دیگر نیز در آینده به آن اضافه می‌شود.»

به گفته مدنی سرویس های آینده سکه در حوزه خرید بیمه و حمل‌ونقل خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.