راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جای خالی استارت‌آپ‌های سبز با تمرکز بر حفاظت از محیط زیست

ساعد اسلام بیگی؛ کارشناس حوزه پرداخت / در شرایطی به سر می‌بریم که ظهور استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف رشد چشمگیری داشته است. محیط زیست می‌تواند موضوعی جذاب برای ظهور و رشد استارت‌آپ‌ها با ایده‌های نو باشد، که متاسفانه در چند وقت اخیر کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

جای خالی برگزاری همایش‌ها و فراخوان در این روزگاری که کلان‌شهرها به شدت از موضوع آلودگی هوا رنج می‌برند، بسیار احساس می‌شود. گرچه خدمات فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری الکترونیک، بانکداری مجازی و کلیه خدمات در حوزه پرداخت را می‌توان در زمره فعالیت‌هایی قرار داد که در بحث حفظ محیط زیست بتوان از آنها نام برد اما آیا صرفاً هدف محیط زیست بوده است؟ پاسخ این سؤال بسیار روشن است: «خیر».

در جستجوی استارت‌آپ‌های بزرگ و فعال می‌توان دست روی فعالان در حوزه حمل‌ونقل گذاشت. آیا در زمان تولید و توسعهٔ استارت‌آپ‌ها در حوزه حمل‌ونقل دغدغه‌ای در زمینه حفظ محیط زیست و آلودگی هوای کلان‌شهرها وجود داشته است؟ آیا خدماتی که این استارت‌آپ‌ها در حال حاضر ارائه می‌دهند باعث افزایش آلودگی هوا شده است یا کاهش؟

افزایش خودروهای تک‌سرنشین نکته‌ای قابل توجه در این خصوص است که قطعاً از دید دوستان تولیدکننده نادیده گرفته شده است. در هر حال استقبال گسترده مردم از این خدمات رو هم نمی‌توان نادیده گرفت. پس چاره کار کجاست؟

بسیاری از مردم برای رفت و برگشت به محل کار و منزل از این خدمات استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از خودروهای تک‌سرنشین می‌توان خدمتی را ارائه داد که چند نفر از مشتریان که در یک مسیر مشترک هستند از یک خودرو استفاده کنند، خدمتی با نام اسنپ سرویس و یا تپ سی سرویس. به هر حال این پیشنهادی است که در این زمینه وجود دارد.

بنده احساس می‌کنم رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها در حوزه حمل نقل حتی‌الامکان باید دغدغه‌ای در خصوص کاهش آلودگی هوا داشته باشند. به امید روزی که استارت‌آپ‌های سبز با تمرکز بر روی حفظ محیط زیست ظهور کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.