راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

⁠وضعیت دیتا سنترهای ایران در صورت رخ‌دادن زلزله تهران

میلاد نوری؛ مشاور فنی کسب‌وکارهای حوزه IT / با توجه به اینکه سرور بیشتر سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خدماتی نظیر بانک‌ها، بیمه، لرزه‌نگاری، مراکز دانشگاهی، تاکسی‌های اینترنتی و … در دیتاسنترهای تهران نگهداری می‌شوند، موقع زلزله شدید احتمالاً به‌دلیل آسیب دیتاسنتر، خدماتشان به شهرهای دیگر نیز مختل خواهد شد و زلزله تهران روی فعالیت عادی شهرهای دیگر هم تأثیر خواهد گذاشت. به این معنی که زلزله تهران باعث اختلال در خدمات‌رسانی بانک‌ها و بیمه‌ها در شهرهای دیگر، اختلال در سرویس‌های تاکسی اینترنتی (نظیر اسنپ و تپ‌سی و …) و کلی اختلالات این‌چنینی خواهند شد و با فرض این اختلالات، ⁣مردم سایر شهرها حتی امکان جمع‌آوری کمک مالی برای مردم زلزله‌زده تهران را هم نخواهند داشت.

با توجه به شرایط فوق، دو سؤال مطرح است:

۱- سؤال اول اینکه آیا گزارشی از وضعیت دیتاسنترهای ایرانی در برابر زلزله و حوادث مشابه وجود دارد؟! اگر بر اثر زلزله تهران خدمات برخی سازمان‌ها و بانک‌ها به شهرهای دیگر هم مختل شود، آن شهرها چطور به تهران امدادرسانی میکنند؟ (در خبرها ذکر شده بود هنگام زلزله تهران، تعدادی شهر دیگر به یاری تهران خواهند آمد!)

۲- سؤال دوم اینکه چندتا از سازمان‌های مهم و بانک‌ها، غیر از تهران، در سایر شهرها هم سرور دارند و وضعیت دیتاسنتر شهرهای دیگر چگونه است؟

یک نکته بسیار جالب هم در این زمینه انتقال برخی دیتاسنترهای ایرانی به برج میلاد است.

در سراسر دنیا سعی بر مقاوم بودن دیتاسنترها در برابر زلزله و سایر حوادث است که بعید می‌دانم ارتفاعات برج میلاد گزینه مناسبی برای این موضوع باشد.

با توجه به تشویق سازمان‌ها و کسب و کارها و … به انتقال سرورهای خود به دیتاسنترهای ایران در سال‌های اخیر از سمت متولیان امر، لازم است گزارشی از وضعیت دیتاسنترهای شهرهای مهم در برابر زلزله و نیز گزارشی

از وجود/عدم استفاده سازمان‌های مهم و کلیدی از دیتاسنترهای شهرهای دیگر به موازات تهران، تهیه شود و طبق آن به کاستی‌ها رسیدگی شود. متأسفانه در بین اخبار زلزله، این مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.